Views
2 years ago

2009-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 18 3

De Binnenvaartkrant 18 3 juni 2009 Wij feliciteren Martin van der Werff van harte met de sleep-duwboot Margriet.

De Binnenvaartkrant 19 3 juni 2009 Veilig samen varen Het doel van de campagne ‘Veilig Varen doen we samen’ is vergroting van de veiligheid op de vaarweg. De campagne moet beroepsschippers, recreatieschippers en roeiers meer bewust maken van elkaars gedrag en beperkingen. De start van de campagne vond plaats op vrijdagmiddag 22 mei, tijdens de Nationale Sleepbootdagen in Vianen. Tussen twee billboards (met de tekst: “Kijk voldoende achterom”) op twee pontons werden ballonnen opgelaten te midden van de honderden sleepboten, in Vianen op het Merwedekanaal. Terwijl de duwboot Saluté op kwam met de pontons voor zich, vingen de billboards zoveel wind dat het kleine duwstel met de twee pontons het passagiersschip Prinsenlander – voorheen de Henry Dunant – met genodigden niet meer kon ontwijken. Het bleef bij een lichte aanraking tussen beide schepen, maar het was wel frappant gezien het karakter van de campagne waar het toe diende. De campagne ‘Veilig Varen doen we samen’ is een initiatief van vaarwegbeheerders en belangenverenigingen. Top drie De drie belangrijkste veiligheidsonderwerpen op de vaarweg – zo blijkt uit sessies die Rijkswaterstaat heeft De zonovergoten sleepbootdagen in Vianen waren een groot succes. De start van de campagne op het Merwedekanaal. (foto’s MGR) gehouden met de beroeps- en recreatievaart – zijn: - de dode hoek van beroepsvaart - de plaats op de vaarweg - gedrag in sluizen. In de campagne staan deze drie onderwerpen dus centraal. Na de start is bij een groot aantal watersportverenigingen, havens en verhuurbedrijven de folder Veilig varen doen we samen beschikbaar gesteld. Hierin staan veiligheidstips voor de beroeps- en de recreatievaart en zijn de belangrijkste vaarregels kort en bondig op een rij gezet. Voor roeiverenigingen is een speciale flyer beschikbaar. Tijdens informatiebijeenkomsten bij verschillende watersportverenigingen en roeiverenigingen wordt ingegaan op de wijze waarop de recreant zo veilig mogelijk kan bewegen op het water. Een dvd over het gezamenlijk veilig varen van recreatievaart en binnenvaart zal hierbij ook worden gebruikt. Ook langs de vaarweg wordt de campagne zichtbaar: langs drukbevaren routes, waar beroeps- en recreatieschippers vaak letterlijk in elkaars vaarwater zitten, zijn billboards geplaatst. De folders en de dvd zijn op te vragen via de gratis informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002. De campagne wordt uitgevoerd onder de vlag van het samenwerkingsconvenant ‘Varen doe je samen’. Het is een initiatief van Rijkswaterstaat, de Provincies, Havenbedrijf Rotterdam, Groningen Seaports, Haven Amsterdam, Koninklijke Schuttevaer, ANWB, Watersportsverbond, HISWA en SRN. Meer informatie: www.varendoejesamen.nl. OP & NEER…met de familie Ooms naar het ‘schipperskamp’ Motorschip Aldemarin is van oorsprong een Duits schip. 733 ton, 67 meter lang en 7,04 meter breed. In 1973 of 1974 kwam het in Nederlandse handen. Nu is het vaartuig van bouwjaar 1953 van echtpaar Ooms. Vanavond hebben ze een avondje vrijaf, de Aldemarin ligt voor sluis Weurt. Maar de volgende middag moet er alweer “een beetje raapschroot voor België worden geladen”, zegt Robertino Ooms (42). Negentien jaar vaart hij samen met zijn vrouw Jolanda. “Maar we hebben wel een periode gehad dat we er een beetje genoeg van hadden. Vooral toen de jongens naar het internaat moesten. Ik had het eigenlijk allemaal wel gezien”, zegt schipper Ooms. “We zijn echt al overal geweest: op de Donau, de Elbe – richting Bremen ook, maar niet zo vaak – veel de Main op. We wilden de zaak eigenlijk omzetten naar de weekends vrij varen, toen we een huis hadden gekocht. Om een beetje vrije tijd te hebben. Maar we zijn er eigenlijk nooit aan toe gekomen om dat concreet te maken. Mijn oudste zoon komt snel weer naar boord – hij doet examen nu. Hij wil dolgraag Bespiegelingen op de sluis Frank Antonie van Alphen struint rond op sluizen en in havens en stapt aan boord bij een willekeurig schip. Maar wel één met een verhaal. varen.” In tegenstelling tot de oudste (Hans, 16), wil de middelste (Martijn, 14) niets van het vak weten. Sterker nog: die heeft niet eens zin om in de vakanties naar boord te gaan. Varen wilde hij niet, “maar wel rechercheur worden, toen weer kok en toen weer piloot”, zegt zijn moeder. De jongste telg heet Rick (11) en zit nog op de lagere school. Net als zijn oudste broer ziet hij wel wat in dat varen. Hattem Vader en moeder Ooms hebben elkaar tijdens het ‘schipperskamp’ in Hattem ontmoet. Dit jaar wordt het voor de 52e keer georganiseerd. Robertino Ooms: “Vier- of vijfentwintig jaar geleden zijn ze daar ‘walscholen’ toe gaan laten.” Dus van alleen schipperskinderen is geen sprake meer. “Vroeger heette het Nationaal Kamp voor Schipperskinderen. Nu heet het gewoon Nationaal Kamp. Het aantal schipperskinderen is OP EN NEER gesprekken rondom de sluis | door Frank Antonie van Alphen laag tegenwoordig. Onze jongens gaan nu weer mee naar Hattem.” “Als kind gingen wij ook al daar naartoe”, zegt Jolanda Ooms (40), wiens meisjesnaam Van den Berg is. Het kamp bevindt zich middenin de bossen. “Een jaar of zes geleden hebben ze daar de boel vernieuwd. Er is een amfitheater gebouwd, met een toneel met decor, alles d’r op en d’r aan.” Mogen we de woorden van de schipper geloven, is het niet alleen maar leuk en gezellig voor de kinderen. Een volwassene wil zijn jeugd ook nog wel een keer ophalen op kamp. “Ik ben zeven keer mee geweest”, zegt Robertino. “We hebben verschrikkelijk veel lol gehad.” Zelfs met drie of vier uurtjes slaap per nacht. Het is tenslotte vakantie. En op een echt vakantiekamp hoor je nou eenmaal weinig te slapen. Die lucifers waarmee het kampvuur aangestoken wordt, zijn ook goed te gebruiken als stokjes om de oogleden omhoog te houden. Weer lekker uitgerust aan boord komen heet dat dan. Als je maar plezier hebt. Want daar ontbreekt het nog wel eens aan, als je schipper bent in deze moeilijke tijden. Robertino en Jolanda Ooms. (foto Manon Bruininga)

Binnenvaartkrant