Views
2 years ago

2009-26

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Twee
  • Schip

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 15 december 2009 Rensen Shipbuilding B.V. Wij wensen Tankreederei II veel succes en een behouden vaart. Op het mts Citrine leverden wij: Stuurhuis met hefkolom. Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Een behouden vaart Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp en levering van het casco voor Tankreederei II mogen verzorgen. Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering Magnetrol niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Wij wensen mts Citrine een goede en behouden vaart Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Bevrachtingskantoor Vinotra B.V. wenst mts Citrine en bemanning een goede en behouden vaart. Vinotra B.V. Hoefsmidstraat 40 Tel. 010-295 48 50 3194 AA Rotterdam-Hoogvliet Fax 010-295 48 51 Postbus 247 info@vinotra.com 3190 AE Rotterdam-Hoogvliet www.vinotra.com TeamCo Shipyard BV verzorgde de volledige afbouw van het mts Citrine. Wij wensen Tankreederei II veel succes en een behouden vaart. Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Citrine Wij leverden: Negen (9) stuks ladingpompen met een capaciteit van 200m3/uur bij 8 bar. Deze pompen zijn geschikt voor het verpompen van zware stookolie en worden aangedreven door drukvaste ABB elektromotoren 86 kW. Een (1) stuks bunkergiek voor het bevoorraden van schepen. Deze giek heeft een lengte van 28 meter en is voorzien van 2 stuks gescheiden 10” leidingen. Deze giek is vervaardigd door firma Lagendijk Constructie B.V. volgens het EPS concept. Voor extra info: info@epsbv.com

