Views
3 years ago

2009-18

  • Text
  • Schip
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 2 25

De Binnenvaartkrant 2 25 augustus 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MTS/TMS ANNIKI Zoekt/sucht 2e kapitein/ kapitain. Tel. 0032-(0)475-285395 / 06-51485535 / 01726476317 TE KOOP Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, omv. 230 Volt. Accu’s compr. Koelkasten LED verl. Tel. 051-5431920 www.aquasolar.nl Franko in Ned. CAMBIO SCHEEPVAART B.V. zoekt op mts Karbouw een matroos, loon vlgens CAO b.vrt. Tel: 06-53972985 V3LNAUTICS.NL Voor al uw specials en eerste klas RVS artikelen en verlichting. OCEANRIVER ZOEKT i.o.v. ms Zijpe 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. Met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O. Tel 0041- 435016455. Email: sales@ oceanrivercontractors.com UITBESTEDEN?! WWW.ELEKTROPANEELBOUW.NL Tel. 06-41222737 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Anja, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Dezi, lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Esperanto, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Eveline, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 TE KOOP MVS 80 x 28 x 2.62 mtr., 1144 ton, bjr. 1962, 800 pk, nautisch compleet. Tel. 06-20251723 P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Mobiel 0653-14 27 01 Faxmail 0842-29 16 91 E.mail: info@phtimmer.nl Web: www.phtimmer.eu TE KOOP: m/s 'TIMBO' 1158 TON Geb te Erlenbach 1954, Afm.73.00 x 8.20 x 2.79 op 2.50m 1000 ton, 2 Ruimen, Azobe, inhoud 1700 m 3 Den hoogte ca.160 cm. Alu. schuifluiken. 925 pk Deutz 1800 omw/pm type Bam 816 1992 rev.2008. Boegschroef met 320 pk. Daf. gen.sets 17 en 25 Kva. Vlak vernieuwd in 1988 laatste werfbeurt 2008 Certificaat van scheepvaartinspectie tot 2014 Kruiphoogte zonder ballast 4.25 m Vraagprijs € 275.000,00 Inruil is bespreekbaar Kijk voor meer informatie op: WWW.PHTIMMER.EU GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS La Primavera lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS North Carolina, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Sipisto, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Sjouwer, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 B.Z.A. SCHIPPERSECHTPAAR Beide in bezit van alle papieren. Liefst ma-vr. Tel 06-12644296 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Spauwer, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vision, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Volante, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 TE KOOP Houten stuurhut, in vrij goede staat, dubbel glas, met klap mogelijkheid, afm. 241 x 331, t.e.a.b. Tel. 06-12316850 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl KAPITEIN GESUCHT auf ein Neubau, TMS 86 x 60 Ab 01-11-09. ADNR, Rheinpatent mind bis Mannheim. Arbeitssysteem 14/14, reisen, essen frei. Gute Bezahlung (L) Tel. +49 1729527932. Email: wieslaw@ marcinkowski-privat.de K I C K E R S VOOR MTS HELENA Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. Dealer zoeken wij: een KAPITEIN en een MATROOS (ev. koppel) met ADNR. Weekend vrij. Tel: (0032) 0475-271946 GEVR. PER 01-09-09 Kapitein met patent voor mts en A.D.N.R. Tel 06-51530772 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 25 augustus 2009 “We hebben draagvlak nodig; rond de 500 schepen” >> Vervolg van de voorpagina Hoewel alle aangeslotenen hun eigen gang gaan, varen ze wel onder één vlag. “En dan bedoel ik uiteraard niet de Nederlandse of Belgische vlag, maar de vlag van een eenheid ongeacht de nationaliteit. Groot en klein en jong en oud, dat is niet relevant. Wel relevant is dat we afspreken niet onder een bepaalde prijs te gaan varen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan bruto 90 eurocent per ton per dag.” Dat klinkt erg ambitieus. “Dat is het ook, en het zal in het begin moeilijk zijn. Nu ligt de vrachtprijs gemiddeld op zo’n 36, 37 cent per ton per dag. Als je nu weigert daarvoor te varen, lig je tegen de kant. Maar als je dat met honderden tegelijk