Views
2 years ago

2009-14

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Grote
  • Twee

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 30 juni 2009 www.aflossers.nl Tel. 024 - 642 17 72 Email: zzpafloscentrale@kpnmail.nl ZZP AFLOSCENTRALE NIJMEGEN TE KOOP DUWBOOT, bouwjaar 2005, 2 x 1300 pk Cummins, volledig ADNR, inruil kleinere duwboot mogelijk. Tel. 06-53153374 TE KOOP Luxe, 3-kamer appartement aan de Maas. Uitzicht over de skyline van Rotterdam ! Voor meer informatie en foto’s: Bel: 0651-169925 of mail naar oostmaaslaan882@hotmail.com Sandali na lang at magtrabaho na ako sa Oceanriver sa sueldong Euro 1172/buwan menos health insurance. Tel. +41 4350 16455 Email: sales@oceanrivercontractors.com NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Evenement op komst? Mail het ons: service@binnenvaartkrant.nl .nl

De Binnenvaartkrant 11 30 juni 2009 Vijfde Waterwerk langs Amsterdam-Rijnkanaal Maandag 15 juni heeft Mammoet Waterwerk V Circuit, een 20.000 kilo wegende betonnen sculptuur, op Industrieterrein Lage Weide geplaatst langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Het is het vijfde kunstwerk van de Utrechtse beeldhouwer Ruud Kuijer dat daar nu staat. De sculptuur werd vervoerd vanuit de voormalige Werkspoorhal aan de Tractieweg in Utrecht. Het transport ging deels over de weg en deels over water. Waterwerk V is 5 x 5 x 6 meter groot en maakte de oversteek op het Amsterdam-Rijnkanaal met het ms Marjan van Jan Visser, die ook de andere kunstwerken uit de serie Waterwerken vervoerde. Waterwerk V Circuit is de vijfde van een lijn van zeven sculpturen van het project Waterwerken waaraan Ruud Kuijer sinds 2002 werkt. In 2013 verwacht hij het af te ronden. Het transport was verre van eenvoudig. “Waterwerk V Circuit is volumineus en tegelijkertijd een zeer open en fragiele sculptuur”, aldus Ruud Kuijer. “Het beeld omsluit een binnenruimte die te betreden is en heeft geen kern.” Hijsplan Al in een vroeg stadium is een hijsplan gemaakt. Mammoet heeft de plaatsen voor de hijsankers bepaald voordat het beeld gegoten werd. Trek- en drukstangen tussen de vormen moesten ongewenste krachten uitsluiten. Ruud Kuijer realiseert zijn project met een team dat bestaat uit verschillende timmerlieden, een lasser en twee betonijzervlechters. Daarnaast krijgt hij technische adviezen van een constructeur, een betontechnoloog en de hijsspecialist. Het project Waterwerken wordt mogelijk gemaakt door de gemeente en de provincie Utrecht, Rijkswaterstaat en baggeraar Koninklijke Boskalis Westminster. Facilitaire ondersteuning wordt geboden door Heidelbergcement Group, Mammoet en Holiday on Ice Productions. Waterwerk V Circuit wordt uit het ruim van de Marjan gehesen. (foto Rob Versluys) Centraal Museum 2009 is een druk jaar voor Ruud Kuijer. Naast Waterwerk V Circuit realiseerde de kunstenaar een reeks van zeven manshoge betonnen beelden voor de tentoonstelling Binnen Buiten Beelden in het Centraal Museum in Utrecht. Die sculpturen zijn te zien in de tuin van het museum. In 2010 is de serie te zien in het Wilhelm Lehmbruckmuseum in Duisburg. Vrijdag 3 juli opent de tentoonstelling in het Centraal Museum. Edwin Jacobs, de nieuwe directeur van het museum, verricht die middag de opening. Oud-directeur prof. dr. Henk van Os van het Rijksmuseum houdt later diezelfde middag een inleiding op locatie bij Waterwerk V Circuit. Op Lage Weide zal hij dan de monografie Ruud Kuijer Beelden/Sculpture en de film Ruud Kuijer Sculptor presenteren. Meer informatie over het werk van Ruud Kuijer op www.ruudkuijer.nl. EBU wil hulp Europese Investeringsbank voor de binnenvaart De Europese Binnenvaart Unie (EBU) heeft aan Europees Commissaris van Transport, Italiaan Antonio Tajanim, vier maatregelen voorgesteld ter ondersteuning van de zwaar onder de crisis lijdende sector binnenvaart. Daarbij wil de EBU de hulp inroepen van de Europese Investeringbank. De in Nederland voorgestelde ‘Capaciteitsalliantie’ ziet de EBU als een ‘nationaal initiatief’. “De nationale initiatieven zullen we inventariseren”, aldus algemeen secretaris van de EBU, Theresia Hacksteiner. De EBU concentreert zich op de Europese maatregelen. Theresia Hacksteiner en Philippe Grulois bij de presentatie van het