Views
3 years ago

2009-18

  • Text
  • Schip
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Behouden
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 25 augustus 2009 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 7,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING www.kampers.com Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn HARDOX ® 400 is een sterke slijtplaat met unieke eigenschappen. Door het toepassen van deze HARDOX ® 400 slijtplaten kunt u 3 tot 4mm* dunner op de diktes van laadvloer en beunwanden. Deze gewichtsbesparing betekent een hoger laadvermogen. Het laadruim wordt minder gevoelig voor slijtage wat de levensduur verhoogd met een factor 2 tot 3*. Tevens wordt de kans op vervorming verminderd en het slagabsorberend vermogen is 4 maal* verhoogd. Met onze technische support optimaliseren wij u specifieke toepassing met de bijbehorende kwaliteit. Wij werken graag samen met u. De bewerkingsmethodes snijden en lassen zijn in de combinatie met standaard plaatstaal goed uitvoerbaar. Vervanging- dan wel reparatiewerkzaamheden aan laadvloer en beunwanden zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie toegestaan. * t.o.v. S235JRG2, standaard plaatstaal. Om te controleren op oorsprong worden alle HARDOX ® slijtplaten af fabriek standaard met een 3.1B certificaat geleverd. SSAB Swedish Steel B.V. Office Benelux: Tel.: +31 24 6790570 Fax.: +31 24 6790577 www.ssabox.com www.hardox.com ONLY BY SSAB OXELÖSUND

