Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 14 9

De Binnenvaartkrant 14 9 november 2010 Danser Switzerland is, samen met Danser Containerline, onderdeel van de Danser Group met hoofdkantoor in Sliedrecht, Nederland. Eén van de hoofdactiviteiten is het aanbieden van containerlijndiensten op de Rijn, waarvoor eigen schepen worden ingezet. Op de route vanaf de zeehavens Antwerpen en Rotterdam naar Basel v.v. zijn dit de volgende koppelverbanden: Eiger – Nordwand Grindelwald – Mürren Laurent – Laurens Marla Duo – Marla De verbanden varen in een continue-dienst 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Aan boord zijn gemiddeld 5 personeelsleden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De inzet van het nautisch personeel is in principe 1:1. Wij zijn op zoek naar: KAPITEINS (Rijnpatent zeehaven – Basel + ADNR) (ervaring met containers en stuwplan 2000) STUURLIEDEN (Rijnpatent zeehaven ten minste tot Mannheim) Duitse spreekvaardigheid is een “must”. Kennis van de Franse taal is gewenst. Naast een uitstekende beloning bieden wij zeer goede arbeidsvoorwaarden (Zwitserse condities). Marla Duo – Marla Nederlandse condities. Uw sollicitatie met curriculum vitae stuurt u aan: Danser Containerline BV Danser Switzerland AG Postbus 257 Postfach 165 Middeldiepstraat 62 Schäferweg 18 NL-3360 AG Sliedrecht CH-4019 Basel Tel. +31 (0) 184 49 50 69 Tel. +41 (0) 61 639 92 38 Management rederij Reedereimanagement / Schiffspersonal Of per e-mail aan: ad.schroot@danser.nl koenraad.slooter@danser.ch Switzerland TE KOOP SPITS L. 49.5 B.5.08 T 442, 370 pk Cummins, kopschoef 170 pk Ballegooy, nautisch compleet € 98.000 Tel. 06-30234284 GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen) Aanbiedingen naar bureau van dit blad onder: nr. 2000-04 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS FRIENDSHIP, 3x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl GEVR. SCHIPPER OP KVB. Liefst een stel per ingang 02-01-2011. Vrije tijd en loon nader overeen te komen. Tel. 06-21220206 BIEDT ZICH AAN aflosser functie matroos voor korte periodes. Tel. 06-10059862 SCHIFFSFÜHRER GESUCHT Für 80 meter Tankschiff, groß Fahrbeweis oder Rheinpatent mit allen Papieren und ADNR Telefon: 0049-1713131834- 0049-2232920602 TE KOOP 3 STUKS nieuwe RAFA ramen, afm. 955 x 600, € 600,-. Tel. 0032-479558655 Mediship AG vraagt voor passagiersschip “Da Vinci”: Kapitein (vrije tijdsregeling in overleg en geen continue vaart) Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing Engelse taal is een pre • Bij de betreffende functie behorend een Rijnpatent. (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr van Hengst, tel: 06-53125546/06-12344067 BOEGSCHROEF UNIT. van Ballegooy 360o stuurrooster. met DAF 615 ca. 120pk schroef 600 mm. € 3750,- Tel. 06-51433163 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS MEJORA, 2x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS VINOTRA 10, 3x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl PAssAGiErsschiP ZwAANTjE. 28 passagiers (nacht) en 50 passagiers (dag). Bjr. 1991, afm. 40 x 5.60 x 1.21 mtr., kruiphoogte 3.85 mtr. 255 pk Cummins bjr. 2004. Kopschroef, 2 x 220/ 380. 13 hutten, allen met douche, toilet en airco. Grote salon met bar. Nautisch compleet. 2 spudpalen, autokraan. Met alle certificaten. Schip heeft eigen werk. Levering in overleg. Vraagprijs € 695.000,- Verder bieden wij te koop aan diverse passagiersschepen met goede contracten en nieuwe certificaten voor de Rijnvaart. TE KOOP GEVrAAGD Drooglading schepen van alle tonnages en bouwjaren.

