Views
3 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 12 oktober 2010 HELLING 140 METER www.vahalishipyard.com B.V. Scheepswerf & Machinefabriek Vahali Postbus 25, 6690 AA Gendt • Waaldijk 3, 6691 MB Gendt Tel. +31 (0)481 42 15 46 • Fax. +31 (0)481 42 36 20

De Binnenvaartkrant 13 12 oktober 2010 140 meter lange dwarshelling voor Vahali DOOR HANS HEILIGERS Ruim voor de gasten arriveren voor het officiële programma van de doop en tewaterlating van het maar liefst 135 meters tellende fonkelnieuwe passagiersschip Alina van Scylla (zie het artikel op pagina 11) zitten wij reeds bij Scheepswerf en Machinefabriek Vahali in Gendt aan de koffie. We hebben ons voorgenomen om in de juiste volgorde het beeld op te tekenen van het verloop van de bouw van de Alina. Wim Vreeke heeft de afbouw voor de werf begeleid. Het casco van de Alina is gebouwd op de werf van Vahali in Servië. Het is in twee secties naar Nederland versleept, het achterschip arriveerde drie maanden terug waarna meteen werd aangevangen met de afbouw en het inbouwen van de motoren. Drie weken later arriveerde het voorschip. Het werk aan de twee secties vormde individueel geen probleem. Toch moesten de delen worden samengevoegd om te kunnen worden aangemerkt als het eerste 135 meter-schip van rederij Scylla. Mijlpaal Niet alleen voor Scylla zou dat een mijlpaal opleveren, ook in de bijna negentig jaar geschiedenis van Scheepswerf en Machinefabriek Vahali was daar nog nooit een schip van deze afmeting van de helling gegaan. En als we over helling spreken dan werd daar in Gendt tot (foto’s Hans Heiligers) voor kort mee bedoeld de 110 meter lange dwarshelling. Anders gezegd: voor deze bouw ontstond een tekort van 30 meter dwarshelling. Op zich geen verrassing maar er moest in korte tijd veel werk worden verzet. De vorige helling had één aandrijving voor zestien wagens waarvan de lieren door evenveel medewerkers moesten worden bediend. De nieuwe helling met twintig wagens kreeg een lengte van 140 meter. De bediening geschiedt van achter een laptop die twintig nieuwe elektromotoren van evenzoveel wagens op de juiste wijze aanstuurt. In totaal is er bijna 1.000 meter nieuwe rails gelegd als vervanging en voor uitbreiding. In combinatie met een enorme overdekte hal en een kraan met een sprei van 26 meter bij een hefvermogen van 25 ton heeft Vahali de lat fors naar boven bijgesteld. Op de werf wordt eveneens gebouwd aan een nieuwe veerpont en een 110 meter lang nieuwbouwtankschip. Daarna zal opnieuw een schip van Scylla voor afbouw worden bezorgd. Op de werf horen we dat dat er veel interesse bestaat voor de nieuwe helling. Om die belangstelling in goede banen te leiden is er binnenkort zelfs een online reserveringsmogelijkheid beschikbaar die zich het eenvoudigst laat vergelijken met het systeem dat vooraf gaat aan een hotelboeking op internet. Een ieder die ruimte wil reserveren kan terstond de beschikbaarheid van de helling raadplegen en ruimte reserveren. De werf onderstreept ook nog eens de goede samenwerking met de instanties die in korte tijd goedkeuring verleenden voor de uitbreiding van de helling. IJsberen op een Caymaneiland Diergaarde Blijdorp heeft een nieuw onderkomen voor twee prachtige ijsberen maar dit schip heeft er twee die er ook mogen zijn. Aan stuurboord en aan bakboord is de Stena Atlantica opgesierd met een markante ijsberenkop, dit in combinatie metde tekst ‘ICE’. De huid van de beer mag niet worden verkocht voordat hij is geschoten maar hier blijft alles zonder gevolgen omdat er op het juiste moment slechts met een camera is geschoten. Op de opbouw en in de zij staat met grote letters ‘Stena Bulk’. Terecht in grote letters want deze toonaangevende rederij beheert wereldwijd 75 tankers, met in totaal 8 miljoen ton draagvermogen. Naast het hoofdkantoor in Gothenburg heeft men kantoren in Helsinki, Londen, Houston, Singapore, Rio de Janeiro en Peking. De naam Stena is ontleend aan de oprichter Sten A. Olson. Nu is Ulf Ryder de president van Stena Sphere, het moederbedrijf. Hiertoe behoort ook Stena RoRo, waarvan de Stenaline in Hoek van Holland onderdeel is. In vergelijking met Stena Bulk lijkt dit, met twintig roro- en Ropax-ferries, maar een minitak. (foto Piet van Dijk / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) De hier langs de ertskade in ballast varende Stena Atlantica, die even daarvoor de Stenasteiger in Hoek van Holland passeerde, is op weg naar de Finse Golf voor de volgende lading Russische ruwe olie. De laadhaven zal Primorsk of Vysotsk worden en de vaarweg daarheen is niet het gehele jaar ijsvrij, waarmee onmiskenbaar de link is gelegd met de ijsberenkop. Deze tanker van 114.896 ton is speciaal versterkt en kan, gecertificeerd tot Ice Class 1 A Super, in ijs van een meter dikte nog veilig navigeren. Uiteraard is het schip dubbelwandig en over de gehele lengte van 249 meter voorzien van een dubbele bodem. De ijsberen varen onder de fiscaal gunstige vlag van de Caymaneilanden, waar men meer oog heeft voor consumptie-ijs. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch

Binnenvaartkrant