Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 30 maart 2010 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij verzorgden de aanpassingen van het leidingsysteem naar de wensen van Swintrans Shipping B.V. Wij wensen MTS Vanquish en haar bemanning een behouden vaart. Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Vanquish Wij leverden: Twee 2-schroefspindelpompen type EPS500. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 500 m3/uur zware stookolie (500 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 200 kW EEx-de IIC, IP 56. Een 2-schroefspindelpomp type EPS200. Deze complete pompunit heeft een capaciteit van 200 m3/uur gasolie (10 cSt). Aandrijving is verzorgd door een drukvaste elektromotor, 75 kW EEx-de IIB, IP 56. Een 2-schroefspindelpomp type EPS10. Deze complete pompunit heeft een capaciteit van circa 10 m3/uur slobs (10 – 500 cSt). Aandrijving is verzorgd door een drukvaste elektromotor, 5,5 kW EEx-de IIB, IP 56. Voor extra info: info@epsbv.com Wenst Swintrans Shipping B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Vanquish. Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 23 30 maart 2010 De Vanquish inspireert DOOR JOHAN DE WITTE Even denk je aan een chique autosalon in Parijs wanneer je de naam op een scheepsboeiing leest van één benijdenswaardig type Aston Martin: Vanquish. Maar allez, op weg naar Willemstad voor een proefvaart en dromen dat je door het Franse landschap tuft of over een mondaine boulevard scheurt die zindert van de zomerzon, doet je achter het stuur van een tweedehandsje, afgelopen winter van een koude kermis thuiskomen. “Hij vaart als een autootje, draait als een tol, vanuit de volle run liggen we binnen 290 meter stil en decibels zijn binnen de norm”, is het eerste wat Dennis Vogelaar – niet zonder onverholen trots – zegt als we de stuurhut binnenkomen. De broodjes en de koffie zijn nog lang niet op en de ‘bode’ is onderweg met frieten en kroketten. De stemming aan boord loopt synchroon met het resultaat van de geslaagde proefvaart. Net vast en drie Bornemanns spuiten driftig de geleende 2800 ballast overboord. Het wordt tanks schoonmaken en bunkeren voor Alpha Bunkerservice, dat het schip verhuurde aan Argos. Kapitein Dennis Vogelaar is er vroeg bij: hij is 25 jaar en heeft ambitie. Hij voer onder andere een aantal jaren met koppelverbanden op de Moezel: alles mis! Hij leerde de bunkerfinesses van collega Marcel Mes en is zichtbaar enthousiast. Hartveroverend Wat moet je nog van de Vanquish zeggen? Identiek aan de Vantage en eveneens een turnkey-project van VeKa, dat alweer bij TeamCo gerealiseerd werd tot een schip. Om met de firmanaam te beginnen: hij valt onder Swintrans BV, heeft een ‘loeier’ van een Van Wijkbunkermast, mega, met de hand bedienbare, afsluiters voor veilig bunkerwerk, die het VeKa Pipingnetwerk functie geven. Vanuit het zogenaamde bushok op het trunkdek wordt het bunkeren – computer gemanaged – aangestuurd. Volgens Rino Werkman, die het project heeft gestart en het halverwege aan zijn afbouwcollega Luit Nanninga overgaf, verovert deze gave Vanquish met zijn uitvoering het hart van een tankerman, overeenkomstig de betekenis van zijn vierwielige naamgenoot. Een metafoor die aanspreekt! Niettemin lijkt afbouwen op atletiek met hindernissen, waarbij de lat hoog ligt. TeamCo’s projectleider Patrick Janssen zegt erover: “Je eigen inbreng wordt op prijs gesteld, ideeën in uitvoering gehonoreerd. Samenwerking blijft niet alleen bij voornemens; je mag iets leuks maken voor deze opdrachtgever. Zo’n Vanquish inspireert!” De capaciteit van 3600 ton is verdeeld over twaalf tanks. (foto’s Johan de Witte) Van Beuningen Ondanks de 3600 ton in twaalf tanks, drie Bornemann-pompen van EPS, een 1700 pk Mitsubishi van Koedood, Werkina’s elektriciteit, Willemsens betimmering en de inrichting door Dik den Hollander, ligt de ‘pointe’ van een bunkerschip voorin. De boegschroefruimte, zoals dat heet, is het hart van een bunkertanker: een ketel van Heatmaster en De Ruyter-energie warmen de brijachtige stookolie naar rond de 80 graden Celcius op en zorgen ervoor dat 1500 kuub per uur op 24 meter hoogte te leveren is. Toch hoeven we niet langer terug dan naar 21 november 1903 als het ss Rotterdam afmeert aan de Wilhelminakade, waarmee Daniël George van Beuningen (1877-1955) naar Amerika reist, om in het Eriemeer de constructie en werking van een kolenbunkermachine aan de Amerikanen te ontfutselen. Terug in Nederland vraagt hij aan de Steenkolen Handels Vereniging in Utrecht 130.000 gulden krediet voor de bouw van een zelftrimmende bunkermachine met tunnel en verstelbare ladder die de bunkerkolen vijftien meter boven de waterlijn kan opvoeren, zo valt te lezen in het boek Grootvorst aan de Maas van Harry van Wijnen. In 1905 functioneerde de eerste ‘wereldse’ machine. Arbeiders droegen in de aanbrekende moderniseringsperiode de zware kolenzakken niet langer op hun rug de trappen tegen het zeeschip op. Alleen…de ‘helse machine’ ontnam niet enkel het zware werk van de havenwerkers, in veel gevallen ook hun bestaanszekerheid. Niettemin was Rotterdam als modernste en grootste bunkerhaven een feit. Cedes Cedes uit Oostvoorne, gestart in 1991 