Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6 30

De Binnenvaartkrant 6 30 maart 2010 Lezing over Wilnisse aak Flexiheat elektrische vloerverwarming voor aan boord, toepasbaar onder alle vloeren zowel nieuwbouw als renovatie. Ook uw woning aan de wal kan door Flexiheat verwarmd worden. Concurrerend in prijs en kwaliteit Tel.: 010-292 06 52 Fax: 010-292 06 65 E-mail : info@flexiheat.nl Website: www.flexiheat.nl www.kika.nl Giro 8118 SwetsODV is altijd op zoek naar: Wij bieden u: Kortom; een carrière vol variatie en mogelijkheden. Op zondag 11 april geeft Gerard Meijer bij Museumwerf Vreeswijk een lezing: ‘De geschiedenis van de wateren door de stad Utrecht en de zoektocht naar de Wilnisse aak Vriendschap’. Gerard en Maartje Meijer ontwaarden op de vuilnisbelt in Maarssen een oude afgedankte roestbak. Zij besloten het halfvergane schip, een echte Wilnisse aak, te restaureren. Na deze enorme klus achterhaalden zij de geschiedenis van deze aak door een speurtocht in het stadsarchief van Utrecht. Daarbij kwamen zij tal van interessante zaken tegen die ze hebben gebundeld in een anderhalf uur durende lezing. Daarin staan de geschiedenis van de Utrechtse wateren, de scheepvaart en de vondst van de Wilnisse aak centraal. De lezing wordt geïllustreerd met veel mooie oude foto’s. Rondleiding Voorafgaand aan de lezing geeft een gids een rondleiding over Museumwerf Vreeswijk, die is voortgekomen uit Scheepswerf Buitenweg. Het is een museum over de oude Nederlandse binnenvaart en een werkende werf waar schepen met een historisch casco terechtkunnen voor onderhoud, reparatie en restauratie. Programma 13.00 uur ontvangst bezoekers in het Theehuis met een kopje koffie 13.30 uur rondleiding met een gids 15.00 uur lezing Gerard Meijer in de Expositieruimte Na afloop is er nog een drankje in het theehuis tot sluitingstijd 17. 00 uur sluiting Toegang: € 3,- per persoon Museumwerf Vreeswijk ligt aan de Wierselaan 113 in Nieuwegein. Belangstellenden wordt verzocht tijdig een plaats te reserveren via: museumwerf@ museumwerf.nl of via (030) 601 87 70/657 95 81. Voor informatie en routebeschrijving: www.museumwerf.nl BEDIENING BINNENVAART VEREN NAUTISCH BEHEER T +31 (0) 88 6191234 www.huizinga-snijder.nl WIJ ZOEKEN VOOR HET KOMENDE SEIZOEN: Rondvaartschippers Ervaren kandidaten voor de rondvaart. Kennis van de Amsterdamse grachten is noodzakelijk. Schippers I.b.v. groot rijbewijs of bereid deze te halen. Het gaat om een combinatiefunctie van varen en rijden. Het werk is voor langere tijd. Kapiteins voor de Fast Flying Ferry van Connexxion Wanneer je door de uitgebreide selectieprocedure komt, waaronder een psychologische test, ben je verzekerd van een baan voor lange tijd. Kandidaten dienen in het bezit te zijn van een groot vaarbewijs, radar, marifoon en eigen vervoer. Interesse? Neem dan vandaag nog contact op met onze vestiging in Amsterdam, tel. 020-4887575, Haarlemmerweg 525, www.bestevaer.com Bestevaer uitzendbureau heeft ook vestigingen in Breda, Dordrecht, Groningen, Nijmegen en Rotterdam. Evenement op komst? Mail het ons: service@binnenvaartkrant.nl .nl

