Views
3 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 4 12

De Binnenvaartkrant 4 12 oktober 2010 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. In Memoriam Clemens Koman 2000-2010 In zijn eigen vertrouwde omgeving, overleed heel onverwacht onze geliefde broer, zwager, oom en neef Harm Gerardus Sluman * Groningen 21.07.1933 ÖGroningen 04.10.2010. Harm heeft 75 jaar gevaren en gewoond op het m/s ”Edgrie” waarop hij ook gestorven is. Hiermee is zijn wens in vervulling gegaan. Correspondentieadres: J. Oostland Buiksloterweg 45a, 1031 CE Amsterdam GEZOCHT STUURMAN/ 2E KAPITEIN duwboot Odessa, 2-baks containervaart Meerhout - Antwerpen, vrijetijdsregeling in overleg. Tel. 0032-476-676822 GEZ. KAPT. op mts Artega, loon en vrije tijd overeen te komen. Tel: 0031-615.95.10.48 T. Sluman en A. Veltman A. Oostland-Sluman J. Oostland. neven en nichten. GEZOCHT MATROOS voor eetb. olientanker ISABEL vaar/verlof io loon CAO. Tel. 06- 42296019 Na een noodlottig ongeval moeten wij afscheid nemen van onze zoon, broer, zwager en oom Jan Touwen Zwolle, 15 december 1947 Den Haag, 3 oktober 2010 Correspondentieadres: Purperreigerlaan 168 8064 DC Zwartsluis R. Touwen N. Touwen – Knol Henk en Hennie Janny en Jaap Anita en Elmer neven en nichten De crematie heeft inmiddels plaatsgevonden op zaterdag 9 oktober in het crematorium “Reestborgh” te Meppel. OCEANRIVER ZOEKT: GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Carla i.o.v. MS Basta, volmatroos en/ lichtmatroos of matroos met of stuurman i.b.v. dienstb. met dienstboekje functie functie volmatroos/stuurman. lichtmatroos of matroos. Vaar/ Vaar/verlof i.o. loon conform verlof i.o. loon conform CAO. CAO. Tel. 0041.4350.16455 Tel.:015-2563764 Email:sales@ oceanrivercontractors.com RONDVAARTBOOT 2004 L:30, BR: 5.90, DI: 1.25, OCEANRIVER ZOEKT: HO: 4.40 – 5.40 i.o.v. ms Panta Rhei Info: www.meppelerdiep.nl lichtmatroos of matroos met 06-15559215 dienstboekje functie lichtmatroos of matroos. Vaar/ BIEDT ZICH AAN verlof i.o. loon conform CAO. aflosser functie matroos voor Tel. 0041.4350.16455 korte periodes. Email:sales@ Tel. 06-10059862 oceanrivercontractors.com GERWIL CREWING ZOEKT Functie: lichtmatroos of matroos voor ms Elmaro. Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. www.gerwil.com GEVRAAGD BIETET SICH AN Postzegels m.b.t. afbeeldingen SCHIFFSFÜHRER mit v/d binnenvaart (ook van Rheinpatent bis Rheinfelden, buitenlandse afbeeldingen) Elbe Patent, Radar Patent, Aanbiedingen naar bureau ADNR- Basis, UKW. ab van dit blad onder: 1.1.2011 Angebote bitte unter nr. 2000-04 Tel. Nmr. 0049-171-8614626 J. SIPMA EENMANSZAAK ms Maria-S, 928 ton, zoekt volmatroos, liefst a/b wonend. Tel. 0031-649913379 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 www.huizinga-snijder.nl OPEN DAG JULIA INTERNAAT Zwijndrecht. Keuzes maken voor de toekomstige leefwereld van en voor je kind is een lastige en soms complexe zaak! Wat wil jezelf voor je kind? Als ouder wil je: • Een goede woonplek, een warme leefomgeving. • Een professionele begeleiding, ervaren personeel. • Geborgenheid, weten dat je kind zich thuis voelt. • Veiligheid, hoe veilig is de leefomgeving? • Mogelijkheden tot verdere ontplooiing van je kind (scholen, vriendjes, clubs et cetera). Kortom een ideale woonplek, waar kwaliteit en deskundigheid de boventoon voeren. Een plek waar uw kind alle aandacht krijgt en kan zijn zoals hij/zij is en vooral mag zijn wie hij/zij is! Ongetwijfeld zijn ouders zich aan