Views
2 years ago

2010-16

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Marine
  • Behouden
  • Waar

De Binnenvaartkrant 44 3

De Binnenvaartkrant 44 3 augustus 2010 Dutch Marine Technology: nieuw en vertrouwd John van der Wens (l) en John Tournier zijn samen nieuwe onderneming gestart. (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Twee Rotterdamse vrienden die hun hart aan het water hebben verpand: John Tournier en John van der Wens. We spraken ze bij terugkomst van hun bezoek aan de notaris. Met de juiste handtekeningen op de juiste stukken werd daar die middag de inschrijving bekrachtigd van de besloten vennootschap Dutch Marine Technology. ‘Technology’ hebben die twee ruim voldoende. Ze kregen een geweldige opleiding. Tournier stapte weloverwogen op 18-jarige leeftijd de Koninklijke Marine binnen. “Die vergroot niet alleen je wereld maar ook je kennis van technologie”, vertelt John. In tien jaar tijd leerde Tournier alles dat je bij de marine moet weten van radiocommunicatie en radarinstallaties. Ook John van der Wens begon zijn carrière bij de Koninklijke Marine. En zoals je bij het gespecialiseerde wegtransport overal welkom bent met monteursdiploma’s en de grote rijbewijzen van de landmacht, zo welkom ben je bij nautische ondernemingen met je een elektronica CV die bij de Koninklijke Marine is opgebouwd. John en John ontmoetten elkaar voor het eerst bij Alphatron Marine in Rotterdam. Van der Wens was daar als eerste in dienst getreden en Tournier volgde enkele maanden later. Tournier begon met het opzetten van een netwerk in de binnenvaart. Flink doorzetten, overal aankloppen. “Op elk schip dat je ziet liggen brochures afgeven en maling hebben aan honden die je gang naar het stuurhuis willen blokkeren.” De voortgang van de elektronica ging in razend tempo. Tournier wilde niets missen en knoopte aan zijn kennis nog een vijfjarige HTS-opleiding vast: elektrotechniek en bedrijfskunde. Van der Wens’ hart klopt vooral voor zeevaart en passagiersvaart. Dat komt omdat deze John alles weet van de laatste communicatiemogelijkheden. Hij is gespecialiseerd in VSAT (very small aperture terminal), die wordt gebruikt voor de verzending van data of voor het leggen van snelle breedband internetverbindingen waarbij je vanaf thuis met je telefoon probleemloos iemand op de brug van een schip rechtstreeks kunt bellen, waar het schip zich ook bevindt. Volgens Van der Wens staan we nog maar aan het begin van alle mogelijkheden waarbij de signalen en de parabolische schotels nog steeds kleiner zullen worden en de gebruiksmogelijkheden nog verder toenemen. Een van zijn laatste klussen was zijn technische bijdrage aan het langdurig bekeken wekelijkse VPRO-programma “In het Kielzog van Darwin”. Dat deed verslag van de reis die de clipper Stad Amsterdam maakte in het Darwin-jaar 2009. Van der Wens was verantwoordelijk voor de 24-uurs livebeelden vanaf het schip alsmede voor de techniek waarmee het ruwe videomateriaal eens per week via de schotel werd ‘doorgeschoten’ naar het Mediapark in Hilversum. In zijn vrije tijd is John een liefhebber van zeilen, hij heeft al veel schepen gehad, onder andere een 28 meter lange tweemaster. Ondernemers De volgende stap in beider carrières was het vervullen van een wens die zij reeds lange tijd koesterden: het opzetten van een eigen onderneming. Hoewel we dat niet expliciet hebben gevraagd lijkt de gang naar de directiekamer van de werkgever toch de grootste stap. Voor we die vraag op gepaste wijze aan de heren wilde stellen vertelden ze ons dat hun plan volledig en in harmonie en in wederzijds respect is besproken met Alphatron Marine. De rode draad daarbij is een flexibele opstelling naar de klanten, die bepalen uiteindelijk zelf de keus voor de contactpersoon. De nieuwe onderneming Dutch Marine Technology neemt dan ook onder geen beding afscheid van de productenrange van Alphatron Marine en zijn inmiddels toegevoegd aan hun dealerlijst. “De reacties uit de markt zijn positief”, zegt Tournier. Dat kan ook bijna niet anders. De contacten met de klant werden in de loop van de tijd als een vanzelfsprekendheid gedragen door een vriendschappelijke relatie. Ook Van der Wens voelt zich bij de overstap gesterkt door de positieve support uit de markt. Voor het realiseren van de plannen van dit ondernemende tweetal is niet alleen op de markt alle ruimte maar ook in Hardinxveld-Giessendam. Slechts een rijtje bomen staat niet toe dat voor hun ruime onderkomen aldaar het woord ‘zichtlocatie’ mag worden gebruikt. Anders zouden we vanaf de Merwede of de A-15 hun bedrijfspand in onze blik kunnen vangen. Het is een modern pand aan de uitvalswegen naar België en Duitsland. Het herbergt voor de beide mannen hun kantoren en vergaderruimte. Daarnaast is er de showroom en zijn er de magazijnen. Verder mogen we er niet te veel over zeggen, het is de bedoeling dat de relaties binnenkort aan de hand van een uitnodiging zelf een kijkje komen nemen om met een glas in de hand daar alle tijd voor te nemen. En natuurlijk maakt dit commercieel koppel gebruik van dit artikel om te vertellen dat er nog plaats is voor een servicemonteur die in het profiel van deze jonge onderneming past. VEKA SHIPBUILDING B.V. LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. DE AFBOUW WERD VOLLEDIG UITGEVOERD DOOR BIJLSMA SHIPYARD B.V. BIJLSMA SHIPYARD B.V. EN VEKA SHIPBUILDING B.V. WENSEN REDERIJ JETSTREAM EN DE BEMANNING VAN DE COASTER JETSTREAM EEN BEHOUDEN VAART. www.veka-group.nl Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Sluisweg 13-16 8531 DJ Lemmer Tel: 0514 56 85 50 Email: info@bijlsma.com