De Binnenvaartkrant 15 9 november 2010 Bureau Veritas breidt activiteiten wereldwijd uit “Binnenvaart is al lang niet meer het kleine broertje van de zeevaart” Door Sarah De Preter De binnenvaart is wereldwijd in opmars en Bureau Veritas groeit mee. Op de hoofdzetel binnenvaart in Antwerpen is het aantal medewerkers de afgelopen drie jaar verdrievoudigd. “Binnenvaart is een belangrijke schakel in onze economie. Wij hebben daar een rol in door de markt te voorzien van kwalitatieve schepen.” Bureau Veritas werd in 1828 opgericht in Antwerpen als een classificatiebureau voor de binnenvaart en zeevaart. Nadat het bedrijf in Franse handen terecht was gekomen, verhuisde het naar Parijs. In 1987 verhuisde de hoofdzetel binnenvaart naar Brussel en in 1990 naar Antwerpen – back to the roots. “Hier zitten we in het centrum van zowel de Belgische als de Nederlandse en de Duitse binnenvaart”, zegt Eric Lallemand, directeur van de afdeling binnenvaart en tevens managing director Marine België & Luxemburg. De afdeling binnenvaart ontwikkelt als zelfstandige unit binnen Bureau Veritas regelgeving, keurt tekeningen, verzorgt surveys en training enzovoort. Binnenkort verwerft ze het ISO 17020 certificaat. In ontwikkeling Al in 1902 stelde Bureau Veritas de eerste specifieke regels op voor de constructie en classificatie van binnenschepen. Tot die tijd golden voor binnenschepen de regels uit de zeevaart, wat verre van ideaal was. Vandaag zijn zo’n 1883 binnenschepen door Bureau Veritas geclassificeerd. Het merendeel vaart onder Belgische vlag, gevolgd door Franse, Nederlandse en Duitse schepen. Het gaat zowel om droge lading schepen als om tankers, passagierschepen, duwboten, woonboten en pleziervaartuigen. Daarnaast ontwikkelt Bureau Veritas regelgeving voor drijvende etablissementen en drijvend equipement voor het onderhoud aan vaarwegen. Het classificatiebureau is door de verschillende lidstaten van de Europese Unie erkend om inspecties en surveys aan boord van binnenschepen uit te voeren. Bij het opstellen van regelgeving wordt dan ook rekening gehouden met de Europese richtlijnen. “Eén van de eerste zaken die we controleren is de constructie en de stabiliteit”, zegt Thibaut Swolfs, ingenieur op de hoofdzetel binnenvaart. “Daarnaast hebben we reglementering op het gebied van onder andere scheepsuitrusting, safety, machinery. De Europese regelgeving is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd en nog steeds in ontwikkeling. Zo mogen bepaalde zware stoffen als ruwe olie na 2011 en lichtere stoffen als benzeen na 2018 alleen nog met dubbelwandige tankers worden vervoerd.” Veiligheid en ecologie In de internationale scheepvaart spelen veiligheid en ecologie een steeds grotere rol. Denk aan de ISM- (safety) en ISPS- (security) regels, maar ook de notaties ‘Clean Ship’ en ‘Green Passport’. Momenteel zijn deze zaken alleen in de zeevaart verplicht. Op het moment dat ze ook in de binnenvaart verplicht worden, is Bureau Veritas er klaar voor. Lallemand: “De meeste zaken die in de zeevaart verplicht worden, zie je een aantal jaren later ook opduiken in de binnenvaart. Onder andere voor passagierschepen is het belangrijk dat zij een safetymanagement hebben.” “Er zijn nu al binnenvaartrederijen die over een volledig ISM-systeem beschikken. Met name in de passagiervaart, maar stap voor stap ook in de tankvaart.” De afgelopen jaren heeft Bureau Veritas zijn werkgebied stapsgewijs uitgebreid. Een half jaar geleden machtigde de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in Nederland het klassebureau om voortaan inspecties uit te voeren voor de certificering van binnenschepen. Diezelfde ontwikkeling is gaande in andere Europese en niet-Europese landen. Naast het classificatiegebeuren is Bureau Veritas ook actief in de statutaire regelgeving. Zowel op Europees niveau als daarbuiten stelt het bureau zijn kennis ter beschikking. “We