Views
2 years ago

2009-14

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Grote
  • Twee

De Binnenvaartkrant 8 30

De Binnenvaartkrant 8 30 juni 2009 TE KOOP/ TE HUUR Ponton: Bwjr: 08/2001 L: 55.00m. Br: 10.60m. Diepg: 1.86m. 766 ton. Dikte dek, zijden en vlak 10mm. Dekbel: 15 T/m2 SI-R + ADNR. Met 2 spuds12.00m. (selfsupporting). Geldige meetbrief. Ponton: Bwjr: 10/2006 L: 22.00m. Br: 8.95m. Diepg: 1.37m. 200 ton. Dikte dek, zijden en vlak: 8mm. Dekbel: 5 T/m2. SI-R. Zonders spuds. Geldige meetbrief. Ponton: Bwjr: 06/2009 (nieuwbouw). L: 45.00m. Br: 10.00m. Diepgang:ca. 2.50m. Ca. 725 ton. Dikte dek, zijden en vlak: 10mm. Dekbel: 15T/m2. Geldige certificaten. Met 2 spuds 12mm. Niet selfsupporting. 2 dekschuiten: 1x 21.63x4.83m. Bwjr: 1965. 85 ton. en 1 x 22.83x5.32m. Bwjr: 1963. 92 ton. (ex)Parlevinker: L. 15.00m. Br. 4.25m. Bwjr: 1967 SI-C. Deutz: 118 KW (1997). Nieuwe schroefas en accu’s. Geldige meetbrief. Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@kpnmail.nl Rekeningvaren is onacceptabel voor PBV Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) heeft vijf beleidsvoorstellen geformuleerd voor de nieuwe Vlaamse regering. Onder andere waarschuwt PBV voor het overhaast invoeren van nieuwe heffingen. “We willen voorkomen dat in een roekeloze budgettaire nacht beslist wordt dat we gaan rekeningvaren”, aldus voorzitter Filip Martens. Het versneld doorzetten van het kaaimurenprogramma is een van de beleidsvoorstellen die PBV voor de volgende Vlaamse regering heeft geformuleerd. Martens: “Door te investeren schud je de economie terug wakker.” Verder vraagt PBV de regering om de interest op het Belgische aandeel in het Europese reservefonds, één miljoen euro, vrij te geven voor innovatieve binnenvaartprojecten. Ook zijn er volgens de organisatie nieuwe Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 initiatieven nodig om de in- en doorstroom in de sector te versterken. En schippers die AIS willen installeren zouden daarvoor subsidie moeten kunnen krijgen. Filip Martens waarschuwt infrastructuurbeheerders voor het overhaast invoeren van heffingen. De stad Leuven experimenteert deze zomer met rekeningrijden op het weggennet. Voor je het weet, zo vreest PBV, staat ook rekeningvaren op de agenda. “In tijden van crisis komen soms de gekste ideeën naar voren. We willen voorkomen dat in een roekeloze budgettaire nacht beslist wordt dat we gaan rekeningvaren.” PBV gaat voor de nieuwe regering ook de opbouw van de personeelskosten in de binnenvaart in kaart brengen. Belgische binnenvaartondernemers klagen al jaren over de hoge loonkosten in vergelijking met hun Nederlandse collega’s. Lees meer over de voorstellen van de PBV op www.binnenvaartkrant.nl. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 A7 NOORD-WILLEMSKANAAL ASSEN JULIANABRUG A28 = stremming vaarverkeer STREMMING NOORD-WILLEMSKANAAL TER HOOGTE VAN DE JULIANABRUG: GEEN DOORGANG VOOR SCHEPEN HOGER DAN 3,25 METER DINSDAG 7 JULI 20.00 UUR TOT MAANDAG 27 JULI 06.00 UUR Rijkswaterstaat laat de Julianabrug in de Zuidelijke Ringweg Groningen (A7) momenteel grondig renoveren. Van dinsdag 7 juli 20.00 uur tot en met maandag 27 juli 06.00 uur wordt het westelijk brugdeel vervangen. Door deze werkzaamheden is er geen vaarverkeer mogelijk voor schepen hoger dan 3,25 meter op het Noord-Willemskanaal van en naar de binnenstad van Groningen ter hoogte van de Julianabrug. Dit vaarverkeer moet een andere route kiezen. Bij ongunstige (weers-)omstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld. Water. Wegen. Werken. Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie. www.rijkswaterstaat.nl A7 G R O N I N G E N SCHEEPSMAKELAAR Te koop MVS, 1467 t, bouwjaar 1959, 86 x 10 x 2.62 m, 800 pk Deutz, straalbuis, al. Fr. Kap, boegschr 280 pk Daf Verhaar 4 kan., inruil mogelijk. DUWBAK, 828 t, bouwjaar 1927, 67 x 8.20 x 2.35 m, ruimen, st. vloer, hoge den pr: € 50.000,- MVS, 901 t, bouwjaar 1959, 67 x 8.20 x 2.52, 600 pk Daewoo 2800 uren, boegschroef, pr: € 45.000, het geheel moet worden opgeknapt DUWBAK, 527 t, bj 1978, 37 x 11.20 x 3.90 m, pr € 37.500 DIRECTIEVAARTUIG, in goede staat, bouwjaar 1966, 18 x 4.20 m, kruiplijn 2.50 m, met 240 pk schottel, certif voor 30 personen WOONARK, 20 x 4 m Diverse: oliebadankerlieren met ketting en ankers, complete stapels alum. Scheepsluiken en andere scheepsmaterialen. Voor inlichtingen: Theo Moons. tel. 0475-499448 of Jacob Pieter Ooms tel. 0473-735548 www.huizinga-snijder.nl ZWIJNDRECHT www.waltmann.com BINNENVAARTKRANT.NL Laan van Walburg 8 Tel. 078 - 620 57 77 Riant Penthouse aan de rivier de Oude Maas! Op een fantastische locatie aan de oevers van de gemeente Zwijndrecht gelegen bieden wij u aan een zeer riant penthouse voorzien van een nadrukkelijke hoogwaardige kwaliteit en afwerking. Deze riante woning met een fantastisch uitzicht op Rotterdam, historisch Dordrecht en het drie rivierenpunt heeft een woonoppervlakte van maar liefst 360m2, gelegen op de 10e en de 11e verdieping en beschikt over twee ruime dakterrassen, twee parkeerplaatsen in de garage. Dit penthouse is onder architectuur volledig verbouwd en op een voortreffelijke wijze ingedeeld. NEDERLAND MOET DOOR. INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - RADIO - TELEFOON 0800-8002 (GRATIS) Westpier 63 - 65 Vraagprijs € 1.595.000,-- k.k.

