Views
3 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 52 6

De Binnenvaartkrant 52 6 oktober 2009 Evenement op komst? Mail het ons: service@binnenvaartkrant.nl .nl VRAAG PRIJS EN VERGELIJK!!! FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 541.40.05 tel.: +32(0)3 - 231.16.13 fax: +32(0)3 - 226.66.07 mail: gh-francois@vanstappen.be Als er een veelzijdige en kostenefficiënte tak van transport is, is dat de binnenvaart. Volgens de prognoses zal het goederenvervoer de komende jaren sterk stijgen. De binnenvaart is filevrij waardoor ze maximaal van deze groei kan profiteren. Mits belanghebbende partijen weten wat binnenvaart voor hen kan betekenen. Een beter imago brengt meer lading in het schip. Bureau Voorlichting Binnenvaart werkt aan het imago van de binnenvaart. Met resultaat! Dankzij ca. 700 binnenvaartondernemers en A- en hoofdsponsors; het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam. Uw bijdrage maakt meer mogelijk. Overheid en verladers hebben vertrouwen in het vervoer over water. Het BVB versterkt de positie van de binnenvaart verder. Voor slechts € 0,15 per ton (incl. BTW) heeft de sector een professioneel voorlichtingsbureau. Heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op. Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Scheepsreparatiebedrijf in ’s-Gravendeel SHIPFIX TECHNIEK W. Steenbergen -reparatie, leveren en plaatsen van: pompen, compressors aggregaten, hydrofoors, lieren en nog veel meer -dieselmonteur met ruime Mitsubishi ervaring -klein ijzerwerk -ook tijdelijke werkkracht voor reparatie/dieselbedrijf Werkt voor aantrekkelijke tarieven op ZZP-basis Tel: 06-15204640 Internet: www.shipfixtechniek.nl E-mail: info@shipfixtechniek.nl De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 53 6 oktober 2009 Hot Americano, op zoek naar beroepsvaart op de Mekong-rivier (deel 2) DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN We arriveren in Pak Beng, een gehucht zonder koelkasten die koelen, en zonder elektriciteit ’s nachts. In sommige huizen hoef men zich overdag ook niet druk te maken om de elektriciteitsvoorziening. Die hebben ze gewoon niet. Het blijkt niet echt een grensplaatsje te zijn, Pak Beng, al dacht ik van wel. Ik ben niet gezegend met mijn vaders gevoel voor afstanden. Niet, nee. Op de kaart ligt Pak Beng wel vlak bij de grens, maar ik zou het niet willen lopen richting Thailand. Al schijnen er toeristen te zijn die dat wel doen. Maar wij lopen niet. Zeker niet. Wij varen. En wel in een slowboat op de Mekong richting Luang Prabang. Pak Beng ligt halverwege onze route. Vanuit dit dorp wordt nog altijd handel gedreven met de oude Frans-koloniale hoofdstad Luang Prabang. En worden wij toeristen bij bosjes aangevoerd. De handel in opium en marihuana maakt al duizenden jaren deel uit van de cultuur hier, maar is illegaal. Gouden Hand Nou, we hebben de slowboat nog maar net verlaten en lopen kreunend met houten kont het gehucht binnen of ik heb al beet. Je ziet het ze denken: aan die hippie daar kunnen we wel het een en ander slijten. Binnen geen tijd heb ik drie vlijtige kleinhandelaren aan de haak. Weed? Opium? Coke? Crystal Meth? Ladyboy dan? Ik ben hier helemaal niet voor drugs man! Ik ben hier om iets over de binnenvaart te schrijven. En we zijn moe van het op houten dek en bankjes zitten, en willen slapen. Frank Antonie van Alphen doet verslag van een reis over de Mekong. Hij kijkt met meer dan gemiddelde belangstelling naar de scheepvaart op de Moeder der Wateren, zoals de rivier in Zuidoost-Azië genoemd wordt. Ik had een hotelkamer verwacht waarvan het hurktoilet zich naast het bed zou bevinden. Maar het verblijf blijkt luxer dan ons laatste logies in Thailand. Rond elven wordt de elektriciteit in Pak Beng eraf gegooid. Het hele dorp draait op generatoren. De rust valt als een dikke deken neer. De nacht is vol nachtdieren. En dat slaapt heerlijk. Al zijn er die een andere mening zijn toegedaan, als een handdikke schaduw wegschiet in een nog grotere schaduw. Maar het is heerlijk rustig zonder het Amerikaanse gewauwel, waar we de hele dag naar hebben moeten luisteren in de slowboat. Niet dat ik een hekel aan Amerikanen heb, ze hebben ons tenslotte bevrijd. Maar wat niet is, kan nog komen. De volgende ochtend koop ik een blauw t-shirt dat ik nooit meer zal dragen. De Gouden Hand van Boeddha staat erop afgebeeld. Vrij vroeg in de ochtend zetten wij de tocht vanuit het westen van Laos voort, stroomafwaarts richting Luang Prabang. Onderweg zal er nog een hoop fraais te zien zijn op en rond die bruine Mekong. De Amerikaanse toeristen blijken nog steeds niet te zijn gearresteerd, om hun gezwaai met zakjes drugs gisteren aan boord. De Laotiaanse politieman in burger is niet terug aan boord gestapt, de Ammies kijken nog steeds goedgemutst en maken meer herrie dan ooit tevoren. Dus zullen ze de agent ook geen afkoopsom hebben moeten betalen. Of het tarief bleek gunstig. Het hele ‘waaaauww meeeennn great!’ kan weer helemaal opnieuw beginnen. En wel zeven, acht uur lang. Want zo lang duurt de tocht naar de oude hoofdstad, waar het blijkt te sterven van de toeristen. Bamboe Schrijven voor reismagazines is liegen. Geen enkel reistijdschrift zou publiceren dat de Mekong bruin is, dat er geen kleurrijke scheepjes zijn te zien zoals de folder vermeldt, en dat de regenwouden eerder grauw dan groen ogen. Toch is de omgeving mooi. Lelijk kan zeker mooi zijn. De dorpjes die voorbijdrijven lijken opgetrokken uit de kurkdroge oevers waarop ze staan. De bamboe waarvan de armetierige hutjes zijn gebouwd, lijkt hier ook voor de binnenvaartsector te worden gebruikt. Tenminste, dat lijkt zo te zijn tijdens onze tweedaagse reis, die wij over deze ruim 4000 kilometer lange rivier maken. Sommige bronnen beweren 4500 kilometer, weer andere 4800. Je kunt ook niemand meer geloven tegenwoordig. Hoe meer informatie op het internet, hoe meer leugens. Per auto zou je met een snelheid van 200 kilometer per uur, een dag en een nacht achter elkaar door Schipper en matroos kunnen net zo goed in de kroeg gaan zitten, want varen is er in het droogseizoen niet bij. (foto www.manonbruininga.nl) moeten rijden, om een rivier van deze lengte van bron tot delta te kunnen zien. De Mekong is net zo lang als de Donau, Rijn, Rhône en Seine tezamen. Row your boat gently down the stream. Triest liggen binnenvaartschepen niet kleurig maar verschillend van formaat werkeloos langs de kant. Met allemaal hetzelfde probleem: niet genoeg diepgang. Diepgang is sowieso al een probleem voor de Mekongschepen. En tijdens een droogseizoen als dit is het helemaal feest. Schipper en matroos kunnen net zo goed in de kroeg gaan zitten, want varen is er niet bij. Dus laten we het dan maar over de rivier zelf hebben, deze ‘Moeder der Wateren’. De Chinezen noemen de Mekong Lancang Jiang. De Thai zeggen Mae Nam Khong tegen haar. De Laotianen zeggen Menan Khong en in Khmer-taal wordt de rivier Song Tien Giang genoemd. Zoveel namen voor een poepbruine rivier. Sorry moeder. (wordt vervolgd) ‘Tijdelijke Antwerpse vestiging’ voor Veth Henk Ebbers (links) en Wim Boom. (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Op de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen stond in de loodsen van de Waagnatie een nieuwkomer met een bekende naam. Voor de eerste maal werd Veth Propulsion bijgeschreven in de catalogus van de standhouders op deze gezellige vakbeurs. Op de Nederlandse beurzen van Gorinchem en Rotterdam is Veth Propulsion vaste gast met een scala van producten in zijn ruim bemeten stand. Antwerpen had al vaak op de agenda gestaan maar tot nu toe was daar geen invulling aan gegeven. Vandaar dat nu voor de eerste maal met een bescheiden blikvanger een tijdelijke Belgische vestiging van de onderneming uit Papendrecht werd opgesteld. Henk Ebbers en Wim Boom vertegenwoordigden de onderneming met veel kennis en even zo veel plezier in de manier waarop ze de gasten uitleg over de producten gaven. “Onze Belgische relaties hadden al zo vaak gevraagd of wij de beurs zouden aandoen”, zegt Henk. “We hebben ons voornemen niet langer uitgesteld.” Veth Propulsion heeft in de Belgische binnenvaart een uitgebreide relatiekring. Er werden Z-Drives geleverd aan GSP voor de spraakmakende estuaire schepen Deseo en Tripoli. In de zeevaart en baggerij worden met regelmaat installaties geleverd aan de vloot van Jan de Nul en DEME. Nieuwe proefstand Gevraagd naar de laatste actualiteiten vertellen Ebbers en Boom dat er projecten gaande zijn voor passagiersschepen, veerponten in Griekenland en Noorwegen. Ook zal er geleverd worden voor een nieuwbouw van Noordhoek dat bij De Hoop een serviceschip bouwt. Naast de bekende producten als de roerpropellers, stuurroosters en spudpalen heeft Veth onlangs een nieuwe proefstand in gebruik genomen. Hierin kunnen de grootste motoren van Scania en Sisu getest worden. Veth Propulsion bouwt ook generatorsets met een capaciteit van 40 tot 650 kVA, die eveneens op de proefstand kunnen worden getest.

Binnenvaartkrant