Views
2 years ago

2009-14

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Grote
  • Twee

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 14 - 30 juni 2009 Pater Machar ‘ontvoerd’ Met spijt in het hart maar met een geweldig feest hebben duizend mensen afgelopen zaterdag afscheid genomen van Machar Verhaeghe, die met pensioen gaat. Voor de pater zelf een enorme verrassing; na de doop van een nieuwe bunkerboot moest hij z’n autosleutels inleveren en werd hij geblinddoekt ‘ontvoerd’. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! 13 Opmerkelijke samenwerking Alsof Ajax en Feyenoord besluiten voortaan samen de jeugdopleiding te verzorgen. Zo ziet het voornemen tot samenwerking van onderlinge scheepsverzekeraars Oranje en EFM er op het eerste oog uit. “Toch is onze samenwerking een stuk logischer dan deze misschien op het eerste oog lijkt.” 23 Hamburg: pro Binnenschiff Die Bedeutung der Binnenschifffahrt im Hinterland verkehr des Hamburger Hafens soll gesteigert werden. Das sagte Hafen- und Wirtschaftssenator Axel Gedaschko anlässlich der Vorstellung einer neuen Studie des Hamburger Beratungsunternehmens Uniconsult, die der Binnenschiff - fahrt gute Zukunftschancen einräumt. 31 BCTN exploiteert transferium SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS BCTN (Binnenlandse Container Terminals Nederland van de terminals in Nijmegen, Den Bosch en Wanssum) zal het nieuw te bouwen containertransferium in Alblasserdam gaan exploiteren. Directeur Willem van den Heuvel zegt dit te zien als een toevoeging aan zijn netwerk van terminals. “Dit is goed voor de binnenvaart”, zei hij maandag 29 juni in Alblasserdam bij de ondertekening van een convenant door private partijen (waaronder de grote stuwadoors in Rotterdam, grondeigenaar Havenbedrijf Rotterdam en BCTN) en een intentieverklaring door de Drechtsteden, Zuid-Holland, V&W en Rotterdam, alles gericht op de totstandkoming van de terminal. Van den Heuvel: “Het is vervoer over water en dat er andere terminals dichtbij zijn gelegen hoeft geen bezwaar te zijn.” Op de foto vlnr Zwijndrechts burgemeester Antoin Scholten (tevens plaatsvervangend voorzitter Openbaar Lichaam Drechtsteden), gedeputeerde Asje van Dijk van Zuid-Holland, staatssecretaris Tineke Huizinga van V&W en Rotterdams havenwethouder Lucas Bolsius, maandagmorgen na de ondertekening, De staatssecretaris zag ook het nut van meer containers over water. “Om de groei van het containeraanbod op te vangen en omdat het een duurzame wijze van transport is. Je zou wel gek zijn als je geen gebruik maakt van de binnenvaart.” (foto MGR) Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Schippers moeilijk te peilen Betrokkenheid was er wel, 17 juni in de Maassilo in Rotterdam. Zo’n 500 mensen waren op die warme woensdagmiddag naar Rotterdam-Zuid gekomen om mee te discussiëren over een reddingsplan voor de binnenvaart. Het was echter moeilijk te peilen wat ze precies wilden. Zowel voor- als tegenstanders van de gepresenteerde plannen kregen uitbundig applaus. De discussie werd door dagvoorzitter Roland Kortenhorst (voorzitter van het BVB) strak gehouden en volgens een aantal mensen ook te snel afgekapt. Ondanks de temperatuur in de zaal en de spanning waaronder de sector momenteel staat, was de sfeer nauwelijks als broeierig te omschrijven. r werden door afgevaardigden van de brancheorganisaties voorstellen gedaan en iedereen leek te beseffen dat de scheepvaart in uitzonderlijk moeilijk vaarwater zal komen als de crisis na de zomer doorzet. Dat niet iedereen op basis van de huidige situatie al onmiddellijk staat te trappelen om het schip in een oplegpool in te brengen, mocht echter niemand verrassen. De 500 waren afgekomen op de voorlichtingsbijeenkomst waar het Crisisberaad Binnenvaart wilde peilen of het met de plannen kan rekenen op bijval in de sector. Maar dat peilen lukte dus niet echt. Er was veel discussie. Er was ook veel begrip voor het standpunt van het Crisisberaad: beter iets doen dan niets. Parallel met de twee in het leven geroepen commissies – Financiering en Capaciteit – werden twee voorstellen gedaan. Adjunct-directeur Jan Vogelaar van het CBRB van de eerstgenoemde Kanalen dreigen door droogte leeg te lopen Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) heeft bij de inspraak op het Nationaal Waterplan aangegeven bezorgd te zijn over de gevolgen van de verdroging van Nederland. Eén van die gevolgen kan een watertekort in de kanalen zijn. Volgens het ontwerp kan voor de grote rivieren het handhaven van commissie deed uit de doeken hoe in overleg met overheid, banken en binnenvaartondernemers is gekomen tot een voorstel tot uitstel van aflossingsplicht, waardoor gezonde bedrijven die in de problemen komen door de crisis een kans krijgen te overleven. >> Lees verder op pagina 17 voldoende diepgang voor de rivieren en peilhandhaving in kanalen (Brabantse kanalen, Twentekanalen en Fries-Groningse kanalen) een probleem worden. Een oplossing daarvoor wordt niet vermeld. Het COV vindt dat extra waterinlaatcapaciteit moet worden geregeld. >> Lees verder op pagina 3 KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 48x50_NTZ_fc.indd 1 05-02-2009 10:07:47

De Binnenvaartkrant