Views
2 years ago

2010-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Schip
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 30 maart 2010 Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl TE KOOP DUWBOOT bouwjaar 2005, afmetingen 19 x 11 meter 2 x 1300 PK Cummins Inruil kleinere duwboot bespreekbaar Tel. 06-53153374 Verkoop- installatie en reparatie centrum GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Quadrans III, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD OP MS MODENA Stelletje i.b.v. dienstboekjes. Matroos/deksman, vrije tijd en loon n.o.t.k. Tel: 06-55702871 VEEL VERFWERK Scheepsschilder voor alle (afbouw)werkzaamheden van schepen. Levering van verf met hoge korting. 06-53135007 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING NIEUWBOUW www.jiskootvanweel.nl MVS 110 x 11,45 x 3,65 m. zeer scherp geprijsd MTS type-C 86 x 9,50 m. per direct leverbaar MTS type-C 100 x 11,00 m. levering medio 2010 MTS type-C 110 x 11,45 x 5,55 m. MTS type-C 135 x 11,45 m. per direct leverbaar Alle nieuwbouw o.b.v. nieuwe prijzen 2010 MAKELAARDIJ Ga naar www.jiskootvanweel.nl voor ons meest recente aanbod Jan Jiskoot +31 6 13 32 41 45 Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam DIVERSE STARTMOTOREN EN DYNAMO’S uit voorraad leverbaar Vertex VX-351 Portofoon De VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000mAh batterij incl. lader € 185,- excl. BTW Marifoon antenne NU € 67,50 excl. BTW Tracvision TV5 (HDMI Ready) Met inruil oude schotel € 2695,- excl. BTW Lastrafo ROWAC 161 DC € 483,- excl. BTW Firma SG Shipping, s.r.o. stellt erfahrene deutsch, event. englisch sprechende DECKMÄNNER, SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be WIR SUCHEN: • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt ing. Michel van Weel +31 6 28 33 83 52 • Steuermänner mit Patent E: info@jiskootvanweel.nl T: +31 10 840 76 53 I: www.jiskootvanweel.nl MATROSEN, STEUERMÄNNER UND PERSONAL FÜR DIE ARBEIT AUF FRACHT- UND PASSAGIERSCHIFFEN ZUR VERFÜGUNG. Fur mehr Info: Monika Ondrášová Handy: 00421 917 734 538 E-mail: monikaondrasova@gmail.com Verbandkoffer BHV/A basis inhoud, oranje koffer, voldoet aan de eisen van de Scheepvaartinspectie € 81,- excl. BTW WATERZUIVERINGSYSTEMEN Bijna alle onderdelen uit voorraad Lineair motor tbv blauwbord vanaf € 175,- excl. BTW CLINOMETERS in diverse uitvoeringen. Leverbaar in Balk uitvoering, 2-Delige uitvoering, Inbouw in de Pet uitvoering en Portable uitvoering. vanaf € 459,- excl. BTW Alpha pompen Alpha pompen in diverse uitvoeringen vanaf € 255,- excl. BTW Dompelpompen Dompelpompen vanaf € 98,-excl. BTW WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Diverse- ruil - Acculaders en Omvormers op voorraad Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00

De Binnenvaartkrant 13 30 maart 2010 Symbolische spadensteek voor Seine-Schelde-project Waterwegen en Zeekanaal is op het Noordervak van de Ringvaart om Gent begonnen met de bouw van verticale oeverwanden over een afstand van 6,5 kilometer. De werkzaamheden passen in het Europese binnenvaartproject Seine-Schelde dat de bekkens van de Seine en de Schelde met elkaar verbindt. Het hoofddoel van het Seine-Schelde-project in Vlaanderen is het verbeteren van de bevaarbaarheid van de vaarwegen tussen Wervik en Gent. Na alle werkzaamheden zal het traject tussen Deûlémont aan de Franse grens en Gent bevaarbaar zijn voor schepen tot 4.500 ton. Op het Noordervak van de Ringvaart worden de schuine oeverwanden vervangen door rechte verankerde