De Binnenvaartkrant 33 15 december 2009 Bunkertanker Citrine: de hoogste klasse Op de spits hadden zijn ouders en hun vijf kinderen in de roef vroeger minder ruimte dan Jacques de Potter en zijn collega’s nu in het stuurhuis. (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS We zijn door Petra Lasso Peña uitgenodigd om de nieuwe bunkertanker Citrine te bezichtigen. Zij vertegenwoordigt als managing director de in Luxemburg gevestigde Tankreederei II s.a. Van kindsbeen af heeft zij affiniteit met de binnenvaart. De Citrine is bij scheepswerf De Schroef gedokt op het kanaaleiland van Sluiskil om het schip onder de waterlijn van een doeltreffende coating te voorzien. Goed om te weten dat je hier met een 135 meter-schip probleemloos kan worden gedokt. De woning is gezellig, comfortabel en ruim. Dat laatste kan ook niet anders met 15 meter breedte. Petra zit aan tafel en stemt wat zaken af met de twee kapiteins, Jacques de Potter en Andy Vanderplas die, gastvrij als hij is, meteen een rondje koffie weggeeft. De heren zijn zeer content met de vaareigenschappen van de Citrine. Wie leverden aan het mts Citrine Voordat we daar op ingaan willen we toch het fijne weten van de naam. Petra vertelt dat de rederij haar schepen vernoemt naar edelgesteenten. Aan de edelsteen Citrine worden kracht en positiviteit toegeschreven en dat komt in deze tijd goed van pas. Stookolie De Citrine is een zusterschip van de Topaz. Het casco (type Friendship) van deze dubbelwandige type C- tanker is ontworpen door Rensen Shipbuilding en gebouwd in China en onder klasse van Veritas. Het schip meet 6200 ton, heeft een lengte van 135 meter bij een breedte van 15 meter. De diepgang is 4,25 meter, de holte is 5,40 meter en de kruiplijn 8,50 meter. De achttien tanks voor het vervoer van alle soorten hoog- of laagzwavelige stookolie hebben elk een inhoud van 380 m3. De tanks zijn voorzien van spiralen en kunnen worden gesepareerd; er kan ook worden rondgepompt. Het schip beschikt over een door Aalborg Industries geleverde ketel met een capaciteit van 2000 kW. De Citrine is niet de laatst geplande nieuwbouw voor Tankreederei II. Tot nu toe zijn reeds enkele bestaande enkelwandige schepen verkocht en vervangen door nieuwbouw en ook voor de uitbreiding van de vloot lopen nog twee nieuwbouwprojecten. Talent Voor kapitein Jacques de Potter betekent de lengte van het schip een nieuwe mijlpaal in zijn carrière. Hij is geboren op een spits van 38 meter. Het achterschip werd bewoond door zijn ouders en vijf kinderen. In 1970 is hij zelfstandig gaan varen op een 80 meter-schip in de droge lading. De overstap naar de tankvaart maakte hij in 1976 toen hij bij Intermas Shipping Company in Gent ging varen. Op enig moment werkten daar dertien familieleden van De Potter, waardoor velen de rederij ‘Pottermas’ noemden. Andy Vanderplas is bij de huidige rederij als matroos begonnen en heeft zich inmiddels opgewerkt tot kapitein. De laatste maanden hebben beide heren hun steentje bijgedragen aan de voorspoedige afbouw bij TeamCo in Heusden. In Jacques bleek een prima projectmanager te schuilen en we denken dat in de toekomst nog vaker een beroep op dat talent zal worden gedaan. De Potter is kritisch maar dat komt doordat hij van zijn vak en van kwaliteit houdt. Het schilderwerk komt weer in aanmerking voor een notering in de top tien. Dat compliment gaat de kapitein overbrengen aan Adilson, Joao en Fortes, de bemanningsleden die van het schuurwerk tot en met de laatste kwast verf in totaal vijf maal de 135 meter hebben afgelegd. Ruimte Het is de hoogste tijd voor een ronde over het schip. Als eerste doen we het stuurhuis aan waarbij we meteen weer denken aan de spits met vader, moeder en vijf kindjes; die hadden in hun roef minder ruimte dan hier boven. Willemsen interieurbouw heeft er voor de mannen weer een schitterende werkplek van gemaakt. We herkennen ook de Sigmalijn van Radio Holland. Als we wat doorspreken over de elektronica dan begrijpen we meteen waarvoor de twee huisjes zijn die aan dek staan. Alles wat te bedienen valt, is met twee beeldschermen daarin ondergebracht zodat ook aan dek op twee plaatsen alles is af te lezen en te bedienen. Nog maar net bekomen van zoveel moois in het stuurhuis dalen we af naar de machinekamer. Daar treffen we een mooi koppel: twee statige ABC’s van 1800 pk die het toch maar buitengewoon hebben getroffen met hun plaats op zo’n geweldig schip. Ze gaan samen voor de aandrijving zorgen van twee 1800 millimeter grote schroeven van Promarin, waarachter vier hydrodynamische roeren van Van der Velden zijn geplaatst. Je kunt zien dat Jacques de Potter zijn woordje heeft mogen doen bij de inrichting van de machinekamer. Een goed idee van hem is dat wasbakje dat in de bovenkant is verzonken van het frame waarop de traanplaten rusten. Dat geeft ruimte in de gangpaden van de machinekamer en voorkomt lelijke woorden en blauwe plekken. Het dubbel uitgevoerde dekleidingwerk is geleverd door VeKa. Naast de meters voor de uitlezing van het