Views
3 years ago

2009-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Wensen
  • Behouden
  • Twee

De Binnenvaartkrant 46 3

De Binnenvaartkrant 46 3 november 2009 Overmeer Transport Group gaat multimodaal Dat het Inland Terminal Congres dit jaar in Amsterdam wordt gehouden (16 en 17 november) is slechts één reden voor Overmeer Transport Group om er met een stand vertegenwoordigd te zijn. Het bedrijf heeft nu eenmaal zijn hoofdkantoor in de hoofdstad. Nog belangrijker is dat het evenement een uitgelezen mogelijkheid is om de nieuwe koers onder de aandacht te brengen. Overmeer Transport Group gaat namelijk multimodaal. De organisatie legt zich toe op “full service logistieke regie”. Multimodaliteit in beeld. (foto’s Overmeer Transport Group) “Klanten zoeken in toenemende mate naar een dienstverlener die als één loket fungeert”, legt algemeen directeur Johan Overmeer uit. “Men kan bij ons met alle logistieke vragen terecht. Of er nu binnenvaart, kustvaart, zeevaart, wegtransport of spoorvervoer nodig is…wij regelen het. Op een manier die het beste bij die specifieke klant past en qat qua kosten betreft zo gunstig mogelijk.” Overmeer Transport Group kan klanten van a tot z bedienen. Van deur tot deur. Ongeacht de laad- of de losplaats. Elke Europese bestemming is bereikbaar via water, weg en spoor. Ook alle voorkomende formele handelingen rond het transport nemen de regisseurs van Overmeer klanten uit handen. “Allerlei onderzoeken wijzen uit dat verladers in de toekomst meer en meer behoefte hebben aan een totaaloplossing voor hun logistieke keten”, legt Johan Overmeer de verbreding van de activiteiten uit. “Dan moet je wel alle faciliteiten kunnen aanbieden. Dus niet alleen het vervoer zelf, ook de documentenstroom, op- en overslag enzovoort.” Overmeer combineert de nieuwe filosofie met een nieuwe huisstijl. Het nieuwe logo (dat de drie vervoersmodaliteiten water, weg en spoor en hun verbinding verbeeldt) werd op 16 oktober feestelijk onthuld tijdens de Europese Warenbeurs in Kopenhagen. Transparant Het familiebedrijf is groot geworden in binnenvaartbevrachtingen, en die tak zal het ook met de nieuwe koers niet verwaarlozen. Er zijn vestigingen in Rotterdam, Oldendorf Getmold (Duitlsand) en Bray sur Seine (Frankrijk). Overmeer beschikt over een eigen vloot, een hechte groep huurschepen en een groot netwerk aan relatieschepen. Vorig jaar transporteerde het bedrijf circa 6 miljoen ton aan lading. De klanten zijn voornamelijk actief in de granen en zaden, veevoer, kunstmest, grond-, bouw- en afvalstoffen. Eerlijkheid en transparantie spelen een voorname rol. Zeker als bedrijven de regie over hun logistiek uit handen geven. Ze leggen hun bedrijfsproces immers in handen van hun logistieke dienstverlener. De productie mag niet stilvallen door een haperende aanvoer. Het nieuwe logo werd vorige maand gelanceerd tijdens de Europese Warenbeurs in Kopenhagen. Johan Overmeer: “Je moet er open in zijn: binnenvaart zal niet in alle gevallen de beste oplossing zijn. Dan kiezen we voor een andere modaliteit of een andere combinatie. Maar gelukkig wijst de praktijk uit dat heel veel vervoersstromen wel degelijk uitstekend over water geregeld kunnen worden.” Q-Barge Overmeer Transport Group maakt slim gebruik van zijn netwerk. “We zijn heus niet van plan ene een eigen controlebedrijf op te richten. Daar zijn heel goede partijen voor. Daar werken we mee samen.” Tegelijkertijd deinst de groep er niet voor terug zelf nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen. Q-Barge, een nieuw klein binnenvaartschip, is daarvan een sprekend voorbeeld. De ontwikkeling daarvan is in handen van Research Small Barges, een joint venture met Anton van Megen. Het 45 meter lange en 5,80 meter brede schip (diepgang 2,80 meter) kan 95 procent van de Europese vaarwegen bevaren. De eenheden zijn te koppelen per twee of vier, zodat efficiënter gevaren wordt. Johan Overmeer hoopt dat de bouw van de eerste twee prototypes volgend jaar zomer kan starten. “We wachten op de typegoedkeuring door IVW. Als die er is, kunnen we de tekeningen verfijnen en modellen laten testen op vaareigenschappen en functionaliteit.”

