Views
3 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 12 oktober 2010 Scheepsreparatie en afbouwbedrijf / / Algehele machinebouw / / Bedrijfsonderhoud Wij danken U voor Uw bezoek aan onze stand tijdens de Open Scheepvaartdagen 2010 ! Wij hebben er van genoten en zien U graag de volgende keer terug ! Vriendelijke groeten, Sjef Peters, Robert de Man, Rick Verhage Keizersveer 3c 4941 TA Raamsdonksveer Postbus 3 4940 AA Raamsdonksveer T 0162 - 513650 F 0162 - 522406 E info@asto-bv.nl

De Binnenvaartkrant 17 12 oktober 2010 “Seine-Schelde-verbinding creëert nieuwe kansen voor binnenvaart” DOOR SARAH DE PRETER In november publiceert de Europese Commissie een tussenrapport over het project Seine- Schelde dat de ontbrekende schakel tussen het bekken van de Schelde en het Seinebekken wegwerkt. EU-voorzitter België organiseerde op 1 oktober een netwerkbijeenkomst over dit project. Door de realisatie van de Seine- Schelde-verbinding kunnen in de toekomst schepen tot 4400 ton van Rotterdam via Antwerpen en Gent naar Parijs varen. De binnenvaartverbinding is één van de dertig prioritaire projecten van het Trans- Europese vervoersnetwerk. Om het project in goede banen te leiden hebben Frankrijk, Vlaanderen en Wallonië een Intergouvernementele Seine-Schelde Commissie (IGC) opgericht. De betrokken vaarwegbeheerders komen regelmatig bij elkaar om de voortgang van de werkzaamheden te bespreken. De Europese Commissie houdt de vinger aan de pols. In november verschijnt een tussentijds rapport. 10 miljard winst De Seine-Schelde-verbinding moet helpen de filevorming op het Europese wegennet van noord naar zuid te bestrijden. Maar voor de Europese Commissie is Seine-Schelde meer dan alleen een transportproject. “We beschouwen dit ook als een economisch ontwikkelingsproject”, zei Cesare Bernabei, adviseur van de Europese coördinator voor de vaarwegen Karla Peijs. Ook Nicolas Bour, projectleider bij de Franse vaarwegbeheerder VNF, onderstreepte het belang van het project voor de Europese economie. “Seine-Schelde zal een globale winst opleveren van 10 miljard euro, voornamelijk door de reductie van de transportkosten. Niet alleen Frankrijk en België, maar ook Nederland en Duitsland zullen daarvan profiteren.” VRT-journalist Lieven Verstraete in gesprek met (vlnr) Cesare Bernabei, Nicolas Bour, Yvon Loyaerts, Willem Van Crombrugge en Emmanuel Maas. (foto Sarah De Preter) Vlaamse deelprojecten In Vlaanderen wordt 45 kilometer Leie en 26 kilometer kanaal aangepast. De eerste deelprojecten zijn inmiddels afgerond. Zo ging vorig jaar de nieuwe sluis van Evergem in bedrijf. In Kortrijk is de Leie-verbreding volop gaande, zodat schepen tot 1350 ton vanaf 2012 door het stadscentrum kunnen varen. In Gent ging deze zomer de aanpassing van de Ringvaart van start. Op het Noordervak wordt 6,5 kilometer kaaimuur gebouwd. De schuine zijden van de Ringvaart worden eerst rechtgetrokken tot verticale kaaimuren met bolders zodat binnenschepen overal kunnen afmeren. De volgende jaren wordt de Leie tot in Wervik op een hoger gabariet afgestemd. De rivier wordt met een meter verdiept, enkele bruggen worden verhoogd en in Harelbeke en Sint-Baafs-Vijver komen grotere sluizen. Op sommige plaatsen, zoals in Wevelgem en Wielsbeke, kunnen duwbakken ook in de toekomst alleen in één richting passeren. Daarom worden op acht locaties passeerstroken voor grote duwkonvooien gerealiseerd. “Deze maatregelen maken een modal shift naar de vaarweg mogelijk”, zei Willem Van Crombrugge, projectleider Seine-Schelde bij Waterwegen en Zeekanaal. “Op de Bovenschelde en de Leie samen wordt jaarlijks 20 miljoen ton getransporteerd. In de toekomst kan nog meer tonnage van de E17 worden gehaald.” Naar 2000 ton Voor Wallonië is Seine-Schelde een kans om de regionale economie een impuls te geven. Op het grootste gedeelte van de Waalse vaarwegen kunnen nu slechts schepen tot 1350 ton varen. “Logistiek is een speerpunt van onze regering”, zei Yvon Loyaerts, directeur-generaal Service Public de Wallonie. “Tegen 2020 willen we het grootste gedeelte van onze vaarwegen geschikt maken voor schepen tot 2000 ton. Er moeten veel bottlenecks weggewerkt