Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 56

De Binnenvaartkrant 56 30 maart 2010 EUROKOR BARGING BV Wij wensen familie van Balen-Meurs en hun bemanning een behouden vaart met het ms Shamrock Ridderpoort 40 2984 BG Ridderkerk tel. 0180 - 48 19 60 fax 0180 - 48 19 69 info@eurokorbarging.nl Uw partner voor bevrachtingen van en naar alle Westeuropese bestemmingen. Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Tel. +31 481 438310 Fax. +31 481 438315 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail:info@bunkerstationheijmen.nl Wij wensen familie van Balen-Meurs een goede en behouden vaart. wenst de bemanning van het ms Shamrock veel succes en een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 www.scheepsinterieurbouw.nl tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur Een onafhankelijk tussenpersoon Proficiat met uw nieuwe ms Shamrock. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. GRONINGEN tel. 050 - 5255500 www.son.nl RIDDERKERK tel. 0180 - 487227 100% BETROKKEN BIJ DE BINNENVAART Wij wensen het ms Shamrock een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! SAA Overvliet Assurantie Makelaars Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl

De Binnenvaartkrant 57 30 maart 2010 Shamrock: fraai model met spitse kop en ronde kont DOOR JAN HOEK Op 17 februari vond de succesvolle geladen proefvaart plaats van drogeladingschip Shamrock. De vorm van het bij Concordia turnkey bestelde en bij scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam gebouwde schip met de spitse kop en ronde kont maakte bij de liefhebbers de nodige indruk. Over de finishing touch waren de reacties op dat moment wat minder positief. De strenge winter had met de vele sneeuwen regenbuien verf- en lakwerk onmogelijk gemaakt. Ook het logo van de Shamrock, een klaverblad met drie blaadjes, ontbrak nog op de ranke kop. De Shamrock is een Iers nationaal symbool; niet officieel erkend overigens, want dat is de harp. Maar dat is een symbool dat een schipper niet snel op zijn schip zal zetten. De nog niet gerealiseerde afwerking was eigenlijk het enige minpuntje van een koude maar verder zeer geslaagde (af)bouwperiode. Alle betrokken partijen kijken dan ook met tevredenheid en de nodige trots terug op die periode. Jooren als bouwer van een prachtig strak casco en een geslaagde afbouw, de gespecialiseerde architect die een wel heel fraaie woning op papier zette, De Leeuw die voor de opvallende betimmering zorgde en Tinnemans, dorpsgenoot van eigenaar Van Balen, die zorgde voor een prachtige telescopisch voormast van roestvaststaal. Siberisch In nauwe samenwerking met de eigenaar werd een compleet nieuw schip ontworpen dat met afmetingen van 105 x 11 meter ook geschikt is om te varen op de Neckar. Die rivier zal nog even moeten wachten op de Shamrock, want Van Balen en echtgenote Jolanda zijn door bevrachter Eurokor eerst naar Franse wateren gestuurd. Het bij Jooren gebouwde schip is voor Eduard van Balen het zesde schip met die naam. De vorige was al in 2008 verkocht, maar dat betekende niet dat de schipper uit Maasbracht tot de nieuwbouw aan de wal bleef. Hij kocht een kempenaar uit 1927 en was in de tussentijd actief voor werkzaamheden aan de Turnhoutsebaan bij Deurne. Ondanks de soms Siberische weersomstandigheden is Eduard van Balen tevreden over de afbouw. “Ik ben zeer te spreken over de bouw van het casco en de afbouw, beide bij Jooren. Dat geldt ook voor de samenwerking met Martin, de zoon van Cees Jooren, die projectleider Het casco is ook bij Jooren gebouwd. was tijdens zowel de bouw van het casco in Werkendam als de afbouw van de Shamrock.” Breder gangboord Martin Jooren is zichtbaar zeer content met de woorden van Eduard van Balen. Hij begon ruim vijf jaar geleden als tekenaar/werkvoorbereider op de scheepswerf van zijn vader. Daarna zorgde hij voor de complete begeleiding bij de (af)bouw van schepen. “Het eerste nieuwbouwschip dat onder mijn begeleiding is afgebouwd was in 2008 de Vectorius van familie Joosse-Donk uit Meerkerk. De Shamrock is het tiende schip waarbij ik als begeleider betrokken ben.” “De schepen die we voor Chris Kornet van Concordia compleet hebben gebouwd, waren allemaal 110 x 11,45 meter. Dat betekent dat de Shamrock met 105 x 11 meter een compleet nieuw ontwerp