Views
3 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 30 maart 2010 Wij hebben met veel plezier de Unique gebouwd en wensen haar een behouden vaart! Industriële reiniging en Conserveringsbedrijf Voor een nog snellere service inzet van 3 maal 600 HD mobiele units voor o.a.: Wij wensen de tjalk Unique een behouden vaart Verbunt b.v. Industriële reiniging en conservering - Schoonmaken buikdenning - Verven ruimen, machinekamers - Onderhoud baggermateriaal - Reinigen en conserveren gasolie- en ballasttanks - Stralen en coaten watertanks - Reconditionering brandschades - Constructie Schilderwerk - Levering eigen schoonmaaklijn - Advies en levering diverse verfsystemen Ervenweg 20 6051 EN Maasbracht Tel.:0475 - 465074 Mob.: 0653232534 Mob.: 0651420142 Mob.: 0622711001 Voor de tjalk Unique leverden wij de totale voortstuwingsinstallatie, schroef, schroefas, voortstuwingsmotor Iveco FPT NEF 150, vermogen: 150 PK bij 2800 rpm. Keerkoppeling PRM type D, reductie 3:1. Koeling: Interkoeling systeem. Generatorset: Mitsubishi / Stamford in geluidgedempte omkasting Vermogen: 13,5 kVA 400/230 Volt. Toerental: 1500 rpm. Koeling: Interkoeling systeem. Schroefasinstallatie: Watergekoeld (gesloten systeem) DE TJALK UNIQUE Wij wensen bemanning en passagiers veel vaarplezier. Industrieweg 16, NL - 6051 AE Maasbracht Tel.: +31(0) 475 461959, Fax: +31(0) 475 461520 E-mail: info@tinnemansscheepsbouw.nl Havenstraat 7 Tel. (+31)475 - 463131 Postbus 7121 Fax (+31)475 - 465454 6050 AC Maasbracht Web: www.antonius-houben.nl Wij feliciteren familie Tinnemans van harte met de tjalk Unique.

De Binnenvaartkrant 19 30 maart 2010 Unique: unieke combinatie van tjalk en luxe motor DOOR JO BINDELS Meer dan een ‘Sjröbbelaertje’ waard, de te waterlating van de Unique. Wat nog restte waren de laatste puntjes op de i met betrekking tot de afbouw. Maandag 22 maart is de Unique vertrokken naar die regio waar de boot zich echt als een vis in het water voelt: de Franse kanalen en daarna naar St. Jean de Losne. De Unique is het geesteskind van Jan Tinnemans senior, een fervent tjalkvaarder. Jarenlang brachten hij en zijn echtgenote de zomervakanties door op een tjalk en maakten ze lange vaartochten op de nostalgische en romantische kanaaltjes van Noord-, Midden- en Zuid- Frankrijk. Dat was genieten, maar Jan Tinnemans verloochende ook niet zijn beroep van eigenaar van een scheepsreparatiebedrijf, dat in de loop der jaren naam en faam maakte met de nieuwbouw van uiteenlopende typen schepen. Jan dacht tijdens zijn vakantie voortdurend na over de mogelijkheid om de tjalk te verbeteren. Uitgangspunt was een boot te ontwerpen en te bouwen die de voordelen van een luxe motor en een tjalk in zich verenigde. Qua vaareigenschappen, (foto’s Jo Bindels) uitrusting en laag gasolieverbruik. Wat ook meegeteld heeft, is de ervaring van Jan sr. met schippers die een bestaand schip van 70 à 80 jaar oud kochten met de bedoeling het weer volledig vaarbaar te maken. De tjalk ging het dok in, werd schoongespoten en onderworpen aan een grondige inspectie. Meer dan eens bleek dat opknappen en renoveren op een kostbaar avontuur uitdraaide en de eigenaar de tjalk uiteindelijk voor veel geld in de vaart moest brengen. Jan sr. concludeerde dat het mogelijk moest zijn een nieuw en volledig uitgerust schip te bouwen voor een zeer interessante prijs, waardoor het prijsverschil tussen nieuwbouw en renovatie van een bestaand schip minimaal zou zijn. Staal Het idee resulteerde in een ontwerp van een combinatie luxe motor/ tjalk. Een luxe