damwanden. Ze worden uitgerust met bolders zodat er over de volledige lengte vanaf het kanaal Gent-Terneuzen tot aan de sluis Evergem kan worden aangemeerd. Op termijn moet ook een aantal bruggen worden verhoogd of herbouwd en komen er twee nieuwe sluizencomplexen in Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve. Verder zal WenZ enkele passeerstroken voor eenrichtingsverkeer van grote duwkonvooien creëren. Naast oeverwerken omvat het project ook natuurwerkzaamheden. De werkzaamheden op de Ringvaart kosten zo’n 8 miljoen euro. Het hele Seine-Scheldeproject wordt geschat op 400 miljoen euro. Aangezien de vaarwegen deel uitmaken van het Trans-Europees vervoersnetwerk (TEN) ontvangt Vlaanderen een Europese subsidie van 20 procent. Eind 2009 werd de Intergouvernementele Seine-Schelde Commissie (IGC) opgericht die het binnenvaartluik Seine-Schelde coördineert. De commissie is een samenwerking van het Vlaamse en Waalse Gewest met de Franse overheid. Binnen zes tot tien jaar hopen de Belgen hun deel van het traject te hebben afgewerkt. Met een druk op de knop worden de werken opgestart en kan de eerste damwand de grond in. (foto WenZ) PBV: “Ergste van crisis is achter de rug” Op de Vlaamse vaarwegen is vorig jaar ruim 14 procent minder vervoerd dan in 2008. De containertrafiek daalde met 12 procent. De slechte cijfers hebben uiteraard alles te maken met de economische crisis. Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) ziet tekenen dat het ergste inmiddels achter de rug is. De zware knik in het binnenvaartvervoer komt er na meer dan vijftien jaar groei, met als hoogtepunt het jaar 2004. Toch vallen de definitieve cijfers beter mee dan de catastrofale prognoses van medio 2009. In de Vlaamse zeehavens daalde de binnenvaart minder dan de maritieme trafieken, wat erop wijst dat de binnenvaart haar marktaandeel in het achterlandvervoer waarschijnlijk kon behouden. De ladingen (-10,6 procent) en lossingen (-10,1 procent) deden het beter dan de algemene trafiekdaling. Dit betekent dat de toelevering aan en de uitlevering van de Vlaamse industrie minder zwaar is getroffen dan het transitvervoer. Eerste lichtpuntjes Inmiddels lopen de ladingen en lossingen langs de Vlaamse waterwegen weer minder hard achteruit en zijn de macro-economische cijfers beter dan een jaar geleden. PBV ziet aanwijzingen dat het ergste van de crisis achter de rug is. Grote bedrijven als Colruyt kiezen voor de binnenvaart, crisis of niet. In Ougrée en Seraing worden binnenkort de hoogovens weer opgestart, wat de binnenvaart rechtstreeks ten goede komt. De Vlaamse regering blijft bij haar langetermijndoelstellingen voor de binnenvaart en kiest voor een verlenging, versoepeling of uitbreiding van de subsidieregelingen. Voor 2010 wordt in België en bij de belangrijkste handelspartners een economische groei verwacht van rond 1 procent. Zowel het Internationaal Monetair Fonds (IMF) als de Wereldhandelsorganisatie (WTO) voorspellen voor 2010 opnieuw groei in de wereldeconomie. “Dat zal in de Vlaamse zeehavens en dus ook in de binnenvaart snel gevoeld worden”, aldus PBV. “De eerste trafiekindicaties over eind 2009 en begin 2010 wijzen al op een herstel van de vrachtvolumes.” Afdeling Bovenschelde maakt vaarwegen klaar voor de toekomst Ondanks de terugval van het transport over water in 2009 investeert de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) ook dit jaar volop in de vaarwegen. “We maken de infrastructuur klaar voor als de cijfers weer positief kleuren.” Minder vervoerd De