Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 48

De Binnenvaartkrant 48 30 maart 2010 REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß ß ß ß ß ß ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN HERMOTORISERINGEN AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Als er een veelzijdige en kostenefficiënte tak van transport is, is dat de binnenvaart. Volgens de prognoses zal het goederenvervoer de komende jaren sterk stijgen. De binnenvaart is filevrij waardoor ze maximaal van deze groei kan profiteren. Mits belanghebbende partijen weten wat binnenvaart voor hen kan betekenen. Een beter imago brengt meer lading in het schip. Bureau Voorlichting Binnenvaart werkt aan het imago van de binnenvaart. Met resultaat! Dankzij ca. 700 binnenvaartondernemers en A- en hoofdsponsors; het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam. Uw bijdrage maakt meer mogelijk. Overheid en verladers hebben vertrouwen in het vervoer over water. Het BVB versterkt de positie van de binnenvaart verder. Voor slechts 0,15 per ton (incl. BTW) heeft de sector een professioneel voorlichtingsbureau. Heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op. SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be F ocus DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek IN- EN VERKOOP VAN: • DIESELMOTOREN • KEERKOPPELINGEN • GENERATORSETS in o p: Industrieweg 67 3361 HJ Sliedrecht tel. 0184 - 6514 51 fax. 0184 - 6517 62 info@pooltrading.com www.pooltrading.com Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

De Binnenvaartkrant 49 30 maart 2010 MCU-Coatings Benelux richt zich nu ook op de binnenvaart 1-component vochtuithardende coatings voor binnenvaart DOOR JAN HOEK MCU-Coatings Benelux uit Bladel is sinds begin 2008 hoofddealer van MCU Coatings. Het bedrijf richtte zich aanvankelijk hoofdzakelijk op de maritieme zeegaande sector. Tot de regelmatige afnemers behoren reders als Wagenborg, Spliethoff en Smit International. MCU-Coatings Benelux wil zich nu ook op de binnenvaart gaan richten. Urk 95 zocht een slijtvaste en roestwerende coating en gebruikt sinds enige tijd tot volle tevredenheid onze vochtuithardende MCU-coatings. Deze vissersboot beschikt ook over subwings, een milieuvriendelijke uitbreiding op vissersboten, en ook die zijn behandeld met onze coatings”, aldus Jan Bakker. “Naast de zeevaart en visserij willen we, via bunkerschepen, rederijen en scheepswerven, nu ook de binnenvaart bereiken. Om meer duidelijkheid te verschaffen en onze ambities gestalte te kunnen geven, werken we voortaan onder de naam MCU-Coatings Benelux BV. We De bemanning kan de coatings zelf aanbrengen. De schipper van de Urk 95 zocht een slijtvaste en roestwerende coating. Het gaat om 1-component vochtuithardende coatings, aan te brengen bij een luchtvochtigheid tot 99 procent en uithardend bij temperaturen tot -12 graden Celcius. Door gebruik te maken van Quickcure kan binnen vier uur een volledig gedroogd 3-laagssysteem worden aangebracht. MCU-coatings zijn gemakkelijk verwerkbaar en zelfs onervaren bemanningsleden kunnen de coatings ook onder moeilijke omstandigheden probleemloos aanbrengen. Desgewenst komen medewerkers van MCU- Coatings bij de schipper aan boord voor een advies op maat. Wereldwijde vraag Het bedrijf in Bladel startte in 1994 als Unica Special Coatings. Het leveringsprogramma bestond voornamelijk uit watergedragen coatings en kent in Corus een van de grootste klanten. Het probleem van deze coatings was dat de industriele markt het meer zag als een waterverf. “We misten daardoor een goede link naar de maritieme sector. Door de innovatieve ontwikkelingen in de technologie van vochtuithardende polyurethaancoatings in de laatste jaren is er een wereldwijde vraag ontstaan naar deze systemen”, vertelt Jan Bakker, sales manager bij MCU Coatings. “Sinds wij met Unica Special Coatings officieel dealer van MCU Coatings zijn, hebben we hard gewerkt aan een distributienetwerk. De coatings worden tot volle tevredenheid gebruikt op zeeschepen; met name op dekken, ballasttanks, (offshore)constructies en bruggen. Ook in de visserij wordt onze coating gebruikt. De schipper van de hebben de afgelopen drie jaar in de zeevaart, offshore en visserij onder het motto ‘zeggen wat je doet en doen wat je zegt en recht door zee’ een onberispelijke reputatie opgebouwd.” Quickcure Op de vraag waarom MCU-coatings volgens hem zo goed presteren antwoordt Bakker: “Onze coatings zijn bestand tegen de grootste veroorzakers van vroegtijdige corrosie en verffouten. Ze hebben een blijvend rekvermogen van 40 procent, zelfs na langdurig gebruik, waardoor scheuren worden voorkomen. De coatings combineren flexibiliteit met sterkte en tal van testen bewijzen de slijtageweerstand. Verschillende projecten hebben de uitstekende resistentie tegen blaasvorming bewezen en onze toplaagcoatings hebben een glans- en kleurbehoud die vergelijkbaar is met 2-componenten PU-systemen. Daarnaast garanderen onze 1-componentsystemen de snelste doorlooptijd en zijn ze vochtresistent binnen 30 minuten na verwerking.” “Zelfs onervaren bemanningsleden kunnen een volledig gedroogd 3- laagssysteem aanbrengen door gebruik te maken van Quickcure. Dit product versnelt de uithardingtijd met 80 procent en brengt de uithardingtijd, afhankelijk van de temperatuur, terug tot 30 minuten.” Het leveringsprogramma van MCU Coatings bestaat uit: primers (zinc, miozinc en aluprime), tussenlaag/ toplaag (ferroguard, mastic, masthetic, miomasthetic en zincmastic), de in alle RAL-kleuren leverbare toplaagcoatings (topcoat, miotopcoat en alutopcoat) en de Quickcure. De producten zijn verpakt in blikken van maximaal 20 liter; de zinkhoudende producten in blikken van maximaal 10 liter. “Mio ofwel ijzerglimmer is een additief in een deel van onze producten, dat heeft bewezen de levensduur van een systeem met zeven tot acht keer te verlengen. Vaak is er enige terughoudendheid over het gebruik van zink in coatings. Ten Maasbracht bouwt Franse duwboot Donderdag 18 maart hebben twee kranen van de Belgische onderneming Michielsens het casco van een Franse duwboot (gewicht 145 ton) bij Ph. Tinnemans en Zn in Maasbracht te water gelaten. Kraan 7540 (hefboom 60 meter, met verlenging 73 meter, hefvermogen 450 ton) moest de duwboot verder naar het midden in de stroppen nemen omdat door de rondingen in het casco de stroppen moeilijk te borgen waren. Deze kraan had daardoor 80 ton in de stroppen. De andere kraan, de 1500 (hefboom 50 meter, met verlenging 91 meter, hefvermogen 500), 65 ton. Eenmaal goed in de stroppen lag de duwboot binnen tien minuten in het water. Daarna plaatste Tinnemans met zijn eigen kraan de motoren (twee Caterpillars van 1250 pk). Als afsluiting van dit deel van het karwei tilde de 1500 nog de roef op de duwboot. De Maasbracht Groep heeft het casco onder leiding van Tinnemans Scheepsbouw gebouwd en tekent met nog enkele andere leveranciers voor de volledige afbouw in Maasbracht. De oplevering is gepland in september. De boot is gebouwd in opdracht van en gaat varen voor het Franse bedrijf Transfluman uit Le Mesnil Esnard (bij Rouen). (foto Jo Bindels) onrechte: zink is zelf een essentieel element dat de mens nodig heeft voor de gezondheid. MCU-Miozink is goedgekeurd voor contact met drinkwater en de enige zinkprimer die is goedgekeurd na de Canadese vistoxiteitstest, de Canadian fish kill testing.“ Jan Bakker zegt tot besluit: “Wij zien tal van mogelijkheden als turnkey supplier in coating solutions in de binnenvaart. We zijn nu nog een relatief onbekende speler op die markt, maar gaan er keihard aan werken om dat te veranderen. Wij zijn op zoek naar bunkerstations en scheepswerven die onze producten willen verkopen en/of gebruiken. We komen desgewenst naar scheepswerven om ter plaatse advies te geven aan spuiters of schippers. Ze kunnen rechtstreeks informatie vragen en wij kunnen zorgen voor een advies op maat.” E-mail Jan Bakker voor informatie: info@mcucoatings.nl.

Binnenvaartkrant