Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 11 mei 2010 FMT heeft een speciale aanbieding voor Inland-AIS transponders, die loopt tot en met 17 mei. Voor maximaal €1.490,- excl. BTW levert FMT u een type goedgekeurde transponder, inclusief 5 jaar fabrieksgarantie, antennes en kabels. Tijdens de CSI beurs hebben we samen met onze partner Naval Marine, die de installatie verzorgt en coördineert, veel positieve reakties gehad op deze aanbieding. Maar we hebben ook gemerkt dat er nog veel onduidelijk is. We hebben daarom een overzicht gemaakt van de meest gestelde vragen en antwoorden. Wat wordt in het pakket meegeleverd? Het transponder pakket bestaat uit: - L-3 Inland AIS Transponder. De fabrikant is L-3 Communica tion. - Bevestigingsbeugel voor plaatsing op lessenaar - GPS- en VHF antenne - 50 meter coax kabel + 4 connectors en 2 meter voedingskabel - 5 jaar garantie op de transponder, uitgezonderd falen door externe oorzaken (bijvoorbeeld: bliksem, onderdompeling, brand, onoordeelkundig gebruik) Is de transponder gecertificeerd? Het is een nieuwe transponder. Voor maritiem gebruik op SOLAS schepen is het certificaat op 19 april ondertekend. Het certificaat voor gebruik op de Europese binnenwateren wordt één dezer dagen verwacht. Onder geen beding leveren wij u een niet gecertificeerde transponder. Is er voldoende subsidie en kunnen jullie op tijd leveren? Er is voor 7.000 schepen subsidie. Rijkswaterstaat verwacht geld over te houden. Wij leveren en installeren in ieder geval nog dit jaar, ruim voordat Antwerpen het verplicht gaat stellen. Wij kunnen ons niet voorstellen dat de subsidiepot dit jaar al leeg wordt. Moet de transponder aan staan als het schip stil ligt? Nee. De transponder moet wel aan staan als u vaart. U moet dat toezeggen om subsidie te krijgen. Moet ik de bestemming invoeren in de transponder als ik wegvaar? Nee. Het is voldoende als u de transponder aanzet als u wegvaart. U hoeft geen bestemming in te vullen. Het mag wel. Bij het convenant tussen de brancheverenigingen en de overheid is afgesproken dat reisgegevens net als ladinggegevens niet via AIS aan de overheid gemeld moeten worden. Daar is BICS voor of de marifoon. Zijn de menu’s in het Nederlands? Ja. Hoe kan ik gegevens invoeren? Er zitten maar 4 knoppen op? Eén van de knoppen is een draaiknop. Om een woord in te voeren, bijvoorbeeld de scheepsnaam bij het in bedrijf stellen, wordt de draaiknop gebruikt om letters te selecteren. Zit er een aan/uit knop op de transponder? Nee. Maar Naval Marine kan het wel zo installeren dat u de transponder makkelijk aan of uit kunt zetten. Bestel voor 17 mei op www.frankmaritime.com L-3 INLAND-AIS (transponder met 5 jaar garantie) Prijsdoorbraak! €1.490,- * Extra kwantumkorting tot €200,- mogelijk! Inclusief antennes en kabels Certificatie en inbedrijfstelling: €250,- De subsidie in Nederland is ALTIJD €2.100,- (ook als u het niet uitgeeft) * Aanbod alleen geldig bij minimaal duizend bestellingen. ! TIJDELIJK AANBOD Dit aanbod is tot stand gekomen in onderhandeling met Bureau Telematica Binnenvaart Wat is de beste plek om de transponder te installeren? Op een plek waar u er weinig last van hebt. Bij voorkeur relatief dicht bij de computer met de elektronische kaart zodat voor die verbinding geen lange kabel nodig is. In een kast achter een deurtje is mogelijk. De gegevens van andere schepen zijn tijdens het varen alleen te gebruiken als u die laat zien op een elektronische kaart. Het beeldschermpje van de transponder (en alle andere transponders op de markt) is daarvoor