Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 30 maart 2010 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! www. Al het scheepvaartnieuws vindt u op .nl Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 *Aluminium en RVS werkzaamheden *Aluminium las en reparatie werkzaamheden *Montagewerk voor bedrijf en particulier Dit alles op elke gewenste locatie! Groenenboom service & montage ALUMINIUM ¢ RVS ¢ REPARATIE ¢ MONTAGE 2de Barendrechtseweg 308, 2992 SL Barendrecht, Tel. 06-13892455 VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen www.kampers.com Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening VRAAG PRIJS EN VERGELIJK!!! FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 541.40.05 tel.: +32(0)3 - 231.16.13 fax: +32(0)3 - 226.66.07 mail: gh-francois@vanstappen.be • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen Prijzen revisie (andere types en merken op aanvraag): Scania D 11 € 8.050,- Scania DS 11 € 8.450,- (incl. turbo) Scania DS 14 € 10.850,- (incl. turbo) DAF DKA 1160 € 8.050,- DAF DKS 1160 € 8.425,- (incl. turbo) Mercedes OM 402 € 9.970,- Mercedes OM 442A € 10.755,- (incl. turbo) Volvo TD 100 A € 8.909,- (incl. turbo) Volvo TD 120 A € 9.052,- (incl. turbo) Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl Het beste adres voor alle reparaties! De Gerlien - Van Tiem staat alom bekend als hét adres voor reparaties boven en onder de waterlijn. Ook voor betrouwbare boegschroefinstallaties kunt u bij De Gerlien terecht. Zeker als het om het betere werk gaat is De Gerlien - Van Tiem het juiste adres voor de binnenvaart. De Gerlien - Van Tiem beschikt over eigen reparatiekades, 3 stevendokken van 300, 600 en 1100 ton, 2 werkpontons en 5 torenkranen, waardoor er snel en vakkundig kan worden gewerkt. Door de alles onder-één-dak formule, de persoonlijke aanpak en ervaring van onze vakmensen brengen we uw schip weer snel terug in de vaart. Dat is goed voor uw portemonnee! eigen reparatiekades, 3 stevendokken, 2 werkpontons, 5 torenkranen snel - vakkundig - voordelig SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 31 30 maart 2010 Grensoverschrijdend vergaderen DOOR HARRIE VAN EEUWIJK Tussen de schippersverenigingen uit de Nederlands-Duitse grensstreek bestaan goede betrekkingen. Naast onderlinge contacten organiseren ze jaarlijks een bijeenkomst voor alle verenigingen. Zaterdag 20 maart kwamen zij, doordat de Millingse schippersvereniging St. Nicolaas als gastheer optrad, op het KSCC-Schipperscentrum in Nijmegen bij elkaar. DOOR DOROTHÉ VAN GEEMERT Het komt niet vaak voor dat tijdens de bouw van een nieuwe opslagterminal al wordt besloten die fors uit te breiden. Maar Vopak nam die beslissing wel voor zijn Amsterdams tankterminal. In plaats van de geplande 620.000 kubieke meter op het daarvoor bestemde terrein aan de westzijde van de Afrikahaven, wordt de opslagcapaciteit nog eens extra vergroot met 570.000 kubieke meter. Het gaat dus Vaker samen zijn? Nou, dat is gelukt! Drie jaar werkte Sander Willems als schipper in de binnenvaart. Een week op, een week af. Maar ze wilden wat vaker bij elkaar zijn, hij en zijn vriendin Vivianne Romeijnders. Nou, dat is beslist gelukt. Willems zei het varend leven vaarwel. Nu werken beiden bij Bunkerbedrijf Neptun. Dicht bij huis en toch nog steeds vlak bij het water. De twee wonen samen in het centrum van Nijmegen. hoe zien anderen de binnenvaart Van de Die dag stonden aan de Waalhaven heel wat auto’s met een Duits kenteken geparkeerd. Elf Duitse verenigingen waren namelijk vertegenwoordigd. Van Nederlandse zijde waren de Millingse en de Doornenburgse vereniging aanwezig. Het belangrijkste doel van deze jaarlijkse bijeenkomst is de goede onderlinge contacten vasthouden. Maar ook allerlei zaken van informatieve aard worden uitgewisseld en activiteiten en programma’s worden afgestemd. Meteen dubbele capaciteit om bijna een verdubbeling. Dit houdt in dat na de gefaseerde oplevering tussen 2011 en 2012 de totale opslagcapaciteit van de terminal circa 1,2 miljoen kubieke meter bedraagt. Dat verstevigt de positie van de Amsterdamse haven als voornaamste benzine- en diesel-hub van Europa. Het geeft een belangrijke impuls aan de groei van de Amsterdamse haven en voorziet in de groeiende vraag naar opslag-, meng- en overslagcapa- Stadsvernieuwing “Mijn partner is vier weken geleden ook hier aan de slag gegaan”, zegt Willems. Hij werkt nu vier maanden op de steiger als schipper-verkoper; zijn levensgezellin heeft de functie van veiligheidsdeskundige. Zes man personeel werkt er in totaal op de bunkersteiger. Inclusief de stagiair die voor een jaar aan het werk is gezet. Willems: “Mijn ouders varen nog steeds en zijn hier klant. Niet omdat ik hier ben komen werken overigens.” Dit voor alle duidelijkheid. 