Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 11 mei 2010 Sponsors AquaKids schippersinternatentoernooi Voortstuwingssysteem met walvisstaart is wereldprimeur OUDERCOMMISSIE MEERPAAL Maritieme betimmeringen en interieurbouw DOOR HANS HEILIGERS In een ver verleden schreef Nederland al geschiedenis met de walvisvaart. De walvisstaart biedt opnieuw een kans om ons land internationaal goed op de kaart te zetten en daarmee een positieve bijdrage te leveren aan de indexcijfers van de export. Construction & Shipping Industry in Gorinchem was nog geen uur geopend toen op de stand van Van Voorden Gieterij uit Zaltbommel de eerste primeur werd uitgerold. Onder een groot wit doek en rondom afgezet met pionnen en een statig dik rood koord stond de primeur vol ongeduld te wachten tot het 15.00 uur was. Het toegestroomde publiek, medewerkers van Van Voorden en participanten van het project deden dat ook, evenals voorzitter Van Dooremalen van Scheepsbouw Nederland. Zijn naam stond op de uitnodiging vermeld als degene die de onthulling voor zijn rekening mocht nemen van de nieuwste vinding op het gebied van voortstuwing. Hoger rendement Dat deed Van Dooremalen met een niet te verbergen dosis trots en enthousiasme. Hij verklaarde vereerd te zijn dat hij gevraagd was voor de onthulling en presentatie van een nieuw type voortstuwer, de Walvisstaart Pod. Van Dooremalen vertelde dat hij enkele weken eerder aanwezig was bij de presentatie van een belangrijke nota van het Innovatieplatform over de concurrentiekracht van Nederland. In dat stuk wordt een pleidooi gehouden op een zestal sleutelgebieden, waaronder ‘water’. In het rapport worden voorbeelden genoemd van innovaties. Van Dooremalen wist met zekerheid te melden dat wanneer op dat moment de Walvisstaart Pod ter beschikking was geweest die onmiddellijk door het Innovatieplatform als voorbeeld was gekozen om ermee aan te tonen dat in maritieme sector nog steeds plaats is voor vernieuwing. Een walvisstaartvoortstuwingssysteem (WVS) is een innovatieve en duurzame voortstuwer die zonder hoofdmotor kort onder de waterlijn is gemonteerd en voorzien is van een efficiënte direct drive. Simpel gezegd bestaat het systeem uit vier horizontale bladen die ronddraaien zoals een walvisstaart beweegt. De bladen hebben een lengte van 2,50 meter en duwen daarmee veel meer water weg dan een gewone schroef. Het rendement ligt daarmee 30 procent hoger dan van conventionele schroefaandrijving, claimen Van Voorden en de betrokken partners. Dat betekent tegelijkertijd 30 procent minder brandstofverbruik en 30 procent minder CO 2 -uitstoot. Door het ontbreken van cavitatie zijn er nauwelijks trillingen. Met zijn slechts 55 (zegge: vijfenvijftig) omwentelingen per minuut staat de walvisstaart garant voor een bijna geruisloze werking. Door het lage aantal omwentelingen is de voortstuwing vriendelijk tegenover bodem- en oevererosie. Manoeuvreren met de Walvisstaart Pod is een peulenschil. Certificering Het patent van het WSV is veilig gesteld en ondergebracht in de rechtspersoon Walvisstaart b.v. Daarin participeren de ondernemingen die aan de vinding hebben meegewerkt en die het succes samen verder willen uitbouwen. Dat zijn naast Van Voorden Gieterij de Verenigde Bierens Bedrijven in Tilburg, HG (HAGUN) in Hoeven, WE (L. G.J. Wolters Beheer Lichtenvoorde) en Westerkade Shipping in Zwijndrecht, onderdeel van de Rensen Groep. Het classificatiebureau van Lloyd’s heeft op het prototype een zogeheten faalanalyse uitgevoerd, waarbij geen onvolkomenheden zijn vastgesteld die een veilige werking of verder certificering in de weg staan. Vandaar dat ook IVW zich bereid heeft verklaard het WVS te certificeren. De kosten die aan de ontwikkeling en verdere uitrol van het project verbonden zijn worden gefinancierd met een bancaire lening in combinatie met participaties. Inschrijven is nog mogelijk. Scheepsbouw Nederland-voorzitter Van Dooremalen onthult de Walvisstaart Pod. (foto Hans Heiligers)

De Binnenvaartkrant 31 11 mei 2010 CVV’ers varen mee met Oud-Koffers DOOR HARRIE VAN EEUWIJK Op vrijdag 23 april werd de jaarlijkse ontmoetingsdag gehouden voor oud-medewerkers en oudexaminatoren die voorheen bij het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart (KOF) en CVV werkten. Wat het weer betrof, was het een uitgelezen dag De immer aanwezige goede sfeer zorgde ervoor dat die dag niet stuk kon. In het verleden organiseerde het KOF zelf een jaarlijks uitje voor allen die, in welk verband dan ook, bij de stichting hebben werkten. Toen het KOF fuseerde met VTL en de opleidingsschepen later van de hand werden gedaan, was dat jaarlijkse feestje een bekeken zaak. Een aantal van de oudgedienden vond dat maar niks en richtte een eigen club op. Dat werd de zogenoemde Binnenvaartclub 65+. CVV-examinatoren Alle leden betalen een eigen bijdrage aan de club. Dankzij het feit dat gepensioneerden van het CCV (de organisatie die tegenwoordig de binnenvaartexamens regelt) ook lid kunnen worden en het CCV daarom financiële steun verleent om de ontmoetingsdag op touw te zetten, is een jaarlijkse vaartocht haalbaar. Natuurlijk werd de lunch geopend met het traditionele broodje met haring. (foto Harrie van Eeuwijk) Dit jaar was het de vierde keer, dat zo’n uitstapje georganiseerd werd. Er was een vaartocht over de Maas gepland. Vanaf 10.00 uur lag het passagiersschip Jeronimus Bosch aan de Oliemolensingel in Den Bosch afgemeerd om de gasten aan boord te nemen. Direct na aankomst kreeg iedereen koffie, uiteraard met een originele Bossche Bol. Tegen elf uur heette Jan Platteschorre, omdat de voorzitter van de club op dat moment niet aanwezig kon zijn, alle gasten welkom. Onder hen waren ook examinatoren van het CVV die nog geen 65 zijn en die er dit jaar voor het eerst bij waren. Hij memoreerde ook het overlijden van de vorige voorzitter, Joost de Raad, kort na de vaardag van 2009. Daarna maakte de Jeronimus Bosch los. Via de Dieze werd naar de Maas gevaren. Ondanks het zonnige weer was de buitentemperatuur nog niet van dien aard dat men aangenaam buiten aan dek kon gaan zitten. Sommigen konden de verleiding niet weerstaan en zochten een windvrij plaatsje aan dek op. Uiteraard werden veel herinneringen uit het – soms verre – verleden opgehaald. De dag was voor de meesten weer een geslaagde reünie. De lunch werd traditiegetrouw geopend met een broodje haring. Heusden Na verloop van tijd doken aan bakboord de contouren van het oude vestingstadje Heusden op. Dat was de bestemming van de reis, had het bestuur in de uitnodiging laten weten. Er werd – vlak bij de zeer luxueuze jachthaven De Wiel – aangelegd en de gasten konden van boord om de stad te bezoeken. Bestuurslid Harm Gruis oogstte lof voor de gids die hij over Heusden had samengesteld en uitdeelde, met daarin een stadswandeling langs alle historische plaatsen. Inmiddels was het warmer geworden, hetgeen betekende dat de leden van Binnenvaartclub 65+ niet alleen allerlei prachtige locaties in ogenschouw namen, maar ook ruimschoots de zonnige terrasjes in de buurt van de haven bevolkten. Tegen 16.00 uur ging het gezelschap terug naar boord en kon de terugreis beginnen. Drie kwartier laten werd beneden het warm en koud buffet geopend, waarvan dankbaar gebruik werd gemaakt. Voordat ’s-Hertogenbosch weer in zicht kwam nam Jan Platteschorre opnieuw de microfoon. In zijn slotwoord concludeerde hij dat deze vierde reis ook weer aan alle verwachtingen had voldaan en hij gaf vervolgens de microfoon door aan penningmeester Jo Berends. Die besprak enige financiële achtergronden en stelde voor om volgend jaar, bij de viering van het eerste lustrum van de club, ook de dames eens uit te nodigen. Daar zou dan echter wel een extra financiële bijdrage van de leden voor gevraagd moeten worden. Bij handopsteking