motor voor de vaareigenschappen met de authentieke uitstraling van een tjalk: ruim, robuust en vooral praktisch, bedoeld voor de kleine Franse kanalen. Dat was het geboorteuur van de Unique. September vorig jaar startte de bouw en begin maart ging de Unique te water. Maandag 22 maart Ook de comfortabele inrichting biedt precies datgene wat Jan Tinnemans senior voor ogen had. vertrok Jan sr. met echtgenote voor een korte vakantie (en testvaart) naar Frankrijk om de luxe tjalk in St. Jean-de-Losne door een makelaar aan belangstellenden te laten presenteren. De Unique is volledig van staal en meet 16,85 bij 4,65 meter. De hoogte is 2,45 meter, de diepgang 1,10 meter. Een Iveco-motor van 150 pk bij 2800 toeren en een PRM 500 D3 koppeling zorgen voor de aandrijving. De Unique is verder uitgerust met een rvs drinkwatertank van 2.500 liter, een vuilwatertank van 400 liter en een dieseltank van 2.500 liter, een geluidgedempte Mitsubishi-generator van 13,5 kVA, een handbediende oliebadankerlier met 30 meter ketting en een 60 kilo wegend rvs poolanker. Het hydraulisch stuurwerk is handen elektrisch bedienbaar. De Unique heeft binnen- en buitenbesturing, een elektrisch aangedreven boegschroef van 16 pk en een tegen geluid en hitte geïsoleerde machinekamer met CV-ketel, boiler, elektriciteitskasten, transformator, acculader en dekwaspomp. Groot achterdek Het exterieur valt op door zijn grote achterdek van 4,10 bij 4,20 meter met bimini, de brede gangboorden en roestvaststalen relingwerk, bolders en voormast. Het interieur biedt alle denkbare comfort door zijn ruime stuurhut (5,10 bij 3,60 meter) met cockpit en dinette, twee slaapkamers, badkamer met wastafel, toilet en douche en wasmachine/droger. Verder beschikt de eigenaar over een stofzuigeraansluiting voor en achter, plasma-tv (ook in de hoofdslaapkamer) met volgschotelantenne en airco in alle vertrekken. De betimmering bestaat uit mahonie en Canadese esdoorn. Jan heeft nu zo’n twee weken ervaring met de Unique en hij heeft het schip in deze periode uitgebreid getest. Hij constateert tot zijn genoegen dat de Unique met zijn technische uitrusting en zijn comfortabele inrichting precies dat biedt wat hij voor ogen had. Zijn idee is perfect in de praktijk verwezenlijkt. Dat zijn de verdiensten van Jan Tinnemans jr. en Geert Tinnemans, met hun respectievelijke ijzervaklieden en houtvaklieden en hun vakmanschap. Jan is ook zeer tevreden over het gasolieverbruik. Dat bedraagt 12 liter bij 15 kilometer per uur. Dat geeft de Unique met de brandstoftank van 2.500 liter bij deze snelheid een actieradius van ruim 3.100 km. Zeer geschikt voor korte en lange vaarvakanties (totaal zes slaapplaatsen) en ook als woonschip om in het zuiden te overwinteren. Wie leverden aan de tjalk Unique P.H. Tinnemans & Zn. bv scheepsreparatie Ontwerp en bouw Van Lier Installatietechniek Maasbracht B.V. Airco-, CV- en sanitaire installatie Verbunt b.v. Industriële reiniging en conservering Stralen en conserveren Vissers & van Dijk B.V. Complete elektrische installatie Frencken v.o.f. Stoffering St. Antonius - Houben De totale voortstuwingsinstallatie, schroef, schroefas, voortstuwingsmotor Iveco FPT NEF 150, vermogen : 150 PK bij 2800 rpm. Keerkoppeling PRM type D, reductie 3 : 1. Koeling : Interkoeling systeem. Generatorset: Mitsubishi / Stamford in geluidgedempte omkasting Vermogen: 13,5 kVA 400/230 Volt. Toerental: 1500 rpm. Koeling: Interkoeling systeem. Schroefasinstallatie: Watergekoeld (gesloten systeem) RVS Ararat RVS werkzaamheden

Binnenvaartkrant