is. Het gangboord is wat breder en er is sprake van een lagere tunnel. Door de flexibele opstelling van de woning hebben we een prachtig geluidsniveau gecreëerd: in de woning 64 dB en in de slaapkamer en stuurhut 54 dB.” Veelzijdig “Het ontwerp van de woning is spraakmakend mooi geworden. Opvallend in de modern strakke inrichting is het eiland midden in de woning met voor een deel een kookeiland en voor een deel gebruikt als kastruimte en sanitair”, aldus Martin Jooren. De Shamrock heeft een maximumtonnage van 2730 ton bij 3,48 meter. De voortstuwing wordt verzorgd door een Caterpillar van 1830 pk bij 1600 toeren. EBR leverde het stuurhuis met kolom. Het schip is voorzien van twee spudpalen, die evenals de autokraan en de ankerlieren geleverd zijn door Van Wijk Werkendam. De Groot leverde de boegschroef met Scania-motor. De Shamrock kan dankzij de luiken naast alle soorten bulk en stukgoed ook containers vervoeren. Met andere woorden: vof van Balen-Meurs beschikt over een multifunctioneel drogeladingschip. Dat er bij scheepswerf Gebr. Jooren meer dan alleen dergelijke type schepen worden gebouwd, wordt duidelijk na een rondje over het terrein. De bouw van een casco voor een werkschip van Hakkers, een passagiersschip (allebei toevallig met een lengte van 36 meter) en kraanschip Invotis VI voor Bek & Verburg zegt alles over de veelzijdigheid van de scheepswerf. Wie leverden aan het ms Shamrock Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V. Volledige bouw casco en afbouw Concordia Shipyards B.V. Levering van compleet schip Rabobank Roermond - Echt Financiering Eurokor Barging BV Bevrachting Schepen Onderlinge Nederland u.a. Verzekering SAA Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Eric Interior Design Indeling en ontwerp interieur Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor type 3512 Straathof Controls ZF motorbediening Reintjes Benelux BVBA Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L, reductie 5,136:1 Visscher Scheepsreparatie B.V. Uitlijnen van schroefas, keerkoppeling en motor W. Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassensystemen Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwing DBS- Scheepsservice Machinekamerplaten achterschip Dolderman B.V. 2x John Deere generatorset 60 kVa waarvan 1 in geluiddempende omkasting Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht AMW 5-bladsschroef, 1800 mm, rechtse draairichting Damen Marine Components Straalbuis type van de Giessen Optima, diam. 1,816 mm De Waal Machinefabriek B.V. STUWA schroefasinstallatie met schroefasrem, STUWA schroefasseals, STUWA roersysteem en STUWA stuurmachine De Groot Scheepstechniek B.V. van Ballegooy boegschroefinstallatie type BSI 1400 met een fabrieks nieuwe SCANIA Motor type DC 16 met een vermogen van 571 PK. De installatie is uitgerust met een éénhandel/ touchscreen bediening. Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom van Wijk Stuurhuizen B.V. Deuren Handelsonderneming Beerens B.V. Achtermast type Brixon, stuurhuistrap en kunststof spiegels Alphatron Marine B.V. 2x JMA 609 TFT, volledige MF lijn, Alphachart, Alphacam RVS camerasysteem en Alpha- AIS PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco ECDIS Inland viewer Oechies Elektrotechniek Elektrische installatie Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen De Leeuw bv, Scheepsinterieurbouw Complete betimmering Ardi Keukens Keuken Hoko Installatiebedrijf Aanleg van sanitaire leidingen in machinekamers Alderliesten Tegelzetter Pinta Unisol B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming Frencken v.o.f. Stoffering ClimaLogic B.V. Machinekamerventilatoren, RVS afsluitbare roosters en ruimventilatoren ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B. V. Ankerlieren, ankers en kettingen, autokraan en spudpalen Tinnemans B.V. Voormast Bunkerstation Heijmen B.V. Levering gasolie, Total smeermiddelen en scheepsbenodigdheden en bijboot Blommaert BVBA Alu. scheepsluiken type FRK en hydraulische luikenwagen Zwets Werkendam B.V. Pompen Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating casco Cornet Groep Stralen en conservering, schilderwerk machinekamers Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Peters & van Sandijk Accountancy Advecon Sign Service Belettering

Binnenvaartkrant