worden. Zo beginnen we volgend jaar met de bouw van nieuwe sluizen in Yvoz Ramet en Klein Ternaaien.” In het kader van Seine-Schelde gaan de Walen de Leie vanaf Komen verruimen. De brug van Komen wordt verhoogd. Dit deelproject moet eind 2013 klaar zijn. Een jaar later zullen de werkzaamheden op de Schelde worden afgerond. Ze omvatten de bouw van nieuwe sluizen bij Kain en Hérinnes en het wegwerken van het knelpunt in Doornik, waar de historische Pont de Trous te smal en te laag is om schepen boven de 1350 ton te laten passeren. De stad Doornik wil niet dat er aan “Laat het tolsysteem geen hobbel worden” Namens de internationale afdeling van Koninklijke Schuttevaer gaf Martin van Dijk de Vlamingen een pluim voor de werkzaamheden aan de Leie-doortocht in Kortrijk die ze de afgelopen jaren gerealiseerd hebben. “Met het afbreken van de Budabrug verdwijnt dit najaar weer een knelpunt voor de binnenvaart. Chapeau dat zo’n groot project als de Leiewerken zo vlot van grond wordt getild.” Van Dijk is ook blij met het plan van de Waalse overheid om het vaarwegennetwerk op te waarderen. Over de invoering van tol op het toekomstige Kanaal Seine-Noord zei Van Dijk: “Als sector hebben wij steeds geadviseerd om dit transparant en communicatief vorm te geven. Laat zo’n tolsysteem geen hobbel worden waardoor transporten niet meer op gang komen. Tegen de tijd dat je dit bestuurlijk gerepareerd hebt, hebben verladers al andere wegen gevonden.” Of het Seine-Schelde project in 2016 dan wel in 2015 of 2017 klaar is, is volgens Van Dijk niet zo belangrijk. “Je moet dit zien als een diepte-investering naar de toekomst. Het is wel belangrijk helder en duidelijk te blijven communiceren over de datum van realisatie zodat de logistieke sector zich goed kan voorbereiden. Overigens merken we dat ook VNF steeds meer de dialoog zoekt met alle betrokken partijen, waaronder de binnenvaart. Binnenkort zitten we met elkaar om de tafel in Parijs.” het middeleeuwse bouwwerk wordt getornd. Stad en overheid onderhandelen nog over alternatieven. Op het traject Pommeroeul-Sambre zijn verschillende infrastructurele aanpassingen gepland. Prioriteit heeft de heropening van het kanaal MET SCHEEPSSTOFFERING OP MAAT: Condé-Pommeroeul. In een latere fase willen de Walen ook het kanaal Nimy-Blaton- Péronne verbreden en nieuwe sluizen bouwen in Obourg, Viesville, Gosselies en Marchienne. Tolheffing Als toekomstig gebruiker van de nieuwe verbinding noemt de Belgische groep De Cloedt Seine-Schelde “een belangrijk project voor de Europese industrie”. De Cloedt vervoert nu al veel lading over water van en naar Parijs. Zo brengt het bedrijf met 350 tons-schepen zeezand van Nederland naar Île-de- France. In omgekeerde richting gaat verontreinigde grond naar de Vlaamse vestigingen van De Cloedt om er te worden behandeld en hergebruikt. Algemeen directeur Emmanuel Maas ziet mogelijkheden om niet alleen grotere volumes, maar ook nieuwe transportstromen via het Kanaal Seine-Nord te vervoeren. “Deze nieuwe verbinding levert een kostenbesparing op, waardoor we nieuwe businesskansen kunnen creëren. In Île-de-France is een grote vraag naar bouwmaterialen, waarover we in Nederland en België beschikken. Parijs zal een belangrijke achterlandhaven worden voor Antwerpen, Gent en Rotterdam.” Maas adviseerde de vaarwegbeheerders om voldoende overslagpunten naar de weg en het spoor te realiseren. Als alles volgens plan verloopt, zal de nieuwe verbinding in 2016 een feit zijn. Yvon Loyaerts en Nicolas Bour zijn er gerust in dat dit ook gaat lukken. Toch is juist in Wallonië en Frankrijk de financiering nog niet rond. De Franse overheid hoopt in 2012 het PPS-contract met privé-investeerders af te sluiten. “We hébben kandidaten”, verzekerde Bour. In Wallonië, waar alleen de overheid investeert, is het financiële plan nog niet gefinaliseerd. Loyaers hoopt op een spoedige goedkeuring door de gewestregering. WIJ KLEDEN HEEL UW SCHIP AAN! BANKEN GORDIJNEN TAPIJT VINYL BEDDEN MATRASSEN www.degostofferingen.nl Dijkje 1 Nieuwendijk T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 info@degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant