Views
2 years ago

2009-14

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Grote
  • Twee

De Binnenvaartkrant 38

De Binnenvaartkrant 38 30 juni 2009 SPECIALISTEN IN HET VERVOER VAN MINERALE OLIËN EN BUNKERING AAN ZEEVAART Wij wensen Swintrans Shipping met het bunkerschip Volante BEHOUDEN VAART Voor het bunkerschip Volante leverden wij: Mitsubishi hoofdmotor type S16R-C2MPTK 1700 pk, 1600 rpm. Wenst Swintrans Shipping veel succes en een behouden vaart met het bunkerschip Volante FTS/Hofftrans BV Torontostraat 20 3197 KN Rotterdam - Botlek Tel.: (0031)-(0)181-291111, Fax: (0031)-(0)181-291122 www.fts-hofftrans.com •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren gefeliciteerd Fortis Bank Nederland feliciteert Swintrans Shipping met het bunkerschip Volante. Wij wensen haar bemanning een behouden vaart! Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Business Centre Drechtsteden, telefoonnummer (078) 639 56 01 of stuur een e-mail aan bc.drechtsteden@nl.fortis.com. Commercial Banking

De Binnenvaartkrant 39 30 juni 2009 De schoenendoos kan het fotoalbum in Foto’s familie Janssen vinden een thuis DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Het artikel stond nog maar net in de krant en de telefoon ging al. “Ik herkende zijn foto gelijk”, zegt Louis Mooren. “Dat is mijn grootvader.” Mooren is de kleinzoon van Jan Janssen, de schipper die met zijn hele hebben en houwen in een schoenendoos in een Nijmeegse kringloopwinkel werd gevonden. Louis Mooren is verheugd over de vondst (zie de vorige editie van de Binnenvaartkrant). En hoe de spullen in een kringloopwinkel zijn beland, daar hebben hij en zijn vrouw “wel een oplossing voor”. We maken een afspraak in een Nijmeegse stationsrestauratie om daar achter te komen. Louis Mooren is sluismeester in Amerongen, de plaats waar hij samen met zijn vrouw Anny woont. Het echtpaar voer, maar ging in 1977 aan de wal wonen vanwege gezondheidsredenen van hun oudste zoon. De schoenendoos van Janssen komt op tafel. Het echtpaar is nieuwsgierig. “O kijk hier, mijn broer en schoonzus”, zegt Louis. Ze hebben wel een vermoeden hoe de foto’s bij Enthousiast zoekt Louis Mooren in de schoenendoos: “Kijk, en dit, ook een Janssen.” (foto Manon Bruininga) de Kringloopwinkel zijn beland. Een mogelijk scenario. De kamer van een tante, die rond 2000 in het bejaardenhuis kwam te overlijden, werd door een nichtje uitgeruimd. Fikse stapel “Dat denken we hoor”, wordt benadrukt. Die nicht is een half jaar geleden zelf overleden. Haar nazaten, die “helemaal niets met de familie Janssen hadden”, deden de doos met foto’s en identiteitspapieren slordig van de hand. En “zo zouden deze wel eens bij de kringloop kunnen zijn beland. Kijk hier. Je hebt best kans dat dit degene is, die de doos daar heeft gebracht”, zegt Anny. “O kijk; bidprentjes.” Het is een fikse stapel. “En hier, tante Anna had een patent”, zegt haar man verbaasd. “Tot hoever mocht ze”, vraagt zijn gade. “Kijk, en dit, ook een Janssen”, zegt Louis. Enthousiast beginnen ze door elkaar te praten. Datzelfde enthousiasme heeft de twee ook op het idee gebracht twee fotoboeken mee te nemen. “Ga rustig je gang”, overhandigt Louis ons beide albums. “Blader op je eigen tempo. Het is jullie feestje.” En feest zal het misschien worden. Want Manon en ik krijgen als dank een flesje rode wijn overhandigd. We zouden die aan de eigenlijke vinder moeten geven, de medewerker van de Kringloopwinkel, maar die is non-alcoholicus. We bladeren door het eerste album. Met foto’s uit het interbellum, van schepen met liggend stuurrad en bij de Loreley gefotografeerde vaartuigen. Maar ook bijzonderder foto’s. Van de brug van Remagen bijvoorbeeld, toen die nog onbeschadigd was. Er werd zwaar om gevochten in de Tweede Wereldoorlog (de brug stortte uiteindelijk in ten gevolge van overbelasting door passerende troepen en materieel). Bijna alle fotografieën zijn voorzien van een slank schoonschrift. Witte inkt op zwarte pagina’s. Nauwkeurige woorden van verdwenen tijd. Sommige beelden zijn prachtig, met mensen in onwerkelijk licht gefotografeerd. We worden door het echtpaar uitgenodigd om nog meer foto’s in Amerongen te komen bekijken. Kazachstan Misschien dat hun zoon Marco er dan ook wel is. Hij blijkt als kraanmachinist in Kazachstan te werken, op de grootste kraan ter wereld. “Ik ben trots op hem hoor,” zegt zijn moeder. Louis ook, maar die krijgt er door al het enthousiasme van zijn vrouw even geen speld tussen. Als kind wilde Marco al kraanmeester worden. En