Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 11 mei 2010 Wij wensen V.O.F. Ocean een behouden vaart met het mts Ocean. OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 WWW.ORANJE-VERZEKERINGEN.NL Technisch Buro H&U BV wenst het m.t.s. Ocean en de bemanning een behouden vaart Voor het mts Ocean leverden en of installeerden wij: Elektrische installatie, sanitaire installatie en ATIS tankmeting. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 Wij verzorgden de complete afbouw van machinekamers, dekleiding-, en ballastsystemen. Afbouw nieuwbouw schepen, inbouw/onderhoud voortstuwingsinstallaties, generatorsets en boegschroefmotoren, ijzerwerk en schades boven de waterlijn. technischburohu.nl technisch buro technisch buro scH&U heepsdieselmotoren afbouw • nieuwe schepen Gespecialiseerd in leidingwerk • VOOR PREFABRICAGE VAN SCHEEPSLEIDINGWERK EN ALGEMEEN LEIDINGWERK • REPARATIE EN INSTALLATIE Wij wensen het mts Ocean en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. SNEL * FLEXIBEL * GOEDE SERVICE ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” JACOBS LIPSWEG 91 * 3316 BP DORDRECHT TEL. 078-6171517 * FAX 078-6170221 E-MAIL: INFO@ANKOPIPING.NL * WEB: WWW.ANKOPIPING.NL Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl Wij wensen V.O.F. Ocean met het mts Ocean BEHOUDEN VAART Voor het mts Ocean leverden wij: 2x Mitsubishi S12R-C2MPTK, 1278 pk / 1600 omw. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 25 11 mei 2010 Mts Ocean: “Het is helemaal ons schip geworden” DOOR HANS HEILIGERS Langs de buitenzijde van de woning op de Ocean staan op een transparant kunststof naambord drie namen: A. Vermaas, A. Ritmeester en D. Deighton. En op de kade staat nog een veel groter naambord. Daarop is te lezen dat Technisch Buro H&U partner is in scheepstechniek en er voor zorgt dat er voortvarend kan worden gevaren. Toch moeten ze op de Ocean met dat laatste nog even wachten; er wordt tijdens ons bezoek nog flink gewerkt aan het schip. Niet alleen door medewerkers van buiten maar ook door de eigenaren en de bemanning. Ze hebben er voor gekozen om de afbouw onder eigen regie te laten plaatsvinden. Aan kennis en ervaring om die klus met succes te klaren ontbreekt het hen zeker niet. We hadden graag met iedereen die op het naambord was vermeld een gesprek gehad, dat lukte eventjes niet. Overigens: die namen op dat De keuken van een van de personeelswoningen. bord zijn identiek aan de namen van de personen die deel uitmaken van de rechtspersoon VOF Ocean. Half woord We zijn blij dat Dolf Deighton zich vrijmaakt om namens de anderen alles over de Ocean te vertellen. We maken met hem eveneens een uitgebreide ronde over het schip. Nieuwsgierig als we zijn vragen we meteen waar de naam Deighton vandaan komt. Familie van hem heeft serieus stamboomonderzoek laten doen en daaruit blijkt dat de roots van Dolf in de VS liggen. Dolf is net als de anderen van de vorige Ocean gestapt. Dat schip werd in 2007 verkocht, kreeg de naam Mistral en vaart inmiddels al weer onder de naam Zeno. Als we later zien hoe ze aan boord van de Ocean met het materiaal omgaan, snappen we dat de opvolgende eigenaars een perfect schip hebben gekocht. De plannen voor de nieuwbouw Ocean kregen definitief vorm toen de familie Vermaas, Adriaan Ritmeester en Dolf Deighton hun jarenlange samenwerking zakelijk beklonken met de oprichting van een vof. Ad Vermaas en Adriaan Ritmeester varen al ruim twintig jaar samen en Dolf maakte onlangs met hen de zes vol. Ze kennen elkaar door en door en hebben tijdens het werk genoeg aan een half woord of een gebaar. Aanstekelijk “Er wordt heel wat afgelachen en natuurlijk spettert het zo af en toe wel eens; dat komt overal voor. Maar als we weer aan de koffie zitten is alles weer koek en ei”, zegt Dolf. De verbindende factor tussen het drietal is dat ze allen hun materiaal perfect in orde willen hebben. Ze vinden het de normaalste zaak van de wereld als er in de zomer om half vijf een boeiing wordt afgenomen zodat om een uur of zes de eerste laklaag er op kan, nog vóór de zon te veel gaat branden. Even zo goed kan het gebeuren dat er nog laat in de machinekamer wordt gewerkt om alles pico bello te houden. Ze steken er graag tijd in en het werkt aanstekelijk. Geen toeval De vorige Ocean is medio 2007 verkocht. Aanvankelijk was de levering van de huidige Ocean eerder gepland. In de tussentijd zijn Adriaan en Dolf een tijdje in dienst geweest van Hartborg, een detacheringsbureau dat gevestigd is in Luxemburg. Samen voeren ze op de Cobra en later op de Saphir. Toen Adriaan en Dolf na een jaar van de Cobra stapten werd het schip verkocht. Dat kan geen toeval zijn; ook daar heeft het tweetal het aan hen toevertrouwde materiaal Een gedeelte van de machineruimte in het voorschip. (foto’s Hans Heiligers) tiptop achter gelaten. Bij de Saphir hebben ze meegeholpen aan de verbouwing naar dubbelwandig. Dat gebeurde in Keulen. Ocean-karakter Evenals de vorige is ook deze Ocean in Kiev gebouwd. Het ontwerp draagt de naam van Zanen Shipbuilding. Als je goed naar het voorschip kijkt, kun je daar best wat DNA-materiaal vinden dat een match heeft met het mts Matrix. Het verdere schip – en vooral het achterschip – heeft een ‘echt’ Ocean-karakter. “Het is helemaal ons schip geworden”, zegt Deighton. De afmetingen zijn 125 x 11,45 x 3,50 meter. Het laadvermogen is 3.351 ton. Het schip heeft elf tanks met een inhoud van 380 m 3 . Anko Piping Holland bouwde het dubbel uitgevoerde leidingwerk. EPS Bornemann leverde elf pompen, die elk goed zijn voor 110 m3 per uur . Bax Timmerbedrijf uit Zwijndrecht heeft niet één woning mogen betimmeren; de onderneming mocht er zelfs drie doen. Twee personeelswoningen en een familiewoning voor Ad en Paula Vermaas. Het stuurhuis van Alubouw de Mooy werd eveneens door Bax betimmerd. Evenwichtig verdeeld In het voorschip is de ruimte evenwichtig verdeeld tussen de VethJetboegschroefinstallatie, de Heatmaster-ketel en een Caterpillar C32 van 600 pk. Onbetwiste winnaar voorop is de generator van Stamford met een vermogen van 750 kVA. Er is ook nog een kleinere set aan boord: de John Deere is goed voor 125 kVA en draait zijn neus niet om voor de aandrijving van tenminste drie pompen. De twee hoofdmotoren van 1278 pk per stuk dragen de labels van Mitsubishi en Koedood. Het mts Ocean zal vooral te zien zijn met gasolie en stookolie op het traject tussen de zeehavens en Karlsruhe. Dat is zo overeengekomen met Reederei Jaegers. Wie leverden aan het mts Ocean Zanen Shipbuilding BV Ontwerp en levering van casco en afbouwbegeleiding Technisch Buro H&U B.V. Complete afbouw van machinekamers, dekleiding- en ballastsystemen. ING Rotterdam Binnenvaartdesk Financiering Reederei Jaegers GmbH Bevrachting Vereniging Oranje, Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Koedood Dieselservice B.V. 2x Mitsubishi hoofdmotor type S12R- C2MPTK, 1278 pk, 1600 rpm ADS van STIGT 2 Masson Marine keerkoppelingen type MM W7000, reductie: 4,926:1. PTO type 0, voor aandrijving van stuurwerkpomp, schroefas gedreven sleepsmeerpomp en elastische koppeling Amco Compressoren B.V. Compressor Atlas Copco Internationaal B.V. Compressor Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en accommodatie Rubber Design B.V. Flexibele ophanging uitlaatgassendempers en flexibele opstelling van hoofdmotoren en flexibele opstelling woning Axces B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets ANKO Piping-Holland Complete dekleiding- , thermische olieen ballastsysteem Dolderman B.V. 2x 125 kVa J generatorset. Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Forward Engineering Papendrecht B.V. Schroeven en straalbuizen Exalto b.v. Industrie en Handelsonderneming Schroefassen IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen Pon Power B.V. 1 dieselaggregaat voor aandrijving boegschroef en ladingpompen: Caterpillar type C32 Acert 750 pk (559 kW) 1800 rpm en een Stamford scheepsgenerator type HCM534F2 met een prime vermogen 725 kVa (60Hz) Veth Propulsion B.V. 1 Veth Stuurrooster type VSG-1300, uitgerust met een E-motor met E-as en een vermogen van 440 kw, 1800 rpm. Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en anodes Alubouw de Mooy B.V. Hefkolom, stalen onderbouw, overzakbare bovenbouw, voormast, heklicht, boordlichtbakken, roeftrap, woningdeuren, reddingsdavid en diverse alu en rvs werkzaamheden. Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: HP 5500, met hydrauliekunit met dubbelleidingsysteem. Roeraandrijving: 4 DWKK 6080/75, met smeerloze gelenklagers. Roeren: 2 sets hydrodynamische Dolphin profielroeren Dolphin 1600/220 (4 roeren) en 2 stuks Dolphin spoilers D 1600, 1x vetsmeerapparaat 3000/R8 Radio Holland Netherlands B.V. Furuno RHRS2005 TFT radars, Radio Zeeland Falcon 550 Piloot, Radio Zeeland Falcon 600 extra stuurknuppel, Radio Zeeland Falcon120 echolood, Radio Zeeland Falcon 130 windmeter, Radio Zeeland Falcon700 intercom, Hemisphere Satellite Compass VS110, Thrane&Thrane VHFs RT2048 falconlook, Orlaco camera’s, Tiptel telefooncentrale, Periskal Tresco ECDIS / Radar Overlay, Q6 schotel en Furuno AIS FA150 Orlaco Products B.V. Camerasysteem PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Periskal radar Overlay A. Rullens Installatiebedrijf B.V. Elektrische installatie, sanitaire installatie en ATIS tankalarmering Mastervolt B.V. Omvormer en acculader RAFA B.V. Ramen Timmerbedrijf Bax B.V. Complete betimmering Keukenconcurrent Sliedrecht Keuken Sani - Dump Levering sanitair en tegels SPEEDHEAT Ridderkerk Complete vloerverwarming Schebo Stoffering ClimaLogic B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren, RVS afsluitbare roosters, ontgassingventilatoren en aanzuigkanalen hoofdmotoren Rotodyne Ventilatoren B.V. Machinekamer- en ruimventilatoren Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal en ADNR pakket Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V. Autokraan vaste arm van 15 M, hefvermogen 2000 kg All Pumps Holland B.V. Pompen EPS European Pump Services B.V. 11 Bornemann ladingpompen EPS 100, geschikt voor het verpompen van lichte producten tot zware stookolie 100 m3/ uur, deze worden aangedreven door drukvaste 45 kW ABB elektromotoren, 1 slobpomp, geschikt voor 7,5-10m3/uur. Compleet EPC pompbedieningspakket, incl. frequentieregelaars. Pompen zijn bedienbaar vanaf dek, vanuit machinekamer of vanuit de stuurhut, de Beveiliging is elektronisch gewaarborgd. Winel B.V. Ontluchtingen ARGOS-Verschuren B.V. Levering BP smeermiddelen, gasolie en scheepsbenodigdheden Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Germanischer Lloyd Classificatie Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Da Fruit Custom Design Solutions Complete scheepsbelettering, windveren, koplogo en vlaggen. Huchem Special Products B.V. HC ROKA, HC BOENSOP, HC SHIPCLEAN, HC STRIPECLEAN, HC GELEICLEAN, NIEUW HANDZEEP, HC METALCLEANER, HC GLASHELDER EN HC-UG400 Partycentrum ‘t Uivernest Catering Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen James Walker Benelux B.V. Tankdekselpakkingen

Binnenvaartkrant