Views
2 years ago

2009-14

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Grote
  • Twee

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 30 juni 2009 VAN ANDEL HEEFT OOK UW ACCU OP VOORRAAD Bel voor het bewijs: 010 429 33 16 • Topkwaliteit accu’s • Gratis montage aan boord • Startmotoren en dynamo’s, revisie en nieuw • • MASTERVOLT en VICTRON acculaders en omvormers uit voorraad leverbaar • !"#$%#&'( Anthony Fokkerweg 59-63, 3088 GE Rotterdam, Havennummer 2290, tel.: 010 4293316, fax: 010 4280835, e-mail: info@vanandel-rotterdam.nl, www.vanandel-rotterdam.nl • machinefabriek • hydr.stuurmachines/roeren • inbouw motoren/generatoren • stuurhut hefkolommen MS. van Riemsdijkweg 45 1033 RC A'dam 020-6311234 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Radar, JRC Multifunction Line Basic Line Binnenvaart AIS E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Joystick systemen Portofoons Camera’s Satelliet televisie Tracking/Tracing Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000

De Binnenvaartkrant 23 30 juni 2009 Bogenda bestaat veertig jaar Bogenda Motoren bestaat 40 jaar. Met de huidige economische situatie vinden commercieel directeur Henny Jumelet (59) en financieel directeur Gert Valk (56) het niet gepast een uitbundig feest te geven. Maar het jubileum ongemerkt voorbij laten gaan, wilden ze ook niet. En dus viert het Zwijndrechtse motorenbedrijf het in besloten kring. “Als blijk van waardering naar het personeel”, leggen ze uit. Met de medewerkers en hun partners gaan ze een lang weekend naar Maastricht. Om die reden gaat het bedrijf op 2 en 3 juli zelfs dicht. Een unicum! Maar klanten met motorproblemen worden ook die dagen geholpen. Bij Bogenda gaan ze er prat op dat ze 24 uur per dag en zeven dagen per week service verlenen. Zelfs als er iets te vieren is. Stabiel Op 1 juli 1969 schreef Dammy Boer Bogenda B.V. officieel in bij de Kamer van Koophandel. Hij was toen al een poosje bezig met het repareren van scheepsmotoren. Begonnen in Ridderkerk kwam het motorenreparatiebedrijf via een tussenstop elders in Zwijndrecht in 1980 aan de Mandenmakersstraat 4 terecht, waar Bogenda destijds Henny Jumelet (links) en Gert Valk. (foto MGR) een nieuw pand liet bouwen. In 1999 werd aan de achterzijde een stuk aangebouwd. In 1989 namen Henny Jumelet, Gert Valk en Klaas Noorlander het bedrijf via een management-buyout gezamenlijk over van Dammy Boer. Klaas Noorlander, die technisch directeur was, ging in 2006 met pensioen. Sindsdien leiden Jumelet en Valk het bedrijf met z’n tweeën. Henny Jumelet werkt intussen 35 jaar bij Bogenda. Gert Valk doet met 25 jaar nauwelijks voor hem onder. Ook veel van de 22 medewerkers werken al tientallen jaren bij het bedrijf. “We zijn heel stabiel, kennen weinig verloop”, aldus Henny Jumelet. Alle merken Bogenda doet alles op motorengebied: nieuw, gebruikt en gereviseerd. Complete motoren, maar ook losse onderdelen. Van plezierjacht tot ‘kleine’ zeevaart. De onderdelenvoorraad gaat nog verder terug dan de eigen historie (tot 1950). Hoe houd je het veertig jaar vol? “Door service te verlenen. Klaar te staan voor je klanten.” Voor Henny Jumelet is het simpel. “Door de schipper zo snel mogelijk te helpen als hij problemen met zijn motor heeft, zodat hij ook zo snel mogelijk weer kan varen.” Men kan voor alle merken bij het bedrijf terecht; voor alle toepassingen ook. Alleen nieuwbouwschepen doet Bogenda nauwelijks. “Doordat we geen dealerschap hebben. Niet verbonden zijn aan één specifiek merk”, verklaart Gert Valk. Tempo Er is veel veranderd in veertig jaar tijd, realiseren Henny en Gert zich als ze terugblikken. “Een voorbeeld: vroeger deden we vijf Sulzers per week; nu niet eens meer één per jaar.” Ook de techniek is flink anders. Van de motoren zelf, maar ook de middelen die de monteurs ter beschikking staan. “Ze werken met endoscopen om binnenin een motor te kijken, maken foto’s en filmpjes. Dat had je nooit kunnen voorzien.” De snelheid is geleidelijk omhoog gegaan. Niet alleen het aantal toeren waarmee de motoren draaien; ook het tempo waarin klanten geholpen kunnen en moeten worden. Henny Jumelet: “Duurde een revisie eerst zes weken, nu doe je het in zes dagen.” ”Dat past in het beeld van de veranderde scheepvaartwereld”, weet Gert Valk. “Tijd is geld.” Bijzondere samenwerking tussen twee grootste onderlinge scheepsverzekeraars DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Alsof Ajax en Feyenoord besluiten voortaan samen de jeugdopleiding te verzorgen. Zo ziet het voornemen tot samenwerking van Neerlands twee grootste onderlinge scheepsverzekeraars Oranje en EFM er op het eerste oog uit. “Toch is onze samenwerking een stuk logischer dan deze misschien op het eerste oog lijkt”, zijn directeur Tom Boerema van EFM en directeur Johan Mulder van Oranje het met elkaar eens. De samenwerking die sinds 1 juni bestaat tussen de twee concurrerende, onderlinge verzekeraars – beide zelf risicodragend – kwam met name tot stand vanwege de steeds strenger wordende wet- en regelgeving voor financiële dienstverleners. “Onder het motto ‘twee weten meer dan één’ moeten wij de moed hebben om over grenzen heen te kijken”, vindt Mulder. “Met behoud van onze zelfstandigheid en onze eigen identiteit kunnen wij prima samenwerken op diverse onderdelen”, vult Boerema aan. Het is de bedoeling dat de samenwerking vorm krijgt in ondersteunende diensten achter de schermen. Hierbij kan gedacht worden aan het op de hoogte blijven van wet- en regelgeving, het voldoen aan alle wettelijke eisen en het werken volgens de vereiste procedures. Daarnaast kan het vorm krijgen in het aanbod van aanvullende producten. Schaalvoordelen “Wij verwachten dat wij door de samenwerking beide onze dienstverlening aan de leden kunnen verbeteren”, zegt Boerema. “Eén plus één is drie, onder meer dankzij schaalvoordelen in inkoop. En daarvan profiteren de leden van zowel Oranje als EFM.” De eerste contacten tussen de maatschappijen werden in 2007 gelegd. “Zonder welke intentie dan ook raakten wij in gesprek over onderwerpen als ‘hoe kijken wij tegen de markt aan?’ en ‘wat zijn onze uitdagingen?”, legt Mulder uit. “Daarbij werd duidelijk dat onze visies grotendeels met elkaar strookten. En die bestuurlijke visies zijn de afgelopen twee jaar alleen maar verder naar elkaar toegegroeid.” Moed Mulder en Boerema prijzen het lef van beide besturen: “Hoezeer we ook weten dat we beide beter worden van samenwerking, voor samenwerking met de grote concurrent van oudsher is grote bestuurlijke moed nodig. En die moed is getoond.” Volgens Mulder waren de leden van Oranje verrast door het voorstel, maar vonden zij het – onder meer gezien de ontwikkelingen in de markt – een verstandig plan. “Bij onze onlangs gehouden algemene ledenvergadering kregen wij geen enkele negatieve reactie op de voorgenomen samenwerking.” Boerema ervoer min of meer dezelfde reactie: “Toen de eerste verbazing was weggeëbd, zagen onze mensen veel voordelen. Hun dagelijks werk werd de laatste jaren in rap tempo lastiger. Vooral de kredietcrisis van vorig jaar deed daarbij een stevige duit in het zakje.” Regelgeving De twee directeuren zien de wetgever doorslaan in zijn doelstelling tot consumentenbescherming. “Dankzij al die regels – die voor ons als betrekkelijk kleine onderlinge verzekeraars grotendeels totaal niet van toepassing zijn omdat wij eenvoudige producten met volledig afgebakende risico’s leveren – wordt onze overhead steeds groter. En wij kunnen niet anders dan deze kosten aan onze leden doorberekenen. De Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiële Markten willen met instrumenten uit het verleden problemen in de toekomst voorkomen. Dat werkt echter niet.” “Naar onze overtuiging zou er een Tom Boerema (links) van EFM en Johan Mulder van Oranje: een van de resultaten van de samenwerking moet een soepeler afwikkeling van onderlinge schades zijn. (foto Jan Johan ten Have) geheel ander soort toezicht moeten komen. Maar tot het zover is, hebben wij te maken met een tsunami aan regelgeving. Die snel groeiende overhead kunnen wij dankzij onze samenwerking behoorlijk beperken. En daarvan plukken onze leden de vruchten.” Onderlinge schades Het is de bedoeling dat Oranje en EFM over een jaar op twaalf fronten met elkaar samenwerken. Een van de gevolgen van de samenwerking moet een soepeler afwikkeling van onderlinge schades zijn. Beide maatschappijen willen toe naar een snelle onderlinge schaderegeling en een vermindering van de administratieve rompslomp bij schadegevallen tussen beide maatschappijen. Mulder: “Natuurlijk kost de totstandkoming van de samenwerking in de praktijk enige tijd. Maar om eerlijk te zijn, zie ik in de verhouding tussen beide maatschappijen veel meer consensus dan verschillen.”

Binnenvaartkrant