Views
4 years ago

2009-25

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Behouden
  • Wensen
  • Meter
  • Twee
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 50 1

De Binnenvaartkrant 50 1 december 2009 Wij leverden het stuurhuis geleidekoker en hydrauliek. Wij wensen mts Pamela en bemanning een behouden vaart. Hartelijk gefeliciteerd met het mts Pamela Waarvoor wij mochten leveren: Een (1) stuks 2-schroefspindelpomp, type EPS 350. Deze pomp heeft een capaciteit van 350 m3/uur zware stookolie (500 cSt) bij een druk van 8 bar. De aandrijving vindt plaats door een drukvaste (EEx-de) 185 kW ABB elektromotor. Deze pomp is op dek geïnstalleerd. Een (1) stuks 2-schroefspindelpomp, type EPS 150. Deze pomp heeft een capaciteit van 150 m3/uur zware stookolie (500 cSt) bij een druk van 8 bar. De aandrijving vindt plaats door een drukvaste (EEx-de) 86 kW ABB elektromotor. Deze pomp is op dek geïnstalleerd. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Rabobank Shipping Rabobank Shipping feliciteert Pamela Tank B.V. met het mts Pamela en wenst schip en bemanning een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Wij wensen Pamela Tank B.V. en hun bemanning een behouden vaart met het mts Pamela Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Tel. +31 481 438310 Fax. +31 481 438315 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail:info@bunkerstationheijmen.nl Veka shipbuilding B.V leverde het complete schip. De afbouw werd volledig uitgevoerd door Bijlsma Shipyard B.V. Bijlsma Shipyard B.V. en Veka Shipbuilding B.V. wensen Pamela Tank B.V. en de bemanning van mts Pamela een behouden vaart. Sluisweg 13-16 • Postbus 83 • 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 • Email: info@bijlsma.com Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 • Email: info@veka-group.nl • Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 51 1 december 2009 Pamela is eerste uit serie van vijf DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De gloednieuwe tanker Pamela is de eerste uit een serie van vijf die worden gebouwd door een bijzonder samenwerkingsverband. Het gaat om een samenwerking tussen vier ondernemers: schipper Leon van Oosterhout, de broers Bas en Jacco van der Straaten (beide eigenaar van Van der Straaten’s Assurantiekantoor in Werkendam), directeur Peter Versluis van scheepsbouwer VeKa en Ad van Berchum. Ze kennen elkaar al enkele jaren, sinds het project Currency & Connect, de gesubsidieerde proef met twee in de lengte gekoppelde 110- meterschepen die voeren met een losse kop. Nadat het project succesvol was afgesloten, gingen de schepen Currency en Connect het reguliere transport in en gingen de betrokken ondernemers ieder huns weegs. Overeenkomst De scheiding van wegen duurde slechts enkele jaren totdat de vier elkaar wederom de hand schudden als teken van overeenstemming over de bouw van een serie van vijf tankers. De Pamela is daarvan de eerste. “Het komt op je pad, het is een uitdaging”, vertelt Van Oosterhout, zelf kapitein-eigenaar van de 86 meter lange rvs-tanker Newton. Deze samenwerking vindt zijn oorsprong bij Van Oosterhout. Het idee om twee 86 meter-tankers te bouwen, spookte al langer door zijn hoofd. Hij zag een markt omdat er lang weinig werd gedaan in de bouw van relatief kleine, dubbelwandige tankers, terwijl daarnaar beslist vraag bestond. “In dit segment voer nog heel veel enkelwandig, terwijl er met name in de vaart op de Duitse kanalen duidelijk behoefte bestond aan dubbelwandige capaciteit”, legt Van Oosterhout uit. “Van het één kwam het ander: twee man werden vier en twee schepen werden er uiteindelijk vijf.” Casco Het casco van de Pamela werd gebouwd in China in opdracht van VeKa, evenals ate van nummer twee (de Sa) en nummer drie (de Galiya). De afbouw van zowel de Pamela als