Views
3 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 12 oktober 2010 PASSAGIERSSCHIP/PARTYBOOT KOPEN ? www.enkmar.com van 49 t/m 600 personen capaciteit ENKHUIZEN MARITIEM TEL: 0228 317279 GEVRAAGD MATROOS OP CONTAINERSCHIP BOLERO 2wk op / 2 wk af, Nederlandse condities. Tel.: 06-53139586 Voor Carisma Shipping bv GEVRAAGD: MATROOS op kvb Carisma Tel. 06-53153374 GROUP BAECK TE KOOP PASSAGIERSSCHIP CAPACITEIT GELDIGHEID MEETBRIEF KEMPENLAND 154 14/09/2019 PERSONEN KEMPENHART 184 19/09/2020 PERSONEN KEMPENAAR 50 11/04/2015 PERSONEN www.huizinga-snijder.nl Het maakt niet uit waar u zit, Brammer bewijst het . . . Gevraagd voor internationaal varend koppelverband: Matroos of volmatroos Reizen en voeding vrij 14 op 14 af Loon. N.o.t.k. Tel: 0653241071 BRAMMER DRECHTSTEDEN B.V. Leeghwaterstraat 29 3364 AE Sliedrecht Tel: 0184 - 414 933 drecht@brammer.biz www.brammer.biz Moet de woning van uw bestaande schip gaan voldoen aan geluidsnormen? 70 decibel de woonverblijven en 60 decibel in de slaapverblijven. Wij hebben 25 jaar ervaring met geluidsproblematiek in de binnenvaart. Wij kunnen u van dienst zijn met: ANTVERPIA 19 200 26/02/2014 PERSONEN PASSAGIERS- OVERZETBOOT PIETER PAUL RUBENS 300 11/10/2019 PERSONEN MOTOR DUW- & SLEEPBOOT CAROLINE 540 PK - 397 KW MOTOR A.B.C. Bijkomende info : nadine.vanderdonck@baeck.be TEL. (0032) 03/546.06.33 • Analyse, waarbij wij met u meevaren en metingen doen (Gratis) • Adviezen • Praktische oplossingen als kleine aanpassingen of verbouwingen om aan de normen te voldoen Bel of mail ons voor een geheel vrijblijvende afspraak. Biesboschhaven Zuid 9 • 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855• FAX: 0183-500856 info@scheepsinterieurbouw.nl www.scheepsinterieurbouw.nl VAN ANDEL, VOOR EEN STERKE STROOM Bel voor het bewijs: 010 429 33 16 • Duits topfabrikaat • Geleverd in betonplex houten box, afwijkende maten leverbaar • • 5 jaar garantie op materiaal en constructiefouten • • type 6PZSL480 - 620 Ah, type 7PZSL560 - 720 Ah, type 8PZSL640 - 820 Ah, overige typen op aanvraag • Van Andel Anthony Fokkerweg 59-63, 3088 GE Rotterdam, Havennummer 2290, tel.: 010 4293316, fax: 010 4280835, e-mail: info@vanandel-rotterdam.nl, www.vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant 11 12 oktober 2010 Mps Alina wordt eerste 135 meter-schip voor familie Reitsma Mijlpaal voor rederij Scylla DOOR HANS HEILIGERS Er zijn veel zaken die anderen Scylla niet of slechts met moeite kunnen nadoen. Op één ervan lijkt de rederij eveneens patent te hebben: het weer. Zowel de dag vóór als de dag na de doop van mps Alina werd gekenmerkt door onafgebroken regen. Die memorabele tussenliggende dag was enkele maanden terug al door Scylla geprikt voor de doop en tewaterlating van het allernieuwste schip waarmee de familie Reitsma haar trendsettende naam voor de zoveelste maal verbindt aan een nieuwe generatie 4-sterrenschepen. Op de vernieuwde werf in Gendt met de van 110 naar 140 meter verlengde dwarshelling zijn veel gasten te zien. Er overheerst een trots gevoel in de richting van het allernieuwste schip dat bijna ongeduldig ligt te wachten op het moment waarop iemand het bevrijdt van de wagens die De Alina al veel te lang gedwongen op het droge houden. André en Martha Reitsma genieten zichtbaar en met trots van alle aandacht en waardering die het werk van hun zonen Arno en Robert Reitsma teweegbrengt. Alle betrokkenen die een aandeel in de bouw hebben, zijn eveneens trots op alle strekkende meters van de Alina die in harmonie met de dwarshelling in hetzelfde perspectief weglopen. Tegen dat decor richt Vincent Bekker als directeur van Vahali Scheepswerf en Machinefabriek zich via de microfoon en in alle bescheidenheid tot de familie Reitsma, de gasten, de aannemers, leveranciers en medewerkers van de werf, zowel die van Gendt als die uit Servië. Want het is daar waar het casco voor de Alina is gebouwd: op de werf van Vahalie in Servië. Vertrouwen Het achterschip arriveerde drie maanden terug, waarna onmiddellijk aan de afbouw werd begonnen. Drie weken geleden is het op de nieuwe dwarshelling samengevoegd met het op dat moment gearriveerde voorschip. Vincent Bekker wenst dat het zonnige weer van deze stralende dag symbool mag staan voor de ongetwijfeld eveneens zonnige periode die voor de Alina gaat aanbreken. Het is nog maar negen maanden terug dat met rederij Scylla de overeenkomst werd ondertekend voor de bouw van dit 135 meter-schip en voor een 110 meter-passagiersschip. Zowel voor de rederij als voor de werf betekent dit een absolute mijlpaal. Nog niet eerder bouwden zij een schip van 135 meter. Vincent Bekker dankt Robert Reitsma voor zijn ‘constructieve’ inbreng en onderstreept het vertrouwen dat zijn werf kreeg. In een tijd waarin alleen maar vergrootglazen