Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2 30

De Binnenvaartkrant 2 30 maart 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ZONLICHT PANELEN MR M.A. VAN ROTTERDAM GYRON CREW ZOEKT BIEDT ZICH AAN: Nieuw en gebruikt, 12/24 Volt, Poststraat 32, 4301 AD i.o.v. MS Dezi, lichtmatroos en/ Volmatroos/stuurman in bezit AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART Victron omvormers, accu’s, Zierikzee. of matroos i.b.v. dienstb. met van ADNR en marifoon. Dometic koelkasten. Tel. 0111-450445 functie lichtmatroos/matroos. Ervaring in tankvaart. Systeem DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Aquasolar Sneek Fax. 0111-450446 Vaar/verlof i.o. loon conform 14/14. 06-48784281 Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) T 051-5431920 Specialist vervoersrecht CAO. PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- F.051-5431322 Tel. 015-2563764 SHIPCREW ZOEKT PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- E-mail: info@aquasolar.nl GEZOCHT STUURMAN/ i.o.v. ms Hendrik PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- www.aquasolar.nl 2DE KAPITEIN GYRON CREW ZOEKT 2 lichtmatrozen, i.b.v. PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- op duwboot Cygnus, vervoer i.o.v. MS Amazing, dienstboekje met functie Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer WIJ VRAGEN VOOR van containers. Vaarschema lichtmatroos en/of matroos lichtmatroos Vaar/ verlof, i.o. Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. de Aquapolis / Acropolis en 9 dagen op/5 dagen af, i.b.v. dienstb. met functie loon comf. CAO . Levering in Nederland + België + Duitsland. Metropolis, schipper/kapitein of weekends vrij. lichtmatroos/matroos. Vaar/ Tel. 0184-633243/ Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. en 2de kapitein. Vrije tijd en Info J. t ‘Kindt. verlof i.o. loon conform CAO. info@shipcrew.nl Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. loon in overleg. Alleen nette Tel. 0032-477556187 Tel. 015-2563764 en gemotiveerde bemanning. GEZOCHT: Prijswijzigingen voorbehouden. Ach kapitains von CZ welkom. VOOR AL UW REPARATIES VOF SYRINX ZOEKT Schipper op mts Fiji, week op/ Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem Bellen of mailen: Benjamin. BOVEN DE WATERLIJN MATROOS week af. Belgische condities, - P. Montens afd. Scheepvaart + sarah@hotmail.com / Pijp en fitwerk, plaatwerk, Op mts Spes Salutis i.b.v. werk op Oostende en Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl tel: 0032 473 78 26 25 timmerwerk, enz. Neem dienstb. met functie matroos. Antwerpen, goede gerust contact met ons op Vaar/verlof i.o. Loon conform verdiensten. !TK GEVRAAGD! GEVRAAGD VOLMATROOS VOOR MTS-TOURMALINE voor vrijblijvende offertes, ook C.A.O. Bellen op 0032-478822517 Vrachtschip, min. 1000 t. op mbs Albatros, loon n.o.t.k. zijn wij op zoek naar grote projecten is voor ons Tel: 06-10956455 Max. € 100.000,- Weekend vrij. stuurmannen en matrozen geen probleem. Wij zien in GYRON CREW ZOEKT Tel 06-24626779 Tel. 06-53880490 of met ervaring in de alles een uitdaging en met GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Singa, lichtmatroos info@free2sail.nl 0032-478-361779 Binnenvaart, in het bezit van onze gekwalificeerde mensen i.o.v. MS Urgentia, en/of matroos i.b.v. dienstb. een dienstboekje, het is niets teveel voor ons. lichtmatroos en/of matroos met functie lichtmatroos/ GEVRAAGD MATROOS AFLOSKAPITEIN vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk. af, 06-20324097 i.b.v. dienstb. met functie matroos. Vaar/verlof i.o. loon op kvb i.b.v. dienstboekje i.b.v. alle vaarpapieren. het salaris vlgs. CAO- lichtmatroos/matroos. Vaar/ conform CAO. loon-vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-53667367 / Binnenvaart. GEVRAAGD: verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 Tel. 06-15900101 0049-1749181756 Tel. 06-22424148 2e kapitein voor duwboot Tel. 015-2563764 VOOR MTS-MARKONI, Odessa. Containervaart Meerhout – Antwerpen. GYRON CREW ZOEKT KICKERS MTS-BEN EN MTS-EDISON Tel +32 476676822 i.o.v. MS Navigo, lichtmatroos zijn wij op zoek naar kapiteins, stuurmannen en matrozen, met ervaring in de olivierride@yahoo.com GEVRAAGD KAPITEIN en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Binnenvaart, in het bezit van M.T.S. Fatima. conform CAO. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, een dienstboekje, het Vrijetijdsregeling 14/14, Tel. 015-2563764 dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. vaarsysteem:4 wk.op/ 4 wk.af , Zwitserse condities. Hoe vult u het Kicker-formulier in? het salaris vlgs. Tel. 06- 50502550, GEVRAAGD G E B R U I K V O O R I E D E R E L CAO- Binnenvaart. 06-54273827 Stuurman/2e kapt. op E T T E R , L E E S T E K E N E N S Tel. 06-22424148 mts Wouter-R. P A T I E E E N H O K J E . H O U D GYRON CREW ZOEKT 0031-625021312 T U S S E N I E D E R W O O R D E VOOR MS-NAVEX EN i.o.v. MS Lindos, lichtmatroos E N H O K J E L E E G . MS-SCORPIO en/of matroos i.b.v. dienstb. zijn wij op zoek naar met functie lichtmatroos/ Aankoop/verkoop Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) stuurmannen en matrozen matroos. Vaar/verlof i.o. loon 1x 3x met ervaring in de conform CAO. Zeeschepen 9,60 22,25 Binnenvaart, in het bezit van Tel. 015-2563764 een dienstboekje, het DSM shipbrokers 14,75 32,60 vaarsysteem: GYRON CREW ZOEKT 8 wk.op/ 3 wk.af, het salaris i.o.v. MS Quadrans II, Tel 0646-222111 20,20 44,25 vlgs. CAO-Binnenvaart. lichtmatroos en/of matroos www.shiptrade.nl Tel. 06-22424148 i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ 24,35 54,90 GEVRAAGD KAPTEINS/ verlof i.o. loon conform CAO. 2E KAPTEINS Tel. 015-2563764 ACCU’S 29,50 65,25 op MTS Admiral, 14 op/14 af, i.b.v. Rijnpatent tot Mannheim, GYRON CREW ZOEKT VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. ADNR loon n.o.t.k. i.o.v. MS Heros, lichtmatroos DAVECO Voor meer info en/of matroos i.b.v. dienstb. 120 Amp. 94,- 34,95 75,85 tel. 06-51 08 94 29 of met functie lichtmatroos/ 150 Amp. 114,- 40,15 87,50 200 Amp. 151,- e-mail: info@vof-admiral.nl matroos. Vaar/verlof i.o. loon 230 Amp. 171,- conform CAO. Optima 815 175,- Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. FILIPPIJNS LICHTMATRROOS Tel. 015-2563764 TRACTIEBATTERIJEN € 72,59 PER DAG 520 Amp. 1315,- Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? 620 Amp. 1475,- Laat ons uw schip DEKSMAN ZOEKT WERK 720 Amp. 1695,- onderhouden! Ik heb 200 vaardagen en ik ben 820 Amp. 1830,- Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Oceanriver Contractors GmbH van plan om cursus te doen. Ik 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- Postcode Email Tel. 0041.4350.16455. heb op een droge lading schip 1160 Amp. 2375,- __________________________________________________________________ Email. sales@ gewerkt. Prijzen gelden bij inlevering van Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: gelijkwaardige oude accu, oceanrivercontractors.com Voor info 06-27369809 anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Nederland en in Antwerpen GEVRAAGD GEVRAAGD Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Postzegels m.b.t. afbeeldingen Kapitein op bunkerschip DAVECO v/d binnenvaart (ook van ALEXIA, 3.500 t. 2 wkn op/af. Leeghwaterstraat 19 Bankrekeningnummer: __________________________________________ 4251 LM Werkendam Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ buitenlandse afbeeldingen) Vaargebied Rotterdam / Tel. 0183-501016 Aanbiedingen naar bureau Antwerpen. www.daveco.nl van dit blad onder: Tel. +32(03)23.67.456 Banknaam: _____________________________________________________ nr. 2000-04 Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ INTERFLUVIAL ZOEKT U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw RMC rekening wordt afgeschreven. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mts Antonie-C, i.o.v. MS Selina, lichtmatroos 3 matrozen met dienstboek. binnenvaart- en Datum: _______________ Handtekening: ______________________ en/of matroos i.b.v. dienstb. Aantekening matroos, loon zeevaartkeuringen met functie lichtmatroos/ volgens CAO. 8 weken op/ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - matroos. Vaar/verlof i.o. loon 4 weken af. AOV keuringen De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. conform CAO. Tel: 0031-614569190 of Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 078 6399993 Tel. 015-2563764 interfluvial@hotmail.com * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. www.rmc-medischcentrum.nl Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 30 maart 2010 “Zeeland als binnenvaartknooppunt” >> Vervolg van de voorpagina “Maar we zien bij hen toch een minder sterke teruggang dan op de vrije markt. Dat pleit voor meer en grotere coöperaties. Het verwijt dat de coöperaties schuld zijn aan prijsdaling deel ik niet. Integendeel, ik houd staande dat minder onderhandelaars een betere onderhandelingspositie geven. En meer rust in de markt.” Bilder verwacht van de Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) een positieve opstelling als de binnenvaart creatief omgaat met de inzetbaarheid van de vloot. “We kunnen denken aan vakantiespreiding. De bouwvak doet het tenslotte ook. We kunnen dat koppelen aan bijscholing en onderhoud.” “Denk u eens in: elke één of twee maanden een groep schepen tegen de kant, met Kerst en jaarwisseling varen we sowieso niet. Een week of zes, zeven: bemanning naar de bijscholing – zitten die klassen ook vol. Scheepsonderhoud, werfbeurten plan je in de vakantieperiode van jouw bedrijf. En vakantie natuurlijk. Volgens mij kan Kalbfleisch (bestuursvoorzitter van de NMa, red.) daar niks tegen hebben; het is de individuele beslissing van de schipper geen opdrachten aan te nemen. Toch?” Personeel Ondanks de crisis zijn er zorgen over het kunnen vasthouden van voldoende gekwalificeerd personeel. Eddy Bilder: “Door de crisis zou de noodzakelijke instroom om kunnen slaan in een netto uitstroom. Wanneer de bedrijfsomzet niet op peil blijft, komt vroeg of laat de personele situatie onder druk. En ik zou ze nu al niet in de kost willen hebben die ook buiten de vrijdagmiddag onvoldoende bemand zijn. We hebben dit soort bewegingen eerder gezien. Toen werd het vaak opgelost met buitenlands personeel. Wat echter weggaat, komt niet één, twee, drie meer terug. Juist in crisistijd moeten we zorgen dat opleidingen en trainingen niet verwaarloosd worden.” Hij ziet wel iets in de inzet van 50- plussers. “Er zijn genoeg ‘gerijpte’ mensen – vaak 50-plussers – die best nog als schipper/ondernemer aan de slag willen. Wat hen tegenhoudt zijn de lange trajecten om een vaarpatent te halen. Dat kan best sneller, bijvoorbeeld door de inzet van vaarsimulatoren. Als zelfs piloten voor Boeiings en Airbussen met zo’n apparaat veilig kunnen leren vliegen en landen, moet het met een scheepssimulator in de binnenvaart niet moeilijker zijn. Je kunt tenslotte niet neerstorten.” Bilder – nu nog Kamerlid voor het CDA, maar na de verkiezingen niet terugkerend in de Kamer – pleitte voorts voor Engels als gemeenschappelijke binnenvaarttaal. Commissaris van de Koningin voor Zeeland en oud-minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs is al weer enige tijd op pad als Europees lobbyiste voor de binnenvaart. Zij sprak bij de CBOB als TEN-T coördinator voor de Europese Commissie en als vertegenwoordiger van Naiades, het Europees stimuleringsprogramma voor de binnenvaart (waarvoor overigens naar verluidt te weinig geld beschikbaar is). “Onbetwist de beste op milieugebied”, noemt Karla Peijs de binnenvaart. Opmerkelijk is echter wel dat het eerste punt van het Naiadesprogramma dat ze noemde, is dat de binnenvaart schoner moet. “Nieuwe motoren, biobrandstoffen en lichtere materialen, maar ook met intelligent gebruik van River Information Services worden we nog groener.” Er is echter te weinig geld voor de binnenvaart en de infrastructuur. “Er moet meer financiële steun komen van de EU, van nationale