Views
2 years ago

2010-20

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Eerste
  • Werkendam
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 28

De Binnenvaartkrant 2 28 september 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD STUURMAN TE KOOP OCEANRIVER ZOEKT: GERWIL CREWING ZOEKT op duwboot Amazone. Radiogr. bedieningen voor uw i.o.v. ms La Primavera Functie: lichtmatroos of Per direct. autokraan enz bijv 8 knops lichtmatroos of matroos met matroos voor ms Elmaro. Tel. 06-53312888, € 550,00. dienstboekje functie Functievereisten: i.b.v. 0032-475-547476 Boterman Techniek BV lichtmatroos of matroos. Vaar dienstboekje met functie Tel. 06-54287373 / verlof i.o. loon conform CAO. lichtmatroos/matroos. Vaar/ GEZOCHT VOOR ONMIDD. Tel. 0041.4350.16455, verlof i.o. loon conform CAO. INDIENSTTREDING VOOR MS-NAVEX EN email: sales@ www.gerwil.com kapt. / stuurman voor MS-SCORPIO oceanrivercontractors.com bunkering. Erv. vereist! zijn wij op zoek naar kapiteins, BIETET SICH AN in bez. zijn van ADNR, stuurmannen en matrozen OCEANRIVER ZOEKT: SCHIFFSFÜHRER Vaarbewijs, Radarpat., ect. met ervaring in de Binnenvaart, i.o.v. ms Carla mit Rheinpatent bis Lux. condit. week/week. in het bezit van een lichtmatroos of matroos met Rheinfelden, Elbe Patent, Info. erik@shipping.lu of dienstboekje, het vaarsysteem: dienstboekje functie Radar Patent, ADNR- Basis, +32475751555 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris lichtmatroos of matroos. Vaar/ UKW. ab 1.1.2011 Angebote vlgs. CAO- Binnenvaart. verlof i.o. loon conform CAO. bitte unter MEEVAREN OP SPITS? Tel. 06-22424148 Tel. 0041.4350.16455, Tel. Nr. 0049-171-8614626 BV vaartijd verzamelen. email: sales@ spitsenzo@ziggo.nl GEZ. KAPT. oceanrivercontractors.com RIVERTOURS CV op mts Artega, loon en vrije uit Vlaanderen / België zoekt GEZOCHT VOOR tijd overeen te komen. OCEANRIVER ZOEKT: schippersechtpaar voor INDIENSTTREDING Tel: 0031-615.95.10.48 i.o.v. ms Panta Rhei passagiersvaart op de Vlaamse Volmatroos i.b.v. dienstboekje lichtmatroos of matroos met / Belgische binnenwateren. voor bunkering. TE KOOP dienstboekje functie Goede verdienste. Liefst niet Info: sven.pauwels@trafuco. Woonark te Maasbracht met lichtmatroos of matroos. Vaar/ ouder dan 65 jaar. be , +32-496-162306 vaste ligplaats, € 185.000,- k.k. verlof i.o. loon conform CAO. Info: Guido Moens Inl: 06-51034674 Tel. 0041.4350.16455, GSM 0032 (0)475-252465, GEZOCHT FOTO VAN JACK email: sales@ MOENS@SCALDISNET.BE BONNINGA, WIJ ZOEKEN oceanrivercontractors.com reder en zijn vrouw MARIJKE voor 1000-tonners, droge BONNINGA-FURMAN, ca. 1988 lading, A1 internationale vaart, SHIPCREW zoekt i.o.v. wonend in Zaltbommel. schippers(stellen). MS Confidentia www. Tegen redelijke vergoeding. VOOR INFO: +31418572444 1x lichtmatroos i.b.v. Bel of sms 06-12553214 dienstboekje met functie FILIPPIJNSE LICHTMATROOS lichtmatroos. Vaar/verlof i.o. BOTERMAN TECHNIEK BV € 72,80 PER DAG. loon comf.CAO. repareert /reviseert alle Laat ons uw schip info@shipcrew.nl merken boegschroeven en onderhouden Oceanriver autolaadkranen, ook op locatie Contractors GmbH (tandwielkasten enz op Tel. 0041.4350.16455, voorraad) sales@ Tel. 06-54287373 oceanrivercontractors.com TE KOOP OCEANRIVER ZOEKT nieuwe boegschroef, schroef i.o.v. Ms Yemaya, lichtmatroos 1200 550 PK, klein of matroos i.b.v. dienstboekje boegschroefje 100pk , met verm. lichtmatroos of schroef 500mm. matroos. Loon conform CAO. Boterman techniek BV Vrije tijd i.o. Tel. 06 54287373 Tel. 0041.4350.16455, email: sales@ TE KOOP AANGEBODEN: oceanrivercontractors.com In Rotterdam-Zuid, een leuk 2-kamer appartement HUIS T.K. voorheen 3. Nette keuken Mooi geren. in Terhole, 1700 met ingebouwde koelkast, m2 eigen grond, vloerverw., combimagnetron, was- en en nw keuken. Boven 2 slpk, droogautomaat. Badkamer beneden 2 slpk. met ligbad. Snel te aanvaarden Taxatie prijs € 254.000,- € 87.500 k.k. Tel. 078-6121325, 010-4862284 06-10951090 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord kan ook zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het signaal constant. De UV- en zeewaterbestendige ‘dome’ schermt de schotelantenne veilig af, op binnenwater of zeegaand. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 99 ontvangers, heeft EPAK een passende oplossing. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl vanaf 2.499 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) 1.400,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl 1x 9,60 14,75 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 .nl * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 28 september 2010 “Koudwatervrees bij Nederlandse overheid” >> Vervolg van pagina 1 In de begroting wordt nergens zeker gesteld dat het inlopen van achterstallig onderhoud aan de vaarwegen wordt ontzien bij de bezuinigingen. Iets waar ‘Kamerbreed’ wel steun voor was. Winschoterdiep De Vereniging van Waterbouwers zegt tevreden te zijn over de aandacht voor waterveiligheid en mobiliteit. De daaraan gekoppelde noodzakelijke investeringen in beheer, (achterstallig) onderhoud en aanleg van waterkeringen en vaarwegen blijven echter achterwege. “Dat past niet. Er moet boter bij de vis”, aldus Fries Heinis, directeur van de Vereniging van Waterbouwers. Het COV roep minister Eurlings op om nog vóór zijn vertrek met Bridget doopt Alina Op de onlangs verlengde dwarshelling (naar 140 meter) van Vahali in Gendt heeft presentatrice Bridget Maasland woensdag 22 september het mps Alina van rederij Scylla Tours Het gaat te langzaam naar de zin van het COV met de realisering van nieuwe sluizen. Zoals de Volkerak. (archieffoto MGR) gedoopt. Het schip kenmerkt zich door hoogstaande techniek en veel snufjes van de hand van ontwerper Robert Reitsma (op de foto onder in gesprek met Bridget). Noord-Nederland tot overeenstemming te komen over het baggeren van het Winschoterdiep. “Te weinig voortgang wordt nog geboekt met de realisering van overnachtingshaven Lobith en de realisering van nieuwe sluizen bij de Kreekrak, Volkerak, Lemmer en Delfzijl.” “Het geloof in een echt grote rol voor de binnenvaart als oplossing voor de grote logistieke problemen waar ons land voor staat, wordt nog steeds vooral met de mond beleden”, aldus het CBRB. “Opnieuw ontbreekt de term ‘modal shift’ volledig in de regeringsplannen. De Nederlandse overheid wenst niet ‘aan de logistieke knoppen te draaien’, zo luidt het Haagse argument. In Vlaanderen en in Duitsland is die ‘koudwatervrees’ veel minder aanwezig en dat zou het grootste binnenvaartland van Europa zich aan moeten trekken.” Bezuinigingen Hoewel in de formatie voor het nieuwe kabinet vooral wordt gesproken over bezuinigingen, verwacht het CBRB van het nieuwe kabinet daadkracht waar het gaat om het mogelijk maken van meer goederenvervoer over water. “De bezuinigingen op (het onderhoud van) infrastructuur zijn in financieel lastige tijden begrijpelijk maar ook nadrukkelijk af te raden. Het land heeft juist voor de ondernemende (distributie)activiteiten een goede doorstroming op de infrastructuur meer dan nodig.” Jozef Hoenderop 100 jaar Jozef Hoenderop is honderd jaar geworden. Donderdag 16 september vierde de oud-schipper zijn verjaardag in het bijzijn van veel familieleden, vrienden en bekenden. Ook aalmoezenier Van Welzenes was van de partij. Hoenderop, die geestelijk nog erg scherp is, was verguld met alle aandacht. Hij ontving ook diverse verjaardagskaarten. De ex-schipper van het ms Sijbilla, een Rijn-Hernekanaalschip, stopte bijna 35 jaar geleden met varen. In 1976 ging hij aan de wal wonen. Tegenwoordig woont hij in het Dordtse woonen zorgcentrum Merwelanden. Lier was van Ridderinkhof Zowel voor de rederij als voor de werf was dit het eerste 135 meter-schip dat werd gebouwd. Het casco kwam in twee secties van Vahali’s werf in Servië in Gendt aan, waar ze op de nieuwe helling werden samengevoegd. De Alina leidt met het bijzondere ontwerp en de schaalvergroting een nieuw tijdperk in, zei Arno Reitsma bij de doop. Daarmee is een uiterst scherp geprijsd 4-sterrenschip op de markt gebracht. De Alina werd met veel enthousiasme gedoopt door Bridget Maasland, waarmee tevens het sein werd gegeven voor de tewaterlating. (foto’s Hans Heiligers) Kijk voor meer foto’s op www.binnenvaartkrant.nl. In De