Views
3 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 2 12

De Binnenvaartkrant 2 12 oktober 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEZOCHT VOOR ONMIDD. VOOR MTS-MYRIAM VOOR MS-NAVEX EN OCEANRIVER ZOEKT: INDIENSTTREDING zijn wij op zoek naar kapiteins, MS-SCORPIO i.o.v. ms La Primavera AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART kapt. / stuurman voor stuurmannen en matrozen zijn wij op zoek naar kapiteins, lichtmatroos of matroos met bunkering. Erv. vereist! in bez met ervaring in de stuurmannen en matrozen dienstboekje functie DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE zijn van ADNR, Vaarbewijs, binnenvaart, in het bezit van met ervaring in de lichtmatroos of matroos.Vaar / Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) radarpat., ect. Lux. condit. een dienstboekje, het Binnenvaart, in het bezit van verlof i.o. loon conform CAO. PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- week/week. vaarsysteem: 4 wk.op/ een dienstboekje, het Tel. 0041.4350.16455 PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- Info. erik@shipping.lu of 4 wk.af , het salaris vlgs vaarsysteem: 4 wk.op/ Email:sales@ PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- +32475751555 CAO- Binnenvaart. 4 wk.af , het salaris vlgs. oceanrivercontractors.com PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Tel. 06-22424148 CAO- Binnenvaart. Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer TE KOOP AANGEBODEN Tel. 06-22424148 VOOR MTS-SOLUTION Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Tukkervlet 1490 OK VOOR MS-CRESCENDO zijn wij op zoek naar Levering in Nederland + België + Duitsland. 14.90 x 4.65 x 4.30 m, MWM zijn wij op zoek naar GEZOCHT WEGENS ZIEKTE stuurmannen en matrozen Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. TD 226.6, 100 PK, Bouwjaar stuurmannen en matrozen enthousiaste kapitein voor met ervaring in de Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. 1996. Ligplaats Warten (a). met ervaring in de 85 metertanker, Rijnpatent, binnenvaart, in het bezit van Boegschroef, CV, binnenvaart, in het bezit van radar ADNR. Eigen woning ter een dienstboekje, het Prijswijzigingen voorbehouden. vuilwatertank, generator een dienstboekje, het beschikking. Veel vaarsysteem: 4 wk.op/ Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem geschikt voor bewoning, prijs vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af bespreekbaar eventueel 4 wk.af , het salaris vlgs. - P. Montens afd. Scheepvaart + € 199.000,00. , het salaris vlgs. overname het schip op varen CAO-Binnenvaart. Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Contact: W. Beckhuis CAO- Binnenvaart. participatie ook mogelijk. Tel. 06-22424148 Tel. 058-2553480 Tel. 06-22424148 Tel. 06-52666021 RMC Aankoop/verkoop SCHIFFSFUEHRER GESUCHT VOOR MTS-DESPERADO GEZOCHT FOTO VAN JACK OCEANRIVER ZOEKT: Euer 20 meter Tankschiff, Zeeschepen binnenvaart- en zijn wij op zoek naar BONNINGA i.o.v Ms Friendship lichtmatroos grosser fahrbeneis oder stuurmannen en matrozen reder en zijn vrouw MARIJKE ibv dienstboekje met functie Rheinpatent mit allem zeevaartkeuringen met ervaring in de BONNINGA-FURMAN, ca. 1988 lichtmatroos. Vaar / verlof i.o. Papieren und ADNR AOV keuringen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 een dienstboekje, het Tegen redelijke vergoeding. Tel. 0041.4350.16455 Tel. 0049-232920602 www.shiptrade.nl vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af Bel of sms 06-12553214 Email:sales@ www.rmc-medischcentrum.nl binnenvaart, in het bezit van wonend in Zaltbommel. loon conform CAO. Tel. 0049-1713131834 078 6399993 , het salaris vlgs. oceanrivercontractors.com CAO-Binnenvaart. BOTERMAN TECHNIEK BV Tel. 06-22424148 repareert /reviseert alle OCEANRIVER ZOEKT: merken boegschroeven en i.o.v. MS Niala lichtmatroos ibv www. .nl TE KOOP DRAADLIEREN autolaadkranen ook op locatie dienstboekje met functie te gebruiken als anker, verhaal (tandwielkasten enz op lichtmatroos. Vaar/verlof i.o. KICKERS of spudpaallier, ook nieuwe voorraad) loon conform CAO. dubbele trommellieren op maat gemaakt! Tevens nieuwe ankers uit voorraad 10 tot Tel. 06-54287373 TE KOOP Tel. + 0041.4350.16455 Email: sales@ oceanrivercontractors.com Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. 