Views
3 years ago

2009-04

  • Text
  • Schip
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Matroos
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 10 februari 2009 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 TEUS VLOT DIESEL MARINE TEUS VLOT SCHEEPS ELEKTRO TEUS VLOT GLOBAL TRADING TEUS VLOT VERSPANING TEUS VLOT ENGINEERING Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 INNOVATIE IS ONZE KRACHT • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn bedrijvengroep radar, JRC Multicolour Line Basic Line Alphachart E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com joystick systemen portofoon camera’s satelliet televisie tracking/tracing Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000

De Binnenvaartkrant 27 10 februari 2009 Werkhuizen Ketels: drie generaties vakmanschap De Rapitard voor de wal. Reeds in de Middeleeuwen werd in Gent het eerste kanaal gegraven voor een verbinding naar zee: de Sassevaart. Enkele eeuwen later kwam het Kanaal Gent-Terneuzen tot stand, waardoor de ontwikkeling van Gent als industriestad een enorme impuls kreeg. In combinatie met zijn geografische achterland ontwikkelde Gent zich eveneens tot een distributiebolwerk. En natuurlijk kan geen enkele haven zonder kranen en andere losinstallaties. De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een enorme schade. In de daarop volgende wederopbouw richtte Florimond Ketels samen met zijn vier broers de onderneming Werkhuizen Florimond Ketels op. De activiteiten van de onderneming bestonden in aanvang uit herstel- en constructiewerk aan de vele kranen van de Gentse havens. Vanuit de vooruitziende ondernemersgeest van Florimond Ketels ontstond op een zeker moment een Oprichter Florimond Ketels, aan iedere zijde geflankeerd door twee broers. buitengewone belangstelling voor een ‘stock’ waar de geallieerden hun reserves hadden opgeslagen voor de bevoorrading van de bevrijdingslegers. Nieuwe Rapitard in de vaart Ook in het stuurhuis is notenhout gebruikt. Vervolg van pagina 23 >> De betimmering werd verzorgd door Jorgen Ringoot. Hij heeft vanwege het gunstige weer zijn werkplaats vandaag in de openlucht opgesteld en hopt vandaar rechtstreeks over de reling aan boord. Binnen zijn Ringoots medewerkers de ruime woning aan het omtoveren tot een traditioneel cottage house. Ze genieten zichtbaar van zo’n mooie opdracht waarbij ze al hun talenten kunnen inzetten en de allermooiste materialen mogen verwerken. Jorgen heeft er voor gezorgd dat de ruwe schetsen van Wim en zijn vrouw Antoinette van Bruggen volledig zijn verwezenlijkt. Zodra je de woning binnenkomt word je bijna vanzelfsprekend 45 graden in een andere richting gestuurd. Volg de naden van de antieke eiken parketvloer en je staat voor twee glanzend wit gelakte klapdeuren met kleine ruitjes. De deuren moet je openen door een gedateerde eivormige deurknop een halve slag te draaien. Nog voor we dat hebben gedaan zien we door de ruitjes een open haard met een schitterende ombouw. Daarna staan we in een ruime keuken met een centrale en rondom begaanbare werkruimte. Tot de uitrusting van de keuken hoort een fornuis met een schouw die weggehaald zou kunnen zijn uit een traditioneel Engels landhuis. Antoinette heeft met veel creativiteit de inrichting van de keuken dezelfde warme gezellige uitstraling gegeven als de rest van de woning. Met in de woonkamer, de slaapkamers net als in het stuurhuis een terugkerend gebruik van notenhout. “Eerlijk materiaal dat niet veel meer nodig heeft dan de juiste olie en daarmee tot leven komt”, zegt Jorgen. Met vernis maak je er een overdreven show van, vindt hij. Ringoots bedrijf bestaat twaalf jaar en is gevestigd in Evergem. Hij heeft acht medewerkers in dienst die minimaal 80 procent van hun werkzaamheden vinden in de scheepsbetimmering van de binnenvaart. De overige opdrachten verkrijgt hij uit de jachtenbouw. Tijdens