De Binnenvaartkrant 47 3 november 2009 Hydrovac 10: dubbelwandige sloplichter DOOR HANS HEILIGERS Als je er voor het eerst komt staat één ding vast: je verlaat met overweldigende indrukken de bedrijfslocatie van Burando Maritime Services aan de Torontostraat in de Botlek. Aan de buitenzijde van het terrein ligt een 470 meter lange kade, zowel voor de binnenvaart als voorzeeschepen. De zeesteiger biedt plaats aan schepen tot 270 meter lengte en met een diepgang tot 12,65 meter. Burando Maritime Services kent twee divisies: Burando Oil Logistics en Burando Maritime Logistics. En om meteen maar eens klinkende namen te noemen: FTS/Hofftrans en Service Terminal Rotterdam verzorgen binnen Burando Oil Logistics het vervoer en de opslag van zware stookolie. De huidige tankcapaciteit van 65.000 m 3 is onvoldoende voor de nog steeds toenemende vraag naar opslag. Vandaar dat op het bedrijfsterrein reeds begonnen is met de eerste werkzaamheden voor een uitbreiding met 175.000 m3. One-stop-shop Een andere groep maritieme specialisten hangt onder de paraplu van Burando Maritime Logistics. Deze ondernemingen verlenen hun diensten in de wijde omgeving van de Rotterdamse havens. Als we uitleg krijgen over de activiteiten begrijpen we onmiddellijk waarom schepen die Rotterdam aan doen telkens weer dit adres kiezen. Met één melding aan deze one-stopshop krijgt een reder alles wat hij nodig heeft tijdens zijn korte verblijf in de haven. De dienstverlening vindt plaats op een breed terrein. Van Esch-SSL houdt scheepsonderdelen op voorraad en bezorgt deze met eigen kraanschepen of laat ze wereldwijd over de weg of per luchtvracht vervoeren. Fendercare Benelux biedt een totaal pakket met fenders voor zeeschepen tot het grootst denkbare format. Dat geldt eveneens voor slangen en pompen. Daarnaast regelt ze als superintendent de opslag van natte bulk. Geen haven zonder incidenten. Komt daarbij onbedoeld en ongewild een emissie- of geurproblematiek om de hoek kijken dan heeft Ecoscrub Solutions alle kennis en tools in huis voor een wetenschappelijk onderbouwde oplossing. International Slop Disposal De terminal in de Botlek is eveneens de thuishaven van International Slop Disposal (ISD). De onderneming is opgericht in 1982 en onderging sinds dat moment een niet meer te stuiten expansie. Vanuit die positie heeft ISD zich steeds verder ontwikkeld en is het bedrijf uitgegroeid tot innovatieve marktleider. ISD heeft een eigen vloot voor het De Hydrovac is 35 meter. Het laadvermogen is 300 ton. (foto Arie Jonkman) verzamelen van vloeibaar scheepsafval, zoals bilgewater, waswater chemie, waswaterolie, sludge of septic water. Sinds 2006 is de naam van ISD eveneens verbonden aan de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart als inzamelaar van zowel vaste als vloeibare afvalstoffen van de binnenvaart. De dubbelwandige nieuwbouw sloplichter Hydrovac 10 maakt het eerste tiental schepen compleet van de ISD-vloot. De kiel voor het casco is gelegd in Rusland. De afbouw gebeurde bij De Groot Scheepsbouw & Reparaties in Moerdijk. Managing director Andreas Drenthen vertelt waarom hij de Hydrovac 10 dubbelwandig heeft laten uitvoeren. De werkzaamheden van de onderneming worden altijd uitgevoerd met de hoogst mogelijke veiligheid en met respect voor milieu en gezondheid. Anders gezegd: je moet de markt geen diensten of materiaal aanbieden waarvoor een betere oplossing bestaat binnen de laatste technieken of procedures die beschikbaar zijn. Niet voor niets werkt men al jaren onder de certificeringen van ISO- 9001 ISO-14001 en VCA. “Vandaar dat we met overtuiging het tijdperk van dubbelwandige nieuwbouwlichters zijn binnengestapt. Verdere uitbreiding en vervanging van de vloot ligt reeds gereed op de tekentafels.” Boordcomputer Alle schepen communiceren rechtstreeks via de boordcomputers met hun