1500 kg, in zwart of nieuwe boegschroef, schroef Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, gegalvaniseerde uitvoering. Alles aan zeer concurrerende 1200 550PK, klein boegschroefje 100pk schroef dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? prijzen! 500mm. G E B R U I K V O O R I E D E R E L Tel. 06-51053686 Boterman techniek bv E T T E R , L E E S T E K E N E N S Tel. 06 54287373 P A T I E E E N H O K J E . H O U D TE KOOP AANGEBODEN: T U S S E N I E D E R W O O R D E In Rotterdam-Zuid, een leuk GERDA BRUSSÉ, E N H O K J E L E E G . 2-kamer appartement de coach voor emotionele Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) voorheen 3. Nette keuken met problemen bij kinderen tot ingebouwde koelkast, jong volwassenen. Ik kan de 1x 3x combimagnetron, was- en realiteit niet veranderen, wel 9,60 22,25 droogautomaat. Badkamer de beleving van de realiteit. met ligbad. Snel te aanvaarden Tel. 06-23225177 14,75 32,60 € 87.500 k.k. www.nlpkindercoaching.com 010-4862284 www.gerdabrusse.nl 20,20 44,25 GEZOCHT MATROOS OF STUURMAN op mbs Morgenster, weekend vrij. Vaargebied omgeving Utrecht. Tel. 06-51855094 TE KOOP Radiogr. bedieningen voor uw autokraan. enz bijv 8 knops € 550,00. Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 Marad Lite OnderhoudsPlanner Alle werktuigen aan boord - motoren, generatoren e.d. - vragen tijdig onderhoud. Met Marad Lite houdt iedereen aan boord eenvoudig het overzicht. Marad Lite geeft de technische specificaties van de afzonderlijke werktuigen, vertelt bijvoorbeeld welke smeeroliefilters vervangen moeten worden, en waarschuwt wanneer het brandbluscertificaat verlopen is.Vergeten is er niet meer bij! ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 12 oktober 2010 Kostprijsberekening NEA moet NMa-proof zijn >> Vervolg van de voorpagina Zelfs een periode van laag water zal de tankvaart nu niet redden. Er zijn eenvoudig te veel schepen. Schepen die volgens de rekensom waarmee de hypotheek werd verkregen, maandelijks 90.000 euro op moeten varen, komen nu amper aan de helft van die besomming. In 2018 zullen verreweg de meeste vloeistoffen alleen nog in dubbelwandige tankers kunnen worden vervoerd. Waar de partijen die deze termijn voor uitfasering van de enkelwandige vloot afspraken, zich op hebben verkeken is de snelheid waarmee de sector een vloot van dubbelwandige tankers op zou bouwen toen eenmaal vast stond dat die eis van dubbelwandigheid eraan kwam. In feite is het een kwaliteitsverbetering van de sector, waar investeerders de komende acht jaar moeilijk iets van terug kunnen verdienen. De grote verladers, de oliemaatschappijen, hebben echter wel een sterke voorkeur voor het vervoer van hun producten in dubbelwandige tankers. BP kondigde twee jaar geleden aan geen enkelwandige tankers meer te accepteren. Dat bleek nog te vroeg en BP draaide die maatregel al na enkele weken terug. De vloot dubbelwandige tankers is de afgelopen twee jaar gegroeid en per 1 januari zal Shell overgaan op het louter inzetten van dubbelwandige schepen. De verwachting is dat dit niet langer op weerstand zal stuiten, omdat er genoeg schepen zijn. Ook BP, Esso en Total hebben al eigen systemen om oudere, enkelwandige schepen te weren. Kostprijs Dat de overcapaciteit in de tankvaart dit jaar de markt parten is gaan spelen, hangt ook samen met de toename van het aantal plaatsen in het ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen) voor tankopslag. De wachttijden bij de terminals in het ARA-gebied zijn daardoor aanzienlijk geslonken en dus is de omloopsnelheid in het ARAgebied omhoog geschoten, waarmee ook de capaciteit weer toenam. De Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers van het CBRB (OPTO) en de Groep Tankvaart (rederijen en bevrachters) hebben gezamenlijk een aantal parameters opgesteld voor zestig scenario’s van reizen met tankers. Die informatie is gegeven aan onderzoeksinstituut NEA, dat op basis van een deze week naar tankvaartondernemers verzonden enquête