De Binnenvaartkrant 45 3 augustus 2010 Coaster Jetstream ligt goed in de markt DOOR JAN HOEK Het gaat goed met de op 21 mei opgeleverde coaster Jetstream. Het schip heeft na de overdracht nog geen dag stilgelegen en heeft in de relatief korte tijd dat de 4.500 ton metende coaster in de vaart is, al havens in Engeland, Estland, Marokko, Portugal, Guinee Bissou en Senegal aangedaan. De Jetstream heeft een afmeting van 89,95 x 14,40 meter en is in opdracht van Bert Kornet van Rederij Jetstream in Werkendam afgebouwd bij Veka/Bijlsma in Lemmer. De coaster haalt een snelheid van 13,1 knopen, mogelijk gemaakt door een Wärtsilä-hoofdmotor van 1860 kW. De Jetstream vaart in regie voor Vertom in Rhoon wereldwijd. Waar het best betaald wordt, vaart de opvallend rood gekleurde coaster heen met stukgoederen, bulk of containers ofwel nagenoeg alles met uitzondering van vloeistoffen. China Het Chinese casco arriveerde vorig jaar zomer in Rotterdam, geladen op het casco van de ‘BBC Leer’ van BBC Chartering. Nadat het casco in de Waalhaven door drie bokken Cement lossen in Bissau. gelost was, werd het naar Lemmer versleept voor de afbouw. De Jetstream vaart bewust onder Nederlandse vlag, maar dat zorgt wel voor nogal wat verplichtingen. Eigenaar Bert Kornet legt uit: “Varen onder Nederlandse vlag symboliseert het kwaliteitsniveau. In het buitenland staan we goed aangeschreven. De rederijen hebben over het algemeen hun zaakjes goed op orde, de papieren kloppen en ze beschikken over een jonge vloot. Nadeel is dat je dan aan veel meer regelgeving gebonden bent. Voor de Jetstream beschik ik over zes (!) volle ordners met benodigde certificaten. Een deel is logisch opgelegd door met name Veritas, maar we moeten ook aan regels voldoen waarbij alle logica ontbreekt. Omdat er op een passagiersschip ooit een paar mensen door de gangway waren gezakt, omdat ze daar met 50 personen op stonden, moeten ook wij aan tal van eisen voldoen om in het bezit te komen van een verplicht certificaat voor de gangway. Ook moeten we bijvoorbeeld blusdekens aan boord hebben. Die dekens helpen alleen als iemand in brand staat. Alles aan boord van Jetstream bestaat uit brandvertragende materialen en de apparatuur werkt elektrisch. Dan is zo’n blusdeken dus overbodig maar volgens de eisen wel verplicht. Om Passage van de Schellingwouderbrug. aan nog meer regels en verplichtingen te ontkomen is de Jetstream net geen 90 meter lang. Dat scheelt onder andere in bemanning, de vrije val en loodsregels. De coaster beschikt over acht hutten en vaart met zes bemanningsleden. Bij een coaster wordt op het hele schip, veel meer dan in de binnenvaart, gelet op functionaliteit. Zo ligt er in de gezamenlijke eet/woonruimte, hutten, stuurhut en gangen overal linoleum op de vloeren omdat dit makkelijker schoon te maken is. Bovendien is ook dit materiaal brandvertragend.” Nieuwbouw Vanaf het moment dat Bert Kornet van de zeevaartschool kwam heeft hij altijd gevaren of gewerkt bij aan de zeevaart gerelateerde bedrijven. Samen met zijn broer was hij enige tijd eigenaar van een coaster. In 2004 kocht hij zijn eerste Jetstream, een in 1997 gebouwde coaster. “Ik wilde dat schip graag vervangen door een nieuwbouwschip. De levensduur van een zeeschip is zo’n dertig jaar, maar na tien jaar beginnen de onkosten al flink op te lopen. Het doorslaggevende verschil is dus dat een nieuw schip weinig onderhoud nodig heeft en een oud schip juist veel. Ik heb de vorige Jetstream kunnen verkopen. Dat schip heeft een snelheid van 13,5 knopen en dat is voor een schip met een tonnage van 2800 ton heel snel. De nieuwe