op contracten worden gelegd, blijft vertrouwen in elkaar de enige basis Bridget Maasland verrichtte de doop In het midden Vincent Bekker. Rechts Robert Reitsma. Het was stralend weer bij de doop. (foto’s Hans Heiligers) voor succes, zo besluit Bekker zijn welkomstwoord. Op het podium zien we nog meer enthousiaste mensen die in de juiste volgorde de microfoon van Vincent Bekker overnemen. Robert Reitsma bekent dat het voor hem een spannende dag is. Dat de Alina al het negentiende schip is dat als nieuwbouw aan rederij Scylla wordt overgedragen, doet daar niets aan af. De rederij kreeg haar eerste nieuwbouw geleverd in 1978: het mps Calypso. Daarna volgden vele schepen die steeds verder werden aangepast aan de wensen van de klant en met gebruikmaking van de laatste knowhow. Vele generaties schepen werden op die manier ontwikkeld door André Reitsma. Robert keek daarbij veel over de schouders van zijn vader en trad in zijn voetsporen op het pad van de scheepsbouw. Hij leerde hoe hij moest inspelen op wensen van de klant en de markt. Gouden formule “Ook nu wordt een nieuw schip weer aanvoerder van een nieuwe generatie 4-sterrenschepen”, zegt Robert Reitsma. Hij is er in geslaagd om met toepassing van nieuwe technieken en een riante schaalvergroting een 4-sterrenschip te bouwen voor 220 gasten, dat voor de toeristen uitstekend geprijsd is en dat voor de exploitatie eveneens een voortreffelijke balans kent waarmee de kosten beheersbaar blijven. Het schip heeft 110 hotelkamers waaraan niets ontbreekt. Zowel de rederij als touroperator Phoenix uit Bonn, die dit schip en haar gastvrije, ‘Reitsma-proof’ bemanning meerjarig heeft gecharterd, hebben er hoge verwachtingen van. Robert besluit met de opmerking dat je een schip nooit alleen bouwt. “Dat doen wij op gedegen wijze met het complete team van Vahali”, dat hij in de loop van de jaren heeft leren kennen als een vooruitstrevende onderneming die met haar werf in Servië de kosten beheersbaar houdt. “In samenhang met een servicepunt in Gendt is dat een gouden formule”, aldus Robert Reitsma. Bridget Maasland Daarmee breekt het moment aan waarop de hoofdrol wordt toebedeeld aan de stralende Bridget Maasland, die vandaag het schip zal dopen en de Alina als eerste schip van de dwarshelling zal laten lopen. Tijdens de opening door Vincent Bekker had de presentatrice gehoord dat het schip negen maanden terug in Servië werd gebouwd. Op aanstekelijke wijze trekt ze de parallel naar de geboorte van een kindje. “Want zo voelt dat ook een beetje. Vooral op zo’n mooie dag als vandaag.” Dat kan niet anders dan veel zonnige positiviteit voor het schip opleveren. Ze is dan ook oprecht blij dit ‘kindje’ te mogen dopen. En na het uitspreken van de wens op behouden reizen en het doorknippen van een lint, zwaait de fles op sierlijke wijze met een vrolijke knal tegen de scheepshuid waar de champagne zich in de volle breedte over verspreidt. Op dat moment steekt Bridget Maasland haar armen enthousiast en zo ver mogelijk omhoog. Gastheer Even later beweegt het gezelschap zich naar de grote hal, die door Buitenpoort Catering uit Bemmel is omgetoverd tot een intieme feestelijke ruimte waar het gezellig is om nog geruime tijd te verblijven en waar alle tijd is voor een gesprek. Wij drinken daar dan ook nog een glas met Arno Reitsma. Waar broer Robert binnen de rederij verantwoordelijk is voor techniek en ontwerp, is het domein voor Arno afgebakend met alles wat met commercie te maken heeft. Net als zijn broer is hij opgegroeid binnen de rederij van zijn vader. Arno kent als geen ander de wensen van de gasten en heeft zijn marketing daar volledig op afgestemd. Het succes daarvan vind je terug bij de touroperators die de schepen in charter nemen. Dat geschiedt onder de uitdrukkelijke overeenkomst dat Scylla binnen de zo vertrouwde rol van gastheer verantwoordelijk blijft door de inbreng van het personeel, de service, de keuken en de excursies. Op die manier krijgen de touroperators honderd procent garantie dat de gasten op de best mogelijke wijze verwend worden. Toch loopt Arno altijd met uitgestoken voelsprietjes op de schepen rond. “Altijd de ogen en oren op scherp zetten en het contact met de gasten en hun wensen houden”, is zijn credo. Tot slot vertelt Arno Reitsma dat binnenkort opnieuw een casco van een passagiersschip voor afbouw in Gendt wordt opgeleverd. Ditmaal voor een 110 meterschip in het luxere 5-sterrensegment dat voornamelijk zijn cruises zal aanbieden tussen Amsterdam en Budapest. Voor de toekomst voorspelt Arno schepen die speciaal ontworpen zijn voor de vaart van Amsterdam naar Parijs via de Schelde en de Seine. Arno Reitsma, Martha Reitsma, de echtgenote van Robert Reitsma en André Reitsma (vlnr) luisteren naar de toespraken.

Binnenvaartkrant