de kostprijs voor die zestig standaardscenario’s zal opstellen. De enquête kan worden teruggestuurd tot 7 november. Robert Tieman: “Het CBRB laat al vijf jaar de kostprijs uitrekenen voor de zand- en grindvaart, de tankvaart en de droge lading. Maar dat gaat om abstracte gegevens. Dat is bij deze kostprijsberekening voor de tankvaart anders. Er komen absolute cijfers, in euro’s, voor concrete reizen. Bijvoorbeeld voor een reis met stookolie in een 110 meterschip van Rotterdam naar Amsterdam. Ook wordt er bijvoorbeeld de verwijderingsbijdrage in het kader van het scheepsafvalstoffenverdrag in opgenomen.” “We denken dat de tankvaartondernemer met een boekje als dit een goed argument in handen heeft om naar de opdrachtgever aan te geven waarom hij een bepaalde vergoeding nodig heeft.” In het verleden botsten dergelijke initiatieven met het strenge beleid van de Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa). Dat zal nu niet het geval zijn. Het document zal NMa-proof zijn, verklaart de aankomende CBRB-directeur stellig. EUBO houdt afgeblazen plannen toch warm Samenwerkingverband EUBO verraste de binnenvaart deze zomer met het concrete plan om nieuwe commerciële samenwerkingverbanden uit de grond te stampen waarbij schepen te huur zouden worden aangeboden. Twee weken geleden kwam net zo verrassend een einde aan deze plannen. Inmiddels overweegt de EUBO ze weer uit de koelkast te halen. De twee EUBO-coöperaties Rent-a- Ship en Barge4Rent zijn niet van start gegaan op 1 oktober. Initiatiefnemer Anton van Megen bij de bekendmaking van het stoppen: “Het is nu aan al degenen die het wel een goed idee vonden maar geen intentieverklaring wilden ondertekenen om alsnog actie te ondernemen. Wij hebben genoeg gedaan, maar we hebben het niet gered.” Er zijn twee redenen waarom de honderd EUBO-leden bijeen in Zwijndrecht maandag 27 september besloten de zaak af te blazen. Er zijn op de eerste plaats niet genoeg leden. Om een kans te hebben moesten er 200 scheepseigenaren zijn, die de intentieverklaring ondertekenden. De tweede reden is: er moest voor elk van de beide, nieuwe samenwerkingverbanden 5 miljoen euro garantie zijn van banken en andere – particuliere – financiers. Aan geen van beide voorwaarden was voldaan. Er waren ‘slechts’180 intentieverklaringen en de geldschieters aarzelden. Hoewel Anton van Megen hen niet bij name noemde, denkt hij dat er een zware lobby van bevrachters richting geldschieters is geweest om vooral geen geld beschikbaar te stellen aan de nieuwe coöperaties en dat die daardoor niet bijtijds over de brug zijn gekomen. ‘Bijtijds’ want 1 oktober was voor de coöperaties een harde datum om van start te gaan. “We hadden het al een keer uitgesteld van 15 september naar 1 oktober. Dat wilden we geen tweede keer doen”, aldus Van Megen. “Het was een ambitieus plan, bijna allesomvattend in de binnenvaart. Maar het was te hoog gegrepen.” Echt duidelijk wordt niet waarom zo pontificaal een streep getrokken werd onder dit plan. Op de plank De EUBO blijft bestaan en houdt ook het kantoor in Zwijndrecht aan. “Het plan ligt op de plank. Als voldoende schippers een intentieverklaring willen tekenen of er is voldoende geld als garantie, dan kunnen we zo van start gaan. Maar dat is dus niet aan ons. Laat anderen het nu maar oppakken. De bonden of andere samenwerkingsverbanden.” Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer liet zich vorige week in zijn column in Weekblad Schuttevaer lovend uit over het lef warmee Van Megen dit plan lanceerde. Hij omschrijft het als “een initiatief (…) dat bij voldoende draagvlak heel misschien zou kunnen werken”. Hij voegt eraan toe: “Nog een wonder dat de NMa hem Waarmee komt Verberk? De branche wacht met spanning af met welke adviezen Binnenvaartambassadeur Arie Verberk komt. Zijn voorstellen om de binnenvaart door de crisis te loodsen en de branche structureel sterker te maken hadden al lang gepresenteerd moeten zijn, maar om onbekende redenen of oorzaken is dat nog steeds niet gebeurd. Het heeft er alle schijn van dat de oud-topambtenaar en voormalig ceo van Martinair zijn ideeën niet meer aan V&W-minister Camiel