Binnenvaartkrant van 3 augustus stond een artikel over de shoalbuster Bever, die bij Damen Shipyards Hardinxveld was opgeleverd. Daarin werd een verkeerde lier vermeld. Eigenaar Thijs Viegers had voor zijn multifunctionele schip in werkelijkheid gekozen voor de lieren van Ridderinkhof. Het bedrijf uit Hasselt leverde onder andere een zeer compacte twee trommel-watervallier voor ankerbehandeling en slepen met een trekkracht van 110 ton. Vrijwillig IVS’90-gegevens doorgeven? Dan minder controles! Havenmeesters hebben in het dagelijks leven de taak om te zorgen voor vlotte en veilige vaart in een haven. Bepaald geen kinderachtige taak met de tegenwoordige eisen aan de veiligheid van de schepen en de omgeving. STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Vorige week kregen ze te verstaan dat dat ze moeten beschikken over een visie op digitalisering, uitbreiding, winstgevendheid en toekomst in het algemeen van hun haven. Hoe een hoogleraar van de TU Eindhoven en een onderzoeker van de Erasmus Universiteit naar het congres van havenmeesters kwamen om te laten zien hoe ver ze van het werk in een haven af staan. Ze hadden eerst maar even op internet opgezocht wat een havenmeester eigenlijk doet. Vervolgens werd een hoogdravend verhaal gehouden en met veel dedain guitig De Inspectie Verkeer en Waterstaat en Rijkswaterstaat zijn met de binnenvaartorganisaties CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer overeengekomen dat die meer bekendheid gaan geven aan een vrijwillige inzage van IVS’90-gegevens voor ADNRschepen. Het betekent dat ze de eigenaren en schippers van ADN(R)- binnenschepen gaan stimuleren om de ladinggegevens door te geven aan de toezichthouders KLPD en IVW. Met deze praktijk zijn al ervaringen opgedaan in het containervervoer tussen Rotterdam en Antwerpen in het kader van het Kreekrakconvenant. De schipper bepaalt zelf wie over de ladinggegevens mag beschikken. Vooral in het vervoer van gevaarlijke stoffen menen IVW, Rijkswaterstaat en de binnenvaartorganisaties dat “transparantie op het gebied met de zaal gespeeld. Je waande je bij NIckelodeon live. Gelukkig toonden ze duidelijk hoe weinig ze er zelf van begrepen. Zo kregen de havenmeesters opdracht zich voor te bereiden op de enorme groei van de Rotterdamse haven als de Maasvlakte 2 er straks ligt, want dat zal niet ongemerkt aan binnenhavens voorbij gaan. Volgens mij gaat dat voornamelijk om containerstromen, is de exploitatie daarvan vooral voorbehouden aan ondernemers en moeten de randvoorwaarden voor havens worden gecreëerd door de van de lading een maatschappelijke verantwoordelijkheid is en de veiligheid van het transport ten goede zal komen”. In het Kreekrakconvenant is afgesproken dat containerschippers op vrijwillige basis de ladinggegevens verstrekken aan toezichthouders. plaatselijke overheden. Maar de havenmeester van Veghel kan z’n borst natmaken. Volgens Eurlings worden daar vanaf 2014 jaarlijks ruim anderhalf miljoen containers overgeslagen. Dan is de omlegging (en dus niet ‘omleiding’!) ‘van de Zuid-Willemsvaart rond Den Bosch klaar. De aankomende papa Camiel wist haarfijn uit te leggen bij de start van deze klus (waarvoor de plannen stammen van vóór zijn geboorte) dat er dan 50 schepen met honderd containers per dag door het kanaal varen en dat er dus 5.000 vrachtauto’s per dag minder Het voordeel voor KLPD en IVW is een beter overzicht en de mogelijkheid van gerichte controles. De binnenvaart profiteert van minder controles, omdat een deel van het toezicht op afstand en dus zonder scheepsbezoeken kan worden gedaan. Dat zoeken we op rijden. Wat is het leven toch simpel als je vanaf de maan naar de aarde kijkt. Hij verwart capaciteit met prognoses, maakt van ‘lading’ voor de aardigheid ‘containers’ en schepen heb je in zijn perceptie maar in één maat (hoe zat het met de plannen voor kleine schepen?). O ja, hij telt de tonnen niet mee die nu al door de Zuid-Willemsvaart gaan. Weet hij veel, het is hem natuurlijk ingefluisterd door mensen van universiteiten in Rotterdam en Eindhoven. Die hebben vast eerst stiekem ‘binnenvaart’ opgezocht op Wikipedia.

Binnenvaartkrant