kantoor in de Botlek. Net als bij de eerste-hulppost van een ziekenhuis weet men aan de wal exact welke lichters binnenkomen en waarmee ze geladen zijn en hoe ze moeten worden gelost. De afmetingen van de Hydrovac 10 zijn: 35,00 x 6,40 x 2,30 meter. Het laadvermogen is 300 ton en het schip heeft vier ladingtanks. Ook wij verlieten de poort met een overweldigende indruk. En vooral ook in het besef dat alle hier gevestigde ondernemingen zonder uitzondering een toonaangevende plaats hebben bereikt op de overbekende Rotterdamse werkwijze. Dat recept vormt nog steeds de basis waarmee iedere dag ruim tweehonderd werknemers op enthousiaste wijze hun inzet bieden aan de klantenkring en de voortgang van het succes van Burando Maritime Services. Hartelijk gefeliciteerd met het dubbelwandige mts Hydrovac 10 Een (1) stuks twinscrew pomp, type EPS100. Deze pompunit wordt aangedreven door een drukvaste (EEx-de IIB) elektromotor, 52 kW. Het pompsysteem heeft een capaciteit van 100 m3/uur. Twee (2) stuks centrifugaalpompen voor het vullen van de kofferdam. Deze pompen hebben elk een capaciteit van 32 m3 bij 30 mwc. en doen dienst als ballast/dekwas/fifi pomp. Een (1) stuks vuilwaterpomp. Wij verzorgden de gehele tankbewakingsinstallatie. Wij feliciteren International Slop Disposal B.V. met het dubbelwandige mts Hydrovac 10 en wensen hen veel succes Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Wie leverden aan het dubbelwandige mts Hydrovac 10 De Groot Scheepsbouw en Techniek Veth Propulsion B.V. voorzieningen. lampenbeugel, ADNR-frame, vlaggestok EPS European Pump Services B.V. Complete afbouw Hoofdmotor Scania, type DI12-59M. Pinta Unisol B.V. Isolatie woning en voorlichtmast. Een (1) stuks twinscrew pomp, type ING Bank Rotterdam Financiering Vermogen 350 pk, 1800 rpm. WindeX Engineering B.V. Overdruk en Licorne Petroleum Nederland BV EPS100. Deze pompunit wordt SAA Overvliet Assurantie Makelaars Doedijns Hydraulics B.V. airconditioning geleverd en gemonteerd BP smeerolie aangedreven door een drukvaste (EEx- Verzekering Hydrauliek stuurhuis Novetec B.V. Machinekamer ventilatie, ARGOS-Verschuren B.V. Levering gas de IIB) elektromotor, 52 kW. Het ADS van STIGT Keerkoppeling Alphatron Marine B.V. RVS afsluitbare regenroosters en en BP smeerolie en materialen pompsysteem heeft een capaciteit van W. Kortman Isolatie Radar en volledige MF lijn brandkleppen Hempel (The Netherlands ) B.V. 100 m3/uur. Twee (2) stuks Isolatie uitlaatgassensystemen Loen Services B.V. Hi-Safe Systems B.V. FM 200 Verfsysteem centrifugaalpompen voor het vullen van De Ruyter Dieseltechniek B.V. Aanleg en inbedrijfstelling van de brandblusinstallatie voor- en achterschip Cedes Rozenburg Reinigingsproducten de kofferdam. Deze pompen hebben elk Generatorset 107 kVA t.b.v. elektrische installatie Polmai Brandbeveiliging en scheepsbenodigdheden een capaciteit van 32 m3 bij 30 mwc. boordnetbedrijf, motor: Cummins QSB Victron Energy B.V. Brandblusmaterialen, Inspectie Verkeer en Waterstaat en doen dienst als ballast/dekwas/fifi 5G3, generator: Marathon 363 CSL 1607 Omvormer en acculader veiligheidsmiddelen en Classificatie pomp. Een (1) stuks vuilwaterpomp. DCS International B.V. Kobelt motor Hora Leusden Holland Ramen scheepsinventaris Bureau Veritas Hoveko b.v. bedieningen & schroefasremmen DSB Interbouw B.V. Betimmering Dijvler Materiaal B.V. Classificatie Voor- en hoofdalarmering, de Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Van Eijk Installatietechniek BV Ankers, ankerlieren en kettingen A. Nobel & Zn. Filtration & drukalarmering en de niveaumeting Axces B.V. Water- en rioleringsinstallaties en Handelsonderneming Beerens B.V. Separation B.V. Kalibra International B.V. Uitlaatgassendempers levering en aanleg van sanitaire Blauwbord, blauwe kegels, Waterzuiveringsinstallatie Tankmeting

Binnenvaartkrant