De Binnenvaartkrant 7 30 maart 2010 Programma LLink over binnenvaart Waar varen we langs? De kleine publieke omroep LLiNK besteedt aandacht aan de binnenvaart, op donderdag 8 april, om 19.30 uur op Nederland 2. Deze omroep besteedt doorgaans aandacht aan maatschappelijke onderwerpen op het gebied van economie en ecologie, de rechten van mens en dier en aan de tegenstelling tussen welvaart en armoede in deze wereld. De aandacht die LLink besteedt aan de binnenvaart valt in het kader van de programmareeks ‘Van Weelden over water’, waarbij schrijver en filosoof Dirk van Weelden kijkt wat zoal de voors en tegens zijn van zaken die met het water te maken hebben. De aflevering van vorige week bijvoorbeeld stond in het teken van de haven van Amsterdam. Zo wordt de aflevering over de binnenvaart aangekondigd op de website van Llink (www.llink.nl): “Sinds mensenheugenis drijven de Nederlanders handel over water. De binnenvaart zit momenteel in het slop, maar beterschap lijkt dichtbij. Vervoer over water is een relatief schone manier van doen. (...) Dirk van Weelden zal aan boord stappen van een binnenvaartschip en een tocht maken van west naar oost. We komen er achter dat de faciliteiten nog niet goed zijn afgestemd op de verwachte groei van de binnenvaart. Nederland heeft een tekort aan b.v. overnachtingshavens. Dezelfde argumenten van natuur, duurzaamheid en klimaat worden gebruikt om bouw van geschikte havens tegen te gaan.” Het BVB heeft aan deze aflevering meegewerkt. Gekozen werd voor een reportage aan boord bij het ms Anda van de familie Verdonk. De opnamen duurden de hele dag. Ook werd vanaf de wal gefilmd om een beeld te krijgen van de binnenvaart vanaf de wal. Het BVB dankt de familie Verdonk voor hun gastvrijheid en medewerking om de aflevering tot een succes te maken. Presentatie Wilco Volker heeft een presentatie gehouden bij een ledenvergadering van de NVRD, de Koninklijke Vereniging voor afvalreinigingsmanagement. Deze vereniging wilde meer inzicht in de mogelijkheden van spoor en Dirk van Weelden in diep gesprek binnenvaart voor het afvaltransport met de familie Verdonk. en vroeg beide partijen toelichting te (foto’s BVB) geven. Tussen Delft en Hengelo en tussen Utrecht en Rotterdam vindt al afvaltransport plaats met binnenschepen. Er zijn mogelijkheden om dit elders in het land ook met schepen te gaan doen. Het BVB heeft de mogelijkheden en voordelen op een rijtje gezet. De reacties waren erg positief. Beurs Het BVB staat op 7 en 8 april op de beurs Transport en Logistiek (Brabanthallen, Den Bosch) in een gezamenlijke stand met Rail Cargo Information Netherlands en Voorlichtingsbureau Sortsea Shipping. Door samen Opnamen aan boord van het deel te nemen aan de beurs kunnen de voorlichtingsbureaus het intermodale vervoer bij ms Anda. een breed publiek onder de aandacht brengen en nieuwe contacten leggen. Veel bezoekers aan de beurs zijn beslissers in de sector. Het standnummer is T1318. De toegang is gratis en via www. easyfairs.com kan men zich online registreren. Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis, Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam telefoon: +31 (0)10 412 91 51, fax: +31 (0)10 433 09 18 e-mail: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB Deze rubriek is vooral bestemd voor hen die varen of in het verleden veelvuldig op de Europese vaarwegen te vinden waren. Bij Land In Zicht gaat het er namelijk om de plek op bovenstaande foto te herkennen. De foto is gemaakt ergens op een vaarweg. Het gefotografeerde object staat op, maakt deel uit van of is de oever van deze vaarweg. Wat wij LAND IN ZICHT HbR gaat meer investeren De winst van het Havenbedrijf Rotterdam is afgelopen jaar met 4,4 procent gedaald tot 144,2 miljoen euro. Door een eenmalige bate (23,2 miljoen euro door de verkoop van de deelname in een joint venture met Zeeland Seaports) nam het resultaat alsnog toe (met 