Views
3 years ago

2009-18

  • Text
  • Schip
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 36

De Binnenvaartkrant 36 25 augustus 2009 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 95,- excl 200 AMP 160,- excl 230 AMP 175,- excl EXIDE 900 CCA 175,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl www.kika.nl Giro 8118 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr Openingstijden: Ma t/m Vrijdag 9 tot 5. Daarbuiten in overleg. In overleg levering aan boord. Al onze prijzen ex. btw geldig t/m 30 september 2009 of zolang de voorraad strekt.

De Binnenvaartkrant 37 25 augustus 2009 Van ASV tot CBRB Bert Visser stopt volgende maand als voorzitter van de Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers (OPTO) bij het CBRB. Ronald Versloot van het mts Commander is zijn opvolger. Versloot was al vicevoorzitter van de groep. Voor insiders was Bert Visser de logische voorzitter van de groep van particuliere tankvaartondernemers binnen het CBRB. In zekere zin kwam die groep voort uit de ITV, de Internationale Tankvaart Vereniging, waarin Bert Visser tien jaar lang een actieve rol had gespeeld. Het werk – vaak op de achtergrond – in een organisatie die de sector representeert, heeft Bert Visser gedurende zijn loopbaan altijd gedaan naast zijn werk als schipperondernemer. Toen hij eind jaren zestig zelfstandig schipper werd (met de spits Duo), sloot hij zich aan bij de ASV. “De ASV was toen ik opgroeide nog een grote organisatie die ooit 5.000 schippers vertegenwoordigde, waar mijn vader ook lid van was.” Hij vormde eind jaren zeventig samen met Rinus Schot de delegatie die toenmalig burgemeester van Brouwershaven Adri Schouwenaar overhaalde om voorzitter van de ASV te worden. “Ik vond en vind nog steeds dat de sector zich organisatorisch zo sterk mogelijk moet kunnen opstellen, vooral tegenover de overheid en de verladers.” Na zijn eerste schip heeft Bert Visser altijd een schip gehad met de naam Ribeco (genoemd naar stiefmoeder Riet, Bert zelf en zijn vader Cor). “Een makkelijk herkenbare naam, die ze in Duitsland en Frankrijk ook goed verstaan.” Zijn laatste Ribeco was een dubbelwandige tanker. Hij was al medio jaren tachtig overgestapt op de tankvaart. “Ik vond de technische kant van de tankvaart een grote uitdaging. Nadat het oude schip was verkocht, verbleef ik driekwart jaar aan de wal. Ik heb toen alle benodigde papieren voor ADNR gehaald. Dat moest, maar ik vind ook dat je het allemaal moet weten als je met gevaarlijke stoffen vaart en een tankschip bouwt. Voorschriften zijn nodig, maar nog belangrijker is dat je ermee om moet kunnen gaan.” Omdat hij al enige tijd uit de praktijk van de tankvaart is, laat Bert Visser de discussies over wijzigingen van het ADN(R) met een gerust hart over aan het CBRB. Mentaliteit De particuliere tankvaart was in de tachtiger jaren in opkomst. “De particuliere tankvaartondernemers legden de lat hoog. Als zuinig vrachtparticulier kan ik goed concurreren tegen de royale tankvaartmentaliteit.” In 1987 was hij één van de oprichters van de ITV. Een club die met wisselend succes – en veel publiciteit – een flinke groep particuliere tankvaartondernemers in Nederland, België en Duitsland aan zich Bert Visser stopt als vertegenwoordiger van de particuliere tankvaart. “Mede dankzij de eisen en discipline die majors opleggen, is er geen sprake meer van wildwest in de tankvaart.” wist te binden. In de beginjaren werd er zelfs actie gevoerd voor betere vrachtprijzen. “Ik heb zelfs nog aan een staking meegedaan in Gorinchem.” De ITV ging medio jaren ’90 teloor, maar verrees kort daarna uit de as met de Nieuwe ITV, onder voorzitterschap van toenmalig burgemeester Dick Kraaijveld van Hedel. Die NITV was echter geen lang leven beschoten. NITV-bestuurslid Bert Visser: “De rode draad was net als bij de ITV dat tien mensen het steunden en negentig ervan profiteerden. De resultaten van de vereniging waren niet altijd even goed zichtbaar en werden ook niet goed verkocht. Van de ITV konden we leren dat zo’n organisatie zich niet met commerciële zaken moet bezighouden, maar wel veel kan betekenen voor secundaire zaken. We hebben toen de vereniging