tankniveau is op meerdere plaatsen aan dek ook de diepgang van het voor en achterschip uit te lezen. De 28 meter lange bunkergiek heeft dubbele leidingen en komt van Lagendijk Constructie. De machineruimte in het voorschip herbergt twee kanalenboegschroeven van Verhaar Omega die aangedreven worden door Scania-dieselmotoren van elk 600 pk. Levering van elektrische energie voor het boordnet is toevertrouwd aan twee Sisu-generatoren van ieder 120 kVA. Twee Scania’s van ieder 520 kVA zijn verantwoordelijk voor voeding aan de door EPS Bornemann geleverde ladingpompen. Rensen Shipbuilding B.V. Ontwerp en levering van casco INEC B.V. Tekeningen casco TeamCo Shipyard B.V. Complete afbouw Bevrachtingskantoor Vinotra B.V. Bevrachting ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. Hoofdmotoren, type 6 DZC, 1800 pk, 1000 rpm Bosch Rexroth B.V. Motorbediening Woodward Governor Nederland BV Regulateur ADS van STIGT 2x Masson Marine keerkoppelingen type MM W18000, reductie 2,967:1, schroefas gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp en PTO type 0, voor aandrijving van stuurwerkpomp Machine Support B.V. Uitlijnen motoren Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Metalastic Flexibele opstelling motoren Kersten Metaaltechniek B.V. Alu. machinekamerplaten RuGotech Pijpleidingen B.V. Machinekamerleidingen Teus Vlot Diesel Marine B.V. 2 gensets elk bestaande uit: Scania DI- 16, 52M, 450 kw, Stamford, HCM 534D, 520 Kva, 2 boegschroefmotoren elk bestaande uit: Scania DI-16, 52M, 600 pk, 2 gensets 96 kWe, 120 kVA, 50 Hz, elk bestaande uit: Sisu Diesel, 49 CTAG, 116 kW en Stamford, UCM 274E, 120 kVa Sandfirden Technics bv Generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren 2 St type HCM534D1 en 2 St type UCM 274E Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2x 5-bladsschroeven, Skew design, diam. 1700 mm Den Breejen Shipyard Schroefasinstallaties IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen Verhaar Omega B.V. 2x OMEGA 31120-4k NRF B.V. Bunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel SP 2525, roeraandrijving 4 DWKK 6080/75, roeren 4x HD 220 Radio Holland Netherlands B.V. RHRS2005 TFT radars met 8ft. scanner, RZ Sigma560 padpiloot, RZ Sigma120 echoloodm, RZeeland Sigma130 windmeter, RZ Sigma700 Intercom, Hemisphere VS100 GPS, Thrane&Thrane VHFs RT2048, Orlaco camera’s, Periskal Radaroverlay en Tresco ECDIS, Sygo diepgang- en hoogtemeter, Entel HT940 portofoons, Tiptel telefooncentrale, Q6 schotel en Nauticast AIS PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Periskal Radar Overlay Werkina Werkendam B.V. Levering en installatie: complete elektrische installatie, incl. 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, tankalarmering, radarmeting en complete airco installatie RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie en betimmering van woning en stuurhuis Hoko Installatiebedrijf Levering en aanleg van sanitair Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie woning Electric Comfort Vloerverwarming Dik den Hollander interieur advies en realisatie Complete stoffering WindeX Engineering B.V. Levering en montage airconditioning en overdrukinstallatie ADT Fire & Security FM 200 brandblusinstallatie Viking Life Saving Equipment B.V. Brandblusmateriaal Van Lier Fricon bvba Ankerlieren, ankers en kettingen Blommaert BVBA Voormast type Improval Handelsonderneming Beerens B.V. Alu. sierdakradarmast en stuurhuistrap Riwa Boating International RIWA 400 reddingsboot in brandvertragende uitvoering met Lloyd’s certificaat en volgens NEN nrom 1914:2009 Reikon B.V. Pompen All Pumps Holland B.V. Victor pompen Winteb B.V. Ontluchtingen Agaat nv Levering van Chevron smeermiddelen en gasolie N.V. Handelsmij Nassau Volledige scheepsinventaris W. Heeren & Zn BV Coating casco Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie Aquamar Waterbehandeling Waterzuiveringsinstallatie Letter Bastion Reclamebedrijf Belettering Cornet Groep Schilderwerk en conservering machinekamers Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Primade Vloer in voormachinekamer Veka Piping & Industrie Dekleidingen EPS European Pump Services B.V. 9 stuks ladingpompen met capaciteit 200m3/uur bij 8 bar. Deze pompen zijn geschikt voor het verpompen van zware stookolie en worden aangedreven door drukvaste ABB elektromotoren 86 kW. Een bunkergiek voor het bevoorraden van schepen, lengte van 28 meter en is voorzien van 2 stuks gescheiden 10” leidingen.Deze giek is vervaardigd door firma Lagendijk Constructie B.V. vlgns EPS concept. Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Niveau alarmering, overvulbeveiliging, drukmeting- en alarmering, Magnetrol niveaumeting, NXT computersysteem, diepgangmeting en X-bob met Lloyds certificaat Aalborg Industries B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Crowcon Intruments Gasdetectie James Walker Benelux B.V. Levering en montage van tankdekselpakkingen Lagendijk Constructie B.V. Bunkergiek type 28000, 2x 10” leidingen.

Binnenvaartkrant