Jetstream is iets langzamer, maar ik kan met hetzelfde vermogen wel meer tonnen meenemen. We varen op zware stookolie. Met gasolie varen we weliswaar sneller, maar kunnen we niet meer concurrerend werken. Het bijzondere van de nieuwe Jetstream is dat het tussendek verwijderd kan worden. Afhankelijk van de projectladingen kunnen we tweemaal 4,20 meter hoog laden of één keer 8,50 meter. De papieren zeekaarten zijn uit de stuurhut verdwenen. We beschikken nu over elektronische zeekaarten die op twee computers staan, waarvan er een zorgt voor een verantwoorde backup. Iedere week krijgen we een CD met wijzingen, die snel verwerkt zijn. Het is een economisch schip; het brandstofgebruik is laag en de snelheid is goed ten opzichte van het brandstofgebruik. De Jetstream ligt daardoor zeer goed in de markt en heeft nog geen dag stilgelegen. De markt voor coasters is al stukken beter dan vorig jaar en we varen voor acceptabele tarieven. Ik zie de toekomst van de Jetstream dan ook positief in”, besluit Bert Kornet zijn verhaal. Wie leverden aan de coaster Jetstream Bijlsma Shipyard B.V. Complete afbouw Veka Shipbuilding B.V. Levering compleet schip INEC B.V. Tekeningen casco Rabobank Noordoost Friesland Financiering Vertom Scheepvaart- en Handelmaatschappij BV Bevrachting NNAM Noord-Nederlandse Assurantiemakelaars B.V. Verzekeringen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie Wärtsilä Netherlands B.V. Wärtsilä 8L20C hoofdmotor 1440kW, 1000rpm Rolls Royce Marine Benelux Motorbediening Becker - Hamburg Roer KLIMA Thermo-Tech B.V. Beunkoelers Sandfirden Technics B.V. Generatorsets Caldic Techniek B.V. 3 Stamford generatoren type HCM 434D en een Stamford asgenerator type HCM 534 C Verhaar Omega B.V. Boegschroef Omega Tunnel type VB960 met een vermogen van 250kW, 1500 rpm Breman Shipping Installation B.V. Airconditioning, mechanische ventilatie, sanitaire installatie, machinekamer en ruim ventilatoren, RVS klaproosters, druppelvangers, RVS afvoersysteem en machinekamer MX Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingspparatuur Nautische Unie Hunfeld B.V. Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Marine Service Noord B.V. Machinekamerleidingen Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Alewijnse Noord B.V. Elektrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer en acculader Atlas Copco Ketting Marine Center B.V. Compressoren Reikon B.V. Pompen Westfalia Separator Nederland B.V. Seperator Aquamar Waterbehandeling Waterzuiveringsinstallatie Lametco Metaal- en Scheepsconserveringsbedrijf Friesland B.V. Coating Sam Electronics Nederland B.V. Nautische apparatuur Datema-Delfzijl B.V. PC kaart navigatiesysteem Alphatron Marine B.V. Compleet navigatie- en communicatiepakket o.a. bestaande uit Alphatron gyro/repeaters en Alphatron autopilot Alphatron/Transas dual ECDIS, JRC radars en overige navigatie apparatuur, Sailor radiocommunicatie apparatuur GMDSS vaargebied A3) Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Pinta Unisol B.V. Isolatie woning Paans Scheeps- en Woningstoffering Complete stoffering SEC Ship’s Equipment Centre Groningen Ankerlieren, ankers en kettingen, kaapstanders en koppelieren Ned-Deck Marine B.V. Davit Winel B.V. Ontluchtingen Coops & Nieborg BV Luiken en luikenwagen Bebeka U.A. Bunkerstation Total Ship Supply B.V. Proviand en scheepsbenodigdheden Hempel (The Netherlands ) B.V. Compleet verfsysteem Heatmaster B.V. Verwarmingsinstallatie van zware olie t.b.v. de hoofdmotor Bosch Rexroth B.V. Luchtverzorging Pneumatische ballastafsluiter bediening Impas B.V. Booster unit

Binnenvaartkrant