met de verkoop van persoonlijke beschermingsmiddelen en industriële reinigings- en ontvettingsproducten, heeft zijn leveringspakket inmiddels fors uitgebreid voor de scheepvaart. Met regenkleding, draad en touw tot verf en wrijfhouten toe. Op www. cedes.nl zijn alle producten te zien. Vader en zoon van dit relatief kleine bedrijf beloven als eigenaars kwaliteit voor een goede prijs, ‘just in time’ aan boord. Cedes maakt werken mogelijk op de Vanquish. Wie leverden aan het mts Vanquish Veka Shipbuilding B.V. Levering compleet schip TeamCo Shipyard B.V. Afbouw Fortis Bank Business Centre Drechtsteden Financiering Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Koedood Dieselservice B.V. Mitsubishi voortstuwing type S16R- C2MPTK 1700 pk / 1600 omw ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7250 5,031:1 PTO type o, voor aandrijving van stuurwerkpomp, schroefas gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp, elastische koppeling Machine Support B.V. Uitlijnen motoren Parker Hannifin Hydrauliekpompen Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor Kersten Metaaltechniek B.V. Alu. Machinekamerplaten RuGotech Pijpleidingen B.V. Machinekamerleidingen De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 525 kVA t.b.v. boegschroef- / ladingpompbedrijf, motor: Caterpillar C18 ACERT, generator: Marathon 572 RSL 4030, generatorset 420 kVA t.b.v. boordnet- / ladingpompbedrijf, motor: Caterpillar C18 ACERT, generator: Marathon 572 RSL 4027, generatorset 107 kVA t.b.v. boordnet- / noodladingpompbedrijf motor: Perkins 4.4 TW2GM, generator: Marathon 363 CSL 1607, generatorset 81 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Perkins 4.4 TWGM, generator: Marathon 362 CSL 1606 Maralec B.V. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht Scheepsschroef diam. 1750mm, 5-blads en met LR-certificaat Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1.762 mm Machinefabriek Voordendag van der Stelt B.V. Schroefasinstallatie IHC Lagersmit Schroefasafdichting Verhaar Omega B.V. OMEGA boegschroef 31130-4k met een vermogen van 375 kW/ 1780 rpm Blokland Non-Ferro B.V. beunkoelers en anodes Kampers Scheepskonstruktie B.V. geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek Doedijns Hydraulics B.V. Hydrauliek stuurhuis Van Wijk Stuurhuizen B.V. Deuren Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: HP 6000, roeraandrijving: 2 DWK 6080/60, roeren: 2 x HD220, diversen: vetsmeerapp. 3000R4 Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Werkina Werkendam B.V. Levering en installatie, De complete elektrische installatie, incl. 2- draads data besturing , Het monitoring systeem met touch-screen bediening , Het complete nautisch pakket Het Orlaco camerasysteem De complete airco installatie Het Travelvision antennesysteem Tresco Ecdis Inland Vieuwer Victron Omvormer/acculader Willemsen Interieurbouw & scheepsbetimmeringen B.V. Isolatie en betimmering van achterwoning en stuurhut Meuzelaar Maritiem B.V. Sanitair (levering en plaatsing) Hoko Installatiebedrijf Sanitair (aanleg) CK Innenausbau & Montage GmbH Compleet tegelwerk Electric Comfort Vloerverwarming Dik den Hollander interieur advies en realisatie Stoffering WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingsapparatuur Polmai Brandbeveiligingen Brandblusmateriaal Dijvler Materiaal B.V. Ankers, kettingen en ankerlieren Handelsnonderneming Beerens B.v. Aluminium sierradarmast type Reintrade, aluminium sierdakradarmast met hydraulische vleugels Scheepswerf en Machinefabriek ‚t Ambacht Onderwaterwerkzaamheden RIWA Bijboot Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen en Sim ballastpomp ARGOS-Verschuren B.V. Gas- en smeerolie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EME Classificatie KB Plus Accountancy Trico Piping Aanpassingen van het leidingsysteem Dacom Werkendam B.V. Travelvision Q6 60 cm satelliet antenne, Telsat telefooncentrale Down the River Group B.V. Belettering Econosto Nederland B.V. Afsluiters/Appendages Veka Piping & Industrie Complete dekleidingsysteem EPS European Pump Services B.V. Twee Bornemann 2- schroefspindelpompen type EPS500. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 500 m3/uur zware stookolie (500 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 200 kW EEx-de IIC, IP 56. Een Bornemann 2- schroefspindelpomp type EPS200. Deze complete pompunit heeft een capaciteit van 200 m3/uur gasolie (10 cSt). Aandrijving is verzorgd door een drukvaste elektromotor, 75 kW EEx-de IIB, IP 56. Een 2-schroefspindelpomp type EPS10. Deze complete pompunit heeft een capaciteit van circa 10 m3/ uur slobs (10 – 500 cSt). Aandrijving is verzorgd door een drukvaste elektromotor, 5,5 kW EEx-de IIB, IP 56. Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Eclipse radar meting, Niveau, alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en alarmering, temperatuurmeting en alarmering, Magnetrol niveaumeting, NXT computer systeem, diepgang meting, X- BOB met Lloyds certificaat Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V Bunkerkraan DMC Werkendam B.V. Divers ijzerwerk Huchem Special Products B.V. HC-Boensop, HC-glashelder en HC-ROKA Cedes Scheepsbenodigdheden

Binnenvaartkrant