Views
2 years ago

2010-01

  • Text
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Behouden
  • Meter
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 8 12

De Binnenvaartkrant 8 12 januari 2010 >> TE KOOP: MTS CALCIT 6

De Binnenvaartkrant 9 12 januari 2010 Eerste Telematica Award postuum toegekend aan pionier Piet Nefkens DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN De jaarlijkse Telematicadag op het KSCC-schip in Nijmegen werd geopend door aalmoezenier Bernhard van Welzenes. Om 10.35 begon de Plaza Dagmarkt op het benedendek. Presentator Johan Dibbets had het maar druk met zijn interviews, met ook veel tekst en uitleg over alle binnenvaart-hightech. Waarvan de innerlijke mens al snel gaat knorren blijkbaar. Twee uur na de inloop konden bezoekers in de rij gaan staan voor een belegd broodje en een kop soep. Of aanschuiven aan één van de tafeltjes voor koffie, of voor een drankje aan bar. Schippers en buitenlui waren naar het KSCC gekomen om langs de aanwezige stands te schuifelen, zich te laten informeren over technische snufjes als AIS (Automatisch Identificatie Systeem) of om zich voor te laten lichten over ‘VoortVarend Besparen’ of groen varen. Ook waren er diverse workshops en demonstraties, benedendeks in bibliotheek en kerk. Aan een van de stands werd nog eens uitgelegd hoe BICS, het elektronisch melden, in de binnenvaart werkt. De opgestelde vaarsimulator stal de show en was met drie beeldschermen vooral populair bij een aantal jongere aanwezigen. Zo’n gratis computerspel laat je natuurlijk niet aan je voorbijgaan. Virtueel de wal invaren werkt op de lachspieren van de aspirant-schippers. De nabootsing van het werkelijke varen, de zogenaamde “Testopstelling Schepen, is een zo getrouw mogelijke kopie van de operationele omgeving”, zo liet de begeleidende informatie weten. ‘Operationele omgeving’…onze grootvaders hadden het moeten lezen. Zij zouden zich als een zeilschipper op de brug van een ruimtevaartuig hebben gevoeld. Bestuurslid Martin van Dijk (links) van Bureau Telematica binnenvaart) overhandigde de Telematica Award aan Piet Nefkens’ zoon Pieter-Jan. (foto www.manonbruininga.nl) Bijzondere bijdrage Er was minder publiek dan vorig jaar. Misschien dat het vrolijk- witte winterweer roet in het eten gooide. Maar daar waren de meningen aan de bar verdeeld over. Deeltijdschipper Johan Dibbets nam intussen letterlijk het woord in handen door de microfoon weer te pakken. Tijd voor het middagprogramma. Met de uitreiking van de Telematica Award. De prijs werd erbij gepakt en aan de aanwezige fotografen getoond voor een plaatje. De toestellen flitsten totdat iedereen kerststerretjes zag. Het publiek stond er glimlachend bij, alsof het zelf trots de prijs in ontvangst mocht nemen. Degene voor wie de allereerste Binnenvaart Telematica Award bedoeld was, was niet aanwezig. Telematicaspecialist Piet Nefkens (en oudschipper) mocht de feestelijke uitreiking niet meer meemaken. Hij overleed vorig jaar. Zijn zoon Pieter-Jan nam uit zijn naam de lauweren in ontvangst. De Telematica Award staat voor een bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van telematica in de binnenvaart. Gezien zijn staat van dienst viel er niets op af te dingen dat de jury voor Piet Nefkens had gekozen. Iedereen was het erover eens dat de pionier een zeer grote bijdrage heeft geleverd en dat de eer hem meer dan toekomt. Macaroni Het ouderlijk schip ligt vlakbij de thuishaven. Het is woensdagmiddag en de kleinkinderen hebben vrij. Net als de schipper en zijn vrouw aan het verhalen zijn, staat de oudste dochter met haar kinderen op de kade. Ze zwaaien naar oma en worden door opa