Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 40

De Binnenvaartkrant 40 11 mei 2010 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. www.kika.nl Giro 8118 Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com Radar, JRC Multifunction Line Basic Line Binnenvaart AIS E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Joystick systemen Portofoons Camera’s Satelliet televisie Tracking/Tracing Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000

De Binnenvaartkrant 41 11 mei 2010 Eén portal voor professionele werkboten Post Workboats en KD Motoryachts lanceren met www.workboats.nl één portal voor professionele werkboten. Bezoekers hebben daar de keuze tussen aluminium werkboten en professionele RIB’s (Rigid Inflatable Boats). Een aparte plek is ingeruimd voor de pro-Worker, een werkboot die is ontwikkeld voor de (semi-)overheid, offshore, crewtendering en brandweer. De site kan in de toekomst worden uitgebreid met andere aanbieders, als ze dezelfde kwaliteit garanderen als de huidige deelnemers. KD Motoryachts, gespecialiseerd in aluminium werkboten, en Post Workboats, gericht op de ontwikkeling en bouw van professionele Klaas Post (links) en Egbert van Veen. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) RIB’s, werken al langere tijd samen als het gaat om bijzondere projecten waarbij beide disciplines worden ingezet. “Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan werkboten met de onderbouw van een RIB met daarop een aluminium opbouw”, vertelt Klaas Post. “Wie een dergelijke opdracht krijgt, betrekt de ander bij het project. Dat kan erin resulteren dat Post Workboats de motoren en de organisatie verzorgt terwijl KD Motoryachts het aluminiumwerk voor zijn rekening neemt. Een goed voorbeeld van onze samenwerking is de bouw van het Seismic Shallow Marine Vessel dat wij vorig jaar hebben gebouwd voor het Duitse engineering- en consultancybedrijf DMT.” Door de goede resultaten van deze projecten hebben de ondernemers besloten de samenwerking te intensiveren. “Niet door beide bedrijven te laten samensmelten, maar wel in de vorm van gezamenlijke promotie en presentatie. Vandaar dat wij nu naast onze eigen websites ook de site www.workboats.nl hebben ontwikkeld.” Tijdens de open dag was een groot deel van het aanbod te zien. Open huis Daarnaast hebben KD Motoryachts en Post Workboats onlangs een eerste gezamenlijk open huis gehouden, uitsluitend bedoeld voor de professionele markt: bedrijven en organisaties die zich richten op hulpverlening op het water, nautische bedrijven en (semi-)overheidsinstanties als de brandweer, de politie en Rijkswaterstaat. Om het aanbod zo uitgebreid mogelijk te maken, was ook een aantal toeleveranciers aanwezig, variërend van Yamaha Motors, No Limit Shipyard, KW Trans, Braveheart Shipping en ADT Dieseltechniek tot het Kennisinstituut Veiligheid. De dag was een groot succes. “We hebben zo’n 700 bezoekers mogen ontvangen”, meldt Post. “Niet alleen vaste klanten kwamen naar Urk. Ook een groot aantal nieuwe relaties, waaronder zelfs mensen uit Denemarken, heeft op onze uitnodiging gereageerd.” Doorverwijzen Diverse leveranciers die ook aanwezig waren tijdens het open huis toonden belangstelling om deel te nemen aan het nieuwe webportaal. “We zijn daarin erg selectief”, stelt Post. “Uitgangspunt is dat de professionele markt voortaan nog maar één website hoeft te bezoeken om toegang te hebben tot bedrijven die zich onderscheiden van andere aanbieders op het gebied van service, kwaliteit en betrouwbaarheid.” “De producten en diensten moeten een uitbreiding vormen voor het portaal. Denk aan sonarapparatuur, motoren of opleidingen op nautisch gebied. Daarnaast moeten het bedrijven zijn die wij volledig kunnen vertrouwen. Het gaat immers om meer dan alleen gezamenlijke promotie. Wij willen ook met elkaar samenwerken en klanten naar elkaar doorverwijzen.” Klaas Post (directeur van Post Workboats) en Egbert van Veen (directeur van KD Workboats) hebben al met geïnteresseerde ondernemers gesproken. Het ligt in de verwachting dat dit jaar al enkele bedrijven zullen toetreden tot www. workboats.nl. Grootste binnenvaartcasco’s ooit DOOR JOHAN DE WITTE Vroeg uit de veren, filevrij naar de partyboot Fortuna, begeleid door onvoorspelde zon boven de Waterweg en even later face to face met de grootste binnenvaartcasco’s die Rensen Shipbuilding BV in haar carrière bouwde, maakt je klaarwakker. “Onze meest gecompliceerde scheepsbouwklus ooit, aldus George Rensen. De Chinese scheepswerven waar we aanvankelijk deze casco’s zouden bouwen, respecteerden de contracten niet, zodat we voor onze opdrachtgevers op zoek gingen naar alternatieven. De drie grootste schepen verlangden in constructie extra aandacht. Niettemin hebben we alternatieven gevonden, echter niet zonder verlies van veel tijd.” Aan dek van de afzinkbare Transshelf staat de mbt Vorstenbosch voor VT met 147.50 x 22.80 meter afmeting en 13.000 ton groot, als een Goliath. De Vinotra X, met 135 x 22.80 meter is eveneens een bunkertanker van maar liefst 12.000 ton laadvermogen, waarvan het achterschip wegens laaddeklengte van de barge, op de derde etage is geparkeerd. Ook de Altantic Progress mag er zijn met 135 x 17 meter. Dan zijn er nog de tankers Rojas en Eternity, beide met een wat bescheidener afmeting van 110 x 11.40 meter. Wanneer de Transshelf zich ballast om de casco’s op eigen kiel te laten drijven, liggen de drie zware jongens (de Vorstenbosch weegt 2.400 ton) op koers naar Damen Shiprepair om er van zeevasten te worden verlost en onderwater equipment voorzien. De Vinotra X krijgt De Transshelf arriveert met de bijzondere casco’s in Rotterdam. (foto’s Johan de Witte) Aangedreven door tweemaal 6.750 PK Wärtsilä’s is Sjanghai-Rotterdam een reis van slechts 42 dagen. hier eveneens zijn achterschip weer aangemeten. Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie BV, specialist in het efficiënt afbouwen van tankers, droge ladingschepen en kleine zeeschepen, zal de installatie van vier casco’s realiseren. Aanvankelijk was besloten de casco’s op eigen kiel naar Rotterdam te slepen. Echter de intentie om nog een kleiner casco op een grote te takelen – waarvoor de mbt Vinotra X speciaal versterkt is – was voor de inspecterende instanties (kijkend naar het recent transportdebacle aan de Afrikaanse kust) ‘te Chinees’. Hierop kwam de Transshelf van Dockwise met 132x 40 meter free deck (tweemaal 6.750 Wärtsilä 12 knots p/u) vol in beeld. “In tegenstelling tot de moeizame cascobouw verliepen laden en transport voortvarend”, aldus Rensen: “Uitstekend en professioneel in 42 dagen Sjanghai-Maas Center”. De levering was in zes weken binnen. Dat er genetwerkt werd onder de eigenaar- firma’s, vertegenwoordigers van werven, inbouwers, leveranciers en anderen die op uitnodiging van Rensen Shipbuilding aanwezig waren bij dit staaltje binnenvaartdynamiek, is vanzelfsprekend.

Binnenvaartkrant