doet, zal de vracht gaan stijgen. Je kan beter een week stilliggen na een vracht die tegen de kostprijs is uitgevoerd.” Dat lijkt op een vrijwillige stilligregeling. “Daarom hebben we ook draagvlak nodig, van rond de vijfhonderd schepen. De spotmarkt is ook weer niet zo groot. Veel schepen varen met vaste contracten, met containers, in zand en grind. Ik schat dat die spotmarkt in totaal ruim duizend schepen groot is.” Met het coördinatiecentrum wil Maurits Langendam de aangeslotenen meer bieden. “Stel dat we uitkomen op een vergoeding van maandelijks honderd euro per schip. Daarvoor kunnen de schippers ook gebruikmaken van gezamenlijke inkoop van bijvoorbeeld gasolie. Ik ben daarover al in gesprek met een bunkeronderneming. Daar valt over te praten. Alleen daar al is die honderd euro gemakkelijk terug te verdienen. Men is uiteraard niet verplicht te bunkeren bij het bunkerbedrijf waarbij een korting is bewerkstelligd, maar het voordeel kan heel aardig oplopen.” Dat komt dan bovenop de inkomsten van de hogere vrachten, als het Binnenvaartcoördinatiecentrum erin slaagt die te realiseren. “Als 700 schepen gemiddeld 50 kuub per maand bunkeren, heb je als bedrijf een afname van circa 35.000 kuub per maand, ofwel 400.000 kuub per jaar. Dan hebben we wat in te brengen! Met 700 schepen van gemiddeld 1500 ton heb je een capaciteit van ruim een miljoen ton scheepsruimte en circa 70.000 TEU. Dan heb je het over een heel groot deel van de markt. Dan kun je afspraken maken, ook met verladers. Men kan vervoersgaranties bieden.” Langendam denkt zelfs nog verder over de samenwerking tussen de schippers, hoewel hij zich niet ziet als belangenbehartiger van de binnenvaart. Waar hij wel aan denkt: “Als coördinatiecentrum zijn er natuurlijk ook mogelijkheden met betrekking tot uitwisseling van personeel. Wanneer schipper A tijdelijk even niet zijn personeel nodig heeft, kan deze wellicht tijdelijk op een schip B functioneren.” Maurits Langendam Wil je een bijeenkomst organiseren? “Dat zou ik absoluut willen. Met name mensen die twijfelen kunnen we dan hopelijk over de streep trekken. Ik ben zelf erg enthousiast over dit `project` en wil graag nadere uitleg geven. Maar het is heel lastig om een groep varende schippersondernemers bijeen te krijgen.” Voor aanmeldingen en meer info: binnenvaartcentrum@gmail.com. Casco voor mts Promotion Schipperskind Maurits Langendam ging met het hbo-diploma Logistiek op Schiphol werken bij Aero Ground Services. Later werd hij bij het Amerikaanse Ogden Aviation coördinator afhandeling van vliegtuigen, zowel vracht als passagiers. “Ik had 200 mensen onder me.” Hij stapte over naar automatisering en kwam bij ING Bank terecht, als systeembeheerder, maar al spoedig in een meer commerciële functie bij de financiering van binnenschepen, wat hij later bij de Rabobank in Hardinxveld deed. Tot vier jaar geleden. “Toen begon het te kriebelen en wilde ik zelf een schip kopen. Op de Anaconda vaart personeel en ik ben ook mede-eigenaar van een tanker. Ik heb overigens geen nieuwbouwschip en tot op heden een acceptabele hypotheek ten opzichte van de waarde van mijn schip.” Het Binnenvaartcoördinatiecentrum is een soloactie, maar hij nodigt graag anderen uit mee te doen. “Iedere handreiking is welkom. We vinden allemaal dat er iets moet gaan gebeuren, maar met 3000 eenlingen komen we er niet.” Raadpleging schippers na onderzoek NEA Het wordt een veelzijdig schip, het mts Promotion van Dagevos Shipping uit Wemeldinge. Een groot schip ook, met 8.500 ton en een volume van 9.000 kuub. Vorige week arriveerde het casco ervoor in Papendrecht, bij Breko. Daar wordt het afgebouwd en eind dit jaar zal Dagevos erover kunnen beschikken. John Warbout – samen met zijn broer Piet eigenaar van Dagevos Shipping – over het nieuwe schip: “Een type C-tanker met ketel en spiralen, geschikt voor chemicaliën maar ook voor zwaardere producten zoals stookolie.”De nieuwe Promotion wordt ingezet door Interstream Barging. Dagevos Shipping voegt het schip toe aan de eigen vloot, die inmiddels bestaat uit vier