Views
2 years ago

2010-16

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Marine
  • Behouden
  • Waar

De Binnenvaartkrant 8 3

De Binnenvaartkrant 8 3 augustus 2010 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl Nette Stuurman gevraagd op mbs Brisani 15 dagen op / 5 dagen af en weekenden vrij. Vaargebied Westerschelde Nederlandse of Belgische condities Te bevragen: 0032-475-51 99 08 TE KOOP MS, 67 x 8,20 x 2, 35. 870 ton, 2x Cat. 3408. Boterman boegschroef, 2x aggr., 1500 kg autokraan en AIS. SI en Rijnattest tot april 2014 Vraagprijs € 80.000,- Tel. 06-41420607 Gevraagd: Schippersechtpaar op ms 70 meter Beloning overeen te komen Voor meer informatie: Telefoon:078-681 28 66 / 078-681 49 82 GESUCHT MATROSE/ BOOTSMAN auf mts”Commander. In Besitz von Dienstbuch mit Qualifikation Matrose oder Bootsman Führerschein für pkw Bewerbung schriftlich an: V.O.F. Commander Marsdiep 24 . 3332 TC Zwijndrecht oder email : info@vof-commander.nl GEVRAAGD Op ms, 105 mtr SCHIPPERSECHTPAAR Beloning in overleg Tel 06-13129490 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Wir bieten Einhüllen-Tanker • • Mit neuer Klasse und Finanzierungsmöglichkeit • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Bolero II B.V. vraagt een MATROOS voor MS BOLERO Ned. condities Tel.: 06-53139586 Gevraagd voor diverse nieuwbouw tankers: KAPITEINS EN 2 E KAPITEINS ibv de benodigde papieren 14 op/14 af, Luxemburgse condities. Voor info: L. van Oosterhout Tel. 0653-28 02 43 of lvo@kpnmail.nl Steun Unicef! GIRO 121