De Binnenvaartkrant 9 30 juni 2009 “Waterbouwkundige maatregelen zijn niet te vermijden” Ecoloog prof. dr. Emil Dister zei het heel treffend: “Ik ben er heel zeker van dat er nog veel verrassingen zullen komen.” Daarmee gaf hij treffend weer wat de teneur was bij het door de CCR georganiseerde congres ‘Rijnvaart en klimaatverandering’ in Bonn, vorige week woensdag en donderdag. De Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) had een hele rij deskundigen opgetrommeld, van wie de meesten bewapend met grafieken en (vaak onvoltooide) onderzoeksresultaten aantoonden dat de binnenvaart deze eeuw nog goed uit de voeten zal kunnen, al is het verstandig rekening te houden met grotere fluctuaties in de waterstanden en daarop te anticiperen door bijvoorbeeld infrastructuur aan te passen (kanalen hebben minder last van lagere waterafvoer dan rivieren). RWS wil weten wat er leeft Rijkswaterstaat onderzoekt in samenwerking met Koninklijke Schuttevaer welke wensen er leven onder vaarweggebruikers voor verbeteringen op de hoofdvaarwegen. Binnenkort worden binnenvaartondernemers benaderd met een enquête. De onderwerpen in deze enquête zijn vaarwegen, sluizen en bruggen, communicatie en informatie, samenwerking en wensen voor de toekomst. De ecoloog Emil Dister legde uit dat de verbinding tussen Main en Donau heeft geleid tot verplaatsing van planten en dieren in beide stroomgebieden. “Eén ding is zeker: er blijven verrassingen komen.” Dr. Reimund Göbel, bestuurder van ThyssenKrupp Stahl, gaf aan dat om in de toekomst de aanvoer over water te garanderen waterbouwkundige maatregelen niet zijn te In principe ontvangen alle schippers deze maand een enquêteformulier. Wie geen enquête ontvangt en wel wil meedoen aan dit onderzoek, kan bellen met Gerben Huijgen of Janneke Dijkers van I&O Research: (053) 482 50 00. Op de website van Koninklijke Schuttevaer wordt in oktober een samenvatting van de resultaten van het onderzoek gepubliceerd. vermijden. “De grote verschillen tussen laag en hoog water gaan ons opbreken.” Als de gemiddelde temperatuur stijgt, zal de neerslag minder lang worden vastgehouden in de vorm van sneeuw en ijs (gletsjers). Uit de (voorlopige) modellen van verschillende onderzoeksprogramma’s (onder andere het programma Kliwas) blijkt dat er vaker sprake zal zijn van zeer laag water, maar dat periodes met hoog water eerder zullen afnemen. De marges in hun modellen zijn echter vaak zo groot, dat er nauwelijks een scenario valt samen te stellen, legde dr. Klaus Görgen uit. “De bandbreedte wordt naarmate je verder in de toekomst kijkt, enorm.” Hij is van de Internationale Commissie voor de Hydrologie van het Rijngebied en sprak over Rheinblick 2050. “2050 was in principe De zaal zat vol bij het congres ‘Rheinschifffahrt und Klimawandel’ in het Bondsministerie voor Verkeer, Bouw en Stadsontwikkeling, vorige week in Bonn. (foto’s MGR) de horizon van dit project, maar we zeggen ook al iets over de periode tot 2100.” Volgens hem hebben de stakeholders van de Rijn (waaronder dus de binnenvaart) aanpassingsstrategieën nodig. Jacques Sicherman, voorzitter van de Internationale Commissie voor Bescherming van de Rijn, benadrukte dat preventieve maatregelen nodig zijn. Daarom worden er scenario’s ontwikkelt. Die worden aan de lidstaten van de EU aangeboden. Hij verwachtte niet volgend jaar al met dergelijke scenario’s te kunnen komen. Bijdrage De relatief plotselinge klimaatveranderingen worden veroorzaakt door broeikasgassen. Eén van die gassen, CO 2 , wordt in buitengewoon grote hoeveelheden in de atmosfeer gestoten door het verbranden van fossiele brandstoffen (aardolie, aardgas, steenkool). Ook de scheepvaart draagt daaraan bij. Over die andere kant van de medaille van de klimaatverandering sprak Jack Short, secretaris-generaal van het Internationaal Transportforum. “De productie van CO 2 door het transport wereldwijd zou tot 2050 met 40 procent omlaag moeten, maar zoals het er nu naar uit ziet, gaat het 40 procent omhoog. Een kloof waarvoor we op moeten passen. Mind the gap!” Hij waarschuwde tevens dat politici alleen maar naar wondermiddelen zoeken, terwijl het gewoon een zaak van heel lange adem is, met heel veel onderzoek en ontwikkeling. “Op de korte termijn neemt die uitstoot van CO 2 overigens af, dankzij de economische crisis. Geen oplossing die ik zal aanbevelen.” 