geliquideerd. Er gingen stemmen op om met de hele groep aan te sluiten bij Kantoor Binnenvaart. Ik was daar geen voorstander van, hoewel mijn roots dichterbij het Kantoor lagen dan bij het CBRB. Het Kantoor had niet zoveel expertise voor de tankvaart.” De Groep Tankvaart bij het CBRB bestaat voornamelijk uit rederijen, vaak de opdrachtgevers of bevrachters van de particulieren. Het CBRB bood aan een aparte Groep op te richten ten behoeve van de oud-NITV’ers. “Een gesprek met directeur Ton Roos maakte duidelijk dat we zouden worden gerespecteerd bij het CBRB, en een zetel in het bestuur zouden krijgen.” Dat was de geboorte van de OPTO. Bert Visser stopt als vertegenwoordiger van de particuliere tankvaartondernemers Voorzitter werd Bert Visser. Hij maakte daar tijd voor. In datzelfde jaar (1997) stapte hij definitief van boord. 56 was hij toen. “Vroeg? Ik had er veertig jaar varen opzitten. Je moet ruimte maken voor de volgende generatie, ze een kans geven.” Structuur Bert Visser stelt onomwonden dat de verdiensten in de tankvaart gemiddeld hoger liggen dan in de droge lading. “Ik kijk dan vooral naar de structuur, waarbij een groep ondernemers een soort vast verband vormt. Maar in de tankvaart is ook meer aandacht voor het opbouwen van pensioenen, van vakantieplanning en ze hebben ook veel eerder dan de droge lading personeel ingezet op de schepen.” Zelf heeft Bert Visser een groot deel van zijn loopbaan bij een coöperatie gevaren. Met droge lading voor de NPRC. Hij bleef toen hij een tanker kocht, varen voor de tankvaartdochter van de NPRC, de NPTC, een coöperatie van een klein groepje ondernemers. Toen die in de staking van de ITV meegingen, verzocht NPRC-directeur Aarens dat ze zich los zouden maken van de NPRC. De NPTC werd de ITC, een coöperatie enigszins gelieerd aan de ITV, hoewel nooit veel leden van de vereniging zich committeerden aan de ITC. Verschil van inzicht tussen Bert Visser en het bestuur van de ITC leidde tot de enige wisseling van opdrachtgever in Bert Vissers carrière. Hij vond onderdak bij de Hamburgse onderneming Tankfracht. “Ik had altijd dat gevoel van vrijheid blijheid, maar ik denk dat het nu onvermijdelijk is dat de ondernemers een bepaalde vaste relatie aangaan met hun opdrachtgevers. Dat is in de tankvaart gebeurd – soms misschien door de banken opgelegd – en ik denk dat het in de droge lading ook onvermijdelijk is. Er zijn daar veel teveel eenlingen. Soortgenoten horen bij elkaar in een groep.” Als voorbeeld haalt hij de Handels & Transport Unie aan (HTU), een – overigens later door de verladers uit elkaar gespeelde – hechte groep zand- & grindschippers. Nieuwe schepen Voor de tankvaart is hij niet pessimistisch. “Het voordeel is dat die omschakeling van enkel- naar dubbelwandig nieuwe schepen nodig maakt. De eigenaren van enkelwandige schepen hebben dit intussen ook wel aan zien komen. De tankvaart staat er straks goed voor, met goed materiaal, gekwalificeerd personeel, meerjarige contracten. Mede dankzij de eisen en discipline die majors opleggen, is er geen sprake meer van wildwest in de tankvaart.” Ook voor de financiering van de nieuwe, dubbelwandige tankers zal in de toekomst voldoende geld zijn, verwacht Bert Visser. “Laat eerst de banken maar op verhaal komen. Als we een jaar verder zijn, zijn we weer in beter vaarwater. We zijn op het dieptepunt, we kunnen nu alleen nog maar klimmen. Ik denk dat we op dit moment meer last hebben van de problemen in de chemie, omdat daar weinig werk is. De chemietankers varen nu ook soms met minerale producten.” On speaking terms Bert Visser stopt ook met de andere activiteiten voor de sector. Hij is lid van het bestuur van de Groep Varende Ondernemers, van het bestuur van het CBRB en van de tankvaartcommissie bij de EBU. “Op den duur moeten OPTO en Tankvaart één groep worden”, stelt hij. Dat varende ondernemers en partijen die vaak hun opdrachtgevers zijn in één organisatie zijn verenigd, vindt Bert Visser alleen maar goed. “Zoveel bloedgroepen die samen door de deur kunnen. Als de belangen te ver uiteen lopen, wordt de kerk in het midden gehouden. Belangrijk is dat je ‘on speaking terms’ blijft.”

Binnenvaartkrant