De Binnenvaartkrant 9 3 augustus 2010 Nieuw concept met huurschepen Vijftig cent per ton per dag garandeert de Eubo (European United Barge Owners) een jaar lang aan leden van de nieuw op te richten coöperaties die gaan werken volgens een nieuw concept met huurschepen: Rent-aship. “Ook bevrachters worden hier beter van”, aldus bedenker en Eubo-oprichter Anton van Megen. Groene haren Het schippersechtpaar wilde een tussenstop maken en reed daarom een dag eerder met de caravan weg. De boel was opgeruimd en de hond en de kat waren al naar het pension, dus het zou netjes blijven. Hun nog thuiswonende kinderen en aanhang zouden de volgende dag rijden. Eenmaal op de camping aangekomen zagen ze daar tot hun verbazing een auto staan van hetzelfde bedrijf als waar een van de vrijers werkte. Toen ze zich gingen aanmelden bleek het zelfs de auto van die vrijer te zijn want hun eigen gezin stond al aan de balie. De jongelui vertelden dat ze geheel ongepland ‘s nachts waren vertrokken om er net zo snel als hen te zijn. Met zo’n leuke verrassing kon die vakantie natuurlijk niet meer stuk. Ze waren ook weer allemaal tegelijk terug en dat was best gezellig. De caravanijskast werd meteen uitgeruimd en de teil met afwas van onderweg uit de disselbak gepakt zodat die boel meteen de vaatwasser in kon. Toen de schippersvrouw de vaatwasser opendeed werd ze echter onaangenaam verast. Er groeiden lange groene haren uit het apparaat. Ook rook het niet erg fris. Nadat ze de deur helemaal opende, zag ze dat er niet zo veel in zat maar dat wat er in zat was ongelooflijk vies. Ze pakte ze twee tabletten en liet het apparaat op de hoogste stand draaien. “Bah, wat een viezigheid”, zei moeder en ze keek geïrriteerd naar de dochters. Een van de vrijers zei dat hij nog gevraagd had of ze de vaatwasser niet hadden moeten laten draaien voor ze weg gingen, maar dat hadden de meiden niet nodig gevonden. De dochters keken hem echter erg verwonderd aan. “Het idee om te vertrekken was nogal spontaan gekomen”, werd de uiteindelijke verklaring voor de lange groene haren. Na de eerste wasbeurt kleefden er geen lange groene haren meer aan de nieuwe witte broodplankjes maar ze zaten nog wel vol vieze grijsgroene plekken. De borden en bekers waren wel glanzend schoon. Voor de zekerheid liet de vrouw de machine nog maar eens draaien. De witte plankjes werden echter niet meer schoon en die verdwenen dus in de vuilnisbak. “Zonde van mijn nieuwe plankjes. Ik had ze nog maar net gekocht”, mopperde de schippersvrouw. De rest was echter weer goed bruikbaar en werd opgeruimd, waarna de vaat van de vakantie er eindelijk in kon. “Vervuiler betaalt wel naar verhouding” Directeur Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart vindt dat de belangenbehartiging in de binnenvaart op een andere leest moet worden geschoeid, omdat volgens hem de 30 procent organisatiegraad veel te laag is. “In het belang van de sector moet het anders”, schrijft hij in een opiniestuk op de website van De Binnenvaartkrant. “Linksom of rechtsom doen wij dingen die een meerderheid van de binnenvaartondernemers blijkbaar niet aanspreken”, zet Van Toor. “Het schrijnende tekort aan ligplaatsen langs de Rijn, de toenemende administratieve en financiele druk door de invoering van regelingen en wetten zoals het scheepsafvalstoffenverdrag, de crisis waarop (nog) geen passende maatregelen zijn gevonden, het al jaren slepende gedoe om de wettelijke laad- en lostijden, het gerommel rondom de overgangsbepalingen, ruzie tussen de organisaties. Het zijn de negatieve afleiders van wat er wél bereikt wordt. Zoals de brede politieke steun voor de binnenvaart. Maar ook de manier waarop diverse onontkoombare regelingen worden “Grote, nieuwe schepen die meer gasolie verbruiken, betalen terecht meer aan inzameling en verwerking van afval”, zegt schipper Marcel de Groot van een bilgeboot van Duwcentrum Dordrecht. Hij reageert daarmee op de column ‘Steken onder water’ van Michel Gonlag in de vorige Binnenvaartkrant. Die stelde dat een toeslag op de gasolie niet leidt tot een eerlijke verdeling van de kosten van inzameling en verwerking van afvalstoffen, omdat nieuwe schepen vaak groter en sneller zijn, maar relatief minder afval produceren omdat gebruik wordt gemaakt van modernere technieken. Dat is volgens Marcel de Groot niet waar. “Grote schepen hebben inderdaad veel minder bilgewater, maar dat is al lang niet meer het grootste deel van het scheepsafval. Ze hebben meer personeel aan boord, ingevoerd en geïnterpreteerd is altijd beïnvloed door de belangenbehartigers. Als voorbeeld geef ik de omstreden overgangsbepalingen. Een draak van een regeling vanuit de CCR waar geen binnenvaartondernemer op zat te wachten.” Alleen maar tegenhouden, werkt niet volgens Erik van Toor. “Er zijn branchevertegenwoordigers die menen dat alle nieuwe ontwikkelingen tegen moeten worden gehouden. Maar stilstand is achteruitgang, dat weet een ondernemer als geen ander.” Versnippering Ook nu nog is de belangenbehartiging in de binnenvaart versnipperd, zegt Van Toor. “Het begint er al mee, dat er grofweg zes (!) typen ondernemers te onderscheiden zijn, zo blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction. Dit gegeven maakt duidelijk, dat geen enkele organisatie ooit aan de wensen van iedere ondernemer kan voldoen.” Toch is in zijn visie ook