en lokale overheden, maar ook van de private sector, zoals banken, investeerders et cetera. Dit is alleen mogelijk als er een duidelijk strategie is voor de sector op middellange en lange termijn. We moeten echter niet alleen leunen op overheden en banken. De kracht voor verbetering moet vooral uit de sector zelf komen.” Seine Nord Belangrijk voor de EU is de ontwikkeling van de landen aan de Donau, vertelde Karla Peijs. Echter: “Gebrek aan commitment maakt dat verbeteringen een moeilijk en lang traject moeten doormaken.” De nieuwe Seine-Nord verbinding (Parijs-Scheldebekken) biedt volgens de CdK van Zeeland juist haar provincie kansen. De noord-zuiden oost-west-verbindingen worden aan elkaar gekoppeld in de regio Terneuzen-Rotterdam. Zeeland kan zich hierdoor als knooppunt voor binnenvaart ontwikkelen. “In Zeeland bereiden de overheden en bedrijven zich voor op deze kans. Bedrijven in de sectoren chemie, basismetalen, energie en voedingsmiddelen hebben kansen om hun transportstromen per binnenvaart in te richten.“ “Verder is er onderzoek gedaan naar de toekomstige congestiekansen bij de sluizen van Kreekrak, Krammer, Volkerak en Hansweert. De norm die wordt aangehouden als acceptabele gemiddelde wachttijd bij een sluis is vastgesteld op 30 minuten. In de toekomst zijn knelpunten te verwachten bij alle vier de sluizen. Door de Seine-Nord verbinding zal vooral het gebruik van de sluizen van Hansweert en de Krammer toenemen, waar het gebruik van de Kreekraksluizen minder snel zal groeien.” Het grootste noemt Peijs de Volkeraksluizen. (Lees meer over het CBOB-congres op www.binnenvaartkrant.nl) Rechtszaak tussen bonden over winstdeling In 1995 sloot Binnenvaart Nederland met Nationale Nederlanden een mantelovereenkomst voor de ziekteverzuimverzekering van werknemers in de binnenvaart. Bij de bonden aangesloten ondernemers konden via deze mantelovereenkomst een voordelig verzekeringscontract sluiten. In de overeenkomst was een winstdelingsregeling opgenomen. Er bleek later sprake van een winst van 925.000 euro over alle contracten. De toentertijd bij BN aangesloten bonden zijn het niet eens over waar dat geld heen moet. Op 7 april wordt dit geschil voorgelegd aan de rechtbank in Rotterdam. Het CBRB heeft de andere bonden gedagvaard in deze zaak, nadat het al eerder beslag liet leggen op de rekeningen van het Kantoor Binnenvaart, de beheerder van de 925.000 euro. Tussen die twee partijen is verschil van mening, hoewel ook de andere toenmalige leden van BN (NBB, Koninklijke Schuttevaer, CBOB en Rijn & IJssel) zijn gedagvaard. Toen het contract werd gesloten, was niet bekend wat er met de winst zou gebeuren. Nationale Nederlanden en BN zouden daar samen over beslissen. BN bestaat niet meer en NN heeft het geld gewoon gestort op de rekening van Kantoor Binnenvaart. Kantoor Binnenvaart wil het geld over de bonden verdelen volgens het BN-adagium dat alle aangesloten organisaties een gelijke stem in het kapittel hadden. Het CBRB vindt dat de contractanten pro rata hun winstaandeel moeten kunnen toucheren omdat dat is afgesproken en omdat het CBRBbestuur van mening is dat andere bestedingen niet kunnen en/of mogen volgens de overeenkomsten. Omdat de leden van het CBRB gemiddeld meer personeel hebben, ligt het voor de hand dat het CBRB van een ‘gelijkwaardig aandeel’ de eigen leden niet een evenredige winstdeling kan betalen. Kantoor Binnenvaart is van mening dat het geld helemaal niet aan de contractanten moet worden uitbetaald, maar zou moeten worden besteed aan projecten die ziekteverzuim in de binnenvaart voorkomen. Het wordt nog wat ingewikkelder doordat de mantelcontracten na de teloorgang van BN zijn voortgezet door andere clusters van organisaties. Het verschil van inzicht over die winstdeling bestaat al drie jaar en in onderling overleg lijken de bonden er niet uit te komen. Beide hebben juridisch advies ingewonnen en beide zijn ervan overtuigd het gelijk aan hun kant te hebben. Het CBRB heeft aangeboden er een