Views
3 years ago

2009-04

  • Text
  • Schip
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Matroos
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 10 februari 2009 Wij wensen Rapide scheepvaart een behouden vaart met het ms Rapide. OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 WWW.ORANJE-VERZEKERINGEN.NL Ruyven V.O.F. Wij hebben het casco ontworpen. Wij wensen Rapide scheepvaart veel succes en een behouden vaart met het ms Rapide Namens de directie van Scheepswerf Jooren en haar medewerkers wensen wij Rapide scheepvaart veel succes en een behouden vaart met het ms Rapide. Wij verzorgden de complete afbouw.

De Binnenvaartkrant 43 10 februari 2009 Beunschip Rapide ontworpen voor vervoer van zand én containers DOOR JAN HOEK De Rapide mag gerust een bijzonder schip genoemd worden. Ontworpen en op tekening gezet door Tullemans, geheel volgens de wensen en ideeën van eigenaar Dik Hovestadt, als beunschip met een ietwat afwijkende afmeting van 81,12 x 10,06 meter. Het 1779 ton metende schip is zó gemaakt dat het naast zand ook 84 TEU containers kan vervoeren. Met een diepgang van 2,50 meter en een kruiplijn van 4 meter is het schip uitstekend geschikt voor de Belgische kanalen. Dat is natuurlijk geen toeval, want Dik Hovestadt heeft met zijn eigen bevrachtingsen zandhandel diverse klanten boven Brussel zitten. Dik en zijn echtgenote Chora Hovestadt hebben een compleet schip gekocht bij Ruijven. Deze heeft de afbouw uitbesteed aan Scheepswerf Jooren in Werkendam. Het Chinese casco kwam vorig jaar op 14 februari aan. De naam Rapide heeft, zoals Hovestadt zegt, dan ook niets met de snelheid van de afbouw te maken. “Gelukkig heeft mijn broer Rocus de afbouw begeleid, zodat ik zo lang mogelijk heb kunnen doorvaren met mijn vorige schip, de in 1965 gebouwde La Providence (1007 ton).” “Op dat schip ben ik ruim dertien jaar geleden begonnen met Rocus. Later ben ik op dat schip verder gegaan met m’n echtgenote Chora en heeft Rocus de Deo Valente gekocht. Daarna heeft mijn broer nog het beun-kraanschip Geertruida gehad. Nu heeft hij geen schip meer en heeft hij zich volledig toegelegd op de bouw- en afbouwbegeleiding van binnenvaartschepen. De La Providence hebben we verkocht aan Bert-Jan Vink, die als matroos op dat schip begonnen is en vier jaar bij ons in dienst is geweest.” De hoofdmotor is een Cummins van 1400 pk. Omdat er geen tweedehands schip beschikbaar was dat voldeed aan de gewenste afmetingen en kruiplijn, besloot familie Hovestadt een nieuwbouwschip te kopen. De hoofdmotor is een Cummins van 1400 pk bij 1800 toeren. Pompsysteem Heel bijzonder is het pompsysteem. Dik Hovestadt legt uit: “Dat is helemaal van kunststof (HDPE ofwel Hoge Dichtheid Polyethyleen, red.) en dat heeft eigenlijk alleen maar voordelen: het is onderhoudsvrij, aanzienlijk lichter, flexibeler en goedkoper bij de inbouw. Het kunststof wordt al wel gebruikt in de visserij en bij de verwatering van mosselen, maar voor de binnenvaart is het relatief nieuw.” “Het pompsysteem is geïnstalleerd door Van Koeveringe uit Yerseke, waarbij Rombouts Kunststoftechniek uit Tholen het leidingwerk heeft geleverd; stuk voor stuk mensen die fantastisch werk hebben geleverd. Dat geldt overigens ook voor timmerbedrijf Bert de Heer uit Werkendam en natuurlijk voor mijn broer Rocus, die met zijn bedrijf R.A. Hovestadt bouw- en afbouwbegeleiding Werkendam tijdens de gehele afbouw aanwezig is geweest en voor ons uitstekend werk heeft verricht.” “Om terug te komen op het pompsysteem: de totale pompcapaciteit, Het pompsysteem is uitgevoerd in kunststof. “Dat is onderhoudsvrij, aanzienlijk lichter, flexibeler en goedkoper bij de inbouw.” (foto’s Jan Hoek) inclusief dekwasinstallatie is circa 1000 ton; de ballastpompen hebben een capaciteit van 1200 ton per uur. Hierdoor kunnen we het ruim snel droog zuigen, want alles is ontwikkeld met het oog op omloopsnelheid. Na het ballasten achter de zijbeunen kunnen we vanaf Brussel op de terugreis twee lagen containers mee terugnemen. Op de rivieren kunnen we dankzij de door Van Wijk geleverde stuurhut met een stuurhutkolom van tweemaal 3,75 meter vier lagen containers vervoeren.” De lading zand komt in het