Views
3 years ago

2009-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Wensen
  • Behouden
  • Twee

De Binnenvaartkrant 34 3

De Binnenvaartkrant 34 3 november 2009 TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV Wij wensen VOF Ro-Fo Maritiem een behouden vaart met het kvb Sjouwer & Sjouwer I Wij leverden het stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek. Wij wensen kvb Sjouwer & Sjouwer I en bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Wij leverden en installeerden o.a. de navolgende apparatuur: • De complete electrische installatie met Oechies tweedraads plc-systeem en touch-screen bediening • Airco installatie • Alphatron nautische pakket • Alphatron camera systemen • Lading meter Sygo Poe Poe !!! Voor Sjouwer 1 hebben wij geleverd: Veth-Jet type 4-K-1200. Scania motor type DC-16, 528 pk, 1800 rpm. Voor Sjouwer 2 hebben wij geleverd: Veth-Jet type 4-K-1200 en Veth-Jet type 4-K-1300, Scania motor, type DC16 40A, 528 pk/1800 rpm. Scania motor, type DI16 52M, 638 pk, 1800 rpm Wij wensen VOF Ro-Fo Maritiem veel succes en een behouden vaart. Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl Holland Shipyards en Concordia Shipyards BV wensen VOF Ro-Fo Maritiem en de bemanning een... behouden vaart! Concordia Shipyards BV Postbus 50 4250 DB Werkendam T +31 (0) 183-600391 F +31 (0) 183-600192 E info@concordiashipyards.nl W www.concordiashipyards.nl Holland Shipyards Rivierdijk 436 3372 BW Hardinxveld-Giessendam T +31 (0) 184-630516 F +31 (0) 184-621172 E info@holland-shipyards.nl W www.holland-shipyards.nl