Eurlings – die hem in april aanstelde als binnenvaartambassadeur – aanbiedt maar aan diens ongemoeid heeft gelaten. Kennelijk hadden ze er voldoende vertrouwen in dat de binnenvaart er zelf wel de stekker uit zou trekken.” Van Megen ziet de uitspraak van De Vries als steun in de rug. “Als er meer draagvlak was geweest, was er een kans.” Inmiddels zijn twee weken verstreken en er hebben zich meer schippers aangesloten. Het toaal is nu 196. “Eén heeft afgehaakt omdat hij zijn schip moest opvolger Melanie Schultz Van Haegen. In de poll op www.binnenvaartkrant.nl vroegen we aan bezoekers met welke oplossingen zij denken dat Verberk komt aanzetten. 292 mensen deden mee, en het meest gekozen antwoord (82) was “Stel een wettelijke toerbeurt in”, op de voet (78) gevolgd door “Dwing de banken om schepen in problemen stil te leggen”. Op enige afstand volgden: “Voer wettelijke bodemtarieven in die gebaseerd zijn op de kostprijs” (55) en “Stimuleer de oprichting van samenwerkingsverbanden” verkopen”, aldus Van Megen. Hij sluit niet uit dat EUBO de draad weer oppakt, maar wil wel ‘ruim 200’ aangeslotenen hebben. “En dan moet ook de hele binnenvaart mee gaan doen.” Op de medewerking van banken rekent Van Megen niet langer. “We spreken met particuliere partijen.” (47). Ook “Laat de markt ongestoord zijn werk doen” werd als optie gezien (24 x). Dat Verberk met iets heel nieuws komt, verwacht bijna niemand (4). Wat verwacht u van het nieuwe kabinet? De nieuwe poll, die sinds afgelopen weekend online staat, gaat over het Kabinet Rutte-1, dat vrijwel zeker deze week aantreedt. Is dat gunstig voor de binnenvaart of niet?, vragen we. Geef ook uw mening op www. binnenvaartkrant.nl. Minister of Space STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Misschien had een Minister van Ruimte gewoon te veel van het goede geweest, omdat de gebleekte gedoger nu eenmaal vindt dat het land vol is. Daarom toch maar een Minister van Infrastructuur en Milieu. De dynamiek van ‘Verkeer’ is er helemaal uit. Bij ‘Ruimte’ had je er nog ‘Vaart’ achter kunnen zetten. We hebben nu een minister van beton en een op sterven na dode natuur. Maar wel weer een vrouw. Melanie (de rest van haar naam laten we maar weg, dat roept alleen maar vooroordelen op. Nou vooruit, voor de liefhebber: Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus) kennen we nog als de staatssecretaris van V&W van de succesvolle kabinetten Balkenende I en II. In 2005 werd ze aangeklaagd wegens het saboteren van een bedrijvenpark bij Schiphol en in 2006 wilde de Kamer het vertrouwen in haar opzeggen vanwege een akkefietje met de NS. Tijdens zwangerschapsverlof in de zomer van 2006 ontvluchtte ze de politiek. De puinhoopjes die ze achterliet, werden door haar minister Karla Peijs professioneel opgeveegd. Melanie werd na dit ludieke afhechten van haar politieke carrière inkoper bij zorgverzekeraar Achmea, nu omschreven als Chief procurement officer: CPO. Ze werd gekozen tot CPO van 2009, als waardering voor het omvormen van de inkoopfunctie naar health supply chain management. Daar zit geen woord Duits bij. De hoogste tijd om voor de binnenvaart ook maar eens een Engelse term te verzinnen, anders weet Melanie niet waar je het over hebt. Dus vervoer van A naar B kun je op je buik schrijven. Je bent bezig met de supply chain. Het verlost ons waarschijnlijk wel van die achterlijke, nietszeggende slogan van V&W: Vervoer van A naar Beter. Beter is van Auto naar Binnenvaart (from Lorry to Sorry, als ze weer iets onzinnigs willen). Nu mag Melanie zelf wat puinhoopjes op gaan ruimen op de ministeries waar ze de scepter gaat zwaaien. Dat is eigenlijk niet zo aardig voor Camiel Eurlings, die het afgelopen half jaar toch verdraaid aardig en vakkundig de binnenvaart rustig en aan het lijntje heeft gehouden door Arie Verberk voor die lorrie te spannen. Als nieuwe bezem zal Melanie de zaak snel schoonvegen en korte metten maken met mannetjes die alleen maar in de weg lopen. Als ze niet oppast wordt Arie haar eerste rel. Dat hangt ervan af of-ie er voor is betaald. Dan is het land echt te klein, zeker voor een Minister van Ruimte(vaart).

Binnenvaartkrant