Views
3 years ago

2009-18

  • Text
  • Schip
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 25 augustus 2009 Wij verzorgden de complete 2-draadsbediening en visualisatie voor het gehele koppelverband, met o.a. 2x PLC-systeem en 4x Touchsreen 15”. Wij wensen Kvb ESPERANTO-3 EN ESPERANTO-4 EEN BEHOUDEN VAART. VOOR 2-DRAADS-SCHEEPSBESTURING EN TANKMEETSYSTEMEN gaat u naar: STARPOINT Industrial Automation B.V. Zuidplaspolderweg 4 2841 DD, Moordrecht Tel.: 0182-373244 Fax: 0182-372382 E-mail: info@starpoint.nl Website: www.starpoint.nl Wij leverden het stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen kvb Esperanto 3 en Esperanto 4 en bemanning een behouden vaart. Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Wij wensen V.O.F. Scheepvaartonderneming Esperanto een behouden vaart met het kvb Esperanto 3 en Esperanto 4. OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Rensen Shipbuilding B.V. Een behouden vaart V.O.F. Scheepvaartonderneming Esperanto Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp en de bouw van het casco voor V.O.F. Scheepvaartonderneming Esperanto mogen verzorgen. Het is tijd voor de Rabobank. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rabobank.nl/oosterschelde www.rabobanktholen.nl www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl

De Binnenvaartkrant 45 25 augustus 2009 Esperanto: technisch hoogstandje van Tinnemans Scheepsbouw DOOR JO BINDELS Vanaf de brug bij Wessem zie ik dat de Esperanto losmaakt van de kade in de haven van P H Tinnemans & Zn. Het duurt even, maar dan komt de duwsteven achter de gebouwen van Antonius Vesselheads tevoorschijn. De Esperanto, deel van een koppelverband, is aan zijn eerste proefvaart begonnen. De Esperanto is een product van Tinnemans Scheepsbouw in samenwerking met de Maasbracht Groep. Het middenschip komt van de Duisburgse werf Triton. Tinnemans Scheepsbouw haalde dat daar op, schafte een droogdok aan en voltooide het volledige casco met schroeven, schroefassen, roeren en straalbuizen. Daarna is de Esperanto in Maasbracht en met inschakeling van de leden van de Maasbracht Groep afgebouwd. Door opdrachtgever Pieter Leeuwestein uit Dordrecht en Tinnemans Scheepsbouw is niet bezuinigd op deze afbouw. Resultaat is een technisch hoogwaardig schip met een mooie belijning, veel vaarcomfort en veiligheid op een hoog niveau. Daaraan heeft ook bijgedragen dat uitsluitend componenten van A- merken zijn gebruikt, die zijn geleverd en/of geïnstalleerd door gerenommeerde bedrijven. Dat comfort komt ook tot uiting in de inrichting van de stuurhut en de woning, uitgevoerd door de afdeling ‘hout’ van Geert Tinnemans van Tinnemans Scheepsbouw. Reefers De uitschuiftrap naar het stuurhuis is vastgelast op de roef en aan de stuurhut. De ventilatoren kunnen zowel links- als rechtsom draaien. Tijdens de vaart voeren zij voor de machinekamer verse lucht aan om te koelen; als het schip stil ligt wordt de warme lucht afgevoerd. Ook de stroomvoorziening is optimaal uitgevoerd. De twee gedempte generatoren van elk 107 kVA zijn parallel geschakeld en gaan samen op het net. Zodra de eerste generator voor 70 procent wordt belast, schakelt de tweede automatisch in. De generatoren zijn in staat om 24 reefers gelijktijdig te bedienen. Evenwel is het niet mogelijk om de 24 koelsystemen in de koelcontainers gelijktijdig in te schakelen, want dat vraagt zo veel stroom dat de volledige stroomvoorziening zou uitvallen. Het systeem is daarom zodanig opgezet dat de reefers, die niet volcontinu draaien, een voor een worden ingeschakeld als koeling wordt gevraagd. Ter verhoging van de veiligheid is er voor gezorgd dat de motoren onder alle omstandigheden zijn te bedienen. Als de gashendels uitvallen, zorgt een tweede sys teem van regulateurs achter de gashendels dat de schipper de bediening kan voortzetten. Verder kan de schipper op het Dankzij het Programmable Logistic Center kan de schipper in het stuurhuis precies volgen wat waar gebeurt met de machines aan boord. (foto Jo Bindels) Programmable Logistic Center precies volgen wat waar gebeurt met en door de machines en apparatuur aan boord. Zeer in het oog springende details zijn de compleet hoogglans gepolijste sierpijpen, raamlijsten, bolders, railingwerk, gangboorden, boeiingen en halfronden van roestvaststaal. De Esperanto meet 110 bij 11,45 meter en heeft een laadvermogen van 2917 ton. De duwbak is 73 bij 11,45 meter en heeft een laadvermogen van 2700 ton. Meer stuwkracht Op advies van Pieter Leeuwestein is het achterschip zodanig gevormd dat de schroeven goed water krijgen. Daardoor en doordat de schroefassen verder naar buiten zijn geplaatst ontstaat er meer stuwkracht. Dat heeft Tinnemans Scheepbsouw goed naar de praktijk vertaald. Het koppelverband liep tijdens de proefvaart op het Hollandsch Diep met 5500 ton lading 21 kilometer per uur. Na de laatste aanpassingen en de uiteindelijke, geslaagde proefvaart ontving de Esperanto het IVWcertificaat voor volcontinuvaart. Het schip geldt als een paradepaard voor de kennis en kunde van Tinnemans Scheepsbouw en de Maasbracht Groep. Hét adres voor elke schipper! Op het kvb Esperanto 3 en Esperanto 4 leverden wij: 2 stuurroosters ø 1400 m.k.i.c Caterpillar C18 608 PK, 4KK 1300 met een caterpillar C 18, 608 PK Wij wensen V.O.F. Scheepvaartonderneming Esperanto veel succes en een behouden vaart. H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 Wie leverden aan het kvb Esperanto 3 & Esperanto 4 Triton Duisburg Bouw casco Caldic Techniek B.V. Handelsonderneming Beerens B.V. Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. DESMI K&R Pompen B.V.” Kamar Contracting B.V. Stamford generatoren Siermast type Brixon, uitschuifbare Betimmering bak S80-70-220/A02 Algemene dienstpomp, Ontwerp en bouw casco Damen Marine Components stuurhuistrap, sierradarmast type P.H. Tinnemans & Zn. bv S100-80-1956/A02 Algemene Rensen Shipbuilding B.V. Levering casco 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima Reintrade Halfdiep, BX scheepsdeuren, scheepsreparatie Betimmering dienstpomp, NSA50-200/185 Druk pomp Gyron Crew B.V. Bemiddeling personeel diameter 1762 mm rvs gepolijste heklichtbeugel type Varenna Keukendesign Studio Keuken All Pumps Holland B.V. Pompen Tinnemans B.V. Complete afbouw IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Millennium, rvs gepolijste Weterings Expeditie B.V. Unitrans Techniek Rabobank Goes Financiering Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - boordlichtvleugels, spiegels + steunen, Montage van de keuken en stellen Slangenhaspel Model HVR B20S1-200IR Vereniging Oranje, Onderlinge Van Tiem B.V loopplank + steunen, zwemtrap, ADNR- De Winter Schildersbedrijf BP Nederland B.V. Castrol smeerolie Verzekering van Schepen U.A 3 boegschroeven, 2 stuurroosters rond frame, stackerhengels, haakstokken, Behang- en schilderwerk in de woning bak SLURINK bunkerstations Verzekering 1400 MKIC met een caterpillar C18 608 PK, blauwe kegels, rvs gepolijste Van Lier Installatietechniek Maasbracht Levering gas- en smeerolie Pon Power B.V. 4KK 1300 met een caterpillar C 18, 608 PK, wentelroeftrap, rvs gepolijste B.V. Sanitair (aanleg) TWAN v.d. WIEL Accountancy 2 Caterpillar hoofdmotoren Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers machinekamerdeur, vlaggestok Frencken V.O.F. Stoffering STARPOINT Industrial Automation B.V. Reintjes Benelux BVBA 2 Reintjes Kampers Scheepskonstruktie B.V. Linssen Electronica B.V. Novetec B.V. Machienkamerventilatie + complete 2-draadsbediening en visualisatie keerkoppelingen WAF 665L 5,7:1 Stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek Nautische apparatuur RVS afsluitbare regenroosters, voor het gehele koppelverband, met o.a. C.C. Jensen Benelux B.V. Seperator Van der Velden Marine Systems PERISKAL Group Tresco Wuustwezel brandkleppen, ATEX ruimventilatie 2x PLC-systeem en 4x Touchsreen 15 Amco Compressoren B.V. Compressoren Stuurpaneel HP 6000, roeraandrijving 4 Periskal Radar Overlay Hi-Safe Systems B.V. Jos Winkelmolen - Creatief ontwerp & General Services Holland B.V. DWKK 6080/75, roeren 4 x Dolphin Sygo B.V. Scheepslading– en hoogtemeter Brandbeveiligingsapparatuur uitvoering Belettering Isolatie uitlaatgassensystemen 1750/220, spoiler 2 x spoiler type 1750, RAFA B.V. Ramen Machinefabriek en Verbunt b.v. Industriële reiniging en Dolderman B.V. vetsmeerapp type 3000/R8, diversen Loggers Rubbertechniek B.V. Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. conservering Generatorsets hydrauliek dekwerktuigen. Flexibele opstelling woning Ankerlieren, spudpalen en autokraan Schilderwerk buiten

Binnenvaartkrant