Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 10 11 mei 2010 ERVAREN KAPITEIN gevraagd voor nieuwbouw bunkertanker. 2 weken op, 2 weken af of 1 week op, 1 week af Tel: +32 (0) 473970907 N.V. DE BRANDT St.-Ursmarusstraat, 23 B-9200 DENDERMONDE-Baasrode Werft aan : • Schipper voor zelfvarende zandzuiger. • Werkgebied Schelde, regio Antwerpen-Temse • Weekends vrij. • Echtpaar bij voorkeur, of schipper en ev. matroos. • Op zelfstandige basis of in loondienst, naar keuze. • Beste voorwaarden Inlichtingen : tel. 0032/475.43.67.99 (Dirk De Brandt) www.huizinga-snijder.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Assistent walkapitein Nautische en technische kennis Praktisch en theoretisch Tankerervaring: pluspunt Binnen – buitendienst Organisatie en begeleiden van reparaties Aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen Talenkennis: Duits Leeftijd: 25-35 j • Personeelsverantwoordelijke HR-ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30-35 j Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: Arbeidszekerheid Punctuele betaling van uw loon 100% sociale zekerheid Moderne en vele dubbelwandige schepen Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten Het beste adres voor alle reparaties! De Gerlien - Van Tiem staat alom bekend als hét adres voor reparaties boven en onder de waterlijn. Ook voor betrouwbare boegschroefinstallaties kunt u bij De Gerlien terecht. Zeker als het om het betere werk gaat is De Gerlien - Van Tiem het juiste adres voor de binnenvaart. De Gerlien - Van Tiem beschikt over eigen reparatiekades, 3 stevendokken van 300, 600 en 1100 ton, 2 werkpontons en 5 torenkranen, waardoor er snel en vakkundig kan worden gewerkt. Door de alles onder-één-dak formule, de persoonlijke aanpak en ervaring van onze vakmensen brengen we uw schip weer snel terug in de vaart. Dat is goed voor uw portemonnee! eigen reparatiekades, 3 stevendokken, 2 werkpontons, 5 torenkranen snel - vakkundig - voordelig SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com www.phtimmer.eu KAMAR b.v MEER DAN 30 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 1 stks: 88,00 x 11,45 x 4,30mtr., open, 3450 ton, bj. 2009 • 1 stks: 108,00 x 11,40 x 4,00mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr., open, 2780 ton, bj. 1973/1980 • 2 stks: 76,50 x 11,50 x 4,00mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1971 • 4 stks: 70,00 x 10,50 x 2,50mtr., luiken, 1250 ton, bj. 1989 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 3,50mtr., luiken, 2500 ton, bj. 1978 • 2 stks: 90,00 x 11,45 x 4,30mtr., open, boegschroef, 3500 ton, containers , bj. 1993 • 4 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1982 A INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak 110 x 11,40 x 4,3mtr. Met verf en certificaat. Geleverd in NL. Prijs: EUR 995.000,-- Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl

De Binnenvaartkrant 11 11 mei 2010 Kamerleden knuffelen binnenvaart Niets opportunistisch is de politiek vreemd, en al helemaal niet in verkiezingstijd. Dus toen de vijf (aspirant-)Kamerleden die aan het door het BVB georganiseerde debat eensgezind verkondigden dat de binnenvaart op hun steun kan rekenen in deze crisistijd, vroeg EVO-woordvoerder Rink-Jan Slotema vanuit de zaak of ze de dag erna hetzelfde zouden beloven als ze op een bijeenkomst van tuinders waren, die het nu ook moeilijk hebben. Maar nee, weerlegden de politici, de binnenvaart is een speciaal geval: deze sector heeft het extra zwaar, alle capaciteit is over enkele jaren hard nodig en als binnenvaartbedrijven failliet gaan, worden de schepen voor veel te lage prijzen opgekocht en verslechteren die de markt nog Charlie Aptroot besloot tijdens het debat Kamervragen te stellen over de bijzondere bijstand. meer doordat ze tegen dumpprijzen kunnen varen. Kamervragen Voor het debat tijdens Construction & Shipping Industry had het BVB vijf kandidaten bij de parlementsverkiezingen op 9 juni weten te strikken. Vier herkiesbare Tweede-Kamerleden: Sander de Rouwe (CDA), Charlie Aptroot (VVD), Hans van Leeuwen (SP) en Kees van der Staaij (SGP). De vijfde deelnemer was Frank Visser van de ChristenUnie, die nu nog beleidsmedewerker van de Tweede Kamer-fractie is. Hij is kandidaat, maar staat op de 33e plaats en maakt zodoende weinig kans op een plek in de Kamer. In het debat deed hij echter niet onder voor de binnenvaartwoordvoerders van de andere partijen. Die waren het overigens over opvallend veel zaken eens. Als het aankwam op de vaarwegen, leek het wel een wedstrijd wie het meest níet wil bezuinigen. De ideeën die een ambtenarenwerkgroep vorige maand presenteerde om een groot deel van de vaarwegen af te stoten, werden naar de prullenbak verwezen. Ook de crisis kwam aan bod. Alle vijf vonden ze dat de binnenvaart steun verdient, zolang dat binnen de (Europese) wetten past. Op een vraag van Lilian van Hiele van Van voor naar achter: Hans van Leeuwen (SP), Charlie Aptroot (VVD), Kees van der Staaij (SGP), Sander de Rouwe (CDA) en Frank Visser (ChristenUnie). (foto’s MGR) Steunpunt Binnenvaart beloofden de Kamerleden – op initiatief van Charlie Aptroot – gezamenlijk vragen te stellen aan minister Eurlings over de toegankelijkheid van de bijzondere bijstand voor schippers die bij gebrek aan werk hun schip tijdelijk stil leggen. In haar hulp aan schippers in problemen ervaart Van Hiele grote problemen om die voor ondernemers bedoelde regeling toe te laten passen. Stemadvies Aangezien de politici zo pro-binnenvaart waren, kwam discussieleider Roland Kortenhorst (BVB-voorzitter en zelf ex-Kamerlid voor het CDA) aan het slot tot een stemadvies: “Het maakt niet uit op welke partij u stemt; stem in elk geval op een van deze binnenvaartwoordvoerders.” Als zij op 9 juni veel voorkeursstemmen krijgen, geeft dat hen een sterkere positie binnen de fractie – en daarvan profiteert de binnenvaart dan ook weer, zo was zijn redenering. Dat was weliswaar de afsluiting; de uitsmijter was vlak daarvoor al uit de zaal gekomen. Van Ger Veuger (ms Cambio en ex-Noord-Zuid-bestuurslid). Die reageerde toen de crisis aan bod kwam en de opdracht die de een dag ervoor aangestelde Binnenvaartambassadeur Arie Verberk mee zou moeten krijgen. Een daarvan was het stimuleren van samenwerkingsverbanden. Oude wijn in nieuwe zakken, stelde Veuger. Hij wees erop dat in de tweede helft van de jaren ’90 , ter compensatie van de afschaffing van de schippersbeurs, samenwerkingsverbanden ook werden gepromoot. “Miljoenen zijn er in gestoken. En wat is ervan gekomen?” Daarop kwam geen verweer. Over het water, de dingen die voorbijgaan Manito is een zeer actief flamencoen gipsygitarist die met verschillende muzikale gezelschappen op het podium staat. Zo speelt hij met duo Claudia y Manito een door de rivier geïnspireerd lied. Met de titel La barca, dat ‘het bootje’ betekent. Geur van de Waal Het inspireert muzikant Manito om aan het water te repeteren en te spelen. “Het zet je aan het denken als je over de rivier tuurt. Hetzelfde heb je ook als je van een kampvuur – de tegenpool van water – het donker in kijkt.” “Ik vind de geur van de Waal lekker. Als een schip voorbijvaart, zwaai ik weleens naar iemand op dat schip. Alles dat voorbij komt zetten, weerklinkt in mijn muziek. Dus ook het water is erin terug te vinden.” “Ik stel me het leven aan boord van een schip voor als het leven in een woonwagen. Je heb een beperkte woonruimte, maar altijd een andere horizon. Je bent altijd onderweg en in beweging. Zelfs als je stilligt. Het ultieme zigeunergevoel eigenlijk.” “Vroeger woonde ik in de Benedenstad en had ik geen tuin. Toen liep ik vaak naar de rivier en de Nijmeegse Waalkade toe. Dan zat ik onder de (inmiddels afgebroken, red.) hoogwatersteiger. Omdat deze een goede akoestiek had. Maar ik zat daar niet om met mooi weer de mensenmenigte op te zoeken.” mij jaren terug op de Waalkade had gehoord, toen hij daar op een terras zat. Hij lag in die dagen in een echtscheiding. Toen hij mij hoorde spelen, is hij jankend van emotie naar huis teruggelopen. Dat is bijzonder.” “Ik houd me bezig met concerten op een bijzondere plaats te organiseren. Dus een concert aan het water is misschien wel een goed idee.” “Ik heb contact gehad met iemand die een zigeunerfestival organiseert op een schip dat van Duitsland over de Donau naar de Zwarte Zee vaart. Het reizen over het water is rustgevend. Op de rivier geldt een heel andere tijd.” “Van Nijmegen naar Rotterdam rijden met de auto kost iets meer dan een uur. Over het water doe je daar een halve dag over; lang niet zo gehaast en gestrest, zoals in het wegverkeer. Wie weet draag ik wel een keer een cd aan de rivier op.” Concert aan het water “Tegenwoordig zit ik nog weleens op de Waalkade. Voorbij wandelende mensen vinden het leuk mij te horen spelen. Al zijn ze soms bang dat ze dan geld moeten geven. Dan lopen ze snel voorbij en doen ze net alsof ze mij niet zien. Maar ze horen mij wel.” “Ik ben een keer bij de opening van hoe zien anderen de binnenvaart Van de een Nijmeegs café een man tegengekomen van het type BMW-Sjonnie. Hij vertelde openhartig dat hij ANDERE KANT | door Frank Antonie van Alphen

Binnenvaartkrant