Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 30 maart 2010 Wij feliciteren Iduna Tankvaart V.O.F. van harte met het mts Iduna. Shipyard DE JONG’S PIJPLEIDINGFABRIEK B.V.

De Binnenvaartkrant 47 30 maart 2010 Klasseschip, met maatwerk overgoten >> Vervolg van pagina 45 (foto Hans Heiligers) Van zijn ouders kreeg Ruud niet lang daarna zijn eigen klein formaat accordion, die later werd opgevolgd door een grotere. Inmiddels heeft hij al 54 accordeons, zegt Ruud. Hij haast zich om te vertellen dat het wel digitale accordeons zijn die een plaatsje hebben in zijn zilvergrijze Yamaha. We blijven nog even in de verleden tijd schrijven. Zowel Ellen als Ruud zijn geboren en getogen in de drogeladingvaart. Ellens broer stapte op enig moment over op de tankvaart. Ook Ellen werd daarvoor enthousiast, voor Ruud duurde dat ietsje langer. In 2004 werd de derde nieuwbouw Iduna aan de vof opgeleverd, het eerste tankschip. Hoewel ze vertrouwd waren met een snel schip was het niettemin even wennen aan de nog hogere snelheid van het nieuwe schip. De tankvaart bevalt Ruud en Ellen prima en samen met zoon Paulus wordt binnen de vof al in 2006 het plan opgepakt tot de bouw van een tweede tankschip. Na zijn studie aan de hogere zeevaartschool te hebben afgerond specialiseerde Paulus zich met meerdere vervolgopleidingen in de baggerij en chemie. Hij deed op zee en op het tankschip van Ellens broer ruime ervaring op. Dat kwam goed van pas bij het in kaart brengen van de wensen voor de nieuwbouw-Iduna die bij Euromaritime op de gedenkwaardige dag precies vier jaar terug werd besteld. Aanvankelijk zou de kiel daarvoor in Tsjechië worden gelegd maar de werf raakte in een faillissement zodat er werd uitgeweken naar Rusland. Paulus werd ondertussen tijdelijk benoemd tot projectmanager, waardoor hij in 2008 en 2009 maar liefst zeven maal op de werf is geweest om de vordering van de bouw te volgen. Meer dan eens was dat in gezelschap van Jos Egas en Rokus den Hartog van Navia. De laatste maal dat Frank en Rokus voor de Iduna naar Rusland reisden waren Ellen en Ruud eveneens van de partij. We spreken over zomer 2009. In de haven van St Petersburg moesten de laatste handtekeningen worden geplaatst onder het protocol van aflevering. Frank en Rokus hadden een zakelijk visum. Het toeristenvisum van de overigen stond niet toe dat zij toegang tot de haven en het schip kregen. Galle en Den Hartog hebben net zo lang gezocht tot de familie via een omweg in ieder geval hun schip kon bekijken. Volgens Ellen kan Frank Galle zich zonder problemen als gids laten inschrijven in Sint Petersburg. Hij kent er alle wetenswaardigheden en vindt feilloos zijn weg in die grote stad. Het mts Iduna is in de nazomer van 2009 aangekomen bij Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam. De afbouw is vlot verlopen. Als we het schip mogen bekijken hebben we na afloop de overtuiging dat de Iduna een klasseschip is dat met maatwerk is overgoten. Appeltje Johan de Leeuw en zijn medewerkers hebben zich eveneens weer eens van hun beste kant laten zien. Daarbij hebben ze hier en daar hun vakmanschap zelfs overtroffen. Mooi gevormde betimmeringen, tot in detail afgewerkt. Dat begint al met de wijze waarop door De Leeuw het door Kampers geleverde stuurhuis werd ingericht. Bijzonder is een werkplek voor controleurs en het eigen kantoor met veel kast- en laderuimte. De lessenaar met de ovaalvormige consoles is eveneens een geweldig staaltje werk. De Verhaar-boegschroefinstallatie wordt aangedreven door twee Caterpillars. Daarvan staan eveneens twee exemplaren in de hoofdmachineruimte : Caterpillars B3512 van 1530PK per stuk. De Jong bouwde het dekleidingsysteem dat in goede harmonie prestaties gaat leveren met het pompwerk van Marflex. De tanks zijn gecoat waardoor geen nee wordt verkocht voor de lichte chemie. Ook Interstream Barging kan daardoor de Iduna met ruim voldoende kwalificaties opnemen in zijn vlootlijst. Ellen Bosman en haar kleindochters Denise en Germaine Hoefnagel hebben het schip gedoopt. Aalmoezenier Van Welzenes heeft de Iduna ingezegend. Het feest vond plaats op de Switzerland. Geheel in stijl met de door de familie tot nu toe steeds doorgevoerde traditie siert een opvallend appeltje ook dit schip. In de mythologie geldt de naam van godin Iduna als symbool voor eeuwige jeugd. Het uitdelen van een appel staat daarbij voor genegenheid. Een mooie naam voor het schip dat zelf nog aan zijn jeugd moet gaan beginnen. Wij leverden het complete mts Iduna en wensen Iduna Tankvaart V.O.F. een goede en behouden vaart Wij verzorgden de complete afbouw van mts Iduna en wensen Iduna Tankvaart V.O.F. veel succes en een behouden vaart Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Postbus 386 4460 AT Goes Tel: +31 (0)183 50 70 40 • Fax: +31 (0)183 50 06 37 E-mail: galle@euromaritime.com Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl

Binnenvaartkrant