jaarverslag van de EBU in Bonn. (foto MGR) De vier maatregelen die de EBU bij Tajani heeft neergelegd, zijn investeringen in infrastructuur, voorkoming en vermindering van administratieve lasten, vermindering van financiële lasten zoals havengelden en belastingen en onderzoek hoe de binnenvaart gesteund kan worden om de moeilijke financiële situatie te overbruggen, bijvoorbeeld met assistentie van de Europese Investeringsbank (EIB). Terugloop President Philippe Grulois van de EBU presenteerde bij de jaarvergadering 24 juni in Bonn het jaarverslag (over 2008/2009). “De economische crisis heeft in de binnenvaart geleid tot een drastische teruggang van de goederenstromen met alle consequenties van dien. In de eerste maanden van dit jaar zijn in de meeste binnenvaartlanden de vervoerde goederen verminderd met wel 30 procent ten opzichte van dezelfde periode in het afgelopen, waarbij de terugloop in sommige marktsegmenten nog aanzienlijk hoger is.” Hij wees daarbij op het vervoer van Europese Investeringsbank De Europese Investeringsbank (EIB) is de bank van de Europese Unie, in 1958 opgericht om projecten te financieren die zijn gericht op de bevordering van Europese integratie, een evenwichtige ontwikkeling, economische en sociale samenhang en ontwikkeling van een economie, gebaseerd op kennis en vernieuwing. De EIB zetelt in Luxemburg. Aandeelhouders zijn de lidstaten van de Europese Unie. De bank heeft geen winstoogmerk. De taak is het financieren van publieke of particuliere investeringen waarmee de doelstellingen van de Europese eenwording gestalte krijgen. Criteria voor steunmaatregelen van de bank zijn onder andere dat deze maatregelen het concurrentievermogen van Europese industrieën en het MKB en de realisatie van Transeuropese Netwerken (vervoer, telecommunicatie en energieoverdracht) bevorderen. Tevens kunnen ze dienen voor bescherming van het natuurlijke en stedelijke milieu, investeringen in gezondheidszorg, onderwijs en informatietechnologieën. erts, staal en chemische producten. De gevolgen – overcapaciteit van de vloot en terugvallende vrachtprijzen – leiden tot de roep om steunmaatregelen, om de vloot te behouden en acceptabele vrachtprijzen te garanderen, aldus Philippe Grulois. “Om de gevolgen van de crisis het hoofd te kunnen bieden zijn steunende maatregelen nodig.” Over de situatie in de binnenvaart en de door EBU voorgestelde maatregelen zal hij binnenkort een persoonlijk onderhoud hebben met Antonio Tajani – behalve Transportcommissaris ook vicevoorzitter van de Europese Commissie – en directeur-generaal Matthias Ruete van Energie en Transport. Gyron Crew bemachtigt NEN-certificering Gyron Crew Inc is deze maand gecertificeerd (NEN 4400-2) door de Stichting Normering Arbeid (SNA). Daarmee is het Filippijnse bedrijf de eerste gecertificeerde werkgever buiten de Europese Unie, aldus Dolf Kornet van de Nederlandse agent Gyron Crew BV. Dat in Delft gevestigde bedrijf bemiddelt hier in Nederland bij het detacheren van de Filippijnse matrozen in de binnenvaart. “Voorafgaand aan de certificatie heeft de door de SNA aangewezen Safex Certificatie Gyron Crew uitgebreid en zeer doelmatig doorgelicht”, vertelt Kornet. Arbeid inlenen van een bedrijf met NEN 4400-2 certificatie garandeert de inlener volgens hem dat “het personeel volgens de regels van de Wet op het Minimum Loon wordt betaald, de belastingen en sociale premies tijdig worden betaald, de loonbetaling tijdig plaatsvindt, de loonadministratie deugt en de juiste tewerkstellings- en verblijfsvergunningen beschikbaar zijn.” Gyron Crew is marktleider op het gebied van detachering van Filipijnse bemanning in de Nederlandse binnenvaart. Via het bedrijf zijn momenteel 250 (licht)matrozen aan het werk op zo’n 180 Nederlandse binnenvaartschepen. In december 2003 kreeg Gyron Crew een uitzendvergunning van de Filipijnse overheid. In maart 2004 werd de eerste Filipijnse lichtmatroos in de binnenvaart gedetacheerd. “Met het verkrijgen van het NEN 4400-2 keurmerk heeft Gyron Crew bewezen de kwalificatie van pionier meer dan waard te zijn en toonaangevend in de markt te opereren”, stelt Dolf Kornet trots. De norm is opgesteld door de Stichting Normering Arbeid en geldt als onafhankelijk keurmerk.

Binnenvaartkrant