Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 64

De Binnenvaartkrant 64 30 maart 2010 Wij wensen het MCS Odiseg en haar bemanning een behouden vaart! Wij verzorgden de isolatie en betimmering van de achterwoning, voorwoning en stuurhut voor het ms Odiseg. Wij wensen Odiseg Shipping B.V. veel succes en een behouden vaart. Wij wensen Odiseg Shipping B.V. veel succes met het ms Odiseg Rhijnspoor 253 2901 LB Capelle aan den IJssel Telefax 010-2120411 | Telefoon 010-2120404 email: info@kantoorvanhouwelingen.nl Begonialaan 1 6851 TE Huissen Postbus 111 6850 AC Huissen T 026-3250336 F 026-3258600 www.willemsen-interieurbouw.nl info@willemsen-interieurbouw.nl Wij verzorgden de complete afbouw van het Ms Odiseg en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart

De Binnenvaartkrant 65 30 maart 2010 Odiseg maakt eerste reizen DOOR HANS HEILIGERS Al weer geruime tijd terug werd in China op de uitgebreide locatie van de Stig Shipyard in Jiangusu de kiel gelegd voor de Odiseg. Onder voldoende survey van Lloyd’s is daar het casco conform de bouwtekening afgebouwd en heeft het met een lange reis de bestemming gevonden naar de afbouwlocatie in Druten. Daar werd het casco geïntroduceerd als een 135 meter type Mission dat via George Rensen was geleverd. Geheel volgens planning was er door de medewerkers van Frans van Tiem al het nodige voorwerk gedaan, zodat een ieder die bij de bouw betrokken was aan de afbouwkade met het werk kon aanvangen. En om eens met het voorschip te beginnen: daar werd in de machinekamer alle ruimte gegeven aan de kanalenboegschroefinstallatie 3120S-4K van Verhaar Omega. Die kreeg gezelschap van twee Cummins-motoren van het type QSX die met hun 560PK per stuk voldoende power hebben om de besturing ruimschoots onder controle te houden. Uiteindelijk moet er met die 135 x 11,45 meter toch op de juiste wijze op alle plaatsen (foto Hans Heiligers) en onder alle omstandigheden feilloos kunnen worden gemanoeuvreerd. DSG De diepgang van het schip is 3,60 meter terwijl de som van al die grootheden uitkomt op een tonnenmaat van 3917. De hoofdmachinekamer is de plaats geworden waar twee Mitshubishi’s zich hebben voorgenomen jarenlang hun beste prestaties te gaan leveren aan de Odiseg. Ze zijn elk goed voor 862 pk. In het stuurhuis of in de woning kunnen we kapitein Edwin en zijn echtgenote Marja Vissers tegenkomen. Samen met Alex Hazewindus en de Dutch Shipping Group (DSG) van Peter Hendricks vertegenwoordigen zij het belang dat ze naar rato in het eigendom van het schip en/of zijn exploitatie hebben of nog verkrijgen. In gesprek met Peter Hendricks wordt duidelijk dat ook hij donkere wolken heeft zien overdrijven. Twee jaar terug nam de DSG zich nog voor om een sterke positie te gaan opbouwen in een netwerk van schepen en scheepseigenaren. Het plan was dat zij binnen een soort ‘clubverband’ zouden gaan varen tegen een tevoren overeengekomen tarief. De DSG zou daarbij de exploitatie ruim faciliteren, niet slechts met bevrachting maar ook met deelname en financiering. Zuinigheid Tot zijn spijt heeft Hendricks door de zware tijden in de binnenvaart deze plannen en de overige nieuwbouwprojecten tijdelijk moeten uitstellen. Wel zijn er in relatie tot de toekomst accenten verlegd. DSG is voorstander van het tevoren goed doorrekenen van de exploitatie van een schip. Onderwerpen als rendement, zuinigheid en milieu staan bij DSG hoog in het vaandel. Vandaar dat de Odiseg is uitgerust met de eerder genoemde motoren. Hij verwacht dan ook dat de Odiseg mede daardoor boven het marktgemiddelde gaat varen. “Niemand is gediend met extra kosten die veroorzaakt worden door een oververmogen”, zegt Hendricks. “Vooral door de huidige crisis ontstaat steeds meer het besef om vooral bij dit aspect goed stil te staan”, geeft hij nog als toelichting mee. Ondertussen heeft de Odiseg de eerste reizen er al weer op zitten. Het schip werd reeds op meerdere grote vaarwegen gespot. Zänph schrijft beste havenlied Amsterdam heeft zijn nieuwe havenlied. Tijdens een spannende finale in de Amsterdam Melkweg kwam de Zaanse band Zänph als winnaar uit de bus. Het winnende liedje wordt nu opgenomen en zal tijdens Sail 2010 ten gehore worden gebracht. In totaal werden ruim 200 liedjes ingezonden voor de door Haven Amsterdam uitgeschreven wedstrijd. De jury onder leiding van Ellen ten Damme selecteerde acht finalisten, die hun lied live in de finale mochten presenteren. Niet bevoegd om te varen De Waterpolitie heeft woensdagochtend 24 maart op het Prinses Margrietkanaal bij Grouw een duwstel stilgelegd omdat geen van de bemanningsleden in het bezit was van de voorgeschreven papieren. De medewerkers van de Waterpolitie hoorden dat het duwstel herhaaldelijk over de marifoon werd opgeroepen