Views
3 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 12 oktober 2010 Wij feliciteren TMS Liberty GmbH & Co. KG und Familie Nesselaar van harte met het mts Liberty.

De Binnenvaartkrant 35 12 oktober 2010 Elburg heeft historische botterwerf DOOR EVERT BRUINEKOOL Prinses Margriet heeft donderdag 9 september de nieuwe historische botterwerf in de haven van Elburg geopend. De werf is gevestigd op de locatie waar tot 2007 scheepswerf Balk actief was. Eigenaar van de historische botterwerf is de Elburger Botterstichting, die dit jaar haar 35- jarig bestaan viert. De stichting heeft een vloot bestaande uit vijf botters, een bons, een punter, een kubbeboot, een kotter en een vispunter. “Het is prachtig dat op deze wijze de werf voor Elburg behouden blijft”, zegt Daan Balk die bij de opening aanwezig was. “Dit was wat wij voor ogen hadden toen wij al in 2002 met de Elburger Botterstichting de eerste gesprekken voerden. Gesprekken die uiteindelijk hebben geleid tot verhuizing van al onze activiteiten naar Urk en de vestiging van deze historische werf op onze oude locatie.” Scheepswerf Balk Toch had Balk een dubbel gevoel tijdens alle feestelijkheden. “Het voelt als het afsluiten van een periode in mijn leven. Ruim veertig jaar woonden mijn vader en moeder met ons hier aan de overkant van de straat. De werf speelde, al ruim voordat ik er ging werken, een belangrijke rol in mijn leven.” De werf is gevestigd op de locatie waar tot 2007 scheepswerf Balk actief was. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) In 1998 nam Daan Balk de werf in Elburg over van zijn vader. Vier jaar later vierde hij met zijn familie en medewerkers het 200-jarig bestaan. “Scheepswerf Balk had al die tijd en unieke positie”, vertelt Balk. “In veel plaatsen, zoals Huizen en Spakenburg, waren twee of meer werven. In Elburg had je een vloot van circa honderd vissersschepen en maar één scheepswerf.” In 2002 werden de historie en het vakmanschap bekroond met koninklijke erkenning: Daan Balk mocht zijn bedrijf voortaan hofleverancier noemen. “Een prachtige erkenning en een aanmoediging om nieuwe markten te verkennen”, stelt Balk. Onder leiding van zijn vader had de werf zijn activiteiten uitgebouwd naar de binnenvaart en de chartervaart. Daan Balk voegde daar de jachtbouw en de megajachtbouw aan toe. De Elburger Botterstichting heeft grote plannen met de oude werf van Balk. “Het is zeker niet de bedoeling dat de werf uitsluitend voor onze schepen wordt gebruikt”, vertelt vicevoorzitter Henk Walles. Leer-/werkproject “Wij willen een bijdrage leveren aan het voortbestaan van varend cultureel erfgoed. Vanzelfsprekend kunnen ook andere eigenaren van historische vaartuigen op onze helling terecht voor het onderhoud van hun schip en voor kleine herstelwerkzaamheden. De loodsen kunnen worden gebruikt voor verdere restauratie en/of renovatiewerkzaamheden.” Ook wordt de werf ingezet voor een leer-/werkproject. “Onder leiding van een gediplomeerd leermeester kunnen maximaal vier aankomend timmerlieden tegelijkertijd het oude ambacht van scheepstimmerman leren.” Het project is een samenwerkingsverband tussen de Elburger Botterstichting, een regionale aannemer en de provincie Gelderland. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Liberty is volledig gebouwd aan Winschoterdiep >> Vervolg van pagina 33 De portefeuille bestaat uit ongeveer 120 scheepvaartbedrijven, waarvan Ludwig Harms er voor zo’n negentig reder is. Het management van Ludwig Harms Finanzdienstleistungen is in handen van Ludwig en Frauke Harms. Zij worden hierbij gesteund door drie leidinggevende medewerkers: Ralf Jonat, die zich bezighoudt met financieringen, bedrijfsleider boekhouding Marco Poppe en zoon Arne Harms, die in januari afstudeerde en sindsdien economische en technische ondersteuning biedt. De Liberty is een dubbelwandige type C-tanker, is 84,75 meter lang, 9,50 meter breed en heeft een maximale diepgang van 3,20 meter. Daarmee is het schip onder meer geschikt voor de Duitse kanalen. 21 weken Het door Germanischer Lloyd gekwalificeerde schip heeft een totale capaciteit van omstreeks 1650 ton, verdeeld over vijf ladingtanks. De tanks zijn voorzien van verwarmingsspiralen die extern te verwarmen zijn. De hoofdmotor is een 1278 pk sterke Mitsubishi S12R-C2MPTK, die een ProMarin schroef aandrijft. De hulpset bestaat uit drie John Op vrijdag 24 september was de doop van de Liberty. (foto’s Jan Johan ten Have) Deeres (van 520, 120 en 64 kVA). De boegschroef is een Omega 31100-4K van 282 kW. De Liberty is volledig gebouwd aan het Winschoterdiep. Het casco werd gebouwd bij Groningen Scheepsbouw Combinatie (GSC) en de afbouw vond plaats bij het naastgelegen zusterbedrijf Groningen Shipyards. Harms: “Het schip is compleet gebouwd in 21 weken, door allemaal Europese ondernemers en leveranciers. Niet alleen werd het erg snel gebouwd, ook is de kwaliteit uitstekend. Wij zijn bijzonder tevreden.” efm en Oranje introduceren nieuwe rechtsbijstand: Scheepsrecht Door samenwerking van de onderlinge schepenverzekeraars Vereniging Oranje en efm met Anker Verzekeringen is een nieuwe rechtsbijstand tot stand gekomen. In het nieuwe product, Scheepsrecht geheten, zijn de sterke punten van de drie maatschappijen samengevoegd, aldus de initiatiefnemers. “Uitgangspunten bij de ontwikkeling van Scheepsrecht zijn de belangen van de binnenvaartondernemer,” Scheepsrecht is een verbetering van de dekking bij Anker, die efm al aan deelgenoten aanbood. Voor de leden van Oranje is het voor het eerst dat de rechtsbijstand buiten de deur wordt ondergebracht. Dit is ingegeven door nieuwe wetgeving, die bepaalt dat de rechtsbijstand niet meer door de cascoverzekeraar zelf uitgevoerd mag worden. Het nieuwe product wordt exclusief door efm en Oranje aangeboden. Uitgebreidere dekking In de nieuwe situatie meldt een eigenaar een probleem rechtstreeks bij de scheepsverzekeraar, die de eerste service en bemiddeling biedt. In overleg met de klant wordt vastgesteld welke maatregelen het best genomen kunnen of moeten worden. In sommige situaties is het verstandig om in goed overleg tot een oplossing te komen, in andere gevallen moeten direct juridische stappen worden ondernomen. In het laatste geval zal de behandeling door Anker Rechtshulp plaatsvinden. “Door de nieuwe werkwijze kan het vertrouwde Anker-product voor deelgenoten van efm tegen een lagere premie worden aangeboden, terwijl de dekking aanzienlijk wordt uitgebreid. Naast diverse uitbreidingen wordt het verzekerde bedrag met ruim 33 procent verhoogd.” “Veel Oranjeleden wilden de verzekerde som verhogen en een uitgebreide dekking. Andere leden wensten juist een sobere dekking om de premie op een voor hun acceptabel niveau te houden. Hieraan is prima tegemoet gekomen door de keuzemogelijkheid tussen een Basis- en een Toppakket. Het scheepsrecht Toppakket levert een aanmerkelijk uitgebreidere dekking dan het oorspronkelijke ORO-pakket voor een concurrerende premie.” Inmiddels zijn alle klanten van de twee onderlinges geïnformeerd over Scheepsrecht en is hen de mogelijkheid geboden om gebruik te maken van het nieuwe product. De klanten van beide verzekeraars reageren naar verluidt positief.

Binnenvaartkrant