de open dag heeft de moeder van Antoinette, mevrouw G. van Bruggen-Jager, het schip gedoopt. Nadat de familie- en vriendenkring het schip hebben bezichtigd en zijn bijgekomen van alle verbazing werd op een landelijke locatie net iets buiten Gent een geweldig feest gegeven voor een geweldig schip. Freddy Ketels overhandigt de sleutels aan de familie Diepeveen. Reputatie Daaronder eveneens een overweldigende ruimte met motoren. Natuurlijk namen de bevrijders na afloop van de oorlog geen voorraden mee terug. Ketels kocht de motoren, die uiteindelijk hun weg vonden naar de weer op gang gekomen spitsenvaart en de visserij. Door de ruime ervaring met het inbouwen van nieuwe Cumminsmotoren en het hermotoriseren kreeg Ketels een geweldige reputatie. Op enig moment was de Nieuwpoortse zeevisserij voor 95 procent uitgerust met een door Ketels geleverde Cummins. Geen wonder dat de goede naam van Ketels doordrong tot in het hoofdkantoor van Cummins aan de andere kant van de wereldbol. Ketels werd bekroond met het officiële Cummins-dealerschap voor verkoop, installatie en service voor geheel België. Terug na 63 jaar Voorafgaand aan de overdracht en de doop van het schip Rapitard van Wim Diepeveen zijn we nog even te gast bij Freddy Ketels, tweede generatie, en Bernard van de derde generatie Werkhuizen Florimond Ketels aan de Voorhavenlaan in Gent. In het karakteristieke kantoor hangt een grote zwart-witfoto waarop een vrachtauto is te zien met de allereerste Cummins-motor die in 1946 wordt afgeleverd bij het ms Bikoro. En hoewel Ketels niet wil vertellen wat hij er voor heeft betaald: na 63 jaar is diezelfde motor weer terug op de werf, startklaar. Vanuit het kantoor hebben we een goed zicht over de werf met zijn 250 meter kade, een droogdok van 300 ton, een torenkraan met een sprei van 36 meter en een mobiele kraan van 35 ton hefvermogen. Als de Rapitard dit weekeinde is vertrokken, wordt er voor rekening van de firma Ketels maandag meteen begonnen aan de afbouw van een casco uit China van 110 x 11,45 meter, dat wordt klaargemaakt voor de verkoop. Daarna is volgens de agenda de beurt aan de afbouw van twee nieuwbouwtankers (type C) van 135 x 15 meter. Vanwege de toenemende breedtematen van schepen is een nieuw droogdok besteld met een breedte van 16 meter. Naast een goed uitgeruste kade beschikt de werf over ruime werkplaatsen waarin werkelijk alles in huis is om te lassen (staal, rvs, inox), snijden, rollen, persen, plooien, draaien en frezen. Tot in detail Niet alleen bij de familie Ketels loopt een rode draad door de opvolging van de generaties, da zelfde is het geval bij veel van de twintig personeelsleden die van vader op zoon de continuïteit van de werf waarborgen. Er zijn jubilea gevierd van vijfentwintig en veertig dienstjaren. Het respecteren van de wensen van de klant staat hoog in het vaandel en is de medewerkers met de paplepel ingoten. En het resultaat van die kennis, ervaring en continuïteit wordt een uurtje later onder de naam Rapitard feestelijk opgeleverd aan een tevreden Wim en Antoinette Diepeveen. En het mag gezegd worden: het schip is werkelijk tot in detail ongekend goed afgewerkt. Tijdens de speech voorafgaand aan de doop dankt Freddy Ketels de familie Diepeveen voor de buitengewoon prettige samenwerking die tot een vriendschap werd gesmeed. Ketels dankte ook zijn personeel waarop hij fier is. Uitsluitend het eigen team van de werf heeft samen met Scheepselectro De Backer en timmerman Jorgen Ringoot de complete afbouw gerealiseerd binnen vijf maanden nadat het casco was afgemeerd. Projectleiders waren Bernard en Johan Ketels. En voor de volledigheid: zij vertegenwoordigen de derde generatie Ketels. De plechtigheid werd afgesloten door de overhandiging van de sleutels bij de woning. “Het is tenslotte niet voor niets een ‘sleutel-op-dedeur-project’”, grapte Freddy Ketels.

Binnenvaartkrant