bleek dat alle leden daar wel voor te vinden waren. Zwets sluit grote order op CSI Radio Holland sluit dealercontract met Novio Nautic Radio Holland Netherlands tekende tijdens Construction & Shipping Industry een dealercontract met Novio Nautic uit Nijmegen. In heel Europa heeft Radio Holland een dekkend dealernetwerk langs de belangrijke Europese binnenwateren. De specialist in maritieme elektronica versterkt met de samenwerking zijn dealernetwerk op een strategische positie aan de Waal. Novio Nautic kan dankzij de overeenkomst de schepen die met Radio Holland-apparatuur zijn uitgerust beter van dienst zijn. Erik van Boom, sales manager van Radio Holland Netherlands, licht toe: “Een snelle service langs de scheepvaartroutes is noodzakelijk. Via ons netwerk van vestigingen en lokale agenten zijn we altijd beschikbaar voor technische ondersteuning; 24 uur per dag, zeven dagen per week. We kunnen er op vertrouwen dat Novio Nautic garant staat voor snelle en goede service door vakkundig en gecertificeerd personeel.” “Wij hebben ons bij de start van Novio Nautic gerealiseerd dat we ons met goede service kunnen onderscheiden”, vult Novio Nautic- directeur Joop Bonnikhorst aan. “De voorraad spare parts van Radio Holland helpt ons om klanten snel en accuraat te helpen.” Het scala aan producten en de service die Novio Nautic kan leveren lopen uiteen van losse onderdelen, zoals piloten en moderne radarapparatuur, tot complete oplossingen voor nieuwbouw en refits. Het Nijmeegse bedrijf ziet zijn serviceactiviteiten groeien. “De centrale locatie aan de Waalkade, de groeiende naamsbekendheid maar vooral de flexibele instelling spreken de binnenvaart erg aan.” Co Kieboom van Instalho (links) en John Ottevanger van Zwets Werkendam bevestigen de order met een handdruk. Ondanks de crisis sloot Zwets Werkendam tijdens Construction & Shipping Industry in Gorinchem een grote order. Die bestaat uit pompen en afsluiters voor vier schepen die afgebouwd worden door Instalho. Tijdens de beurs konden bezoekers op de stand van Zwets Werkendam informatie krijgen over de ontwikkeling, productie, levering en service van pompen. Het bedrijf greep de beurs meteen aan om, in samenwerking met zijn zusterondernemingen SKB, Marine Repair en Marijn Design, een nieuwe brochure en een bedrijfsfilm te presenteren. L’Avenir stamt nog uit goede tijden DOOR JOHAN DE WITTE Met matige westenbries, vlakke zee en zon verschijnt na 110 zeedagen de sleper Salvigour aan de kim. Aan de tros hangt de ponton L’Avenir uit Werkendam met zeventien casco’s op zijn rug. Half december 2009 vertrokken uit Sjanghai, gebunkerd in Durban en Las Palmas, was het behoudens de 6,5 meter golfhoogte aan de Portugese Noord, een kalm-weer-reisje. Vanaf de door Concordia Shipyards ingehuurde partyboot Thalassa Royal imponeerde het transport de toekomstige eigenaars, makelaars, installateurs en maritiem genodigden. De casco’s zijn bestemd voor onder andere Concordia Shipyards en een nieuwe Rehoboth voor W. Kleine Scheepvaart, GSK, SVO Kornet, SVO Werkendam, één voor Oosterom, GSK Company, Knossos en als laatste een casco voor Rensen Shipbuilding. In totaal zestien drogeladingschepen en één tanker. Een tiental casco’s wordt afgebouwd, drie andere eveneens voor Seolto CV. Voor de overige is het ‘wachten op een betere kaart’. (foto Johan de Witte) Scheepswerf Nederlof zal er acht hellingen voor inspectie. De fully equipped ponton waarvan Concordia eigenaar is, wordt verhuurd aan IHC Gusto. Vanzelfsprekend gonsde het op het promenadedek van de Thalassa Royal en werd de impact van nieuwe tonnage in een markt van overcapaciteit van alle kanten bediscussieerd. Zaken op de top van de markt geven geen garantie voor de toekomst. Wanneer er geen wind staat, wordt het roeien met de riemen die je hebt. In het verleden kwam je daar mee vooruit, waarom dan in de toekomst niet?

Binnenvaartkrant