40 procent van de klanten kent hij uit zijn varend verleden. Het is een loyale klandizie, dat kleine wereldje der binnenvaart. Of de schippers over drie jaar ergens anders hun waterslang, koperen sluiting of ducktape moeten kopen, staat voor Willems niet ter discussie. Hoewel voor de Neptun geen plaats is in de Nijmeegse stadsvernieuwingsplannen voor 2013, denken de rechters daar nu al heel anders over. Er blijft een ligplaats, die van Rijkswaterstaat is, maar de loopbrug denkt de gemeente te moeten verwijderen. “We mogen wel blijven liggen, al passen we niet in de nieuwe plannen. We hebben aan een pendelbootje gedacht”, lacht Willems. “Maar dat is niet natuurlijk niet te doen. Tot aan de centrale toe geloof ik, inclusief de Honig-fabriek, moet alles weg.’ Kijk maar eens even naar bakboord, afvarig, en u kunt zich er een voorstelling van maken wat er allemaal gaat veranderen aan dat stuk waterfront, beste lezer. Strekkend van de portaalkraan op het hoofd van de Waalhaven tot aan de centrale. Dingen moeten soms veranderen. Maar niet altijd naar ieders tevredenheid. Willems: “Ik wist dat eigenlijk al toen ik hier kwam werken. Ik geloof dat er weer een nieuwe weg ingeslagen wordt; dat het allemaal wel doorgaat voor ons.” ANDERE KANT | door Frank Antonie van Alphen In een gezellige en ontspannen sfeer werd de vergadering geleid door ‘Pater Bernhard’. (foto Harrie van Eeuwijk) Pater Bernhard Om 10.00 uur opende de voorzitter van de Millingse schippersvereniging en tevens gastheer namens het KSCC-Schipperscentrum, aalmoezenier Bernhard van Welzenes – door de Duitsers steeds aangesproken als ‘Pater Bernhard’ – de bijeenkomst. Een bijzonder welkom richtte hij tot zijn aanwezige collega’s van over de grens: dominee Berner Paquet en aalmoezenier Dietger Lerch. Tijdens zijn openingswoord stond Pater Bernhard citeit voor olieproducten in de ARArange. De terminal krijgt de beschikking over twee zeesteigers voor het verwerken van een maximale capaciteit van 120.000 DWT en acht ligplaatsen voor coasters en binnenvaart schepen. Vopak is de grootste onafhankelijke tankterminaloperator ter wereld. Het Nederlandse bedrijf heeft in 32 landen in totaal 79 terminals voor de op- en overslag van vloeibare en gasvormige chemie- en olieproducten. Maar dat overheden op dusdanige wijze plannen maken, valt niet goed. “Op deze manier gaat er heel wat bedrijvigheid verdwijnen. De hele bunkerbranche staat onder druk. Die zorgt er intussen wel voor dat de scheepvaart kan blijven varen. Als een klant opzij komt liggen, gaat deze Nijmegen in.”Om zijn inkopen te doen bijvoorbeeld. Niet toelaten De dienstverlenende functie van de steiger wordt aardig over het hoofd gezien, volgens Sander Willems. Om nog maar niet te spreken van de bunkerboten die midstrooms langszij gaan. “Die grote schepen varen natuurlijk dag en nacht, die hebben geen tijd om te gaan liggen. Maar heel veel bedrijvigheid hier heeft te maken met toeleveranciers in de regio, waar wij veel zaken mee doen – en waar de schippers ook hun spullen kopen. En in de winkel op het bunkerstation wordt natuurlijk ook het een en ander aangeschaft. Dat komt allemaal ten goede aan de Waalstad”, weet Willems zeker. Als de plannen van de gemeente Nijmegen doorgaan – en die gaan door zoals het er nu naar uitziet – kan het natuurlijk niet zo zijn dat de stop uit een familiebedrijf getrokken wordt dat al 85 jaar bestaat. Dat gaat de derde generatie, die inmiddels al 25 jaar aan het roer staat, niet toelaten. ook stil bij de schippers die het afgelopen jaar overleden en sprak hij een gebed uit. Vervolgens gaf hij het woord aan een van de leden van schippersvereniging Homberg, die het protocol (de notulen) van de bijeenkomst van 2009 voorlas. Het volgende agendapunt was een terugblik op het afgelopen kalenderjaar. De voorzitter van elke vereniging kreeg de gelegenheid om diverse hoogtepunten van zijn club nog eens onder de aandacht van de anderen te brengen. Daaruit bleek dat de besturen bepaald niet stil gezeten hadden. Vervolgens wisselde men informatie uit over het Duitse en het Nederlandse schipperspastoraat. Daarbij werd duidelijk dat die organisaties veel sociaal, pastoraal en maatschappelijk werk verrichten. Ook was er aandacht voor het Europese sociale netwerk, waar vaak dankbaar gebruik van gemaakt kan worden. Reisjes Daarna werd vooruitgekeken naar de plannen die de verenigingen voor dit jaar hebben. Waaronder de reisjes die men dit jaar voor de leden in petto heeft. Aangezien ook altijd leden van andere verenigingen aan dergelijke reisjes deelnemen, was deze informatie relevant. Nadat was afgesproken dat de volgende jaarlijkse bijeenkomst van de schippersverenigingen op 12 maart 2011 in Minden plaatsvindt, begon een open discussie waar allerlei andere punten aan de orde gesteld konden worden. Zaken die daarbij ruimschoots aandacht kregen waren de huidige crisis en de gevolgen daarvan, de binnenvaartvloot en het onderwijs. Tegen 12.30 uur stond een Imbiss op het programma. Allen lieten zich de uitgebreide en goed verzorgde lunch goed smaken. Rond 14.30 uur sloot de voorzitter de bijeenkomst af en werden de leden van de Millingse schippersvereniging die zich veel moeite hadden getroost voor de uitstekende organisatie van de bijeenkomst, met een bloemetje beloond. Sander Willems en zijn vriendin Vivianne Romeijnders zijn nu ook collega’s, bij Bunkerbedrijf Neptun. (foto www.manonbruininga.nl)

Binnenvaartkrant