veilig naar de stuurhut gebracht. Na de begroeting gaan de kinderen naar beneden, halen het speelgoed voor de dag en in een oogwenk is de grond daarmee bezaaid. De grote hond kijkt ernaar en is blij dat er zoveel leden van de roedel aanwezig zijn. Dat komt immers niet dagelijks voor. Het oudste meisje pakt een videoband en gaat rustig zitten kijken. De dochter blijft in de stuurhut met haar vader en drinkt een kop thee. Al snel heeft het hele spul honger en de schippersvrouw pakt gehakt, uien en paprika’s. Het moet een grote pan met macaroni worden, want ook de jongste dochter, die met haar vriend vlakbij werkt, zal naar boord komen. En dat zijn toch een hoop eters. Terwijl oma in de pannen roert, helpt de dochter haar vader met verhalen. Niet veel later is ook de jongste dochter met haar vriend aan boord. De kleintjes hebben het speelgoed inmiddels verruild voor de aanrecht en zo staat er eentje groente te wassen en een ander roert in een pan. Zelfs de kaas wordt door hen geraspt. “Mmmmm, ruikt heerlijk”, zeggen de beide dochters als ze naar beneden komen. En hoewel de schippersvrouw nu aan de aanrecht staat, en dat voor niet erg geëmancipeerd doorgaat, voelt ze zich echt gelukkig. Net zo gelukkig als de hond die nu de hele roedel bij elkaar heeft. Op de vraag waar ze zullen eten antwoordt men in koor: “In de stuurhut!” De tafel wordt boven gedekt en met enige improvisatie kunnen ze daar met zijn allen aan zitten. Zelfs de hond komt naar boven, hoewel dat eigenlijk niet echt praktisch is want ze neemt nogal veel ruimte in beslag. Wel handig is, dat ze voor stofzuiger speelt voor alle macaroni en andere etensresten die de kinderen knoeien. De schipper zit met zijn bord in de stuurstoel en kijkt naar zijn gezin. In zijn ogen is te lezen dat dat wat hier bij elkaar zit het belangrijkste in zijn leven is. Aan de andere familieleden is te merken dat hij niet de enige is die dat vindt. En dat stemt hem tevreden. Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com Insteekhaven te koop; autosteiger gevraagd DOOR COR SPEK Rijkswaterstaat heeft in Werkendam de kleine insteekhaven (naast de Beatrixhaven) met opstallen te koop gezet. De gemeente ziet er wel brood in, omdat die ter plaatste een nieuwe steiger voor het voetveer naar Boven-Hardinxveld voor ogen heeft. Havenwethouder Wim de Jong van Werkendam reageert in de lokale pers: “Bij de huidige steiger van het voetveer is nauwelijks plaats voor fietsen of auto’s. Bij het insteekhaventje is daar wel ruimte voor.” Ook liggen er plannen voor een steiger voor één of twee vaartuigen van Rijkswaterstaat. Dit punt passeerde de agenda tijdens de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer afdeling Werkendam in Partycentrum De Kwinter. Na de pauze werd ook gesproken over de aanleg van een nieuwe autosteiger in de Beatrixhaven. Eerder bereikten de gemeente Werkendam, VeKa, Concordia en De Waal overeenstemming over de herontwikkeling van de Beatrixhaven. Deze plannen voorzien in een extra kade voor langere schepen. Als alles meezit wordt dit najaar met de bouw gestart. Die moet dan over anderhalf jaar klaar zijn. Door de aanleg van die extra kade moeten enkele steigers het veld ruimen. De huidige autosteiger wordt in de plannen omgebouwd tot aanlegsteiger. Een nieuwe autosteiger, gelijk aan die van Gorinchem en dus geschikt voor grotere schepen, wordt in de rivier langs de buitendam gebouwd. Dat Werkendam de ligplaatsen meer dan nodig heeft, blijkt ook uit het aantal schepen dat tijdens de kerstperiode in de havens afmeerde: 127 schepen (samen goed voor 203.407 ton) vonden in de Beatrixen de Biesbosch haven een plek.

Binnenvaartkrant