praten onder meer mee in de werkgroep ADN. Daarnaast krijgen we steeds meer adviesaanvragen uit landen als Congo en Nigeria. Maar ook in Korea en India wil men de binnenvaart laten groeien. We zijn nu een speciaal type binnenschip voor India aan het goedkeuren. In Zuid-Amerika zit de binnenvaart eveneens in de lift. Binnenvaart is in onze ogen de toekomst voor het vervoer, zowel in Europa als daarbuiten.” Eric Lallemand (links) en Thibaut Swolfs. (foto Sarah De Preter) Belangrijke schakel De groei van de wereldwijde activiteiten gaat gepaard met een uitbreiding van het team in Antwerpen. In drie jaar tijd is het aantal medewerkers op het hoofdkantoor verdrievoudigd. Er werken inmiddels achttien personen. Ingenieurs, die de sterkte van de schepen berekenen, maar ook andere professionals die zaken als elektriciteit, safety en dergelijke controleren. Swolfs: “We ontwikkelen diverse softwaretools, bijvoorbeeld om de stabiliteit te berekenen. Daarnaast organiseren we in Antwerpen cursussen om onze wereldwijde surveyors te trainen op het gebied van regelgeving.” “We werken nauw samen met verschillende universiteiten. Momenteel lopen ook leerlingen van de binnenvaartschool Cenflumarin bij ons stage. Ze mogen mee aan boord met de surveyors en maken kennis met de werkzaamheden op kantoor.” “De binnenvaart heeft in twintig jaar tijd een totale verandering meegemaakt van de vloot, de mentaliteit en de kennis”, besluit Lallemand, die zelf uit de zeevaart afkomstig is maar die zich al jaren met veel gedrevenheid voor de binnenvaart inzet. “Daar hebben we in de zeevaart wel honderd jaar voor nodig gehad. Toch associëren veel mensen de binnenvaart nog steeds met 35 meter-scheepjes op kabbelende rivieren.” “Terwijl binnenvaart al lang niet meer de modus is die tussen de tulpenvelden vaart. Moderne binnenschepen zijn 135 meter lang en ik ben er bijna zeker van dat ze nog groter zullen worden. De oil majors worden strenger en voeren steeds vaker zelf controle uit, enerzijds van het schip en anderzijds van de rapporten van de klasse.” “In de markt groeit het besef dat de binnenvaart niet het kleine broertje van de zeevaart is. Binnenvaart is een belangrijke schakel in onze economie. Als Bureau Veritas hebben we daar een rol in door de markt te voorzien van kwalitatieve schepen.” Meer informatie: www.bureauveritas.com Wallonië leent 125 miljoen voor vaarwegen Voorzitter Philippe Maystadt van de EIB en de Waalse minister Benoît Lutgen van Openbare Werken ondertekenen de contracten. (foto EIB) Wallonië krijgt van de Europese Investeringsbank (EIB) een lening van 375 miljoen euro voor dringend noodzakelijke werkzaamheden aan de infrastructuur. 125 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de vaarwegen. Door het sterke transitverkeer is de kwaliteit van het Waalse wegennet er de voorbije jaren sterk op achteruit gegaan. Op veel wegen en waterwegen moeten op korte termijn herstel- en ontwikkelingswerkzaamheden worden uitgevoerd. De EIB leent het Waalse gewest nu 375 miljoen euro om de nodige projecten te realiseren: 250 miljoen voor het wegennet en 125 miljoen voor de vaarwegen. Een deel van het geld wordt besteed aan de bouw van nieuwe sluizen in Lanaye en Ivoz-Ramet. Beide sluizen verwerkten vorig jaar zo’n 10 miljoen ton goederen en hebben hun capaciteitsgrens bereikt. Elke technische storing leidt tot onderbrekingen van de binnenvaart. De sluizen worden vervangen door twee nieuwe sluizen van 225 bij 25 meter. Daarnaast gaat het Waalse gewest de vaarwegen tussen Flémalle en Seraing uitbaggeren. Het Waalse vaarwegennet heeft een capaciteit van 40 miljoen ton goederen per jaar. Door de geplande werkzaamheden wordt het beter geïntegreerd in het Europese binnenvaartnetwerk. Dit moet onder meer de ontwikkeling van de binnenhavens en het intermodale transport ten goede komen. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant