Views
2 years ago

2009-10

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nederland
  • Waar

De Binnenvaartkrant 2 5

De Binnenvaartkrant 2 5 mei 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD STUURMAN OF KOPPEL op duwboot, weekend vrij. Eigen vervoer of rijbewijs, vaart voorn. Belgie. Tel. 0032-475547476 of 0031-653312888 TE KOOP Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, omv. 230 Volt. Accu’s compr. Koelkasten LED verl. Tel. 051-5431920 www.aquasolar.nl Franko in Ned. VOOR MTS-VOPAK-BEN EN MTS-VOPAK-MARCONI ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR stuurmannen en matrozen in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem: 4wk/4wk, het salaris vlgs. CAO binnenvaart. Info. Tel. 06-22424148 TE KOOP Woonark te Maasbracht met vaste ligplaats. Inl. tel. 06-51034674 HEEFT U WERK ? ZOEKT U WERK ? Delta Marine Crewing, Binnenvaart zoekt schippers & matrozen. www.binnenvaartbanen.nl Tel. 0118-470909 V3LNAUTICS.NL Voor al uw specials en eerste klas RVS artikelen en verlichting. MTS FLUVIUS IS OP ZOEK naar een kundige 2e kapitein i.b.v. alle papieren. Systeemvaart, loon n.o.t.k. Tel. 06-5336139 MTS FLUVIUS IS OP ZOEK NAAR JOU! ben jij matroos i.b.v. dienstboekje en wil je het vak leren in de Internationale vaart, bel ons dan. Systeemvaart, loon n.o.t.k. Tel. 06-53396139 TE KOOP alubox 2.5x5m Tel. +32475609977 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: 2 lichtmatrozen of matrozen voor het m/s Sulomaro. Functie vereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GEVRAAGD PER DIRECT kapitein of koppel voor db. ‘XANDER’ Vast werk en mooie grote woning aanwezig op duwbak, A1-vaart B – NL en weekends vrij. Tel. +32 (0)475 442789 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Jacobus 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Amazone 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Kruier 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Magic 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD OP MS TEMPTATION matroos, min. 3 jr. erv. op Rijn- en Binnenvaart i.b.v dienst- boekje, vaarsysteem 8 wkn op/4 wkn af, loon CAO Binnenvaart, verblijfswoning moet worden gedeeld met Roemeense bemanning Tel. 06-54307928 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Duricha 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Panta Rhei 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Century 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD MATROOS OP MTS SPES SALUTIS. Met geregelde vrije tijd. Reacties onder briefnummer: 20091001 Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Christiaan 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Friendship 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Linquenda 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. Dealer - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Uniqueship 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 K I C K E R S GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Ger-Jan 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 5 mei 2009 “Nu niet elkaar de Zwarte Piet toespelen” Wim van Sluis is gevraagd de werkgroepen te leiden en aan te jagen. (foto MGR) >> Vervolg van pagina 1 Staatsgarantie “Het gaat alleen om bedrijven die in een normale situatie gezond zouden zijn geweest”, zegt Jan Vogelaar die de werkgroep ‘Staatsgarantie’ leidt. “Het doel is om rust in de markt te brengen door de financiële verplichtingen te bevriezen. Belgische binnenvaartorganisaties woedend over Nederlands crisisplan DOOR SARAH DE PRETER De Belgische binnenvaartsector is hoegenaamd niet blij met het crisisplan dat voor de Nederlandse binnenvaart wordt uitgewerkt. Tijdens de ESO-vergadering op 24 april hebben VBR en de Bond van Eigen Schippers de plannen van de Nederlanders zwaar bekritiseerd. Ze dreigen met tegenacties als Nederland de staatsgaranties voor de sector gaat verruimen en verbreden zonder een crisis aan te melden. Volgens VBR en ESO voldoet de huidige crisis ruimschoots aan de De Staatsgarantie betekent dat je de aflossingen acht kwartalen mag uitstellen, maar voor veel mensen is een groot deel van die tijd al verstreken als het schip klaar is, omdat het schip te laat is gekomen bijvoorbeeld.” In sommige gevallen leidt dit ertoe dat een schip alweer verkocht moet worden voordat het goed en wel klaar is. “Om dat te omschrijving van een ernstige marktverstoring zoals vermeld in art. 7 van EU-richtlijn 96/7/EG. Als Nederland geen crisis aanmeldt, willen ze gebruik maken van de mogelijkheid om tijdelijk de cabotagevrijheid te beperken. Volgens Karel Verberght, woordvoerder van VBR, hebben ook de leden van de Federatie Belgische Binnenvaart (FBB) zich inmiddels achter dit standpunt geschaard. “Door zijn op hol geslagen kredietgaranties verergert Nederland de gevolgen van de huidige crisis vele voorkomen, is die verruiming nodig.” Jan Vogelaar benadrukt dat het zeker niet de bedoeling is speculanten te helpen. “De ondernemers krijgen ook geen extra steun. De zaak wordt bevroren en wat ze hadden moeten betalen, komt bovenop de schuld. Dat kunnen ze dan in betere tijden alsnog betalen. Het is dus geen nieuw krediet, maar malen”, luidt het. “Men wil nu met extra medicatie tijd winnen, maar dat gaat nu al ten koste van de exploitatiemogelijkheden van onze Belgische binnenvaartondernemers die in het eerste kwartaal van dit jaar massaal moesten toekijken hoe Nederlandse schepen het beetje lading dat werd aangeboden vervoerden. Dat zal nog erger worden wanneer in Nederland kredietgaranties voor onbepaalde tijd worden verlengd.” een tijdelijke maatregel, waarmee de neerwaartse spiraal wordt onderbroken, waarin sommige mensen terecht zijn gekomen.” Of het scheppen van lucht voor de ondernemers die door de crisis in deze betalingsproblemen zijn gekomen, ook een positieve (opwaartse) invloed heeft op de vrachtprijs, is maar de vraag. Vogelaar: “Je hebt tijd gecreëerd, haalt de paniek uit de markt. Dat kan een klein beetje positieve invloed hebben op de vrachtprijs. Ik denk dat alle partijen hier voordeel bij hebben. De ondernemers vanzelfsprekend, de banken zien hun investering niet verdampen en de overheid behoudt uiteindelijk inkomsten uit belastingen en hoeft waarschijnlijk minder aan uitkeringen te betalen.” Hij verzekert dat ook in EBU-verband de zaak wordt ingebracht bij de Europese Commissie. “Deze week al. Als het internationaal kan, zullen we dat zeker doen.” Jan Vogelaar verwacht dat deze werkgroep snel resultaat kan boeken. “Vóór de zomer nog. Als deze maatregel werkt, zal ook de capaciteitsreductie meer kans van slagen hebben.” Protectionistisch De kritiek die de Nederlandse vertegenwoordigers in de ESO-Raad kregen van hun Belgische collega’s dat Nederland met deze plannen ‘protectionistisch’ bezig zou zijn – er werd zelfs gedreigd met een Belgisch cabotageverbod – werd opgevangen door Kantoor Binnenvaart. “De neuzen wijzen nu weer in dezelfde richting”, zegt Erik van Toor. “Het heeft op dit moment echt geen zin elkaar de Zwarte Piet toe te spelen.” Erik van Toor heeft aangegeven dat in de werkgroep Capaciteitsreductie wat hem betreft ‘alles mogelijk is’. “Er ligt geen vast plan voor deze werkgroep, alles is bespreekbaar. Linksom of rechtsom, er is nu een overcapaciteit van dertig procent. Normaal zakt de vrachtprijs al als er tien schepen zijn voor negen reizen. Nu zijn er voor diezelfde reizen veertien schepen beschikbaar. Om schepen uit de vaart te halen, is geld nodig. Natuurlijk is ook de dagvaart al besproken.” Gekeken wordt naar A1 vaart (14 uur per dag), waardoor een deel van de capaciteit afneemt. “In ESO-verband was daar zelfs unanimiteit over. Dat zou twintig procent reductie opleveren, wat waarschijnlijk niet genoeg is. Bovendien varen nu al veel schepen in dagvaart, gezien het grote aantal personeelsleden dat is ontslagen.” Schepen aan de vaart onttrekken in de vorm van een oplegregeling kost veel geld. Gedacht wordt aan een afdracht van de vrachtprijs zogauw die is opgeveerd. “We hebben een breed draagvlak nodig, en dat gaan we met deze werkgroep onderzoeken: draagvlak en werkbaarheid van regelingen. We moeten van niets van tevoren zeggen dat het onmogelijk is, ook geen schuldigen gaan zoeken. Belangrijk is dat alle neuzen één kant op wijzen. Ik ben ook al heel blij dat het Brancheoverleg Binnenvaart dit gezamenlijk aanpakt. We hebben de hele branche nodig.” In die branche zijn veel mensen bang dat juist degene die ‘overgefinancierde’ schepen hebben gekocht of hebben gespeculeerd, ook nu weer gaan profiteren van de maatregelen. “Dat moeten we voorkomen, al moet het zeker niet uitlopen op een inquisitie.” In de werkgroepen zitten behalve schippers en de brancheorganisaties ook vertegenwoordigers van banken en scheepsmakelaars. Een collectieve droom moet uitkomen Vroeger ging je de Koningin een brief schrijven als je jezelf nog zieliger vond dan alle anderen. Welke idioot wil een bus met de Koninklijke familie rammen, en dan ook nog het leven van een heel stel andere mensen in de vernieling rijden, om de (waarschijnlijk – de zaak is nog in onderzoek bij 250 STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag rechercheurs) egocentrische reden dat het leven wat tegen zit? Als Karst T. (‘In naam van Oranje’ is een liedje van de groep ‘Duo Karst’) niet was ontslagen een paar weken geleden, zou hij waarschijnlijk geen aanslag hebben willen plegen op de Oranjes. Dus in een groter verband geplaatst is deze dwaas waarschijnlijk zelf slachtoffer geweest van de economische crisis, en uiteindelijk zijn ook zijn slachtoffers dat dan. Reden genoeg om op te passen dat we de gevolgen van de crisis niet moeten onderschatten. Nou hebben in de binnenvaart niet zo gek veel mensen de neiging dat te doen. Maar de reactie om ‘elkaar de schuld te geven’ steekt af ent toe lelijk de kop op. Dat in Nederland ondernemers in het zadel worden geholpen vanuit de filosofie dat ondernemerschap de hele samenleving goed doet, dat geld moet rollen en dat de economie gesmeerd wordt door kredietverlening, betekent niet dat Nederlanders hun markt willen beschermen. Het betekent zelfs niet dat Nederland z’n ondernemers beschermt (dan zou je toch eerder denken dat hen wordt afgeraden om grote bedragen te lenen). Belgische ondernemers vinden dat Nederland de eigen markt beschermt met het plan om de staatsgarantie op te rekken teneinde ondernemers weer een beetje lucht te geven. In eerste instantie begrijp ik die reactie wel. Als je zelf leeg ligt en je ziet Nederlandse schepen varen, dan zoek je een reden daarvoor. Het zou echter zomaar kunnen dat er veel meer schepen in Nederland stilliggen dan in België. Een cabotageverbod in België zou natuurlijk voor Belgische schippers wel leuk zijn, maar ook wel heel erg retro en zeer onwaarschijnlijk. Zeker nu Kantoor Binnenvaart erin is geslaagd de (internationale) gelederen weer te sluiten. In Nederland is gekozen voor een veel ingewikkelder route naar een nieuw evenwicht. Een drietrapsraket. Eerst voorkomen dat teveel ondernemers tegelijkertijd in paniek raken (door de betalingsdruk van de ketel te halen), dan een deel van de vloot stilleggen en vervolgens de hele zaak Europees (vlot) trekken. Het zou een historisch unicum zijn als het lukt door onderlinge afspraken en solidariteit de capaciteit te reduceren en de vrachtprijs op te drijven. Een collectieve droom die al leeft sinds er binnenvaart bestaat. Soms gebeurt het onvoorstelbare. Dat werd helaas op Koninginnedag bewezen.

Binnenvaartkrant