het oriënteren binnen het veld van schippersinternaten. Het Julia internaat stelt de ouders in de gelegenheid om gebruik te maken van hun Open Dag. Deze zal plaatsvinden op dinsdag 26 oktober a.s. tussen 10 en 15 uur. Tijdens deze dag kunnen ouders “sfeer proeven” door kennis te maken met diverse aspecten van het internaat. Alle leefgroepen zullen zich middels foto’s, collages, filmpjes e.d. presenteren. Vanzelfsprekend zijn ook de medewerkers, de directie en enkele ouders aanwezig om informatie te verstrekken, rondleidingen te verzorgen en vragen te beantwoorden. Voor de peuters en kleuters die meekomen is er een speelhoek ingericht. Tussen de middag worden soep en broodjes geserveerd. Het Julia internaat vraagt de lezers om deze informatie ook door te geven aan familie, vrienden en kennissen waarvan u weet dat zij op zoek zijn naar een goede ankerplaats voor hun kind, wanneer het naar de basisschool moet. Flexiheat elektrische vloerverwarming voor aan boord, toepasbaar onder alle vloeren zowel nieuwbouw als renovatie. Ook uw woning aan de wal kan door Flexiheat verwarmd worden. Concurrerend in prijs en kwaliteit Tel.: 010-292 06 52 Fax: 010-292 06 65 E-mail : info@flexiheat.nl Website: www.flexiheat.nl Compleet in veiligheid Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies T +31 (0)10 - 288 02 28 | rbc-nederland.nl DE VOORRAAD BOEKEN IS BEPERKT. uBestel nu uw eigen jubileumboek - VBR 75 jaar! Het boek “ 75 jaar Belgische Binnen- en Rijnvaart / VBR 1934 – 2009 “ is uitgegeven geworden ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart. Dr. mr. Marc De Decker, de auteur van dit unieke boek, geeft een zeer verantwoorde historische beschrijving van de geschiedenis van 75 jaar Belgische Binnen- en Rijnvaart weer. Dit jubileumboek is voorzien van authentieke documentatie uit archieven met zowel historische als hedendaagse foto’s. Voor bestelling van het boek kunt U zich melden bij dhr. Wim Pols via de volgende contactgegevens: Tel. +32(0)3.385 33 80 / gsm : +32(0)475.35 04 19 / E-mail : wim.pols@skynet.be De prijs van het boek bedraagt : € 30,- ( + € 3,- verzendkosten ). De storting onder vermelding: “Jubileumboek – VBR 75 jaar” op rekeningnummer: 733-0539202-09 Europese overschrijving: IBAN : BE 52-733053920209 / BICS : KREDBEBB 75 VBR

De Binnenvaartkrant 5 12 oktober 2010 Vianen wil tóch Sleepbootdagen DOOR EVERT BRUINEKOOL Een burgerinitiatief lijkt de Nationale Sleepbootdagen voor Vianen te redden. Op 4 oktober heeft op het stadhuis een gesprek plaatsgevonden met als doel het evenement voor 2011 tóch in Vianen te houden. Het besluit om de Nationale Sleepbootdagen voor Vianen te behouden resulteert in de oprichting van twee stichtingen: Werkgroep Nationale Sleepbootdagen Vianen en Vrienden van de Nationale Sleepbootdagen Vianen. De werkgroep houdt zich bezig met de organisatie van het evenement. De vrienden zamelen sponsorgelden in. Gerit Leeuw, lid van de nieuwe stichting, vertelt: “De sponsorgelden zijn rond. We hoeven zelfs geen stap terug te doen met het evenement. We hebben zoveel reacties gehad na het afzeggen van het evenement door de gemeente, dat we zelf weer zijn gaan zoeken naar een oplossing.” Alternatieven De gemeente blies de Sleepbootdagen vorige maand af omdat Vianen flink moet bezuinigen. “Nu is toegezegd dat Vianen facilitair betrokken blijft als wij het organiseren. Het wachten is op het antwoord Red de Epee van de sloop van Vereniging De Motorsleepboot of ze toch willen