50 miljoen euro extra voor binnenhavens Staatssecretaris Tineke Huizinga van V&W stelt 50 miljoen euro extra ter beschikking voor de ontwikkeling van binnenhavens. Dit maakte ze bekend bij de vergadering van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB). Het geld is voor de quick wins-regeling, projecten die binnenhavens versterken en revitaliseren. Binnenhavens (ook wel de Blue Ports genoemd) worden door de bewindsvrouwe erkend als knooppunten voor de regionale economie met een grote concentratie van logistiek en industrie. De toezegging betekent bijna een verdubbeling van het beschikbare geld voor de Quick Wins. Eerder was al een bedrag van 62 miljoen euro beschikbaar gesteld. Volgens de NVB geeft de regering hiermee aan dat “het haar ernst is om de logistiek te verduurzamen en gereed te maken voor de toekomst”. Het thema van de NVB-bijeenkomst was: Crisis? Nieuwe uitdagingen! Het lot van de binnenhavens hangt nauw samen met dat van de binnenvaart. De NVB verwacht dat de komende jaren een sterke nadruk komt te liggen op een verdere versterking van de binnenhavens als knooppunten. In de berekeningen van de vereniging bieden de binnenhavens een directe toegevoegde waarde van 5,7 miljard euro, een directe en indirect toegevoegde waarde van 8,9 miljard en werkgelegenheid voor 66.400 werknemers. (bron: Rapport: Blue Ports, knooppunten voor de regionale economie – TNO, 2005) Haar maatje De schippersvrouw hanteert de stofzuiger en kijkt een beetje boos naar de grote hond. Overal liggen haren en bijna struikelt ze over een harde bal. De grote hond kijkt naar haar alsof hij elk woord verstaat nu ze op hem moppert. Een beetje beledigd trekt hij zich terug onder de tafel. Hij kan immers de boel niet zelf opruimen. Ver gaat hij echter niet bij haar vandaan want hij moet haar nauwlettend in het oog kunnen blijven houden. Zoals hij altijd doet. In ieder geval als het vrouwtje gewoon aan boord is. Na gedane arbeid gaat de schippersvrouw op de bank zitten en ze bladert wat in een tijdschrift. Ze zegt tegen het dier dat hij nu wel braaf is, waarop de hond knipoogt alsof hij het met haar eens is. Als de schippersvrouw zegt dat ze wat lekkers voor hem zal meenemen morgen, knipoogt hij weer. De vrouw vraagt zich af of de hond haar echt verstaat. Want zo lijkt het toch wel soms. Of hij echt alles verstaat zal ze natuurlijk nooit te weten komen, want honden kunnen nu eenmaal niet praten. Helaas. Als ze aankondigt een appeltje te willen gaan eten, komt de hond weer overeind en loopt hij achter haar aan de keuken in. Dat woord kent hij heel goed en verwachtingsvol gaat hij naast haar zitten, want hij weet dat er een hoop schillen voor hem af zullen vallen. De vrouw kijkt naar het dier dat haar zo trouw aankijkt en het is bijna of ze de hondenliefde lichamelijk voelen kan. Ze aait de grote kop en geeft een klopje op de flank. Ja, zij is zeer gesteld op hem. Want waar zij gaat, gaat ook de hond die haar volgt naar de stuurhut en weer terug. Dag na dag. Het is druk geweest de laatste tijd en vanavond zal het weer laat worden. Ze brengt de schipper een dikke appel en kondigt aan dat ze een uurtje pauze gaat houden. Ze kan nu immers wel gemist worden. De schippersvrouw gaat op de bank liggen. Haar maatje houdt hier wel van want zo kan het grote dier tegen de bank aan vlak naast het vrouwtje liggen. Ze gaat met een hand door de vacht van de hond en het dier slaakt een diepe zucht van tevredenheid. En op het gebrom van de motor slapen beiden in. De vrouw en haar maatje.

Binnenvaartkrant