De Binnenvaartkrant 17 25 augustus 2009 Nieuwe brug reist per ponton naar Kortrijk WenZ bouwt nieuwe kaaimuur in Kortrijk Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) is gestart met de bouw van een 220 meter lange kaaimuur aan de IJzerkaai in Kortrijk. Het is de opstap naar de verbreding van de Leie op deze locatie, waardoor in de toekomst schepen tot 1350 ton in beide richtingen door Kortrijk kunnen varen. Als de kaaimuur medio 2010 klaar is wil WenZ starten met het herbouwen van de Budabrug. De huidige vaste brug wordt afgebroken en vervangen door een beweegbare tafelbrug. Ze heeft in gesloten toestand een vrije doorvaarthoogte van 4,87 meter, waardoor de meeste schepen onder de brug kunnen doorvaren zonder dat deze geopend moet worden. In geopende toestand bedraagt de doorvaarthoogte zeven meter, wat containervaart met drie lagen toelaat. De modernisering van de Leie maakt deel uit van het Seine- Scheldeproject. Als onderdeel van de Leiewerken werd begin vorig jaar de Gerechtshofbrug in Kortrijk afgebroken. Ze wordt vervangen door de Noordbrug. Het door de firma Aelterman gefabriceerde stalen brugdek van de Noordbrug vertrok op 14 augustus vanuit het Kluizendok in Gent richting Kortrijk. Aangezien de brug een lengte heeft van 90 meter op 10,50 meter en meer dan 400 ton weegt, was transport over de weg uitgesloten. De afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal deed daarom een beroep op haar eigen waterwegennet. Op een ponton reisde de brug via het Kanaal Gent-Terneuzen, de Ringvaart, de sluis in Evergem, het Kanaal Gent- Oostende, het Afleidingskanaal van de Leie en de Leie tot in Kortrijk. (Foto WenZ) Blij met de komst van Jos Van Hoof Fluxys kiest voor binnenvaart Dit najaar start aardgastransporteur Fluxys met het aanleggen van een nieuwe leiding tussen Lommel en Tessenderlo. De hiervoor benodigde stalen buizen zijn met duwbakken naar de werf gebracht. Het was de eerste keer dat Fluxys voor binnenvaarttransport koos. Zodra een nieuw leidingproject wordt goedgekeurd, schrijft Fluxys een offerte uit onder een aantal buitenlandse producenten van stalen Renovatie Zandvlietsluis op schema De renovatie van de Zandvlietsluis verloopt volgens plan. Dat laat het Antwerpse havenbedrijf weten. Begin december moeten de bodemrails van alle vier de sluisdeuren zijn vernieuwd. Het havenbedrijf probeert de hinder voor de scheepvaart tot een minimum te beperken. Schepen met een maximale diepgang van pijpleidingen. Die arriveren normaliter per vrachtwagen en spoor en worden opgeslagen in het buizenpark van Fluxys in Winksele. Maar voor de leiding Tessenderlo- Lommel moest Fluxys door omstandigheden op zoek naar een alternatieve opslagplaats. Die werd gevonden op de site van Tessenderlo Chemie langs het Albertkanaal. Met de vaarweg voor de huisdeur lag binnenvaarttransport voor de hand, ook al had Fluxys hier geen ervaring mee. De Finse fabrikant van de buizen zocht uit of het mogelijk was om de lading volledig via het water te laten transporteren. Zo geschiedde: in het voorjaar kwamen ruim duizend stalen buizen, elk 18 meter lang en anderhalve ton zwaar, aan in de havens van Antwerpen en Rotterdam. Daar werden ze overgeslagen op duwbakken en naar Tessenderlo gebracht. Het transport is prima verlopen. 9,50 meter kunnen ongeacht het tij door de sluis varen. Dit moet dan wel buiten de werkuren gebeuren. De werken vinden doordeweeks plaats van zes uur ’s ochtends tot vier uur ’s middags. Tussen tien en elf uur is er een pauze en kan er één keer worden geschut. Volgens het werkschema zal de vernieuwing van de rails van één deurloop ongeveer acht weken in beslag nemen. Eventuele vertraging kan worden opgevangen tijdens bufferdagen op zaterdagen in oktober en november. De werkzaamheden moeten afgerond zijn vóór 7 december. Dan beginnen namelijk de herstelwerkzaamheden aan de Van Cauwelaertsluis. Jos Van Hoof (links), hier samen met zijn voorganger Machar Verhaeghe. (foto Sarah De Preter) André Quintelier, aalmoezenier in de haven van Gent en nationaal directeur van het Apostolaat ter Zee, is blij met de komst van Jos Van Hoof als opvolger van aalmoezenier Machar Verhaeghe. Dat zegt Quintelier op Kerknet. “In een grote haven als die van Antwerpen is het belang van een aalmoezenier niet te onderschatten. Daarom zijn we dankbaar dat de bisschop iemand benoemd heeft die nog jong is en die vanaf september twee taken kan behartigen.” Jos van Hoof, de afgelopen jaren missionaris in Venezuela, wordt naast aalmoezenier voor de binnenvaart ook aalmoezenier voor zeelieden ter lange omvaart in de haven van Antwerpen. Vlaanderen telt vijf aalmoezeniers die ook de werking met leken en vrijwilligers coördineren. Ze bedienen de sacramenten maar ondersteunen ook bij problemen. Verder zorgen ze ervoor dat zeelieden in de Vlaamse havens contact hebben met de thuisbasis en hulp krijgen bij praktische problemen of ziekte. Twee keer per jaar komen alle aalmoezeniers en scheepsbezoekers bij elkaar om hun ervaringen te delen. Nieuw afvalbeleid voor zeeschepen in Gentse haven Het Gentse havenbedrijf heeft nieuwe afspraken over afvalbeheer gemaakt met de kapiteins van zeeschepen, scheepvaartagenten en afvalverwerkers. De afspraken zijn vastgelegd in een afvalbeheersplan dat loopt tot en met 30 juni 2012. Elk zeeschip dat de haven aandoet draagt voortaan 65 euro bij aan het afvalbeheer. Dit bedrag wordt nog aangevuld met een toeslag die rekening houdt met het brandstofverbruik van het schip, de tonnenm a a t e n d e v e r w a c h t e afvalproductie. Schepen die met milieuvriendelijke brandstof varen, kunnen een deel van de bijdrage terugkrijgen, tot maximaal 45 euro. Een aantal schepen heeft recht op vrijstelling. De kapitein of zijn agent moet alle informatie over het scheepsafval aan het Havenbedrijf Gent bezorgen via het elektronische haveninformatiesysteem ENIGMA. Dit systeem wordt tevens gebruikt voor de financiële afhandeling. Van de 3463 zeeschepen die vorig jaar de haven van Gent aandeden, boden er 249 afval aan. Dat was goed voor 5.000 m³ afval. Havenschepen Sas van Rouveroij over het nieuwe afvalbeheer in de haven: “Dit is duurzaam havenbeleid in de praktijk waarmee we vermijden dat schepen de zee als een vuilnisbak gebruiken.”

Binnenvaartkrant