eigen schepen en twaalf schepen met deelnemingen van anderen. (foto Arie Jonkman) Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 500 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd • onze organisatie 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Het Crisisberaad Binnenvaart heeft het onderzoeksbureau NEA opdracht gegeven om na te gaan wat de effecten van de crisis op de korte en de lange termijn voor de binnenvaart zijn. Als de resultaten bekend zijn, worden regionale schippersvergaderingen belegd. Het Crisisberaad wil onder andere weten hoe groot de huidige overcapaciteit is en hoe de verhouding tussen vraag en aanbod van scheepsruimte en lading zich de komende jaren zou kunnen ontwikkelen, afhankelijk van de ontwikkeling van de economie. Het Crisisberaad verwacht de uitkomsten van dit onderzoek binnen enkele weken en wil deze daarna voorleggen aan de binnenvaartondernemers op verschillende discussiebijeenkomsten in het land. Het Crisisberaad gaat ervan uit dat de bijeenkomsten in september plaatsvinden. Het Crisisberaad heeft tevens besloten onderzoek te laten doen naar de haalbaarheid van wettelijke mogelijkheden om de effecten van de crisis te bestrijden. Voorts wordt nagegaan met welke beperkingen de binnenvaart in het kader van de mededingingswetgeving rekening dient te houden. Terminal Gelukkig is er weer discussie over een binnenvaartterminal op de Maasvlakte 2. Dus die vlakte is nog niet helemaal afgeschreven als toekomstige overslagplaats, ook al heeft de CEO van ECT gewaarschuwd dat we de ingebruikname ervan maar beter kunnen uitstellen. De paradoxale benadering STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag van deze miljardeninvestering is mooi illustratief voor hoe verwarrend ‘we’ omgaan met de crisis. De één roept dat de MV 2 straks de crisis zal oplossen, de ander zegt dat we door de crisis die MV 2 helemaal niet meer nodig hebben. Ik heb net zo min als de voor- en tegenstanders enig benul van de toekomst, maar zet wel vraagtekens bij een extra haven als redder van de economie. Volgens mij was het andersom en moet de MV 2 dienen als extra capaciteit omdat de haven uit z’n jas groeit. Ik weet niet of die jas over vier jaar te klein is. Ik heb veel respect voor het Havenbedrijf Rotterdam, maar je moet natuurlijk Hans Smits geen helderziendheid toedichten, zeker niet over iets waarin onder zijn supervisie miljarden zijn gestopt. Als het HbR optimistisch is, zou daar wel een piepklein tikkeltje cognitieve dissonantie bij kunnen komen kijken. Erg selffulfilling zal deze prophecy helaas niet zijn, want de wereldeconomie gaat niet weer lekker tekeer als je in Rotterdam roept dat het allemaal op z’n pootjes terechtkomt. Het placeboeffect lijkt me ook al te verwaarlozen. Toch eindigt elk gesprek over dit onderwerp als peptalk met de slotconclusie dat het straks allemaal weer goed komt. Wat denken die mensen die dat zeggen eigenlijk? Ze verwarren hun eigen persoonlijke beleving of die van hun ouders met een soort historisch besef. De meeste mensen die nu in West-Europa leven zijn van na de WO II. Ze hebben alleen maar een tijd gekend van opbouw en een welvaartsgroei tot op het decadente niveau van nu. De voor grote bevolkingsgroepen bereikbare welvaart anno 2009 in de westerse landen kent geen enkel precedent in de historie, is dus niet vanzelfsprekend en niet eens waarschijnlijk. Die behouden kan alleen ten koste van flinke offers. Tot nu toe hebben we die offers alleen gevraagd van anderen. Het lijkt me wel zo fair om de welvaart wat beter te verdelen en de aardbol wat minder snel op te gebruiken. In de binnenvaart kunnen we aan dat eerste weinig helpen. Voor wat de aardbol betreft: jazeker, het helpt om – met steun van de overheid – een binnenvaartterminal op de MV 2 neer te zetten. En dan maar duimen dat het straks niet de enige terminal is op die vlakte, omdat de kapitaalkrachtige jongens die nu met zoveel bravoure hun stukje grond afpalen, allemaal failliet zijn. Dan wordt die terminal pijnlijk letterlijk het eindpunt.

Binnenvaartkrant