ongeschikt. U hoeft daar dus tijdens het varen niet naar te kijken. Lijken die transponders alleen maar op elkaar, of zijn ze hetzelfde? Op dit moment wordt technisch dezelfde transponder, in exact hetzelfde kastje, maar met verschillende merklabels (‘branding’) aangeboden door verschillende partijen. Alleen de prijs, extra’s (VHF antenne, kabels) en de garantievoorwaarden verschillen. Kan ik mijn bestaande GPS antenna blijven gebruiken? Wij hebben veel vragen gekregen van schippers die een Furuno GPS geïnstalleerd hebben en zich afvragen of op één antenne twee apparaten aangesloten kunnen worden. Het is mogelijk gebruik te maken van een splitter, zodat het signaal van de GPS antenne gesplitst wordt. GPS antenne’s bevatten in de regel een ingebouwde versterker, die zijn spanning krijgt via de antenne kabel. Daarom is een GPS splitter meer dan een eenvoudige T-stekker. Een geschikte GPS splitter kost ongeveer €200,- excl. BTW. Kan ik een GPS/VHF combi antenne gebruiken? Ja. Er bestaat een antenne die slechts één kabel nodig heeft van stuurhut naar antenne. Deze is ook bruikbaar in combinatie met de L3- Inland AIS transponder. Ook hier moet u rekening houden met een bedrag van tegen de €200,- excl. BTW, voor de antenne. Kan de L3-Inland AIS transponder aangesloten worden op Tresco Engineering, Periskal, PC-Navigo of een radar installatie? Ja. U kunt de transponder altijd aansluiten op radar of ECDIS. Controleert u wel dat de computer met de kaart beschikt over een seriële RS-232 of RS-422 poort. Het ECDIS of de radar moet er wel op voorbereid zijn. U moet bijvoorbeeld de AIS module van Periskal aanschaffen als u hun software gebruikt (kostprijs: €375,-), of de laatste versie van PC-Navigo, waar het standaard in zit. Wat zijn de totale kosten? De transponder met toebehoren kost u €1.490,-. Indien u zelf de kabels legt en antenne’s monteert komt daar €250,- bij, en komt u op €1.740,-. Als u beschikt over EC- DIS (elektronische kaart) dan moet u vaak nog een module voor AIS aanschaffen. Periskal bijvoorbeeld vraagt daarvoor €375,-. U komt dan totaal uit op €2.115,-. Van de overheid krijgt u €2.100,- terug, zodat het u bijna niets kost. Als u kiest voor een complete installatie door Naval Marine, komt er nog €500,- bij (excl. timmermanswerkzaamheden). In een straal van 10km van Rotterdam, Nijmegen, Duisburg en Ludwigshafen worden geen reiskosten berekend. Wanneer ik het schip in 1-2 jaar laat slopen, moet ik dan de subsidie terugbetalen? Nee. Als u het schip verkoopt, moet u wel bedingen dat als er mee gevaren gaat worden dat dan de transponder aangezet wordt tijdens het varen. Vragen jullie voor ons de subsidie aan? Nee, wij helpen u wel bij het invullen van het formulier, en leveren u alle documenten die u nodig hebt, zodat u direct na de certificatie van de installatie de subsidie kunt aanvragen. Wilt u ook in de mist iemand bij zijn naam kunnen noemen en om het hoekje kunnen kijken, maakt dan gebruik van dit aanbod en bestel op www.frankmaritime.com. Voor verdere vragen kunt u ook telefonisch contact opnemen op 023 545 10 83. Met vriendelijke groet, Frank Tuijnman Frank Maritime Technologies