maar geen antwoord gaf. Daarop besloten de agenten bij het duwstel aan boord te gaan. Daar bleek dat de marifoon stuk was, waardoor de schipper de oproepen van het andere schip niet gehoord had. Bij nader onderzoek zag de Waterpolitie dat de 32-jarige man uit IJlst die opgaf de schipper van het duwstel te zijn niet in het bezit was van een vaarbewijs. Volgens eigen zeggen was hij wel met een thuisstudie voor het groot vaarbewijs begonnen. Een 23-jarige man uit Bolsward die als uitkijk fungeerde omdat een hydraulische kraan op de duwbak het zicht ernstig belemmerde, was ook niet in het bezit van een vaarbewijs of dienstboekje. De schipper, die eigenlijk de kraanmachinist was, gaf aan in opdracht van zijn werkgever te handelen. Het duwstel moest naar Sneek om daar materiaal te laden voor de uitvoering van oeverwerkzaamheden. Het duwstel werd op aanwijzing van de Waterpolitie stilgelegd tot een bekwame bemanning aan boord was. Tegen de schipper en de werkgever is proces-verbaal opgemaakt. Wie leverden aan het ms Odiseg Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Volledige afbouw Hendricks Scheepsmakelaardij b.v. Levering van casco Eurokor Barging BV Bevrachting Concordia Holland Verzekering Koedood Dieselservice B.V. 2 hoofdmotoren type Mitsubishi type S12A2-C2MPTK, 862 pk, 1940 rpm Straathof Controls ZF motorbediening Reintjes Benelux BVBA 2 Reintjes keerkoppelingen, type WAF 364, reductie 6,048:1 Machine Support B.V. Uitlijnen motoren VWM Compressor Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en accommodatie Novetec B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotoren Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren Willems Contructie B.V. Inrichten van machinekamers en leidingwerk De Ruyter Dieseltechniek B.V. 1x generatorset 63 kVA t.b.v. boordnetbedrijf in omkasting, motor: Cummins 4BT 3.9G4, generator: Stamford UCM 224F, 1x generatorset 63 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins 4BT 3.9G4, generator: Stamford UCM 224F en 2x boegschroefmotoren Cummins QSX 15C Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren type UCM 224 F13 AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht 2x AMW 4-bladsschroef, 1x rechtse draairichting en 1x linkse draairichting, 1700 mm De Waal Machinefabriek B.V. 2x STUWA schroefasinstallatie met schroefasrem en STUWA schroefasseals Verhaar Omega B.V. 2x boegschroef OMEGA 31120S-4k met vermogen van 560 pk, 1800 rpm Scheepsreparatie en Constructiebedrijf H. van Gemert Stuurhuis met hefkolom, stuurhuistrap, voormast, achtermast/radarmast van Wijk Stuurhuizen B.V. Deuren VPG Scheepsservice B.V. Levering en aansluiting van VPG stuurwerk Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Orlaco camerasysteem PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco ECDIS Inland viewer Alewijnse Marine B.V. Complete elektrische installatie met 2-draads besturing en touchscreenbediening Cumarine Scheepsmeetsystemen 1x luchtinjectie meetsysteem, 3x hoogtemeting stuurhut, voormast, achtermast, 2x watertankmeting en 3x gasolie tankmeting RAFA B.V. Ramen Novio Nautic B.V 2x Furuno 2005 TFT-radars, RZ Sigma piloot, roerstand, bochtaanwijzer, dieptemeter, windmeter en intercomsysteem, Orlaco sameraysteem met Olorin-TFT, marifooninstallatie, telefoon/faxinstallatie, tachograaf, GPS kaartplot-systeem met Olorin-TFT en Travel Vision Q6 schotel-installatie Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie en betimmering van achterwoning, voorwoning en stuurhuis Super Keukens, Dordrecht Keuken J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Complete sanitaireen drinkwaterinstallatie Jon Toebast tegels- sanitair Levering tegelwerk en sanitair G. van Dreumel Tegelwerken Tegelzetter THEJA Tapijtcentrum B.V. Stoffering WindeX Engineering B.V. Levering en montage van airconditioning ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Scheepskranenbouw Arnhem B.V. MISTI autokraan Blommaert BVBA 29 alu. scheepsluiken FRK 10,100/3670/2,5 en een hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 All Pumps Holland B.V. Zwets pompen Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen Fiwado Bunkerstations Levering gasolie, Total smeermiddelen, ADNR pakket en scheepsbenodigdheden PS Marine Coatings B.V. Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Van Houwelingen Partners Administratie- en Belastingadviseurs Accountancy Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Spudpalen Sun Roestvaststaal B.V. RVS hoogglans gepolijste dubbelwandige uitlaten voorschip, RVS hoogglans uitlaten achterschip en divers relingwerk Huchem Special Products B.V. HC ROKA voor verwijderen van slijpsel en HC SHIPCLEAN Nijs Schilderwerken Schilderwerk Gyron Crew B.V. Personeelsbemiddeling

Binnenvaartkrant