10,9 procent) tot 167,4 miljoen procent. “Het Havenbedrijf heeft in 2009 341 miljoen euro geïnvesteerd in de haven. In 2010 verhogen we dat tot ongeveer 500 miljoen en in 2011 tot een kleine € 700 miljoen, omdat we naast Maasvlakte 2 ook in het EP wil Engels als voertaal De Transportcommissie van het Europees Parlement heeft vorige week een voorstel van Peter van Dalen (ChristenUnie) aangenomen om na te gaan of in de binnenvaart één voertaal, namelijk het Engels, ingevoerd kan worden. Van Dalen, die vice-voorzitter is van de commissie, stelde in een reactie blij te zijn met de steun van de willen is dat de lezer van De Binnenvaartkrant ons vertelt waar deze foto gemaakt is. Dit inzicht van het land dat u als opvarende van een binnenschip passeert kan u een vlag van De Binnenvaartkrant opleveren. Stuur een kaartje met de juiste locatie (vaarweg ... ter hoogte van ...) op aan de redactie van deze krant: De Binnenvaartkrant Betr. Land In Zicht Postbus 24202 3007 DE Rotterdam Of stop de oplossing in de bus op de Prins bestaande havengebied jaarlijks ongeveer 175 miljoen euro investeren”, aldus financieel directeur Thessa Menssen. “Het Havenbedrijf kijkt naar de vooruitzichten op lange termijn. Die zijn positief. Het resultaat stelt ons in staat om ongeacht de crisis door te gaan met investeren. Daarmee draagt de mainport bij aan het herstel van de economie.” Havengelden De havengelden (274,1 miljoen euro) daalden met 6,5 procent, doordat minder goederen werden overgeslagen. De opbrengsten uit Hendrikkade 12e op het Rotterdamse Noordereiland. Oplossing krant nr.07 opsturen voor 7 april 2010. De winnaar van krant nr. 06 is: Naam: E.M. Janne Plaatsnaam: Hellevoetsluis Scheepsnaam: Julius Oplossing: De IJsselkop (Zie ook onze internetsite: www.binnenvaartkrant.nl voor Land In Zicht prijsvraag) langlopende erfpachtcontracten (232,4 miljoen euro) stegen 8,5 procent, vooral doordat meer grond werd verhuurd. De overige opbrengsten liepen iets terug, waardoor de bedrijfsopbrengsten in totaal 0,6 procent daalden tot 519,4 miljoen euro. De bedrijfslasten bleven stabiel. Het Havenbedrijf keert over 2009 61,1 miljoen euro als dividend uit aan zijn aandeelhouders: 44,6 miljoen aan de gemeente Rotterdam en 16,5 miljoen aan de staat. Het Havenbedrijf verwacht in 2010 een toename van de overslag met ruim 3 procent. Transportcommissiel. “Dat is goed voor de verkeersveiligheid in de binnenvaart. We zien dat er jaarlijks meerdere incidenten en ongevallen in de binnenvaart gebeuren doordat men in diverse talen langs elkaar heen spreekt.” Ook neemt de communicatie tussen modaliteiten toe, en in de voor de binnenvaart zo belangrijke sector zeevaart spreekt men al een vereenvoudigd Engels, het zogenoemde ‘sea-speak’, betoogt Van Dalen. “Wellicht kan voor de binnenvaart een ‘river-speak’ ingevoerd worden. Bovendien leren alle jongeren in elk geval Engels in de opleiding dus dit is een positieve keuze, gericht op de toekomst.” Amsterdam stijgt naar vierde plek Ondanks de daling van de overslag, maar dankzij de groei van het marktaandeel naar 8,1 procent is Zeehavens Amsterdam vorig jaar gestegen naar de vierde plek van havens in Europa – na Rotterdam, Antwerpen en Hamburg. Tot en met 2008 moest de Amsterdamse regio Marseille voor laten gaan, maar die haven kampt met snel dalende overslagcijfers. Ondertussen heeft de snel groeiende Russische oliehaven Novorocciysk zich op de vijfde plaats genesteld. OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

Binnenvaartkrant