Views
4 years ago

2009-19

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Antwerpen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Marine

De Binnenvaartkrant 34 8

De Binnenvaartkrant 34 8 september 2009 Wij feliciteren V.O.F. Vitesse van harte met het ms Vitesse. Maritieme betimmeringen en interieurbouw

De Binnenvaartkrant 35 8 september 2009 Eigenaren Vitesse liepen vooraf al virtueel door nieuwe woning >> Vervolg van pagina 33 De benodigde power wordt geleverd door de Caterpillar C3512 van 1835 pk bij 1600 toeren. Voorop komt nog bijval van de door een Caterpillar C18 van 608 pk aangedreven boegschroefinstallatie (van Van Wijk). Die gezamenlijke inspanning zorgt voor een moeiteloze manoeuvre die eindigt met een finale van de spudpalen (DMC). Meteen blijkt ook dat de aan boord opgestelde camera’s uiterst functioneel zijn. De beelden staan vlijmscherp op de schermen en dat komt goed van pas; het achterschip moet in een inham. De communicatie-/ navigatieapparatuur is geleverd door Dacom uit Werkendam. Dat is tevens de werkplek van Peter Versluis jr. Natuurlijk heeft hij met heel veel plezier met zijn vader en broers nagedacht over de elektronica. Er zijn tien vaste cameraopstellingen en in de mast is een dome (bolletje) geplaatst. Die camera kan 360 graden rond en heeft een zoom die de verrekijker op achterstand zet. Als noviteit heeft Dacom het camerasysteem via quadboxen en het netwerk gekoppeld aan alle beeldschermen die aan boord zijn. Overal kun je het gewenste beeld oproepen en weergeven. De beelden kunnen ook worden geëxporteerd naar internet of een gsm: handig als je ergens ligt en zelf niet aan boord bent. Op afstand kun je alles in de gaten houden. Ook nieuw is dat alle camerabeelden automatisch drie weken lang worden opgeslagen. De mast op het achterschip trekt meteen de aandacht vanwege de bijzondere uitvoering. Er staan bovendien twee satellietbollen op, waarvan er één dienst doet voor de ontvangst van televisiebeelden. Over de andere bol doet Dacom nog wat geheimzinnig omdat het nog een proefopstelling betreft. Versluis jr. belooft ons op de hoogte te houden van de ontwikkelingen bij Dacom. (foto’s Hans Heiligers) De keuken. 3D-programma De inrichting van het schip, het stuurhuis en de lessenaar is afgeleid van een eerste ontwerp van Peter Versluis sr. Hij heeft met veel geduld in een 3D-programma het complete schip getekend met daarin alle opstellingen. Anders gezegd: nog voor het schip was aangekomen hadden hij en Rika al een virtuele rondgang gemaakt door hun woning en stuurhuis. Er is veel bedacht, aangepast en veranderd. De woning kreeg een extra hoogte van vijftien centimeter. Uiteindelijk is er een mooie open woonruimte ontstaan met een notenhouten vertrekpunt waarin naast de keuken (Versteeg Keukens) en de living ieder zijn eigen ruimte heeft. Voor Rika is een royale hoek ingericht voor haar piano en Peter heeft er een open werkplek met zijn kantoor. Hoogendoorn is er in geslaagd de 3D-fictie om te zetten in een glanzende werkelijkheid. De lessenaar in het stuurhuis (Kampers) is uitgevoerd in glanzend zwart, antraciet en rvs. In combinatie met een door Rika bedachte en gedurfde combinatie van paarse vloerbedekking en dito leren bankbekleding mag het geheel als zeer geslaagd worden betiteld. Kleindochter Erika Hovestadt heeft het schip gedoopt, de eerste reizen zijn reeds gemaakt. Peter Versluis heeft voor de bevrachting al meer dan twintig jaar een prima band met Rhenus. De tweede thuishaven van de Vitesse is Basel. Zoon Gerben die nog op school zit, vliegt daar zo nodig iedere twee weken heen. Zijn recordaankoopprijs voor een Easyjet-ticket staat op 21 euro, grapt hij.

Binnenvaartkrant