komen.” Die vereniging heeft na het afzeggen van het evenement door Vianen gezocht naar alternatieven. Gorinchem en Nieuwegein/Vreeswijk zouden daarbij bekeken zijn. Vereniging De Motorsleepboot beraadt zich of zij volgend jaar alsnog naar Vianen zal opstomen of dat het een andere plaats wordt. Voorzitter Jaap Bakker Vereniging De Motorsleepboot bevestigt dat met drie gemeenten gesproken wordt. “En dus ook weer met Vianen. De verwachting is dat er met twee à drie weken een definitieve beslissing over de locatie gaat vallen.” De partijen die een eventuele doorgang in Vianen mogelijk maken zijn Rabobank Vijfheerenlanden, het burgerlijk initiatief Kooijman, de gemeente, Ondernemersvereniging Vianen en overige sponsors. Een klein groepje enthousiaste vrijwilligers is druk in de weer om de Epee van de sloop te redden. De boot is eigendom van Stolk’s Handelsonderneming uit Hendrik-Ido- Ambacht. Door droeve omstandigheden wil de eigenaar van de Epee af. De tijd dringt. Eigenaar Stolk heeft de vrijwilligers die al jaren bezig zijn de sleper te restaureren, aangeboden dat ze de boot kunnen overnemen tegen de prijs die het schroot zou opleveren. Dat is naar schatting 20.000 euro. De verkoop moet dan wel vóór 1 januari 2011 rond zijn. Kabinet Rutte-1 is rond. Het minderheidskabinet van VVD en CDA gaat regeren met gedoogsteun van de PVV. VVD en CDA leveren evenveel ministers (elk zes) en staatssecretarissen (elk vier). Waarschijnlijk staat premier Mark Rutte komende donderdag met zijn ploeg op het bordes bij koningin Beatrix. Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (40) wordt minister van Infrastructuur en Milieu. In dat ministerie gaan grote delen van de huidige ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat op. Met dat laatste vakgebied is de VVD-politica bekend; ze was van 22 juli 2002 tot 22 februari 2007 staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat. In die functie was Schultz van Haegen belast met luchtvaart, spoor en watermanagement. Momenteel is ze directeur zorginkoop bij Achmea Zorg. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu krijgt ook nog een staatssecretaris. Wie dat wordt was maandag, toen deze krant gedrukt werd, nog niet bekend; wel dat hij of zijn van CDA-huize is. Anders wordt de Epee gesloopt. Het is de laatste van achttien stoomslepers, die in 1948 gebouwd werden voor de CNFR. Volgens kenners is het een bijzonder vaartuig; de Epee beschikt namelijk over een 550 pk Bauer-Wach-installatie: een Triple Expansie Machine van 350 pk en een achter afgewerkte stoomturbine van 200 pk. Voorzover bekend is de nu in Dordrecht achter de Rene Siegfried van Vereniging De Binnenvaart afgemeerde boot de enige nog in Europa – en misschien zelfs wel in de hele wereld – met dit type voortstuwing. Bezuinigen of investeren? In zijn reactie op het regeer- en het gedoogakkoord was het CBRB voorzichtig positief. Volgens de ondernemersorganisatie kan het akkoord gunstig uitpakken voor ondernemers, maar of het uiteindelijk een goed regeerakkoord is voor de binnenvaart, valt nog af te wachten. Het CBRB wijst erop dat het ‘historisch zeldzaam’ is dat de binnenvaart bij naam wordt genoemd in een regeerakkoord: “Het kabinet investeert in de binnenvaart om wegen en milieu te ontlasten.” Dat is dan ook wel meteen alles. De intentie biedt perspectieven maar het CBRB is er niet gerust op: “Helaas ontbreekt een concrete invulling hiervan en wordt niet vermeld welke consequenties dit heeft voor bijvoorbeeld het wegwerken van achterstallig onderhoud van de vaarwegen en andere voorgenomen investeringen in het vaarwegennet, en of er nieuwe mogelijkheden zijn voor ‘modal shift’.” Het regeerakkoord noemt de haven van Rotterdam en het goederenvervoer belangrijke pijlers van de Nederlandse economie. Het kabinet ondersteunt met kracht de aanleg van Maasvlakte 2. Wat betreft de overige infrastructuur beperkt het regeerakkoord zich tot opmerkingen over het personenvervoer en trekt het kabinet 500 miljoen euro extra uit voor de aanleg van rails en wegen. Besparingen spelen in het regeerakkoord een hoofdrol. Het nieuwe kabinet verwacht veel besparing van publiekprivate samenwerking bij de infrastructuurprojecten en Er is meer geld nodig dan 20.000 euro. De materialen en machines die voor de restauratie nodig zijn, gaan ook geld kosten. Als een deel van het in totaal benodigde geld nu bijeen kan worden gebracht, kan op basis daarvan een restauratieplan worden opgesteld, waarmee mogelijk subsidie van cultuurfondsen binnen bereik komt. Sponsors, donateurs en anderen die willen helpen de Epee te redden, kunnen contact opnemen met Bram Schroevers: (078) 618 72 98 of k.schroevers@chello.nl. Melanie Schultz van Haegen wordt minister van Infrastructuur en Milieu het verminderen van subsidies op de begroting van Verkeer en Waterstaat. Dat komt erop neer dat subsidies alleen nog worden verstrekt als de effectiviteit ervan is bewezen. Dit leidt tot inkrimping van het AgentschapNL (voorheen SenterNovem). De verlaging van subsidies wordt gecompenseerd door lastenverlaging via de Vennootschapsbelasting. Er komt een ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. CDA-partijleider Maxime Yvonne Craane (1949-2010): Hart voor het varende kind Onlangs overleed ‘juf’ Yvonne Craane op 61-jarige leeftijd. Sinds eind 2009 kon zij wegens een ernstige ziekte haar werk niet meer doen. Juf Yvonne was voor De Zwarte Zwaan een begrip. Voor de kinderen was zij een “lieve en zorgzame juf” die met ouders goed overweg kon. (foto LOVK) Verhagen wordt hier bewindsman. Innovatie en ondernemerschap worden bevorderd, onder meer door stimulering van samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid. In de begintijd (1960) van het onderwijs aan varende kleuters waren er weinig tot geen voorzieningen. Door gebrek aan overheidssteun werd op de Zwanen gewerkt met tweedehands materiaal, vaak verkregen uit opbrengsten van tombola’s en dergelijke. Deze beginperiode zou de jaren daarna aan Yvonne blijven kleven. LOVK-bestuurder Wim van Schaik: “Altijd was zij een zuinige juf die in de vakantie zelf met hamer en kwast spulletjes voor de klas opknapte.” Schaik memoreert dat Craane in 2001 aan de fusie van ligplaatsscholen en LSOVK loyaal meewerkte. “Zij was toen directeur van De Zwarte Zwaan en zag de noodzaak daarvan in, net als van de invoering van een nieuw onderwijssysteem. De verhuizing van het schip in de Maashaven naar een onderkomen aan de wal was weliswaar onontkoombaar, maar daarom voor haar niet minder ingrijpend.” In 2006 koos Yvonne Crane opnieuw voor het directe werken met kinderen. Het lesgeven was haar op het lijf geschreven, totdat de fatale ziekte haar trof. “Op 26 november 2009 kwam zij nog naar school, maar ze bleek toen al erg verzwakt. Bij het afscheid van de oudste kleuters in juni dit jaar was zij nog op De Zwarte Zwaan. Het zou de laatste keer zijn.” De crematie heeft inmiddels plaatsgevonden. Cor Spek

Binnenvaartkrant