de Sa vindt plaats bij VeKa Bijlsma in Lemmer, met als afbouwbegeleider Peter Koopmans. Gelijktijdig wordt de Galiya in Werkendam afgebouwd onder leiding van Willem Hulsman. De Pamela en de Sa zijn, net als nummer vijf (de Nicky) tankers van 86 bij 9,60 meter. De Galiya en nummer vier (de Ireen) zijn 110 meter lang en 11,45 meter breed. Over de cascobouw zegt Van Oosterhout: “Het casco van de Pamela is mooi strak gebouwd, ik ben zeer tevreden over het resultaat.” Iets minder content waren de opdrachtgevers over de vertraging in de cascobouw: het casco arriveerde meer dan een jaar later dan gepland voor afbouw in Lemmer. “De afbouw verliep gesmeerd”, zegt Van Oosterhout. Flexibel De Pamela wordt aangedreven door een 1000 pk sterke Caterpillar C32. Cummins-hulpmotoren, geleverd door De Ruyter Dieseltechniek, drijven de Van Wijk-boegschroef aan. De Pamela is uitgerust met twee Bornemannladingpompen met een capaciteit (foto’s Jan Johan ten Have) van 350 en 250 kubieke meter per uur en verder een ketel, spiralen, een stoomleiding en een tracingsysteem. En hoewel het de bedoeling is dat de Pamela wordt ingezet voor het transport van stookolie, zijn de tanks wel geheel gecoat. “Dat maakt het schip extra flexibel inzetbaar, om ook andere producten te kunnen vervoeren”, zegt Van Oosterhout. Qua inrichting worden de drie 86 meter-tankers vrijwel volledig identiek, zowel de woning als het stuurhuis. Van Oosterhout legt uit waarom: “Je bent dan bijzonder flexibel qua inzet van personeel. De medewerkers stappen aan boord van een zusterschip waar ze nog nooit op zijn geweest, maar kunnen wel meteen alles vinden en probleemloos aan de slag.” Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering Magnetrol niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Perspectief Net als de vier zusterschepen gaat de Pamela in bevrachting bij Jaegers Combitank uit Rotterdam. “Niet op vast contract, maar wel tegen garantieprijs”, zegt Van Oosterhout. “Wij kennen Jaegers al geruime tijd, onder meer ook van de Currency en de Connect, en onderhouden een prima verstandhouding.” “Het perspectief voor deze schepen lijkt – ondanks de crisis – goed. Uiteraard voelen wij de omstandigheden ook. Daarom geven we geen groot feest bij de ingebruikname van de Pamela. Laten we eerst maar wat centen gaan verdienen voordat we ze uitgeven. Feestvieren doen we misschien wel als de laatste van deze vijf in de vaart wordt genomen.” Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Pamela een goede en behouden vaart Wie leverden aan het mts Pamela Veka Shipbuilding B.V. boegschroef- / ladingpompbedrijf motor: PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Seafix Fire Fighting Systems Econosto Nederland B.V. Levering compleet schip Cummins QSX 15C generator: Marathon Tresco Inland ECDIS Viewer Leveren en monteren van CO2 blusgas Afsluiters/Appendages Bijlsma Shipyard B.V. Complete afbouw 572 RSL 4028 1x generatorset 135 kVA t. Werkina Werkendam B.V. installatie Rudolphus B.V Schijnwerpers Rabobank Shipping Financiering b.v. boordnet- / noodladingpompbedrijf In samenwerking met Alewijnse noord Polmai Brandbeveiliging James Walker Benelux B.V. Jaegers Shipping B.V. Bevrachting motor: Cummins QSB 6.7C generator: levering en installatie van: Brandblusmaterialen, veiligheidsmiddelen Montage tankdekselpakkingen Van der Straaten’s Assurantiekantoor Marathon 431 PSL 6202 1x generatorset 65 De complete elektrische installatie, incl. 2- Dijvler Materiaal B.V. Veka Piping & Industry BV Dekleidingen B.V. Verzekering kVA t.b.v. boordnetbedrijf motor: Cummins draads data besturing Het monitoring Lieren, ankers, ketting en ankerdraad EPS European Pump Services B.V. SAA Overvliet Assurantie Makelaars 4BT 3.9G4 generator: Marathon 362 CSL systeem met touch-screen bediening Het Blommaert BVBA