Views
2 years ago

2009-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Onze
  • Meter

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 17 november 2009 Wir Wünschen GfS-Gesellschaft für Spezialschiffe mbH mit mts Anne allzeit Gute Fahrt. Auch hier lieferten wir das komplette Ruderhaus mit Hubschacht, Alutreppen und Masten sowie den kompletten Wohnungsausbau mit Isolierung, Fliesen, Möbel, Alufenster u. -türen Wij wensen GfS-Gesellschaft für Spezialschiffe mbH veel succes en een behouden vaart met mts Anne. Wij wensen GfS-Gesellschaft für Spezialschiffe mbH en hun bemanning een behouden vaart met het mts Anne. Ingenieurtechnik KWL GmbH Mainstr. 5 63906 Erienbach/Main Tel: +49 (0) 9372 - 99 04 - 0 Fax:+49 (0) 9372 - 99 04 30 www.kwlgmbh.de Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Tel. +31 481 438310 Fax. +31 481 438315 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail:info@bunkerstationheijmen.nl DUISBURG Anker- Und Verholwinden, Koppelwinden Industrie-,Wasserbau und Schiffsmechanik Fabrikation und Reparatur ” Wir wünschen dem neuen mts Anne mit den von uns gefertigten und gelieferten Ankerwinden allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. ” Schlickstrasse 15 47138 Duisburg Deutschland Internet: www.windenbau.de Tel. : +49 203 4499970 Fax. : +49 203 44999744 E-Mail: stegerwindhagen@aol.com Wir Wünschen dem mts Anne und seiner Besatzung allzeit gute fahrt Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: •Thermische olie systemen •Afgassenketels •Heet water- en stoomverwarmingssystemen Wij wensen het mts Anne en haar bemanning een behouden vaart. Konutherm BV Thermal Oil Systems Pascalweg 15b • 8071 SE • Nunspeet Tel: +31 (0)341 264283 • fax: +31 (0)341 264893 www.konutherm.nl Oeltrans Befrachtungsgesellschaft mbH Tel. +49 (0)40-253032-0 Fax. +49 (0)40-253032-42 Wendenstrasse 379 D 20537 Hamburg Tankfracht Werner Kortmann GmbH Tel. +49 (0)40-895051 Fax. +49 (0)40-8902233

