Views
2 years ago

2009-25

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Behouden
  • Wensen
  • Meter
  • Twee
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 12 1

De Binnenvaartkrant 12 1 december 2009 DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. Scheepsherstellingen BERNAERTS b.v.b.a Slachthuislaan 17 . 2060 Antwerpen Tel 03/232.74.00 . Fax 03/677.21.41 tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. wij leveren trek- duwkabels van Felsted (Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. Wij wensen ms Quenya een behouden vaart “ Wij wensen familie De Roeck en Puttevils met het ms Quenya een behouden vaart. Wij verzorgden diverse afbouwwerkzaamheden “ Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht Wij wensen familie De Roeck en Puttevils een Behouden Vaart met het ms Quenya G.S.P. Projects bvba Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. 0032-3-5411961 G.S.K. b.v.b.a. Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. 0032-3-5411961

De Binnenvaartkrant 13 1 december 2009 MS Quenya: een sprookje DOOR HANS HEILIGERS Elfen spelen een grote rol aan boord van dit strakke schip met zijn goudgele den. Niet voor niets siert een mooi elfje de boeg als begin van de 135 meter achter haar. Elfen spreken met elkaar de enige echte elfentaal: het Quenya. En wie dat niet gelooft die moet maar eens naar de boeken grijpen van John Tolkien, de schrijver van Lord of the Rings. Hij weet alles van elfen en heeft zelfs hun volledige stamboom opgetekend. Overal aan boord is van alles dat met elfjes en sprookjes te maken heeft. In de gang van de woning kijk je door een glazen wand waarin hetzelfde elfje is gegraveerd als op de boeg staat. Het glas zie je nauwelijks en de ets wordt met ultraviolet licht tussen de living en de gang geprojecteerd. Linda Puttevils, de partner van Sylvain de Roeck, heeft zelf het ontwerp getekend van de deur van de woning, ook daar schittert een elf. De verwantschap met elfen is ontstaan door een combinatie van het zoeken naar een geschikte naam voor het schip en de manier waarop iedereen aan boord warm loopt voor de wereld van Lord of the Rings. Er was voor de mooie fles champagne geen ontkomen aan. (foto’s Hans Heiligers) Aan de wal Voordat ze Sylvain leerde kennen, had ze nog nooit een voet aan boord gezet. Het was een forse omschakeling van Linda’s vorige beroep als verpleegster naar schippersvrouw. Het is haar goed gelukt en ze zou niet meer terug willen naar haar vroegere werkplek in een Antwerps ziekenhuis. Wel een luxe, altijd verpleging aan boord, vooral als er tijdens een reis iets is met een van de drie dochtertjes aan boord. Ze kunnen met elkaar wedijveren om de mooiste kamer. Ook dat zijn sprookjes van kamers geworden, de ene is bijna nog mooier dan de andere. Net als Linda heeft Sylvain zijn carrière ook eens veranderd maar hij is uiteindelijk toch weer in de binnenvaart terechtgekomen. Sylvain werd op jonge leeftijd ondernemer geworden en heeft zes jaar met zijn eerste schip gevaren. Een traditionele spits met een scherpe kop en met twee motoren. Een mooie avontuurlijke tijd, die een schaduwzijde kende als er geen vracht was. “Ik heb in die tijd best wel eens moeten krabben”, bekent hij. Hij nam afscheid van dat schip en ging voor een periode aan de wal waarbij hij wel zijn schipperspet bleef dragen: hij werd sassenier. En zoals vaker geschiedt, ging ook hij na verloop van tijd toch weer op zoek naar een schip. Hij kocht in 1997 de Congrazia. Eerst wijzigde Sylvain de naam in Sargasso, en vier jaar later wijzigde hij ook de lengte. Beter gezegd: hij liet dat doen bij Poppen in Zwartsluis en daarover is hij nog steeds zeer te spreken. “Ze hebben het geweldig gedaan en ook nog eens supersnel. In minder dan twee weken, inclusief een nieuwe radarmast.” Met de Sargasso heeft hij daarna succesvol gevaren. >> Lees verder op pagina 15 Wij verzorgden de isolatie van de woning en wensen familie De Roeck en Puttevils en bemanning een behouden vaart met het ms Quenya. Wie leverden aan het ms Quenya Pinta Unisol B.V. Ramsgatseweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 Wij leverden het stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen ms Quenya en bemanning een behouden vaart. Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Rensen bv i.s.m. Oosse Maritiem bv Ontwerp en levering casco G.S.P. Projects bvba Volledige afbouw G.S.K. b.v.b.a. Makelaar Antwerps Beroepskrediet Financiering Haeger & Schmidt International GmbH Bevrachting Bond van Eigen Schippers Brugge Verzekering en accountancy De Groot Scheepstechniek B.V. 2x Cummins hoofdmotoren type QSK38-M, 1300 pk, 1800 rpm, 2x Masson keerkoppelingen type MM W4400, Kobelt afstandsbediening van DCS, 2x 64 KVa generatorsets met 4BT3.9 G4 Cummins motor en Stamford generator, 50 KVa generatorset met 4BT3.9 G3 Cummins motor en een Stamford generator, uitlaatdempers van Axces en Blokland beunkoelers Cummins Holland B.V. 2 hoofdmotoren type Cummins QSK38- M en Cummins generatorsets DCS International B.V. Kobelt elektrische motorbediening en onder folie verwerkte noodbediening ADS van STIGT 2x Masson Marine keerkoppelingen type MM W4400, red: 5,542:1. 24V solenoid t.b.v. elektrische bediening, PTO type 0 voor aandrijving van stuurwerkpomp, elastische koppeling en schroefas gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp Frans D’Hondt & Co N.V. Volledige opstelling, aanwerking en uitlijning van de motoren, keerkoppelingen, pompleidingwerk en het aansluiten van de boegschroefmotoren. ICC b.v. Marine Insulation Isolatie uitlaatgassenleidingen en akoestische isolatie van machinekamer Axces B.V. Uitlaatgassendempers hoofd- en hulpmotoren Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren Solak Las- en Montagebedrijf B.V. Alu. machinekamerplaten Bernaerts BVBA Scheepsherstellingen Diverse afbouwwerkzaamheden Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren type UC 224G15 en UC 224E15 Van Voorden Promac 2x VAN VOORDEN schroeven diam. 1700 mm, PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine en PROMAC-STUWA Dynamic roersysteem Veth Propulsion B.V. 2x Veth-Jet boegschroeven type 4-K- 1200, elk met Scania DC16 40A, vermogen 528 pk, 1800 rpm Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek Doedijns Hydraulics B.V. Hydrauliek stuurhuis Pinta Unisol B.V. Isolatie van accommodatie BVBA Broeckx Aluminium Deuren, spiegelsteunen, roeftrap, S.I. gekeurde machinekamerdeur en RAFA ramen Orlaco Products B.V. Camerasysteem Van Stappen & Cada NV Scheepselectro Elektrische installatie, Radio Holland pakket, camerasystemen, airco-installatie en aggregaten Navmate Scheepsautomatisering Hoogte- en ladingmeter RAFA B.V. Ramen Elft BVBA Complete betimmering Patrick Huys bvba Levering en aanleg van sanitair SPEEDHEAT Ridderkerk Complete vloerverwarming van woning Decorama Bvba Stoffering Hi-Safe Systems B.V. FM-200 brandblusinstallatie t.b.v. vooren achtermachinekamer Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Spudpalen, ankerlieren, ankers en kettingen A.C.E. Bartholomeeussen Autokraan SWL, 1950 kg, hydraulisch uitschuifbaar van 12 tot 18 meter Blommaert BVBA 29 alu. scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5, hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000, voormast type Improval, dakradarmast, boordlichtvleugels en stuurhuistrap Johnson Pump Nederland b.v. Johnson pompen Kalkman Scheepstechniek B.V. Kalkman ballastjet type 1200, 1200 ton water/uur met 11 kW elektromotor GAME ALL Metals RVS hoogglansgepolijste uitlaten vooren achterschip, RVS antislip traptreden, RVS machinekamerdeksels voorschip, RVS afschermstrips, RVS roofbeschermers en RVS wrijfhoutbolders Wilo Nederland BV Hydrofoor Agaat nv Levering Chevron smeermiddelen en gasolie N.V. Handelsmij Nassau Scheepsbenodigdheden en Johnson pompen Nelf Marine Paints Coating overig Belgische Scheepvaart Inspectie Classificatie Zintel Mobile Telecommunicatie en Q6 Atelier van Geffen B.V. Belettering DHR den Haan Rotterdam BV Schijnwerpers Damen Marine Components 2 straalbuizen van de Giessen Optima De Waal Machinefabriek B.V. Schroefassen en schroefasseals ClimaLogic B.V. Machinekamer- en ruimventilatoren en RVS afsluitbare kleppen

Binnenvaartkrant