ruim via stortkokers. “Zodat we altijd schone en droge gangboorden hebben. We hebben het getest en in de praktijk blijkt het allemaal prima te werken. De betrokkenen hebben mijn ideeën en wensen goed ingevuld en ik ben daarover zeer tevreden; het is een goed doordacht concept.” - complete elektrische installatie s - onderhoud en modificatie s - klasse maken volgens ADNR - levering alle elektrische apparatuur Wij verzorgden de complete elektrische installatie aan boord van het ms Rapide en wensen haar een goede en behouden vaart. Administratiekantoor ”Procura” Wij feliciteren Rapide Scheepvaart met het nieuwe ms Rapide en wensen hen een goede toekomst! Bel voor meer info: IJsseldijk 422 Krimpen aan den IJssel tel. 010-2429500 mob. 06-22389409 Adm. Kantoor ”Procura” Bootjessteeg 34 3331 HB Zwijndrecht Tel. 078-6127888, Fax 078-6128502 E-mail: info.procura@xs4all.nl Wie leverden aan het ms Rapide Scheepsbouwkundig Bureau bhp & 1800 rpm ankerlieren, ankers en ketting. Orlaco Products B.V. camerasysteem Zwets Werkendam B.V H.J.J.Tullemans Ontwerp casco Den Boer Constructie Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers De Heer Scheeps- en Interieurbouw, Desmi pompen en appendages Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V Machinekamerplaten van Wijk Stuurhuizen B.V Aluminium Werkendam Complete betimmering incl DESMI K&R Pompen B.V. Complete afbouw en autokraan Esco Aandrijvingen B.V. Keerkoppeling bovenbouw stuurhuis, deuren en luiken isolatie Pinta Unisol, tegels zetten Noorloos Pompen en appendages Rabobank Sliedrecht Financiering SKB Scheepsafbouw- en TEUS VLOT Diesel Marine Kraaieveld, interieur spuiter IMS Daalderop B.V. Ruyven V.O.F. Complete levering Konstruktiebedrijf B.V. Boegschroefmotor Scania Werkendam BV, plafondspuitwerk Deco Elektrische warmwaterboiler Rapide Scheepvaart-Zandhandel & Machinekamer geïnstalleerd Blommaert BVBA Stuurhuistrap Stuc jr. Werkendam BP Nederland B.V. Smeerolie bevrachtingen Bevrachting Brinkmann & Niemeijer Motoren B.V. Radio Holland Netherlands B.V. Sani - Dump Badkamer BP Papendrecht Gasolie, bunkerstation Vereniging Oranje, Onderlinge John Deere Generatorsets Nautisch pakket Tegelzettersbedrijf van Noorloos- Kieboom Werkendam B.V. Verzekering van Schepen U.A Caldic Techniek B.V. Hoogendijk Scheepselectro B.V. Kraaijeveld Tegelzetter Scheepsinventaris volgens SI, secu-12 Verzekering Stamford generatoren Complete electrische installatie incl. Sygo Van Akelyen N.V. Levering tegels bijboot, Kapa De Groot Scheepstechniek B.V Wärtsilä Netherlands B.V. scheepslading- en hoogtemeter, airco Pinta Unisol B.V. Isolatie woning afmeertouwen, div. onderhoudsproducten Cummins type QSM 38-M, 1004 KW 1400 Schroef met Tiprake ontwerp diameter installatie Climalogic, compleet nautisch SPEEDHEAT Breda Teerenstra bv Stralen en conservering bhp & 1800 rpm 1750, 5 blads pakket en een pad piloot Radio Holland, Vloerverwarming in woonkamer, keuken, S.I. Scheepvaart Inspectie Classificatie Hovestadt Bouwbegeleiding Handel & De Waal Machinefabriek B.V. Victron omvormer en acculader, badkamer, hal, toilet en stuurhuis Administratiekantoor Procura Overslag Afbouwbegeleiding Stuwa schroefasinstallatie met touchscreen. Tapijten- en Gordijnenhandel Tommy Accountancy Sauer - Danfoss Hydrauliekpompen schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Netten Complete stoffering Aquamar waterbehandeling Fleetguard Filters roeren, Stuwa stuurmachine Periskal Radar Overlay ClimaLogic B.V. Airconditioning installatie, Waterzuiveringsinstallatie Verschee Compressoren Compressoren Machinefabriek en Victron Energy B.V. overdrukinstallatie, RVS afsluitbare Atelier van Geffen bv Belettering Cummins Holland B.V scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Omvormer en acculader roosters, machinekamerventilatoren ASV Stübbe Nederland B.V. via de Groot Scheepstechniek B.V. geleverd Hefkolom, onderkuip stuurhuis, Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter Handelsonderneming Beerens B.V. Afsluiters en appendages Cummins type QSM 38-M, 1004 KW 1400 boegschroef 1200C, spudpalen, RAFA B.V. Ramen Aluminium sierdakradarmast Keukenstudio Jan Diepeveen Keukens

Binnenvaartkrant