hij werd het. Na eerst met Lego en Meccano geoefend te hebben. Hij leerde voor machinebankwerker en ging “na zijn achttiende naar de machinistenschool in Ede.” Daarna kwam het echte werk: Sardinië, Sicilië, Marokko, Qatar. Anny, trots: “Nu zit hij op een booreiland middenin de Kaspische Zee, vijf uur daar naartoe varen met een jetboot. Er liggen pontons met verblijven voor zestienhonderd man die een grote olieraffinaderij bouwen.” Op een eiland waar je niet af kunt. Zonder gsm-bereik, met alleen maar een satellietverbinding, zonder internet. “Je werkt zeven dagen per week, twaalf uur per dag.” Louis: “In de wintermaanden pakken ze die kraan in.” Tegen de vrieskou. Anny: “Van oktober tot mei wordt er niet gewerkt, omdat het dan min 40 is. Binnenkort komt Marco een paar dagen naar huis.” Na dergelijke arctische temperaturen wil je goed door je moeder verwend worden. Maar voordat hun zoon thuiskomt, gaan ze eerst de foto’s van de familie Janssen in een album plakken natuurlijk. “Extra paar ogen is altijd welkom” Een schipper heeft zijn ogen altijd goed open. Hij houdt de omgeving continu in de gaten en ziet niets over het hoofd. Maar ziet hij ook alles? Het zijn vragen die Klaas de Vries, eigenaar van Navicom, vaak aan klanten stelt: “Hebt u een duidelijk beeld kort vóór het schip? Kunt u de gangboorden goed overzien? Werken alle pompen, lieren of andere apparatuur naar behoren?” Met de camera’s en monitoren van Navicom heeft de schipper die antwoorden op elk gewenst moment, aldus De Vries. “Samen met onze klanten hebben we de afgelopen jaren vele ‘nietstandaard’ oplossingen bedacht en uitgevoerd. Elke situatie is immers anders. En elke schipper heeft zijn eigen wensen.” (foto Navicom) “Onlangs hebben we alle schepen van een landelijk werkende vloot sleephopperzuigers van camera’s voorzien. Vanuit de stuurhut kunnen de schippers nu de zandpompen controleren op lekkage. Bij een ander werkschip wilde de schipper in de stuurhut kunnen zien wanneer de spudpaal de bodem had bereikt. Hiervoor hebben we op de lier van de spudpalen camera’s gemonteerd. Deze schippers hebben nu altijd een extra paar ogen in de stuurhut. Maar ook bij de controle van de werking van bijvoorbeeld baggermaterieel kunnen camera’s uitkomst bieden.” “En omdat elke situatie anders is, komen we graag aan boord om de mogelijkheden ter plekke te demonstreren”, aldus de directeur van het in Havelte gevestigde bedrijf. “Dat doen we geheel vrijblijvend. Wij leveren camera’s met diverse lenzen voor de beste kijkhoek, maar ook op afstand bedienbare zoomcamera’s met een zelf ontworpen roestvrijstalen behuizing.” Meer informatie: www.navicom.nl. Stremming Merwedesluis De provincie Zuid-Holland is op 27 lijk is. De schipper dient zich bij de juni begonnen met onderhoudswerkzaamheden aan de Grote Merwefoon (VHF 22) of telefonisch (0347 Grote Sluis vóór 22.00 uur per maridesluis in Gorinchem. Ze duren tot – 37 13 83) te melden. en met 12 juli. Tijdens deze periode De provincie pakt met dit karwei in is de sluis gestremd voor beroepsvaart. Voor recreatievaart geldt een sluisdeuren aan. De werkzaamheden Gorinchem zowel de sluisvloer als de gedeeltelijke stremming. Van 10 juli aan de vloer vinden plaats van 06.00 tot en met 12 juli is de sluis ook voor tot 21.00 uur. de recreatievaart volledig gestremdren aan de zuidzijde van de sluis ver- Afgelopen weekend zijn de sluisdeu- Het Merwedekanaal is gedurende vangen. Tijdens het laatste weekend die dagen alleen toegankelijk via de van de stremming (10 - 12 juli) komen deze gerenoveerde sluisdeuren Grote Sluis in Vianen en wel vanaf de noordzijde. Deze sluis heeft aan die in plaats van de bestaande deuren zijde een drempel waardoor een minimale waterstand nodig is voordat Tijdens de stremming van de Merwe- aan de noordzijde. schepen de sluis in kunnen varen. desluis is er wel doorvaart mogelijk Mocht deze waterstand pas na de via de Lingesluis in Gorinchem. Bedieningstijden van de Lingesluis zijn officiële bedieningstijd van de sluis worden bereikt, dan worden schepen alsnog geschut zodra dat van 09.00 tot 20.00 uur. moge- Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering K-tec niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen bunkerschip Volante een goede en behouden vaart KB Plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-mail info@kb-plus.nl Swintrans Shipping namens het hele KB plus team veel succes en een behouden vaart • Administratie & Advieskantoor Voor een grenzeloos & waterdicht advies

Binnenvaartkrant