Views
3 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 12 oktober 2010 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren ERVAAR DE KRACHT VAN VERHAAR OMEGA Kanalen boegschroeven Stuurrooster boegschroeven Tunnel boegschroeven Intrekbare roerpropellers Ballast pompen Atlas Copco luchtsystemen Stikstof generatoren O MEGA T HRUSTERS Verhaar Omega B.V., Postbus 119, 2340 AC Oegstgeest Tel: 071-517 26 31, fax: 071-517 19 26 E-mail: info@verhaar.com, Website: http://www.verhaar.com Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Voor nieuwbouw ga je naar De Gerlien - Van Tiem! De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 27 12 oktober 2010 Vervoer over water krijgt kansen in haven Waspik DOOR COR SPEK Over de onbelemmerde doorvaart door de smalle Kerkvaartse Haven in Waspik is een langslepend conflict gaande tussen jachthaven Scharloo en Monshouwer Beton. Eind 2011 lijken die botsingenbezworen. De haven wordt op meerdere plekken verbreed als onderdeel van gemeentelijke herstructureringsplannen. Dat moet het vervoer over water stimuleren. Bij Monshouwer Beton is de haven te smal. Het lossen gebeurt via een overslagschip, waardoor twee schepen naast elkaar liggen, die dan de doorvaart blokkeren voor plezierjachten die de jachthaven niet in of uit kunnen. Die bottleneck wordt opgelost. Eind 2011 is de haven, over een lengte van 130 meter, verbreed en uitgediept. Inmiddels werd (ter hoogte van Scheepswerf De Toekomst) over 180 meter al een damwand geslagen. Door de rechte kade is de haven daar nu breder geworden en kunnen binnenvaartschepen en pleziervaartuigen elkaar beter passeren. Dat karwei werd 1 oktober afgerond. De haven aan de Kerkvaart is deels eigendom van de gemeente en gedeeltelijk in handen van particulieren. De totale verbreding en verdieping kost 1,1 miljoen euro. De gemeente Waalwijk betaalt 625.000 euro. Rijk en provincie schuiven het restant (735.000 euro) over tafel. Maar er is meer. De Kerkvaartse haven en industrieterrein Maasoever zijn onderwerp van de gemeentelijke herstructureringsplannen. De lokale overheid wil in de toekomst ook de haveningang verbreden en uitbaggeren. Op de langere termijn moet het industriegebied aan de oostzijde worden uitgebreid. Vervoer over water is een issue in Waspik. De gemeente wil dat stimuleren. BN De Stem schreef onlangs dat nu nog 100.000 ton goederen vanuit de havens in Waalwijk en Oosterhout naar Waspik wordt vervoerd. Over de weg welteverstaan. Na de herstructurering van het Waspikse havengebied is dát niet meer nodig. Breed vaargebied voor CT Sofia >> Vervolg van pagina 21 De machinekamer is gestyled in de Caruton-kleuren. Ondertussen komen twee superenthousiaste jonge kapiteins vanuit de woning naar boven en zij nemen ook plaats in het stuurhuis. We maken kennis met Raymond van Doorn en zijn echtgenote Chantal van Doorn-Scholten. Raymond komt uit Den Helder en in tegenstelling tot de ouders van Chantal hebben Raymonds ouders niets van doen met de binnenvaart. Chantal is geboren op een spits. Op haar vijftiende ging ze op het ROC in IJmuiden een beroepsbegeleidende leerweg (BBL) in. Net als Raymond voltooide ze eerst de matrozenopleiding. Daarna voltooiden beiden met succes de kapiteinsopleiding. Breko Samen met hun ontzettend lieve hond Ringo hebben ze al vijf jaar verschillende soorten schepen bevaren. Daaronder was ook een beunschip waarmee ze een schat aan ervaring hebben opgedaan met het varen zonder boegschroef. De CT Sofia is voor hen het eerste nieuwbouwschip waarop ze gaan varen. En wij denken dat het stel niet de enige partij is die daarmee gelukkig is. Het casco van de CT Sofia is gebouwd op de werf van Gebroeders de Jonge in Kladovo, Servië, in navolging van veel succesvolle andere schepen van de broers. Het was de wens van rederij CT Sofia B.V. dat het schip op de werf van Breko in Papendrecht zou worden afgebouwd. “Logisch”, zegt Wingelaar, “ze hebben hier alles onder één dak.” Hij doelt op het leidingwerk en de elektrische installatie. Het schip heeft vijf gecoate tanks met een gezamenlijke inhoud van 1880 m 3 . Daarmee worden blanke producten en lichte chemie vervoerd. Via spiralen kunnen de tanks extern worden verwarmd. Het schip heeft een lengte van 86 meter, een breedte van 9,60 meter en een diepgang van 3,20 meter. Door die maatvoering zijn Raymond en Chantal zich al lange Heusdense IHC-werf blijft schepen bouwen Scheepsbouwer IHC Merwede gaat door met het bouwen van schepen in Heusden. Aanvankelijk zou het contract met de werflocatie, dat eind 2010 afloopt, niet worden verlengd. Door de economische tegenwind was de verwachting dat er veel minder werk zou zijn. Inmiddels ziet de toekomst er beter uit en wordt de bouw van schepen in de Brabantse vestingstad met twee jaar verlengd. IHC Merwede verwacht een extra groei in het aantal orders. Locatie Heusden biedt dan de mogelijkheid de productie op te vangen. De orderportefeuilles zijn tot 2012 goed gevuld en inmiddels ontwikkelde IHC ook nieuwe activiteiten. Een voorbeeld daarvan is de verhuur van baggerschepen. Verder investeert de onderneming 30 miljoen euro in nieuwe heihamers waarmee palen de zeebodem in gedreven worden. Op die fundering worden dan windmolens gebouwd. IHC participeert in het windmolenpark voor de Nederlandse kust bij Callantsoog. tijd terug gaan verheugen op een zeer breed vaargebied. Dat vinden ze toch veel leuker dan een vaste route binnen contractwerk zoals ze hiervoor hebben gedaan. Als we even later de machinekamer afdalen, weten we niet wat we zien. Tot onze verbazing is de complete machinekamer eveneens gestyled in de kleuren van Caruton. Niemand die hier het originele Caterpillar-geel nog herkent van de C32, die zijn best gaat doen om Raymond en Chantal met de CT Sofia met 1000 pk naar elk reisdoel te brengen. Om het navigeren sluitend te maken staat in het voorschip nog een krachtige Van Wijkboegschroefinstallatie. De CT Sofia is volgens planning als uitbreiding in de vloot van Caruton opgenomen. Raymond en Chantal beginnen met veel kwaliteit en enthousiasme binnen enkele dagen aan hun eerste reis met de CT Sofia. Deutsche Bank Nederland N.V. wenst mts CT Sofia en haar bemanning een behouden vaart. Deutsche Bank Nederland N.V. Stationsplein 13 ı Zwolle ı Tel.: 038-4993607 Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Niveaumeting type Magnetrol Eclipse thermon tracing overvulbeveiliging temperatuuralarmering drukalarmering temperatuurmeting en drukmeting Wij wensen mts CT Sofia een goede en behouden vaart Thermatras wenst CT Sofia B.V. met het mts CT Sofia veel "gezond" vaarplezier toe. Zwolseweg 35, 2994 LB Barendrecht, Tel. 0180-641950, Fax 0180-641951

Binnenvaartkrant