arbitragezaak van te maken, maar dat heeft KB van de hand gewezen. Toen het CBRB vernam dat Kantoor Binnenvaart het geld wilde gaan verdelen over de andere bonden, kwam de zaak in een stroomversnelling. Het CBRB wilde voorkomen dat het geld niet meer zou zijn terug te halen – mocht een rechter beslissen dat een andere verdeling rechtvaardiger is – en liet beslag leggen op de rekeningen van het KB. De beslaglegging bood echter geen uitzicht op een oplossing tussen de bonden en omdat de beslaglegging maar een Special over CSI De volgende Binnenvaartkrant, die dinsdag 13 april verschijnt, staat grotendeels in het teken van Construction & Shipping Industry 2010 (CSI). De beurs in Evenementenhal Gorinchem vindt plaats op 27, 28 en 29 april. “De beurs is weer volledig uitverkocht”, zegt beursorganisator Antoinette Hulst. In totaal zijn er circa 500 exposanten. Door een andere indeling lukte het ruimte te maken voor veertig extra stands. beperkte periode mag duren, wordt de zaak 7 april aan de rechter voorgelegd. Alle partijen lopen bij dit geschil enigszins over eieren, want niemand wil de goede samenwerking bij de overige belangenbehartiging schaden. Deze maand lanceerde Evenementenhal Gorinchem een nieuwe inwebsite: www.evenementenhal.nl. Daarop staat meer informatie en kunnen bezoekers eenvoudiger zoeken dan voorheen het geval was. De beurs is 27, 28 en 29 april geopend van 14.00 tot 22.00 uur. Wilt u adverteren in de beurs special? Bel of mail dan naar Tineke Leeuwestein: (010) 414 00 60, tineke@binnenvaartkrant.nl. Slimmeriken Help alle kernraketten de wereld uit, riepen ‘we’ in de jaren ‘80. Krijgen we mooi ‘onze’ zin met het nieuwe pact tussen Rusland en Amerika. Kunnen we eindelijk terug naar die fijne tijd van vóór de kernwapens, toen we nog STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag zomaar oorlog konden voeren. Zo’n vaart loopt het niet. Die twee staten zijn dolblij dat ze die dure, ouwe rommel niet meer hoeven vervangen. Met hun ultramoderne wapens kunnen ze ons verdedigen tegen schurkenstaten. De eerste atoombommen werden ontwikkeld door een groepje wetenschappers in opdracht van de Amerikaanse regering. Een reactie op de plannen voor een bom van een schurkenstaat, waarop raspacifist Albert Einstein president Roosevelt attent maakte. Einstein zelf had niets met het Manhatanproject te maken, heeft zich na de oorlog tegen de wapenwedloop verzet. “Nationalisme is een kinderziekte, het zijn de mazelen van de mensheid”, aldus de man die droomde van een wereldregering. Dat soort dagdromen is aan Nederland niet besteed. Wij hebben onze intelligentsia gebundeld met het nogal nationalistische doel Nederland in 2020 Europees marktleider te maken in de regie van het goederenvervoer. Ik dacht dat we dat al waren, maar goed. Zo luidt de missie van logistiek topinstituut Dinalog uit Breda. De website van Dinalog (de logische afkorting van Dutch institute for advanced logistics) waarbij X=werk, Y=spelen en Z=je kop bulkt van het zelfvertrouwen. Er is ook houden.” Praatjes vullen geen gaatjes. een ambitie: de toegevoegde waarde Agrarische, industriële en internetrevoluties werden niet geactiveerd of van logistiek moet in Nederland van 3 miljard in 2007 naar 10 miljard in gestimuleerd door een innovatieplatform of topinstituut. Echt goeie 2020. Mooie woorden, en dat is precies waar ideeën ontstaan in tuin, zolderkamer de verzamelde slimmeriken heel goed of garage. In Nederland geloven we in zijn: woorden. Als je in 2020 bij ze in mooie praatjes. Zolang ze in Breda aanklopt met de opmerking dat hun (of all places; NAC in plaats van Ajax of plannetjes niet gelukt zijn, hebben Feyenoord) maar geen atoombommen ze vast weer een mooi verhaal klaar. uitbroeden. Want, zei Einstein, twee Volgens Einstein hebben succesvolle dingen zijn oneindig: het heelal en de ideeën een iets andere oorsprong: menselijke stupiditeit. “Van het heelal “Als A een succes is, dan is A X+Y+Z, ben ik niet helemaal zeker.”

Binnenvaartkrant