Voormast Arizona Een (1) stuks 2-schroefspindelpomp, type Verzekeringsadviseur 1604 complete nautisch pakket De Riwa Boating International EPS 350. Deze pomp heeft een capaciteit Pon Power B.V. AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht Tankalarmering en radarmeting Het Orlaco Roeiboot van 350 m3/uur zware stookolie (500 cSt) Hoofdmotor type Caterpillar type C32 5 blads schroef, diameter 1650 mm, camerasysteem De complete airco Zwets Werkendam B.V. bij een druk van 8 bar. ADS van STIGT Masson Marine rechtse draairichting, onder bureau veritas installatie Tresco inland Ecdis Vieuwer Zwets pompen en appendages. De aandrijving vindt plaats door een keerkoppeling type MM W4400, 5,542:1, gekeurd Victron Omvormer/acculader PS Marine Coatings B.V. / Sigma drukvaste (EEx-de) 185 kW ABB 24V solenoid t.b.v. electrische bediening, Maralec B.V. Marathon Generatoren en RAFA B.V. Ramen Jotun: Jotamastic 87 Alu/zwart Sigma elektromotor. Deze pomp is op dek PTO type 0, voor aandrijving van Motoren Generatorsets Hoogendoorn Maritieme Sigmarine 28 Sigmarine 40 Sigmarine geïnstalleerd. Een (1) stuks 2- stuurwerkpomp, elastische koppeling, ZF Damen Marine Components Betimmeringen en Interieurbouw Jachtlak SigmaCover 280 Sigmacover 456 schroefspindelpomp, type EPS 150. Deze Marine Electronics bedieningssysteem type 1 straalbuis type Van de Giessen Optima, Betimmering SigmaDur 550 pomp heeft een capaciteit van 150 m3/ CruiseCommand. Op de brug is een diameter 1.662 mm Klaasen Sanitair Levering en installatie Bunkerstation Heijmen B.V. uur zware stookolie (500 cSt) bij een druk brugpaneel met een MC-2000-4 hendel Machinefabriek Voordendag van der van het sanitair en tegels BP Smeermiddelen, Gasolie en diverse van 8 bar. De aandrijving vindt plaats door gemonteerd incl. noodbedieningssysteem Stelt B.V. Schroefas en roeren Quick Cooling Airconditioning scheepsmaterialen een drukvaste (EEx-de) 86 kW ABB SIN Groningen Uitlijnen motoren IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Complete Levering en installatie van Cornet Groep elektromotor. Deze pomp is op dek Amco Compressoren B.V. Compressoren Machinefabriek en sanitair in de machinekamer, Coaten van ladingtanks en conservering geïnstalleerd. Pinta Unisol B.V. Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. inclusief RVS gootsteen type Anita, Boiler machinekamers Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Isolatie uitlaatgassensystemen Boegschroef SD 900 A Stiebel Eltron SH 120, UV Inspectie Verkeer en Waterstaat Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Discom B.V. Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers waterbehandeling systeem Type UV-700, Classificatie Niveau, alarmering, overvul beveiliging, Uitlaatgassendempers generatorsets Kampers Scheepskonstruktie B.V. en een Compact close boiler voor in de S.U.K. Classificatie drukmeting en alarmering, Rubber Design B.V. Stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek stuurhut Dacom Werkendam B.V. temperatuurmeting en alarmeting, Flexibele opstelling motor DMC Werkendam B.V. Electric Comfort Vloerverwarming stuurhuis. Travelvision Q6 60 cm satellietantenne, Magnetrol niveaumeting, NXT computer Kersten Metaaltechniek B.V. Diverse ijzerwerkzaamheden Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering Telsat GSM Telefoon met centrale systeem, diepgang meting, X-BOB met Alu. machinekamerplaten Handelsonderneming Beerens B.V. WindeX Engineering B.V. Huchem Special Products B.V. Lloyds certificaat De Ruyter Dieseltechniek B.V. Aluminium bootdavit Airconditioning, overdruk en rvs HC Roka, HC Shipclean, HC Shipschampoo, Heatmaster B.V. 1x generatorset 445 kVA t.b.v. Tecno Spirit Hydrauliek t.b.v. roerinstallatie klaproosters HC Gelei Clean new handzeep Ladingverwarminsinstallatie

Binnenvaartkrant