De Binnenvaartkrant 45 17 november 2009 Öltrans investeert met MTS Anne opnieuw in markt Westduitse kanalen Het vorige maand in de vaart gekomen motortankschip Anne is afgebouwd door Groningen Shipyard. Opdrachtgever was de Gesellschaft für Spezialschiffe uit Hamburg, een joint venture tussen Max Sötje Tankschiffahrt en Öltrans Befrachtungsgesellschaft. Begin dit daar werd op de werf in Waterhuizen ook al een schip voor Öltrans opgeleverd: de Albert. Net als toen gaat het nu ook om een schip van 86 meter lengte en 9,50 meter breedte. De dubbelwandige Anne wordt vooral ingezet in het Westduitse kanalengebied (en de Rijn uiteraard). Öltrans ziet daar namelijk nog voldoende vraag, zei Reiner Barofka eerder in deze krant. De afbouw vond plaats bij Groningen Shipyard. Wie leverden aan het mts Anne De Anne is uitgerust met een MTU-motor. 180.00 ton laadvermogen Öltrans is een holding met bevrachtingskantoren (Öltrans Befrachtungsgesellschaft en Tankfracht) en een eigen rederij (Max Sötje Tankschiffahrt). De vloot bestaat uit dubbelwandige type C-tankers, enkelwandige gecoate type N-tankers, type N conventionele mineraalolietankers en type N zware-stookolietankers (inclusief bitumen). Öltrans vervoert met name middendistillaten, vloeibare brandstoffen, kerosine, chemische producten en zware stookolie. Het bedrijf kan beschikken over 95 schepen, die samen goed zijn voor bijna 180.000 ton laadvermogen. De Anne draagt 1606 ton bij (op 3,10 meter diepgang). De type C- tanker heeft zes tanks met een gezamenlijke inhoud van 1654 ton. De Anne wordt vooral ingezet voor het vervoer van minerale oliën. Het casco is ontworpen door Ingenieurtechniek KWL en gebouwd door de Poolse werf Renod Stocznia in Dobrzen. De voortstuwing gebeurt met een MTU 8V 4000 M60 (850 kW/1800 toeren) Renod, Stocznia Dobrzen Bouw casco Ingenieurtechniek KWL GmbH Ontwerp casco Groningen Shipyard B.V. Complete afbouw Oeltrans GmbH Bevrachting MTU Duisburg Hoofdmotor MTU 8V 4000 M60 (850 kW/1800 rpm), keerkoppeling Masson Marine, type MM W4400, elektronische motor-& keerkoppeling bediening Otto Piening GmbH Keerkoppeling en reductiekast MAHLE Industriefiltration GmbH Separator Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Discom B.V. Uitlaatgassendempers hulpmotor Deymann Rohrbau Machinekamerleidingen Dolderman B.V. John Deere generatorsets en John Deere boegschroef/ ladingpompset Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Schroef Damen Marine Components Straalbuis Blohm und Voss Schroefas en schroefasafdichting Verhaar Omega B.V. Omega 03100-4k met een vermogen van 282 kW/ 1780rpm Blokland Non-Ferro Blokland B.V. Beukoelers Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis Van der Velden Marine Systems Stuurmachine SP2525, roeraandrijving 2 DWk 6080/56, roeren 2 x HD 195, Vetsmeerapparaat type 3000/R4 handelsonderneming Beerens B.V. Aluminium Davit Kadlec & Brödlin GmbH Komplette elektrische- und elektronische Installation, Komplette Navigations- und Kommunikationseinrichtung, 2-Draht Datensteuerungssystem gekoppelt an SPS mit Touchscreen Monitor, Furuno RHRS2005TFT Radaranlage, Radio Zeeland SIGMA 500 Kombipilot, Radio Zeeland SIGMA 120 Echolot, Radio Zeeland SIGMA 130, Windmessanlage, Radio Zeeland SIGMA 700 Sprechanlage, JRC GPS-Kompass, Nauticast Inland AIS Transponder, K&B Kameraanlage, Travel Vision Q6 Sat-System, K&B Computersystem, Tanklade- und Löschprogramm, Zöllner Typhon, Sailor RT2048 Funkanlagen, SAGEM GSM- Terminal PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Mastervolt Omvormer en acculader Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Gebr. De Haan, Hoogzand Sanitair (aanleg) WindeX Engineering B.V. Overdruk en airconditioning Nicotra Gebhardt GmbH Machinekamer en ruimventilatoren MX Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmateriaal Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren RUSCH-PUMPEN FABRIK GmbH Pompen en ladingpompen T.I.P.Technik + Kompetenz Hydrofoor Winteb B.V. Ontluchtingen Licorne Petroleum Nederland B.P. BP smeerolie Bunkerstation Heijmen B.V. Gasolie, BP smeermiddelen en complete scheepsinventaris, o.a. bijboot Fun Yak 390 incl. brandvertagendheidscertificaat S.U.K Duisburg Classificatie Germachischer Lloyd Classificatie G. Theodor Freese GmbH & Co. KG Schilderwerk binnen Econosto Nederland B.V. Afsluiters/Appendages Neho Speciaal Techniek B.V. Zoeklichten en schijnwerpers RUSCH-PUMPEN FABRIK GmbH Ladingpompen Börger GmbH Pompen Endress + Hauser klokken: niveau meting en alarmering via Kadlec & Brödlin GmbH Konutherm B.V. ladingverwarmingsinstallatie Kalibra Tankmeting inhoud Voormalige scheepswerf Pattje weer in gebruik Günther Schmidt (links) en Bauke Adema. Door Jan Johan ten Have De voormalige scheepswerf Pattje in het Groningse Waterhuizen is sinds kort weer in gebruik als scheepswerf. Onder de naam Groninger Scheepsbouw Combinatie (GSC) begon manager Günther Schmidt van Groningen Shipyard er een cascowerf, die vooralsnog exclusief bouwt voor zusterwerf Groningen Shipyard. Eigenaar Günther Schmidt van GSC heeft de dagelijkse leiding in handen van Groningen Shipyard, de werf die hij bestiert samen met Daniël Gausch en Christian Hochbein. Aangezien een kapitein niet op twee schepen tegelijk kan varen, laat Schmidt het management van GSC over aan Bauke Adema. “Wij bouwen alleen voor Groningen Shipyard omdat wij ons eigen zusterbedrijf niet willen beconcurreren”, legt Schmidt uit. Het is de bedoeling dat GSC de kleinere casco’s (tot 86 meter) gaat bouwen die bij Groningen Shipyards worden afgebouwd. Casco’s vanaf 110 meter zet Groningen Shipyard zelf nog in elkaar. Voor de Groninger scheepsbouwer in Duitse handen betekent dit een omzettoename in staalwerk van 60 tot 70 procent. Een belangrijke toename, aangezien een Nederlands casco nog altijd meer waard is dan een Oost-Europees of Chinees. Mooiste werfkade Schmidt besloot tot de oprichting van GSC toen de vorige gebruiker van de voormalige scheepswerf (een recyclingbedrijf) er vertrok. “Naast de grote hal ligt een prachtige, zwaar gefundeerde, verharde kade, misschien wel de mooiste werfkade van het Winschoterdiep”, zegt Adema. GSC ging op 1 september van start en kende vanaf dag één een maximale bezetting met een groep van veertig medewerkers. De eerste klus die er werd geklaard was de bouw van twee secties voor de Bea van Reiner Barofka, het schip dat momenteel bij Groningen Shipyard wordt afgebouwd. Het eerste volledige casco (voor de Victoria) wordt er momenteel gebouwd, nog onder bouwnummer 113 van Groningen Shipyard. “Dat bouwnummer was al geregeld voordat we wisten dat het casco bij GSC gebouwd zou worden”, zegt Schmidt. “Vanaf het volgende casco bouwen we hier onder eigen nummers, beginnend met een 4.” Met de Victoria gaat er op 18 december voor het eerst in tien jaar weer een schip te water op deze werf. Groningen Shipyard heeft de afgelopen twee jaar bewezen ook binnen een zeer strakke planning afspraken voor 100 procent te kunnen nakomen. “Een afspraak is bij ons een afspraak. Is er een datum vastgesteld voor een tewaterlating of doop, dan houden we ons daar ook aan”, zegt Schmidt. “Snelle bouw en zekerheid over de afronding zijn in het kader van planning van de bouwfinanciering erg belangrijk. Wij werken zelf volgens een uitermate strakke planning en hebben heel duidelijke afspraken met onze onderaannemers. Duidelijkheid blijkt heel goed te werken; de samenwerking is bijzonder prettig.” Ook Adema is in het bijzonder gefocust op het bouwproces: “Wij hebben hier een hartstikke goede ploeg mensen. Als wij samen werken aan nog meer efficiency, kan het bouwproces nog sneller. Daarvoor wil ik mij hard maken.”

Binnenvaartkrant