in de samenwerking al veel bereikt: “Op het Vasteland, waar de grote Nederlandse organisaties gehuisvest zijn, hebben we als binnenvaart faciliteiten ter beschikking waar menige brancheorganisatie jaloers op is. We hebben een eigen PR bureau, een Telematicabureau, een vakonderwijs centrum, een expertise en Het geboden tarief per ton per dag is havengeld- en gasolievrij. Ter indicatie: de huidige vrachtprijzen leveren de scheepseigenaar ongeveer 35 cent per ton per dag op. “We gaan ervan uit dat tenminste 200 schepen in huur komen bij de cooperaties. Die schepen verhuren we aan bevrachters en andere opdrachtgevers. Hoe langer de huurtermijn, hoe minder ze betalen.” Bijvoorbeeld een 110 meter schip zou voor enkele dagen per dag 2.000 euro kosten, maar voor een periode van veertig dagen of langer ‘slechts’ 1500 euro. “Je tekent in voor een bepaalde periode en de korting wordt achteraf teruggegeven, afhankelijk van hoeveel dagen je daadwerkelijk gebruik hebt gemaakt van het schip.” Welk schip op welk moment beschikbaar is, bepaalt de Eubo. “Maar we gaan ons niet bezighouden met dispositie. Dat is het werk van de bevrachter, daar komen we niet aan.” Of er vervoerszekerheid wordt geboden aan een opdrachtgever, wordt eerst overlegd met een groep schippers. Indien die ermee instemmen kan dat aan de opdrachtgever worden aangeboden. Alles gebeurt met instemming van de leden van de coöperaties, die uiteindelijk de winst die de coöperatie maakt over hun reis, direct krijgen uitbetaald. Het contract tussen Eubo en schipper betreft 312 dagen verdeeld over het jaar. “Eén van onze uitgangspunten was dat er voldoende ruimte moet zijn voor vrij ondernemerschap.” Een ander uitgangspunt was dat het een coöperatievorm moest zijn, volgens Van Megen de enige manier om de markt te benaderen met behoud van noodzakelijke reservecapaciteit. “En we willen tevens bij de top van de markt aansluiten. Bovendien moest het voor verladers en bevrachters acceptabel zijn.” Bevrachters kunnen hier toch niet blij mee zijn en verladers moeten meer gaan betalen? “We moeten naar een stabielere markt en af van het straffen van klanten als er veel lading is. Nu is de bodem in de markt gewoon nul en het plafond is the sky. Met een huurconcept zoals wij dat voorstellen, stabiliseert de markt. (…) Het is toch ook voor de bevrachter goed dat hij weet dat er 200 schepen beschikbaar zijn?” De start van de coöperaties staat gepland op 15 september, mits zich medio augustus voldoende schipperondernemers hebben gemeld om deel te nemen. Het hele plan is tot stand gekomen in onderling overleg met de leden van Eubo. Dat met een aantal coöperaties wordt gewerkt, hangt samen met de beperkingen die de mededingingsregels opleggen aan de omvang van samenwerkingsverbanden. Een garantie van een dagprijs voor 160 schepen betekent gerekend over enkele weken een miljoenenverplichting. Waar komt dat geld vandaan? “We hebben gevraagd of er ergens een potje is met 15 miljoen euro voor een dergelijk initiatief.” Dat bleek niet het geval. Het businessplan voorziet in aanloopverliezen, die gedekt worden door een eigen bijdrage van 1 euro per ton van de aangeslotenen en met banken zijn afspraken gemaakt om op basis van de uitstaande debiteuren de kosten te kunnen dekken. Volgens de spreadsheet van Eubo moet binnen enkele maanden uitgaven en inkomsten in evenwicht zijn. tenminste, als de markt er gebruik van maakt. Van Megen denkt dat de groep van meet af aan zo groot is, dat de markt er niet omheen kan. “De vrachtprijzen zijn nog steeds laag, terwijl iedereen vaart. Ik zie nergens grote groepen schepen stilliggen. Zomaar 160 schepen negeren kan niet.” (lees meer over Rent-a-Ship op www. binnenvaartkrant.nl) komen met veel meer huisvuil, meer poetslappen, meer oliefilters en afgewerkte olie. Een kempenaar komt eens in het half jaar met een kannetje afgewerkte olie, een 135 meter-schip elke paar maanden met een paar kuub. Ik weet niet precies of 7,50 euro het juiste tarief is, maar er is dus wel degelijk een relatie tussen de hoeveelheid verbruikte gasolie en de hoeveelheid afval.” “Belangenbehartiging binnenvaart moet anders” innovatiecentrum, een scheepsverzekeraars- vertegenwoordiging, Europese vertegenwoordiging, nautisch technische vertegenwoordiging en er zijn sociaal economische vertegenwoordigers. Het is wel wrang dat al deze instanties door een klein percentage van de binnenvaartondernemers in stand moeten worden gehouden. Ik wil dan ook een lans breken voor de ondernemers die wél de meerwaarde van branchevertegenwoordiging zien en jaarlijks de kosten hiervoor ophoesten. Sommige van de instanties worden deels met subsidies overeind gehouden. Naar mijn mening is dat een ongezonde zaak, want er ontstaat teveel financiële afhankelijkheid van andere partijen. Zouden die instanties er echter niet zijn, dan blijven kansen voor de binnenvaart liggen.” Hij pleit ervoor alles onder één naam onder te brengen. “De binnenvaart zou zich als dé Binnenvaart naar buiten toe moeten presenteren. (..) We zouden moeten uitgaan van ons gemeenschappelijk belang en dat is een financieel- en sociaal gezonde binnenvaart, waar ruimte is voor lange termijn strategieën.” (lees het uitgebreide artikel van Erik van Toor over belangenbehartiging op www.binnenvaartkrant.nl) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant