Views
3 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 12 oktober 2010 Aztec Rose-Crea: snoepwinkel voor quilters DOOR JOHAN DE WITTE Eens de doorgang voor de reiziger vanuit het noorden naar Parijs is het Veerplein nu een winkelboulevard aan het water waar onder andere Boekhandel de Salon, Italiaanse keuken, foto Silhouette, een Griekse maitre, Circles voor de trouwring, de barbier alsook het ridderlijke Florizz, GranDiva mode en De Keuvel eterij & tapperij hun waren prijzen. Karen van Dijk-Nielsen heeft aan dit stukje historisch Zwijndrecht een quilt-winkel geopend waarmee het Veerplein opnieuw op de kaart staat. Quilten is delen Ze komt uit Australie, is mooi, lief en als het over patchwork en quilt gaat, weet en heeft ze alles. Karen viel zo’n acht jaar geleden in love met een Nederlander die in Nieuw- Zeeland landde voor de business. Ze trouwde met hem en waagde de oversteek naar Zwijndrecht. Op koers voor leuke dingen startte zij een patchwork-webwinkel, die al rap uit zijn stiksels groeide. Hun huis werd te klein; ze bivakkeerden tussen roosjes- en streepjesstoffen, waarna zij zich een poosje later op het plein aan de Oude Maas vestigden die – ook al is het een eindje verderop – verbindt met Australie. “Het Faerplain is a nice place.” 169 verschillende quiltblokjes in een sprei maken met verschillende technieken, is kunst. Quilten is schilderen met lapjes. Het is traditioneel, maar ook modern werken is mogelijk. Een quilt is een doorgestikte deken, gemaakt van katoen met vulling. De bovenkant bestaat bijna altijd uit stukjes kleurige stof die met zorg en volgens een bepaald patroon met de hand of naaimachine aan elkaar gestikt zijn. Ofschoon quilten een wereldwijde stroming heeft en zich uitbreidt als een olievlek, blijft Amerika het bolwerk. Het is ontstaan toen CNN en televisie nog niet heersten. Lapje over lapje gaf de warmte die in die tijd ontbrak, het was sociaal en werd oonder meer bedreven in Engeland, Ierland en andere emigratielanden. In onze tijd is het voornamelijk hobby, die bijvoorbeeld in Japan tot kunst verheven wordt. Naast het werk van veel enthousiaste dames die dit in deze ‘snoepwinkel’ voor quilters tonen, heeft Aztec-Rose-Crea hier voorbeelden van. Het is veel meer dan hobby; elk lapje is een projectje. Dat moet je laten zien, of er les in krijgen. Een quilt maken is amuseren, iets om handen hebben, bevestigen, weggeven – het kan emotie of een boodschap zijn. Quilten doe je van 18 tot 88. Karens oudste klant is 91 jaar. Karens etalage laat zich lezen als een boek, waarin de nostalgie van patchwork en quilten, alsook de kat Aztec-Rose, een hoofdrol spelen. Karen (links) met haar quilt-team. (foto Johan de Witte) Aztec Rose-Crea heeft het predikaat gezellig: het is een praathuis ‘onder ons’ met kant-en-klare dingetjes, kleine originele cadeautjes en stofjes waar je hebberig van wordt. Workshops Omdat er best nog wat te leren is, geeft Karen workshops en cursussen. “Gelukkig is er veel animo en krijg ik veel hulp. Er zijn vele dames beschikbaar voor het geven van cursussen en voor hulp in de winkel. Ze zijn onmisbaar. Ik ben daar erg blij mee”, vertelt Karen. Haar rechterhand Ingrid van Tuil neemt ons mee naar de cursus- en werkruimte onder de winkel. Vier Singer Fedder Weight-naaimachines uit omstreeks 1950 sieren de werktafel tussen stoffen uit Japan. “Het zijn bijzonder handige machientjes van een ouderwetse kwaliteit, die door de echtgenoten van beide dames uit de hele wereld zijn aangekocht. De laatste twee maanden hebben we er elf kunnen verkopen. Ze zijn heel gewild en lopen letterlijk als een naaimachine”, zegt Ingrid. Karen kreeg bekendheid door haar winkel te runnen op www.aztecrose-crea.com. Niettemin is zij verwonderd over de belangstelling die ze krijgt. Klanten en belangstellenden komen uit heel Nederland en soms van over de grens. In de quilt- en patchwork-wereld is het gebruikelijk als je in ‘den vreemde’ bent om even in het lokale circuit te snuffelen. Een kopje thee is er altijd. Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Niveaumeting type Magnetrol Eclipse overvulbeveiliging temperatuuralarmering drukalarmering temperatuurmeting en drukmeting Wij wensen mts Specht een goede en behouden vaart WIJ WENSEN SCHIP EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART en voor Specht Tankers B.V is onze wens: Wenst Specht Tankers B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Specht. “ In eendrachtige samenwerking op naar een goed rendement” JAEGERS SHIPPING B.V. Van Vollenhovenstraat 3 3016 BE Rotterdam Tel. 010-2412284 Fax. 010-2412295 Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

De Binnenvaartkrant 45 12 oktober 2010 Mts Specht kan overal voor- en achteruit DOOR JOHAN DE WITTE Toen Marcel en Robert Specht met het idee voor eigen ondernemerschap bij hun vader kwamen, was die meteen enthousiast. Hij dacht van voor tot achter mee; echter het schip bouwen duurde langer dan dat hij mocht leven. Bouke Specht blijft kloppen in de harten van de familie. Op het moment dat de kiel voor deze 86 x 9,50 meter grote tanker in Polen gelegd zou worden, werd de werf verkocht. Onder een nieuwe vlag moest de cascobouw van binnenvaart voor lucratieve zeevaart wijken. Leverancier Kuipers Shipbuilding in Ridderkerk ging gedwongen op zoek naar een vervangende Europese werf en bouwde uiteindelijk in Gdansk, op de werf waar Lech Walesa eens zijn makkers tot revolte aanspoorde. Niet zomaar een werf dus, en toch is de Specht het eerste binnenschip dat deze werf bouwde. En dan sta je ervan te kijken hoe die Polen dat kunnen. Glad en gelikt of het een pleziervaartuig is. Dit schip is van een beproefd model en dito uitvoering. Eigen ideeën Niettemin onderscheidt de Specht zich onder andere door zijn leidingsysteem. Doordat Marcel en Robert al zo’n zestien jaar bij Bart Bruinsma in de natte lading zaten, hebben ze hun eigen ideeën over functies en welke eigenschappen het leidingwerk van een tanker met Europawide bestemmingen moet hebben. “Kijk”, zeggen Marcel en Robert, “als je ergens in een uithoek ligt, moet je met materiaal ‘voor- en achteruit kunnen’. Ofschoon we over vijf pompen beschikken, wilden we desnoods met één pomp kunnen lossen. Storingen geen kans geven is een onderwerp waar we samen met Kuipers de equipement op hebben afgestemd.” Afbouwfirma A.A. Vink en medewerkers stonden met hun gerenommeerde afbouwkwaliteit zoals gebruikelijk eveneens op een storingsvrije golflengte afgestemd. Mts Specht mocht 1 oktober gezien worden op de open dag in Zwijndrecht. Partyboot Smaragd was het podium voor de officiële overname en het feest. Voordat de Specht in Gdansk van stapel liep, kreeg Ineke Specht samen met haar kleinzoon Olaf reeds de eer om, ten overstaan van familie, leverancier en werfvertegenwoordiging, het schip zijn naam te geven. Deze 1635 ton grote tanker heeft een allround karakter voor elk vaarwater en is gecharterd door Jaegers. Marcel en Robert hebben na het overlijden van hun vader, naast de realisatie van het mts Specht, het bedrijf en de zaken van hun ouders gecontinueerd. Degenen die eveneens de handen uit de mouwen steken voor Een MTU met trendy verchroomde kopdeksels. (foto’s Johan de Witte) deze onderneming, zijn Marcels echtgenote Christina de Jong voor ‘algemene zaken’ en Linda te Veldhuis, levenspartner van Robert, die assisteert bij het administratieve ‘reilen en zeilen’. Ervaringsdetails van een oude rot in het vak zijn van schoonvader Joop de Jong, die zijn bijdrage ‘kleur- en glansrijk’ zichtbaar heeft gemaakt. Kuipers Shipbuilding Wanneer je nieuwbouwcontract met een werf door een koersverandering wordt verbroken, heb je als leverancier te zorgen voor een vervangend casco. Het mag niet duurder zijn. In de periode waarin de business verticaal omhoog viel, was dat lastig. Niettemin hebben directeur Gerhardus Kuipers, Peter Fascination of Power Boezel (verkoop) en technische man Tom Dorsman – een poosje later weliswaar – een