De Binnenvaartkrant 47 11 mei 2010 Damen Shipyards Hardinxveld bouwt ook Tarka 3 DOOR JOHAN DE WITTE Damen Shipyards Hardinxveld bouwde in 1996 de eerste Tarka voor Herman Sr BV. Ongeveer iedere twee jaar volgde er een nieuw type Shoalbuster. Zo nu en dan werd door Herman Sr een boot verkocht. Tarka nummer 2 liep in 2004 van stapel en liet zijn spierballen in Dubai zien om het Palmeiland boven water te krijgen. Hij werd op 9 april gewisseld voor een type Shoalbuster 2709: de Tarka 3. Vijf generaties Van Doodewaard in gezelschap van genodigden en als eregast de 102-jarige grootmoeder Cornelia vormden een bijzonderheid bij de doop. De smetteloze en bekoorlijke Tarka werd door Sjanie van Doodewaard gedoopt. Zij knalde met volle kracht de champagnefles tegen de boot van haar broer. Een schip beleeft zoiets maar één keer in zijn bestaan. Sjanie werd als doopvrouw beloond met een ferm applaus. GTI-uitvoering Damen-directeur Jos van Woerkum zei nadien in zijn speech: “Wanneer Damen een boot voor Jack maakt wordt het er één met GTI-uitvoering. De basis waarmee hij begint krijgt meestal de laatste maritieme nieuwtjes mee, waardoor zo’n boot altijd iets duurder uitvalt.” Waarna oma met een glimlach aan Jack van Doodewaard liet weten: “Jongen. als je te kort komt, lap ik wel bij.” De Tarka-festiviteiten starten rond de klok van 16.00 uur, waarna feest met buffet, iets voor de dorst en amusement tot ‘s avonds laat, stond er op de uitnodiging van Jack en Wendy van Doodewaard. Het was het feestje wel, met 350 gasten op partyboot Captain Cook. Feestvreugde en humor heeft de familie in de genen. Erwin van Doodewaard informeerde in de stuurhut van deze Tarka de gasten – onder wie Engels sprekende collega’s in bezit van zoutwaterimago – over de koers van Herman Sr BV en vergat daarbij vanzelfsprekend de geavanceerde techniek van deze boot niet. Zelf staat hij aan het roer van de Multicat Yogi, werkzaam in Oostende voor Dredging Environmental Marine Engineering. (foto’s Johan de Witte) Demontabel A-frame “Deze Tarka is met een demontabel A-frame op het achterdek uitgevoerd om te ploegen. Zijn trekkracht is 40 ton en hij heeft een unieke towing hook. De Heilakraan van Promac kennen we inmiddels als een stabiele krachtpatser op ruw water. In de stevenpijp plaatst deze kraan apparatuur – vergelijkbaar met sonar - voor bodemonderzoek. Nieuw is dat kraan, lieren en boegschroef elk door een eigen hydrauliekset worden bediend.” De kapiteins Ron van Eijk en Marien de Boer krijgen de verantwoording over de Tarka op hun schouders om zich voor Boskalis met windmolens te bemoeien aan de kust van Zuid-Engeland. Omdat ze er vandaag niet zijn wegens werk elders, begint het voor hen met een beetje pech. We kijken nog eens even rond aan dek en in de machinekamer en constateren dat Jos van Woerkum gelijk had toen hij zei dat het typisch een boot van Jack geworden was. Damen Shipyards Hardinxveld bouwt aan zijn toekomst en dat is zichtbaar aan diverse casco’s in afbouw langszij het ponton. Cobra Machinefabriek MKB in Rotterdam staat voor vijftig jaar ervaring in het ontwerpen, produceren en reviseren van machines- en machineonderdelen. Er werken twaalf breed georiënteerde vakmensen in diverse disciplines die over uitgebreide faciliteiten beschikken. Lokale en internationale klanten komen onder andere uit de maritieme sector, de offshore en de petrochemie. Fred Klunne, directeur van MKB: “Vorig jaar waren we bij Jack Doodewaard aan boord voor reparatie. Additioneel aan de klus vroeg Jack: “Als je een hydraulische sleephaak voor mij kan maken die absoluut veilig werkt, op afstand bedienbaar en onderhoudsvriendelijk is, heb ik interesse.’” “We gingen aan de slag en het resultaat is voor het eerst geïnstalleerd op de Tarka. Het is een enorm sterke lage constructie in dek. De haak draait 180 graden horizontaal en wordt onmiddelijk gelost vanaf de brug. De energie die vrij komt, wordt opgevangen in de cilinders onderdeks.” Jack is