De Binnenvaartkrant 35 3 november 2009 Kruier krijgt hulp van Sjouwer Door Jan Hoek Robert van der Meulen uit Sneek en Folkert Semplonius uit Haskerhorne zijn twee zelfstandige schippers. Robert was eigenaar van de Wendy- Iris en Folkert van de Semmy. Op een gegeven moment kon laatstgenoemde zijn schip verkopen en spraken ze over een samenwerking. Besloten werd dat Folkert een half jaar zou meevaren op de Wendy-Iris om te kijken hoe een nauwe samenwerking in de praktijk zou verlopen. Na een geslaagde ‘proeftijd’ besloten beide Friese schippers de krachten te bundelen in vof Ro-Fo Maritiem. Ook de Wendy-Iris werd verkocht en Robert en Folkert kochten een één jaar oud 173 meter lang koppelverband dat de naam Kruier en Kruier I kreeg. Op het moment dat ze besloten de Kruier te verlengen tot 183 meter, kregen ze via makelaar René Kriesels een interessant aanbod voor een nieuwbouw-koppelverband. Het concept en de prijs waren goed, met als resultaat dat ongeveer een maand geleden het bij Holland Shipyard in Hardinxveld-Giessendam afgebouwde koppelverband van in totaal 190 (104 + 86 meter) x 11,45 meter werd opgeleverd. Dit 5985 ton metende schip kreeg de naam Sjouwer en Sjouwer I. Op 18 september vond de geslaagde geladen proefvaart plaats en eind oktober had de Sjouwer al acht reizen achter de rug met gevarieerde vrachten als grind, zand, containers en cokes. Voor hun negende vracht moest ruim 2500 ton kolen (meer was niet mogelijk vanwege de lage waterstand) geladen worden voor Mannheim. Het interview is zodoende bij de Antwerpse Bulk Terminal (ABT). Nietsvermoedend rijd ik mijn grijze Suzuki de aan het Delwaidedok gelegen Kaai 750 op en ga na een prettig verlopen gesprek een uur later met een pikzwarte auto het terrein weer af. Een zwarte Suzuki is na Koninginnedag, zo bleek onlangs in een tvprogramma van Paul de Leeuw, op dit moment niet de meest populaire auto. Mijn auto zag er op dat moment net zo uit als de Sjouwer na het lossen van een vracht vettige cokes. Ondanks die vracht zijn Folkert en Robert zeer tevreden over hun bevrachter: “We varen al geruime tijd voor HTAG uit Duisburg; door de continuïteit blijven wij hen ook met de Sjouwer trouw, want we liggen Robert van der Meulen (links) en Folkert Semplonius. (foto Jan Hoek) eigenlijk nooit stil.” De Sjouwer en Sjouwer I worden voortgestuwd door twee Mitsubishi’s van 1700 pk elk bij 1600 toeren. Het koppelverband is turnkey gekocht bij Chris Kornet van Concordia Shipyards. De eigenaren vertellen over de afbouw: “Het was een keurige en leuke samenwerking. Als we iets anders wilden dan in het bestek stond, volgde er soms een kleine discussie, maar we gingen altijd lachend uiteen.” “Het Chinese casco komt uit Nanjing en ziet er keurig en strak uit. Je ziet dat Kornet in China goede grond heeft en de regie via een medewerker ter plaatse zelf in de hand heeft. Het bestek is in overleg samengesteld, waarbij keurig is voldaan aan een paar eisen van ons. Zo wilden wij een iets langere stuurhuiskolom; we zijn van mening dat als je een containerschip aanbiedt dat ook voldoende moet kunnen vervoeren. Dat is gelukt, want door de wijziging van één laag containers extra kan de Sjouwer 400 TEU vervoeren.” “Het had als consequentie dat er een zwaarder aggregaat moest komen en een langere stuurhuistrap. Verder hebben we de indeling van de woning op de tekening aan laten passen, maar daar blijft het wat betreft de veranderingen wel bij. We hebben bij het vaststellen van het bestek gelet op de centen en het hoefde voor ons niet al te luxe. Niettemin is het een fraai schip met eenvoudige luxe geworden én met mooie vaareigenschappen.” Gouden ploeg Folkert en Robert lossen elkaar normaal gesproken elke veertien dagen af en dat bevalt de eigenaren uitstekend. Ze besluiten hun verhaal: “Als een van ons van boord gaat, dient de ander zich maar te redden; dat geeft de nodige rust. Aan boord van de Sjouwer is naast ons ook nog een stuurman actief. Voor de Kruier en Kruier I hebben we drie kapiteins in dienst. Ze denken alle drie anders, maar vullen elkaar perfect aan. We beschikken met die mannen over een gouden ploeg. Ze gaan veertien dagen op en zeven dagen af en wij zijn bijzonder blij met hun inzet; daar valt of staat je onderneming mee.” Folkert Semplonius en Robert van der Meulen zijn al sinds 1989 actief in de binnenvaart en hebben hun hele ziel en zaligheid in hun bedrijf gestopt. Varen met een gemakkelijk manoeuvreerbare Kruier en Sjouwer is hun beloning. ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl Wie leverden aan het kvb Sjouwer & Sjouwer I Concordia Shipyards B.V. Ontwerp casco Holland Shipyards B.V. Complete Afbouw Rabobank Altena - Werkendam Financiering Kriesels Scheepsmakelaar Bemiddeling aan- en verkoop HTAG Hafen- und Transport AG Bevrachting Vereniging Noord Nederland U.A. Verzekering Koedood Dieselservice B.V. 2 Mitsubishi hoofdmotoren S16R- C2MPTK, 1700 pk, 1600 rpm Rubber Design B.V. Flexibele ophanging uitlaatgassendempers en flexibele opstelling motor ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7350, 5,031:14, ZF Propulsion Control motorbediening elastische koppeling Machine Support B.V. Uitlijnen motoren Novetec B.V. Machinekamerventilatie, RVS afsluitbare, regenroosters/ brandkleppen en ATEX ruimventilatie en uitlaatgassaendempers SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Aluminium machinekamerplaten op het achterschip Koevoets Confit & Fit bedrijf Koevoets Machinekamerleidingen en appendages Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. John Deere generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford Generatoren AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht 2 AMW Scheepsschroeven diameter 1800 mm, 4-bladsschroef, 1 x linkse en 1 x rechtse draairichting Damen Marine Components Straalbuizen De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallaties met schroefasremmen, Stuwa schroefasseals, Stuwa roersysteem en Stuwa stuurmachine Veth Propulsion B.V. Veth-Jet type 4-K-1200. Scania motor type DC-16, 528 pk, 1800 rpm. Voor Sjouwer I een Veth-Jet type 4-K- 1200 en Veth-Jet type 4-K-1300, Scania motor, type DC16 40A, 528 pk/1800 rpm. Scania motor, type DI16 52M, 638 pk, 1800 rpm Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie B.V. Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek. Doedijns Hydraulics B.V. Hydrauliek stuurhuis Handelsonderneming Beerens B.V. Dakradarmast type Dortsman, uitschuifbare stuurhuistrap, enkel uitschuifbare radarmast, sierradarmast type Reintrade Diep, heklichtbeugel type Millennium, boordlichtbakken, camerasteunen, BX scheepsdeuren, loopplank en steunen, roeibootdrager, hijsevenaar, stackerhengel, zwemtrap, haakstok, ADNR-frames en blauwe kegels Alphatron Marine B.V. 2 x JMA 609 TFT radars, volledige MF lijn, Alphachart, Alphacam RVS camera systeem Oechies Elektrotechniek Electrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer en acculader Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Boer Staphorst B.V. Keuken en sanitair Hoko Installatiebedrijf Aanleg sanitair leidingwerk SPEEDHEAT Ridderkerk Complete vloerverwarming van woning Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering WindeX Engineering B.V. Airconditioning Hi-Safe Systems B.V. FM 200 brandblusinstallatie voor- en achterschip Schegro B.V. Scheepsbenodigdheden Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B. V. Autokraan, ankerlieren, ankers, kettingen, koproerkleppen en spudpalen All Pumps Holland B.V. Victor pompen Shell Marine Products Smeerolie Huchem Special Products BV HC Roka, HC-Shipclean en HC- Glashelder Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Langius Maritiem B.V. Smeermiddelen Dekker & Stam B.V. Scheepsbenodigdheden Advecon Sign Service De complete belettering

Binnenvaartkrant