gaaf schip geleverd. Eenmaal hier ging het casco voor de onderwater-equipement naar De Waal Werkendam. En passant werden de kraan en de stuurhut van Van Wijk erop geplaatst. Voordat het casco bij A.A. Vink voor de wal werd afgemeerd, ging het voor onderwaterinspectie droog bij YVC Bolnes. Als voortstuwing is er een MTU, voorzien van trendy verchroomde kopdeksels. Energie voor de ladingpompen en de kopschroef wordt gegenereerd door een robuuste 420 kVA Volvo Penta. De elektriciteit aan boord regelde El- Tec. Het wooncomfort evenals de betimmering en de lessenaar in de stuurhut realiseerde Hoogendoorn. MTU Detroit Diesel Benelux wenst Specht Tankers B.v. en de bemanning van het mts "Specht" een behouden vaart toe. Wij hebben geleverd: Motor type MTU 8V 4000 M60. Keerkoppeling type: W4400. MTU Detroit Diesel Benelux Tel: 078-6395777, E-mail: info@mtudd-benelux.com Wie leverden aan het mts Specht Machinefabriek A.A.Vink B.V. Volledige afbouw ABN AMRO Bank N.V. Financiering Kuipers Scheepvaart B.V. Ontwerp, bouw en complete levering Jaegers Shipping BV Bevrachting I-Nomina BV Administratie Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Bureau Veritas Classificatie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Finance 4 All Accountancy MTU Detroit Diesel Benelux Motorbediening en tandwielkast Rubber Design B.V. Flexibele opstelling hoofdmotor ADS van STIGT Keerkoppeling/ reductiekast Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Wärtsilä Netherlands B.V. Schroef Damen Marine Components Straalbuis De Waal Machinefabriek B.V. Stuurwerk, hydrauliek en roeren Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers DBR Generatorsets B.V. DBR Dieselgedreven aggregaat 420 kVA met Volvo Penta D12MH en Stamford. HCM534D voor boegschroef / ladingpomp bedrijf. DBR Dieselgedreven aggregaat 115 kVA met Volvo Penta D5AT A en Stamford UCM 274 E voor nood- /ladingpomp bedrijf. DBR Dieselgedreven aggregaat 65 kVA als hulp-/ havenset Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren types HCM534D, UCM274E en UCI 224 G Volvo Penta Europe Office Benelux Volvo Penta type D5ATA en Volvo Penta type D12MH ClimaLogic B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, machinekamer ventilatoren, RVS klaproosters en ontgassingsysteem ADT Fire & Security Brandbeveiligingspparatuur El-Tec Elektrotechnologie Electrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer en acculader Verhaar Omega Air & Nitrogen BV Werk- en bedieningslucht compressoren, Omega Zuigercompressor VOZ/7.5-10 7,5kw 400V/3/50Hz All Pumps Holland B.V. Pompen van Wijk Stuurhuizen B.V. Stuurhuis en alu. davit Handelsonderneming Beerens B.V. Uitschuifbare radarmast, dakradarmast type Zwabo Alphatron Marine B.V. JMA 610 rivierradar, volledige MF lijn, Alphacam RVS camera systeem en Alphachart Tresco Engineering bvba Alphachart Radar Overlay RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Klaasen Sanitair Levering sanitair SPEEDHEAT Breda Complete vloerverwarming stuurhuis, achterwoning (geen slaapkamers) en badkamer T&T Tapijt en gordijnen Zwartsluis Complete stoffering Drechtsafe B.V. Stuurstoel, complete ADNR pakket (zonder bijboot) Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan, ankerlieren, ankers en kettingen, boegschroef, hefkolom en stuurhuis onderkuip Winteb B.V. Ontluchtingen P. Spruit Graveerinrichting Belettering Huchem Special Products B.V. HC- Roka, Shipclean nieuw, HC- Geleiclean, nieuw handzeep, stankverwijderaar, HC-Gladhelder, HC- Sunscreen reiniger en HC- Shipclean. BP Nederland B.V. BP smeermiddelen Bunkerstation Papendrecht B.V. Smeer-en gasolie en bunkerstation JHP Metaal B.V. Lensballastsysteem voor-en achter machinekamer Kampers Pompservice B.V. Lading- en restladingpompen Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Niveaumeting type Magnetrol Eclipse, overvulbeveiliging, temperatuuralarmering, drukalarmering, temperatuurmeting en drukmeting. Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant