Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 8 30

De Binnenvaartkrant 8 30 maart 2010 Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP: MTS FATIMA 3400 ton - 2005 bjr - 2x 1500 pk abc In perfecte staat direct en vrij te leveren 2x 500 pk boegschroef voorwoning De mooiste op de rivier! MS ST. FRANCISCUS 880 t bj. 1957 70 x 7.25 x 2.64 m. - 1350 m3 – stl.vloer 2009 schuifluiken - 608 PK Caterpillar van 2006 tunnel/straalbuis 1996 – naut.compleet boegschroef met 320 PK – woning 3 sl.kmrs. SI 2016 - volledige info zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de BOT & Dtr. Tel. 010-4667106 Email: info@botshipbrokers.nl Fender Detachering B.V. is op zoek naar: SCHIPPERS(PAREN) MET RIJN- OF DONAU- EN RADARPATENT VOOR 1000-TONNERS Droge lading A1-vaart. Voor info: +31418-572444 J. van de Wijgaart Wij zijn op zoek naar enthousiaste: STUURMAN MET PATENT/ 2 E KAPTEIN Voor het containerschip “SO LONG” RSS Rhine Shuttle Service AG E-mail: rosita@rss-basel.com Tel.nr: 0653-159555 WERKGEVERS OPGELET! Wij geven u de mogelijkheid uw personeel onder CYPRIOTISCHE condities te brengen. Tel. +357-99918638 Move Handel- en Scheepvaart C.V. zoekt STEL OF ECHTPAAR voor mvs LEENDERT voor binnenlandse of Internationale vaart. Loon conform CAO Binnenvaart, vereisten papieren. Tel. 078-6199021 of 06-22701806 TONDIA B.V. vraagt voor het passagiersschip “ Rembrandt van Rijn” KAPITEIN (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) STUURMAN MACHINIST Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is / zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing Engelse taal is een pré • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent.(patent op de Donau tot Budapest is een pré) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. van Hengst Tel: 06-53125546 / 06-12344067 www.huizinga-snijder.nl Canal Company is hét toonaangevende bedrijf in toerisme en entertainment in Amsterdam, met de merknamen Holland International, Canal Company, Canal Bus, Canal Hopper en Canal Bike. Onze partyschepen, rondvaartboten, sloepen en waterfietsen zijn een bekende verschijning in de Amsterdamse grachten. Rederij Canal Company en rederij Holland International zoeken voor 2010: - Groot vaarbewijs - Marifooncertificaat Spreekt een prettige en dynamische werkomgeving je aan en werk je graag flexibel of juist in ploegendiensten? Dat kan allemaal! Reageer dus snel! - Flexibele werktijden - Goede arbeidsvoorwaarden waaronder commissie en toeslagen - Ploegendiensten of flexibel in te delen rooster - Salariëring conform CAO Ga snel naar www.canal.nl en vul het sollicitatieformulier in! Vragen? Bel Marjolijn Ruijter 020-5353301 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie stellen wij niet op prijs. WETSWIJZIGING Nieuwe Europese Verordening 883/2004 ingang 1 mei 2010 KORT SAMENGEVAT: Wanneer meer dan 25 % van de arbeidstijd van de werknemer plaats vindt in het land waar deze woonachtig is, moeten de sociale premies worden afgedragen in het land waar de werknemer woont. Wanneer minder dan 25 % van de arbeidstijd van de werknemer plaats vindt in het land waar deze woonachtig is, moeten de sociale premies worden afgedragen in het land waar de werkgever is gevestigd. Voor meer informatie: ad.vanlaak@christaintershipping.lu Tel.: 00352621211485

De Binnenvaartkrant 9 30 maart 2010 Trots op de vaarwegen Het project ‘Baggeren Amsterdam-Rijnkanaal’ werd maandag 22 maart officieel afgerond. Dat is een half jaar eerder dan verwacht. Een stralende (demissionaire) minister van Verkeer en Waterstaat verbaast zich erover dat we als Nederlanders niet trotser zijn op ons indrukwekkende stelsel van vaarwegen.“ De minister tijdens zijn toespraak voor Boskalis-medewerkers. “Voor de toekomst hoeven we helemaal niet bang te zijn.” (foto’s MGR) Onderwegcommunicatie Het zijn juist die vaarwegen die Nederland tot een uniek land van transport en logistiek maken. Nederland heeft maar liefst 1462 kilometer aan vaarwegen die intensief worden gebruikt voor het goederenvervoer.” De minister sprak bij het slot van de baggerwerkzaamheden op het Amsterdam-Rijnkanaal, vorige week maandag (22 maart). “Om onze unieke positie te verdedigen, investeren we dus in transport over water, in de ontsluiting van onze havens. We hebben al onze havens nodig om de goederenstromen te verwerken, die we verwachten als de economie weer aantrekt.” De minister kwam het project die maandag officieel beëindigen door de laatste schep bagger uit het ARK te halen met de ‘milieuknijper’. Zelf zei hij te verwachten dat hij nog zeker zes maanden demissionair minister zou blijven. Hij beklemtoonde bij een toespraak voor voornamelijk personeel van Boskalis herhaaldelijk erg trots te zijn op het waterbouwkundige werk van de Nederlanders. “Ik zal de komende zes, zeven maanden mee helpen internationaal in de markt te zetten wat jullie doen. Ik hoor vaak over de angst voor de toekomst en voor internationale concurrentie, maar voor de toekomst hoeven we helemaal niet bang te zijn.” Nieuwe kolk Beatrixsluis Ook verwees Camiel Eurlings naar het convenant dat is gesloten voor de tweede zeesluis in IJmuiden, dat nu dan eindelijk in de ‘planstudiefase’ is gekomen. Terloops merkte hij op dat ook de achterlandverbinding niet mag worden vergeten, en hij wees op de plannen voor een nieuwe kolk bij de Beatrixsluis. “Net zo belangrijk voor Amsterdam is de achterlandverbinding.” Hij vindt dat Nederland best trots mag zijn op de haven van Amsterdam. En op het Amsterdam-Rijnkanaal. “Het drukst bevaren kanaal ter wereld.” Boskalis heeft het scheepvaartverkeer zelf geregeld tijdens de werkzaamheden. “Dat ging beter dan voorheen”, moest Camiel Eurlings toegeven. Rijkswaterstaat Utrecht inventariseerde in 2006 dat op 28 plaatsen het ARK te ondiep begon te worden. Camiel Eurlings (in de cabine) verricht de laatste baggerhandeling. De bedoeling van het baggeren was om de diepte van 6,45 meter naar 6,95 meter onder NAP te brengen. Behalve het ARK moesten ook de voorhavens van het Lekkanaal en het Merwedekanaal worden uitgebaggerd. Het werd een gezamenlijk project van RWS Utrecht en RWS Noord-Holland. Het is niet alleen het baggeren, ook scheepvaartbegeleiding, vergunningverlening, onderzoek van de waterbodem, verwerken van de baggerspecie en controle in het kader van de Wet flora en fauna. In 2008 kreeg Boskalis de klus. 900.000 kuub baggerspecie werd verplaatst, waarvan 5.000 zwaar verontreinigd was en naar een speciale verwerkingslocatie werd gebracht. 20.000 kuub zand is gebruikt voor de bouw van een nieuwe wijk in Gouda. Milieuknijper De milieuknijper zorgt voor minder vertroebeling van het water en voor een gelijkmatiger bodemprofiel. Ermee werkend kan op een diepte van 6 meter tot 10 centimeter nauwkeurig worden gewerkt. Dat was nodig omdat te diep ‘happen’ leidt tot kwelwater en tot instabiele oevers. Op basis van historische bronnen werd berekend dat op diverse plekken munitie kon worden aangetroffen. Dat gebeurde ook. Er werden 42 ‘verdachte objecten’ gevonden. Er werd omzichtig naar gedoken maar geen van de objecten bleek een bom te zijn. De zomervakantie gaat dit jaar eens wat verder weg dan een paar honderd kilometer en omdat ze met twee auto’s en dito caravans gaan willen ze de communicatie optimaal houden. De schipper heeft op tv gezien dat men in georganiseerde reizen vaak gebruik maakte van portofoons. Op weg van boord naar huis komen ze langs een supermarkt