economische crisis drukte in 2009 haar stempel op de binnenvaartcijfers in Oost- en West-Vlaanderen. Na de vooruitgang van de afgelopen jaren kende het goederenvervoer op alle hoofdassen in deze provincies een terugval. Op de Ringvaart om Gent werd 17,2 miljoen ton getransporteerd, bijna 2 miljoen ton minder dan in 2008. Dit zijn de minst goede cijfers sinds 2002. Dit had ook zijn weerslag op de nieuwe sluis in Evergem, die in juni 2009 feestelijk werd geopend. Deze capaciteitsuitbreiding heeft zich ten gevolge van de economische crisis nog niet kunnen omzetten in groeicijfers. Op de Bovenschelde werd 9,4 miljoen ton getransporteerd, 10,5 procent minder dan het jaar daarvoor. Op de Leie en het kanaal Roeselare-Leie werd een terugval van bijna 12 procent opgetekend. Daarentegen nam de trafiek toe op de Dender, het Kanaal Bossuit-Kortrijk en het Kanaal Plassendale-Nieuwpoort. De sluis in Dendermonde kende een stijging van bijna 10 procent en de groei aan de sluis in Plassendale bedroeg zelfs 62 procent. 2010 is een belangrijk jaar voor het Seine-Scheldeproject. In maart gingen de werkzaamheden op de Ringvaart om Gent van start. Tussen het Kanaal Gent-Terneuzen en de sluis van Evergem wordt het smalle, trapeziumvormige dwarsprofiel vervangen door een veel ruimer rechthoekig dwarsprofiel. Dit moet leiden tot meer vaarcomfort met aanmeermogelijkheden over de volledige lengte van het traject. Een ander groot werk is de doortocht van Kortrijk, het sluitstuk van de opwaardering van de Leie tot 1350 ton. In mei 2009 startte WenZ er met de vijfde en laatste fase: de verbreding van de Leie ter hoogte van de IJzerkaai. Daar wordt een 220 meter lange kaaimuur gebouwd. Nadat in 2009 al de nieuwe Collegebrug in gebruik werd genomen, zijn ook de werkzaamheden aan de Noordbrug ver gevorderd. Zij zou tegen het bouwverlof 2012 in gebruik kunnen worden genomen. Daarnaast wil WenZ deze zomer starten met de afbraak van de Budabrug en de bouw van de vervangende brug. Hiermee wordt het grootste knelpunt voor de scheepvaart van en naar Frankrijk weggewerkt. De nieuwe brug zal eveneens afgewerkt worden tegen midden 2012. Waterbeheersing De afdeling Bovenschelde heeft ook enkele projecten lopen die te maken hebben met waterbeheersing. Zo wordt er een uitwateringssluis gebouwd tussen de Dender en het Denderbellebroek. Ze moet het gebufferde water in het Denderbellebroek sneller verwijderen en verbetert voor de streek van Dendermonde de beveiliging tegen wateroverlast. De werkzaamheden zouden in november van dit jaar afgerond worden. Op de Bovenschelde worden de stuwen van Oudenaarde, Asper en Kerhove vernieuwd en ontdubbeld. De bestaande stuwen dateren van 1922 en zijn wegens slijtage aan vervanging toe. Ze hebben slechts één stuwopening, wat niet ideaal is voor de bedrijfszekerheid. De nieuwe sluizen worden voorzien van twee openingen. Enerzijds omdat het belangrijk is dat de scheepvaart niet onderbroken wordt. Anderzijds moet, bij defect van één stuw, de overblijvende stuw in staat zijn het volledige debiet af te voeren. De werken in Oudenaarde zijn inmiddels voltooid. In Asper zullen ze dit jaar afgerond worden. De werken in Kerkhove worden dit jaar aanbesteed. www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. nu 1212 schepen! Nieuw toegevoegd: • mts Somtrans XXIII • ms Merdeka • mts Bolero IV • ms Goudvis • ms Metropolis • mts Philos • mbs Fata Morgana • mts Vantage • mts Ventrans II • kvb CB Paris / CB Paris II VANAF NU KUNT U OOK ZOEKEN OP EUROPANUMMER !

Binnenvaartkrant