enthousiast over de werking. Tijdens het testen heeft hij hem gelost op meer dan 40 ton trekkracht. Deze Cobra-towing hook is getest op 100 ton, voor Bureau Veritas ruim voldoende. “De Cobra is pakweg 25 procent duurder en 50 procent beter.” WK Hydraulics W.K. Hydraulics (WKH) ontwierp en leverde, in nauw overleg met Damen Shipyards Hardinxveld en de eigenaar, het complete hydraulische aandrijvingsconcept van de dekwerktuigen. Dit betrof de towing winch en de towing hook, tugger- en ankerlier, towing pins, boegschroef, maststrijkinrichting en de stuurmachine-installatie. WKH verzorgde daarbij ook de levering van de Ridderinkhof-towing winch en ankerlier evenals de Kalkman-boegschroef. Gewoonlijk wordt dit soort equipement door de werf gekocht, maar dat leidt daarmee ook tot een gescheiden verantwoordelijkheid bij het inbedrijfstellen en het oplossen van kleine onvolkomenheden. In dit geval blijft deze verantwoordelijkheid bij één partij (WKH) en die vergroot daarmee de efficiency tijdens het inbedrijfstellen. WKH heeft in Barendrecht een goed geoutilleerde werkplaats waar alle tanks en powerpacks samengesteld worden. Wie leverden aan shoalbuster Tarka 3 Damen Shipyards Hardinxveld B.V. Volledige afbouw Nadrecon Naval Architects BV Tekeningen en ontwerp casco ING Scheepvaartdesk Rotterdam Financiering SAA Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Pon Power B.V. 2x Caterpillar hoofdmotor type 3512B TA Continuous Rating 1119 kW (1500 pk), 1600 rpm Straathof Controls ZF motorbediening Reintjes Benelux BVBA 2 Reintjes keerkoppelingen, type WAF 665, reductie 5,95:1 Vulkan Benelux BV Flexibele koppeling tussen hoofdmotoren en keerkoppelingen Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren Dolderman B.V. John Deere generatorsets en motoren t. b.v. aandrijving hydroset. Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Schroeven Damen Marine Components Straalbuizen type van de Giessen Optima, diam. 2112 mm Bemach Krimpen B.V. Schroefassen De Waal Machinefabriek B.V. Schroefasafdichtingen Kalkman Scheepstechniek B.V. 1-Kalkman tunnel boegschroef type Bèta 200H, 200 PK hydraulisch aangedreven NRF B.V. Beunkoelers W.K. Hydraulics B.V. Stuurwerk en alle hydraulische systemen Radio Holland Netherlands B.V. Nautisch apparatuur en telecommunicatie Orlaco Products B.V. Camerasysteem Strago Electro installatietechniek B.V. Elektrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer/acculader Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden & Zn. Ramen Smitsair Ventilatie roosters en brandkleppen Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning en mechanische ventilatie Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Ridderinkhof B.V. Lieren Flevo Rubber Extrusion Fenders duwsteven Sterling Fluid Systems (Netherlands) B.V. Pompen: AKHA 5105 AA 0012H4, VW 8013 en R 35/25 tandwielpomp Winteb B.V. Ontluchtingen Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen Fiwado Bunkerstations Gasolie en Total smeermiddelen. Winel B.V. Waterdichte deuren Schegro B.V. 2 Hansen Skippers stuurstoelen met geleide rails Datema-Delfzijl B.V. Nautische- en veiligheidsmiddelen Viking Life Saving Equipment B.V. Veiligheidsuitrusting Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Van Voorden Promac PROMAC-KUMERA tandwielkast, type 6FGC-265 en PROMAC-HS MARINE hydraulische dekkraan, type AKC 185 / 18,5 E4 Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Complete schilderwerk Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages MKB Machinefabriek B.V. Cobra® sleephaak

Binnenvaartkrant