met elektrische artikelen. Hij stevent meteen op de portofoons af. Hij bekijkt ze allemaal stuk voor stuk en er worden degelijke vergelijkingen gemaakt. De ene heeft een bereik van drie kilometer en de andere doet het zelfs op vijf kilometer goed. Ook blijkt er verschil te zijn in de voeding. Er zijn er die opgeladen moeten worden en andere werken op batterijen. Op een hoek staat een doos met portofoons die nu een tientje goedkoper zijn. De beslissing is dan snel gemaakt. De andere dag komen de dochters de nieuwe aankoop bewonderen. Uiteraard wordt er gezegd dat de schippersvrouw er niet de hele reis in mag kletsen maar die is aan dat soort gezegdes inmiddels wel gewend geraakt. Ze zorgt voor een grote pan soep en laat hen kletsen. Onverwacht staat zelfs de schoonzoon op de stoep. Na de warme hap worden de inmiddels opgeladen portofoons uitgeprobeerd. “Aan boord gaan we ze ook nog eens uitproberen”, deelt de schipper mee. En als iedereen weer naar zijn eigen stek is gaan de nieuwe communicatiemiddelen in de heen-en- weer-tas. Op maandag staat de doos nog ongebruikt op de kast. Maar op dinsdag worden de portofoons naar tevredenheid uitgeprobeerd. En op woensdag. Tja. Op woensdag gaat de antennerotor kapot waardoor de schipper nu in de regen zelf aan de schotel moet draaien en de schippersvrouw uit een raam moet brullen om hem aanwijzingen te geven. En da’s niet zo’n succes. Omdat niet zomaar ergens een antennerotor gekocht kan worden, hebben ze nu een probleem. Op donderdag wordt echter al een flink deel van het probleem opgelost doordat de schipper de portofoons aanzet om de communicatie tussen het schotel draaien en beeld krijgen wat te vergemakkelijken. En dat blijkt prima te functioneren. “Tja, waar die portofoons voor op vakantie allemaal niet goed voor zijn, vrouw”, glundert hij. En of dat nu om zijn goede idee is of omdat de zon weer schijnt is niet helemaal duidelijk. En misschien is het wel omdat de vakantie steeds dichterbij komt. Lloyd’s mag certificeren Lloyd’s Register mag sinds 15 maart namens IVW alle taken op het gebied van de certificering van binnenschepen uitvoeren. Het is de eerste marktpartij die volledig door de Inspectie is geautoriseerd voor dit werk. De IVW is begonnen certficeringstaken aan marktpartijen over te dragen. Het doel daarvan is het proces van certificering te vereenvoudigen en te versnellen. Eigenaren van binnenvaartschepen kunnen hierdoor bij één partij terecht voor de certificering en classificatie van hun schip. Om goed op hun taak voorbereid te zijn, volgden de surveyors van Lloyd’s in de tweede helft van 2009 diverse trainingen over de statutaire binnenvaartwetgeving. Eind vorig jaar zijn ook diverse pilotprojecten gestart. Van de bestaande schepen wordt het statutaire werk meegenomen bij de 5-jaarlijkse surveys. Bij nieuwbouwschepen voert Lloyd’s Register het statutaire werk al meteen uit bij de keuring van de tekeningen en tijdens de afbouwfase op de werf. “Tot nu toe hield Lloyd’s Register zich voornamelijk bezig met de tankschepen. Met de komst van deze taakuitbreiding certificeren we echter ook alle andere voorkomende scheepstypen.” Minister krijgt uitleg over luchtsmering Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken bezocht maandag 15 maart Scheepswerf Bodewes in Millingen. Ze kwam daar met eigen ogen zien hoe innovatief de binnenvaart is. Van der Hoeven kreeg onder meer uitleg over luchtsmering, die voor minder weerstand tijdens het varen zorgt en zodoende brandstofbesparing oplevert. Het Ministerie van Economische Zaken en de Provincie Gelderland subsidiëren een project waar luchtsmering op een schip wordt toegepast. Scheepswerf Bodewes voert dat project uit.

Binnenvaartkrant